زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

انواع بازاریابی

انواع بازاریابی در این نوشتار با ارجاع به منابع معتبر معرفی و تعریف می شوند. شاید سوال این باشد که چرا باید  ”  انواع بازاریابی “وجود داشته باشد . پاسخ آن است که انواع بازاریابی برای انواع اهدف تعریف شده است. بلوط برای انتخاب یک روش بازاریابی از بین انواع بازاریابی، ابتدا سازمان از جنبه های متفاوت بررسی و سپس با تحقیقات بازاریابی سعی به درک صحیح بازار هدف خواهد داشت با تحلیل داخل و خارج، بهترین روش بازاریابی را به کارفرما ارائه نماید.

هر وقت شواهدی خواستید مبنی بر این که ” بازاریابی” تا چه حد گسترده و تفصیلی است، سعی کنید فهرستی از انواع بازاریابی موجود تهیه کنید. تهیه ی فهرستی از انواع بازاریابی در آغاز به اندازۀ کافی سهل به نظر می رسد، مثل بازاریابی جستجوی اینترنتی (سرچ مارکتینگ)، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محصول  بازاریابی ویروسی – ولی چیز دیگری که باید بدانید این است که بیش از ۱۸۰ اصطلاح در این زمینه وجود دارد! در زیر به فهرستی از انواع بازاریابی شامل بازاریابی های مختلف اشاره خواهیم کرد.

برای آنکه فهرست انواع بازاریابی تا حدودی قابل مدیریت باشد، تصمیم گرفتم فقط اصطلاحاتی را در آن بیاورم که با اصطلاح بازاریابی شروع می‌شود. هر عبارت “بازاریابی …”. بنابراین از آگهی تبلیغاتی، برندسازی، روابط عمومی، بسته‌بندی، قیمت‌گذاری، دیگر اصطلاحات این‌چنین صرف نظر کردیه ایم. هم‌چنین تصمیم گرفتم اصطلاحات خاص یک صنعت را، نظیر بازاریابی املاک و مستغلات ، بازاریابی مراقبت‌های بهداشتی درمانی، بازاریابی سیاسی، و غیره، و نیز بخش‌هایی مانند بازاریابی هیسپانیک و بازاریابی نسل هزاره را کنار بگذارم.

هر چیزی را که دارای ویژگی‌های یک تاکتیک (بازاریابی وفاداری)، یک کانال (بازاریابی موبایلی)، یک سبک (بازاریابی مکالمه‌ای)، یک ساختار (بازاریابی سازمانی)، یا هر جنبه‌ی پرکاربرد دیگر بازاریابی است، در فهرست انواع بازاریابی آورده‌ایم. حتی برخی مترادف‌ها (“بازاریابی اینترنتی” و “بازاریابی آنلاین یا برخط”) را نیز آورده ایم. برای هر عبارت توضیحی مختصر و لینک منبع یا تعریف دقیق‌تر را اضافه کرده‌ایم.

آیا شما عبارات دیگری را می‌دانید که برای درج در فهرست انواع بازاریابی نام ببرید؟ آیا توضیحات یا منابع بهتری از انواع بازاریابی سراغ دارید؟ لطفا در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. به این ترتیب ما می توانیم فهرست انواع بازاریابی را کامل تر کنیم.

برای آن که کسب و کارها سهمی از بازار را از آنِ خود کنند و همچنان محصولاتشان برای مشتریان مرتبط بماند نیاز دارند که انواع بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی را در نظر بگیرند. هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف ارتباط دهد.

همچنین استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریان‌شان ابلاغ کنند. در موارد بسیاری، همین امر اساس ساخت حقوق مالکانه قوی یا سرقفلی در بازارهای هدف‌تان است. به عنوان مثال، اپل، در خلق پیام‌های بازرگانی برای تلویزیون، بیلبورد و مجلاتی که محصولاتش را به نمایش می‌گذارند به روشی سرمایه‌گذاری کرده‌ است که مشتریانش نسبت به محصولات اپل احساس نزدیکی، تعصب و تمایل کنند.

در این مطلب انواع استراتژی های بازاریابی نوین به تفصیل و با ارجاع به منابع معتبر در این نوشتار معرفی و تعریف می شوند. بلوط انواع استراتژی های بازاریابی (و تاکتیک های بازاریابی) را برایتان فراهم آورده که می‌توانید جهت جذب مشتریان بیشتر به کسب و کارتان از آنها استفاده کنید و باعث رشد برندتان شوید.

لازم به ذکر است بکارگیری انواع بازاریابی باید در سه سطح برنامه‌ریزی شود: بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت. یک نکته حائز اهمیت است و آن اینکه انواع بازاریابی در طول زمان و بر اثر کمبودهای موجود در سازمان از نظر بودجه، بازار، وسعت جغرافیایی، زمان و… بوجود آمده اند. در ادامه شرح به بیان انواع بازاریابی خواهیم پرداخت.

انواع بازاریابی

۱.بازاریابی جستجوی اینترنتی (سرچ مارکتینگ) Search Marketing

تبلیغات ارگانیک و هزینه‌دار از طریق گوگل، بینگ و غیره. امروزه، مصرف‌کنندگان سوالاتشان را اغلب از دوستانشان نمی‌پرسند و مستقیم سراغ گوگل می‌روند. در واقع، گوگل در پاسخ دادن به پرسش‌هایی که میلیون‌ها نفر روزانه برای یافتن پاسخ‌شان در این سایت جستجوی اینترنتی پیشرو جست‌وجو می‌کنند بسیار عالی عمل می‌کند. نیازی نیست برای دیدن قدرت بازاریابی موتورهای جست‌وجو، کسی به دوردست‌ها نگاه کند. سال‌های زیادی است که گوگل صنعت را شکل داده و به صدها خرده‌فروش کمک کرده تا کسب و کارشان را رشد بدهند. درحالی که بسیاری از کسب و کارها قبلا در روزنامه‌های محلی تبلیغات می‌کردند، با کم و کم‌تر شدن مصرف کنندگانی که از کتاب راهنمای محلی مشورت می‌گیرند، این کانال به طرز فزاینده‌ای هر ساله ناکارآمدتر می‌شود. (Search Engine Land)

۲.بازاریابی فردی Account-Based Marketing

بازاریابی از طریق فرد کلیدی در یک سازمان (Wikipedia)

۳.بازاریابی وابسته

پرداخت به افراد وابسته به منظور فرستادن بازدیدکننده/ مشتری به وب‌گاه/ کسب و کار شما (Affiliate Scout)

۴.بازاریابی چابک Agile Marketing

استفاده از روش‌های توسعه‌ی سریع و چابک در بخش بازاریابی (a manifesto)

۵.بازاریابی الگوریتمی Algorithmic Marketing

استفاده از نرم‌افزارهای الگوریتمی برای اجرای بازاریابی نیمه خودکار- بازاریابی محاسباتی  (computational)

۶.بازاریابی کمینی / تله‌ای / حمله گاز انبری Ambush Marketing

استفاده از فرصت‌های بازاریابی در یک رویداد مهم بدون پرداخت وجهی برای حمایت مالی از آن رویداد/اسپانسرشیپ  (WSJ article.) حضور در محل کمپین برندینگ یک شرکت، برای انجام تبلیغات در خصوص یک برند دیگر، بدون پرداخت هیچ مبلغی به عنوان اسپانسر به شرکت برگزار کننده آن کمپین، که این امر موجب کاهش ارزش سرمایه‌گذاری بر آن کمپین از نقطه نظر اسپانسرها می‌گردد. این نوع بازاریابی (مارکتینگ) در زمان کمپین‌های بین‌المللی بزرگ اتفاق می‌افتد. مانند کمپین‌های برندینگ در بازی‌های جام جهانی یا المپیک.

بازاریابی تله‌ای به دودسته تقسیم می‌گردد:

الف) تله گذاری درنده : با ادعاهای کلاهبردارانه ، خود را حامی رسمی آن کمپین اعلام می‌نمایند.

ب) تله گذاری مستقیم : برند تله گذار بدون اینکه در کمپین سرمایه‌گذاری کرده باشد، خود را بخشی از آن می‌داند اما سعی می‌نمایند اما ادعای علنی ندارد.

۷.بازاریابی تحلیلی Analytical Marketing

شیوه‌ها و مدل‌های کمی متعدد بازاریابی (Carnegie Mellon program)

۸.بازاریابی مقاله‌ای Article Marketing

نوشتن مقالات (آنلاین یا آفلاین) برای تبلیغ بیزینس (به صورت برخط و برون‌خط برای تبلیغ کسب و کار) (Wikipedia). در صنعت‌ها که در آنها تخصص بسیار ارزشمند تلقی می‌شود، مقالات می‌توانند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن دانش و تخصص ارائه دهند. بعضی از نوآوری‌ها به شکل مقاله یا پژوهش‌نامه به اشتراک گذاشته می‌شوند که اطلاعات فنی لازم است به خریداران تخصصی انتقال داده شوند. Amazon.com بخشی از سایت‌اش را به پژوهش‌نامه‌ها در رابطه با دانش فنی در مورد پردازش ابری اختصاص داده است. این بازاریابی یک نوع بسیار پیچیده از انواع بازاریابی برای خریداران تخصصی است.

۹.بازاریابی شرکت با شرکت B2B Marketing

بازاریابی یک کسب و کار در میان کسب و کارهای دیگر (B۲B Magazine)

۱۰.بازاریابی مصرف- شرکت با خریدار B2C Marketing

بازاریابی شرکت در بین خریداران/ مصرف‌کنندگان (B۲C Marketing Insider)

۱۱.بازاریابی فرد به فرد

بازاریابی در بین افراد برای کسب و کار و زندگی (New Marketing Labs post)

۱۲.بازاریابی شرکت با شخص B2P Marketing

بازاریابی اشخاص برای یک شرکت در شغل و زندگی خود

۱۳.بازاریابی رفتاری Behavioral Marketing

تبلیغات هدفمند و پیشنهاد‌هایی بر اساس رفتار مشتری / هدف‌گذاری آگهی‌های تبلیغاتی/ پیشنهادهای ویژه بر اساس رفتار کاربر (ClickZ column)

۱۴.بازاریابی تبادل کلاه سیاه Black Hat Marketing

در وهله اول در (موتور جستجوی بهینه) سئو، استفاده از برخی ترفندهای غیراخلاقی و تا حدی کلاه‌بردارانه برای در جهت کسب رتبه بالا در رده‌بندی سایت‌ها (About.com)

۱۵. بازاریابی برند Brand Marketing

مرتبط با توسعه برند است که اغلب مربوط به بازاریابی مستقیم می‌شود. (Best Brands ۲۰۱۰)

۱۶. بازاریابی همهمه‌ای – کلامی Buzz Marketing

واداشتن آدم‌ها به صحبت درباره‌ی کالای شما، مشابه بازاریابی ویروسی است. (Mark Hughes book)

۱۷. بازاریابی مرکز تماس Call Center Marketing

بازاریابی تلفنی از راه دور و رسیدگی به تماس‌های مشتریان بالقوه و فعلی. به عبارت دیگر بازاریابی تلفنی خارجی و کنترل کردن تماس‌های مشتری‌های داخلی.

۱۸. بازاریابی دانشگاهی – محوطه دانشجویان Campus Marketing

بازاریابی در بین دانشجویان، نمایندگان دانشجویان  و نمایندگان رسمی در دانشگاه (اغلب توسط خود دانشجویان) (Boston Globe)

۱۹. بازاریابی کاتالوگ Catalog Marketing

بازاریابی از طریق کاتالوگ‌های چاپی که با پست و یا توسط ایمیل ارسال می‌شود (DIRECT article)

۲۰.بازاریابی انگیزشی – سببی Cause Marketing – Affinity Marketing

بازاریابی سببی را بازاریایی مشارکتی Partnership Marketing نیز خوانده می‌شود، این تکنیک سبب ایجاد یک رابطه عمیق بین برندهای مکمل می‌گردد، از سوی دیگر این استراتژی مشارکتی دارای منافع بر هر دو برند(شرکت) خواهد بود. هنگامی‌که یکی از شرکت‌ها در جهت کسب درآمد برای خود موجب خلق ارزش برای یک مشتری می‌شود، دیگر درحال ایجاد ارتباط با مشتریان جدید است. بازاریابی کسب و کارها با هم‌کاری مراکز غیرانتفاعی برای کسب سود متقابل و دوجانبه  (Alden Keene)

انواع بازاریابی

۲۱.بازاریابی اشخاص مشهور Celebrity Marketing

استفاده از اشخاص مشهور به عنوان سخنگو، برای تایید، اعلام رضایت و جلب حمایت عمومی (BSI post)

۲۲.بازاریابی کانال Channel Marketing

بازاریابی ترویجی از طریق عمده‌فروش‌ها، توزیع‌کننده‌ها و نمایندگان فروش (definition)

۲۳.بازاریابی حلقه بسته Closed Loop Marketing

اندازه‌گیری Roi از طریق محاسبه چرخه اطلاعاتی بازاریابی به فروش و برعکس (Closed Loop Marketing blog)

۲۴.بازاریابی ابری Cloud Marketing

بازاریابی در فضای وب است، جایی که تمام منابع و امکانات تحت شبکه آنلاین جابجا می‌گردد و مشارکت‌کنندگان در فرایند این نوع مارکتینگ قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک‌گذاری آن هستند. استفاده از اپلیکیشن‌های اجاره‌ای (SaaS) به‌عنوان یک نرم‌افزار سرویس‌دهنده برای بازاریابی (CloudMarketing.org)

۲۵.بازاریابی تعاونی Cooperative Marketing

شرکت‌ها با همکاری هم محصول، خدمت یا برندی را که به‌طور مشترک توسعه داده‌اند بازاریابی می‌کنند( Wikipedia)

۲۶.بازاریابی همگانی : Communal Marketing

جذب افکار عمومی در راستای ترویج کمپین بازاریابی و شرکت دادن جامعه در توسعه‌ی یک کمپین بازاریابی (Wikipedia)

۲۷.بازاریابی گروه اجتماعی (اجتماعات): Community Marketing

این نوع بازاریابی یکی از انواع بازاریابی در خصوص برآوردن نیازها و احتیاجات مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی در یک منطقه جغرافیایی خاص است و با جذب مصرف‌کنندگان جدید از خارج آن گروه نیز مخالف است. بازاریابی از طریق ساخت یک گروه اجتماعی برخط و جامعه آنلاین  (Jeremiah Owyang’s blog). درگیر کردن جمعی از مشتریان موجود در یک مکالمه‌ی پویا، صحبت از نیازها و خواسته‌های این گروه مشتریان خاص. به جای تمرکز بر ایجادِ تراکنش بعدی، بازاریابی اجتماع وفاداری بیشتر و سطوح بالاتری از تعاملات را در یک اجتماع برند موجود ارتقاء می‌دهد. در اینجا نحوه‌ی تشکیل اجتماع برند را یاد بگیرید. بازاریابی جامعه می‌تواند به بازاریابی دهان به دهان نیز بینجامد.

۲۸.بازاریابی محاسباتی Computational Marketing

استفاده از قدرت نرم افزارهای تحلیل‌گر برای کمک به برنامه بازاریابی استراتژیک. معادل مهندسی مالی در بازاریابی (my post)

۲۹.بازاریابی محتوا Content Marketing

این بازاریابی در مورد، تولید محتوا و انتشار محتوا در کانال‌ها و بسترهای متفاوت است. این محتوا در جهت ارائه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مشخص به مشتری بالقوه و تأثیرگذاری بر آن، بدون استفاده از هیاهوی سنتی فروش و فروشندگی است. تولید محوای مفید یا سرگرم‌کننده برای مخاطب و کاربر (Chris Brogan’s post). برای آموزش مشتریان بالقوه درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان محتوا بنویسید و منتشر کنید. برای کسب و کارهای مناسب، این می‌تواند یک وسیله‌ی کارآمد برای تاثیر گذاشتن بر آنها باشد بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم.

۳۰.بازاریابی مفهومی Contextual Marketing

بازاریابی مفهومی به معنای انتقال محتوا به افراد مناسب، از کانال مناسب و در زمان مناسب است. تمرکز بر مشخصات محصول و خدمات نیست، بلکه تمرکز بر ایجاد رابطه و معرفی و تبیین یک سبک زندگی است. ارائه پیام‌ها، پیشنهاد‌های بهینه و مربوط، تولید محتوا + هوشمندی و برنامه ریزی برای ارائه، به‌خصوص از طریق آنلاین  (HBS article)

۳۱.بازاریابی مجادله ای یا بحث برانگیز : Controversial Marketing

جلب توجه از طریق جدال، مناقشه، بحث یا کشمکش (Michael Gray’s post)

۳۲.بازاریابی مکالمه‌ای – مباحثه ای : Conversational Marketing

مشارکت یا برقراری ارتباط فعال در مکالمه‌ای دو طرفه با مصرف‌کنندگان (Nokia preso)

۳۳.بازاریابی تبدیلی – نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل در بازاریابی و فروش آنلاین  (ion’s blog)

۳۴.بازاریابی محتوای تبدیل Conversion Content Marketing

پیوند میان بازاریابی محتوا و بازاریابی تبدیلی  (SEL article)

۳۵.بازاریابی شرکت‌های بزرگ Corporate Marketing

بازاریابی هدفمند شرکت بسیار بزرگ برای جذب مصرف‌کننده و تحکیم برند در بازار مصرف به‌خصوص در شرکت‌هایی که محصولات تولید آن تنوع فراوانی دارد. (Forrester report)

۳۶.بازاریابی متقاطع – هم زمانی یا همکاری Cross-Marketing

همکاری در بازاریابی، بسته‌بندی محصول، همکاری در ارائه ترفیعات، صدور مجوز نمایندگی، تبلیغ چند محصول در کنارهم، اعطای گواهی‌نامه و غیره (Wikipedia)

۳۷. رسانه متقاطع Cross-media Marketing

همان‌طور که از اسمش هویداست، استفاده از کانال‌های چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابل Cross-promotion، بکار گرفته می‌شود.

۳۸.بازاریابی فرهنگی Cultural Marketing

محتوای برندسازی‌شده، تلفیق فرهنگ و بازاریابی (Chief Marketer article)

۳۹.بازاریابی داده ها (تحت وب) Data (Web) Marketing

استفاده از داده ها به عنوان یک کانال بازاریابی، مخصوصا داده‌های بامعنای وب  (my post)

۴۰.بازاریابی پایگاه داده ها (دیتابیس) Database Marketing

با به‌کارگیری اطلاعات موجود در پایگاه داده مرتبط با مشتریان موجود و یا مشتریان بالقوه در جهت سفارشی نمودن استراتژی ارتباط با مشتری و با به‌کارگیری آن استراتژی در هرگونه کانال در جهت ترویج محصول یا خدمت اتفاق می‌افتد. استفاده از پایگاه‌های داده ها، از قبیل سیستم‌های CMR، برای کمک و پیش بردن برنامه‌های بازاریابی (The Book)

۴۱.بازاریابی مبتنی بر داده

استفاده از داده‌ها، به ویژه داده‌های تحلیلی برای تصمیم‌های بازاریابی مستقیم (Kellogg program)

۴۲.بازاریابی دیجیتال Digital Marketing

با به‌کارگیری تجهیزات دیجیتال مثل تلفن همراه هوشمند، رایانه، تبلت و بیلبوردهای دیجیتال برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری در مورد کالا و خدمات می‌پردازد. بازاریابی اینترنتی، عنصر کلیدی در بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال، در درجه‌ی اول اینترنت (AdAge Digital)

انواع بازاریابی

۴۳.بازاریابی مستقیم Direct Marketing

بازاریابی مستقیم اشاره به تکنیکی دارد که سازمان از طریق آن به‌صورت مستقیم با مشتری خویش ارتباط برقرار می‌نمایند، نظیر: نامه، ایمیل، اس.ام.اس، پوستر و سایر ابزارهای ترویجی. بازاریابی مستقیم در بین مخاطبان، اغلب بدون استفاده از تلویزیون، رادیو، یا آگهی‌های چاپی (DMA). ارتباط مستقیم برقرار کردن با مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق نامه، ایمیل، پیامک، آگهی روی کاغذهای کوچک و دیگر مواد تبلیغاتی. کالاها و خدمات‌تان را با استفاده از طیفی از ابزارهای دیجیتال شامل رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها تبلیغ کنید و ارتقاء بدهید. بازاریابی اینترنتی روشی حیاتی در بازاریابی دیجیتالی است. وقتی که یک بازار هدف به روشنی شناسایی شد، کار کردن با USPS یا یک نامه‌بر حرفه‌ای که می‌داند مشتریان‌تان دقیقا کجا زندگی‌می‌کنند ممکن و میسر می‌شود.

بازاریابی مستقیم به عنوان یکی از انواع بازاریابی می‌تواند روشی موثر برای دستیابی به مشتریان درست در خانه‌شان، یعنی جایی که زندگی می‌کنند، باشد. درحالی که اغلب این شیوه جنبه‌ای منفی هم دارد (مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند یک خروار نامه آرامش‌شان را بر هم بزند)، بسیاری از شرکت‌های فعال بازاریابی مستقیم را به خوبی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال خرده‌فروش کاتالوگ، ال.ال. بین، برنامه‌های بازاریابی مستقیمی ایجاد کرد که مشتریان‌اش مشتاقانه منتظر دریافتش از سوی آنها بودند.

۴۴.بازاریابی واکنش و پاسخ مستقیم Direct Response Marketing

بازاریابی مستقیم که صراحتا برای گرفتن واکنش طراحی شده است (Wikipedia).

۴۵.بازاریابی مخرب – تخریب‌کننده Disruptive Marketing

استفاده از نوآوری و ابداعات در کالا و خدمات برای ایجاد بازارهای جدید و تخریب بازار رقبا  (Digital Tonto post)

۴۶.بازاریابی تنوع گرا Diversity Marketing

بازاریابی گروه‌های مختلف مخاطب بافرهنگ‌های متفاوت. هدف از این نوع بازاریابی ، جلب نظر فرهنگ‌های گوناگون است. این فرهنگ‌ها دارای اعتقادات، باورها، انتظارات، سلایق و نیازهایی هستند که باید با در نظر گرفتن این عناوین، یک برنامه بازاریابی اختصاصی برای اثرگذاری بر این دسته از مشتریان هدف تبیین و پایه سازی گردد. توسعه‌ی یک طرح بازاریابی شخصی‌سازی شده از طریق تحلیل بخش‌های مختلف مشتری بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، اعتقادات، نگرش‌های جهانی، و نیازهای مشخص. بازاریابی در بین مخاطبانی که در گروه‌های فرهنگی مختلف قرار می‌گیرند، یعنی بازاریابی درون فرهنگی (TransCity)

۴۷.بازاریابی خانه به خانه یا در به در Door-To-Door Marketing

فروشنده‌ها به خانه‌ها می‌روند و خانه به خانه در می‌زند (MSNBC story)

۴۸.بازاریابی قطره‌ای یا چکه ای Drip Marketing

ارسال پیام‌های از قبل طراحی شده به مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی بر اساس یک برنامه‌ی مشخص (Inside CRM article). بازاریابی چکه‌ای یک استراتژی ارتباطی است که به مرور زمان مجموعه‌ی پیش‌نوشته‌ای از پیام‌ها را به مشتریان یا مشتریان بالقوه می‌فرستد، یا “چکه چکه” ارسال می‌کند. این پیام‌ها اغلب شکل بازاریابی ایمیلی به خود می‌گیرند، هر چند از برون‌دادهای رسانه‌های دیگر نیز می‌شود استفاده کرد.

۴۹.بازاریابی نیش (بازاریابی گوشه / نیش مارکت / بازاریابی جاویژه) Niche Marketing

هدف قرار دادن مخاطب‌های بسیار خاص در بخش‌های خاص از بازار. (توضیح: کلمه Niche به تنهایی به صورت “نیچ” تلفظ میگردد، اما زمانی که با کلمه Market می‌آید،  تفلظ آن “نیش مارکت” میگردد). یافتن یک ویژه بازار و پر کردن آن می‌تواند به عنوان رازِ رشد بازارهای بیش از حد شلوغ باشد. به عنوان مثال، کسب و کار کفش را در نظر بگیرید. در جهان تقاضای زیادی برای کفش وجود دارد و شرکت‌های پیشرو بسیاری برای برآوردنِ نیازهای مبرم کفش در بازار تکامل یافته‌اند. فضای کفش ممکن است شلوغ به نظر برسد، اما شرکت تولیدکننده‌ی کفشِ وَنز متوجه یک مشتری محروم شد: اسکیت‌باز. با تمرکز بر این بازار ویژه بازار ونز کسب و کار پر رونقی را توسعه داده است.  (Entrepreneur article)

۵۰.بازاریابی ایمیلی Email Marketing

ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی یا از طریق اجاره‌ی فهرست ایمیل یا اجازه گرفتن (Email Insider. به محض آن‌که مشتریان به دنیای آنلاین کوچ می‌کنند، بازاریابان اینترنتی سعی کرده‌اند ایمیل‌ها را برای مشتریان بالقوه جمع‌آوری و سازماندهی کنند. بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه اولیه برای ارتباط با مشتریان وابسته‌اند. در نمایشگاه‌های مربوط به صنعت، مشاورانِ IBM را اغلب می‌توان در حال رد و بدل کردن اطلاعات ایمیلی با مشتریان بالقوه‌شان دید.

۵۱.بازاریابی کارآفرینی Entrepreneurial Marketing

بازاریابی در شرکت‌های نوپا (استارتاپ) و سرمایه‌گذاری‌های جدید، اغلب به سبک چریکی و پارتیزانی  (MIT course)

۵۲.بازاریابی اخلاقی Ethical Marketing

اخلاق‌مداری در بازاریابی به منظور مسئولیت‌پذیری از نظر اجتماعی و اخلاقی (Wikipedia)

۵۳.بازاریابی رویداد یا گردهمایی Event Marketing

برگزاری رویدادهایی از قبیل فستیوال، نمایشگاه، کنفرانس، سمینار، جشنواره (Event Marketer). برپایی گردهمایی روش بی‌نظیری برای ایجاد فروش است. مشتریان اغلب برای خرید به یک دلیل نیاز دارند و گردهمایی می‌توانند اغلب دلیل تمام و کمالی را ارائه دهند. رژه‌ی روز شکرگزاری ملی بخشی از فرهنگ امریکا شده است که دو گردهم‌آیی‌ را که مشتریان عاشقش هستند به هم ارتباط می‌دهد: شکرگزاری و خرید.

۵۴.بازاریابی برق آسا یا اعزامی Expeditionary Marketing

ایجاد و رفتن به بازارهای جدید قبل از رقبا (HBR article)

۵۵.بازاریابی تجربی Experiential Marketing

فراهم کردن امکان تعاملات حسی با برندها (Experiential Marketing Forum)

۵۶.بازاریابی فیس‌بوک Facebook Marketing

بازاریابی از طریق فیس‌بوک و بر روی فیس‌بوک  (SEOmoz Ultimate Guide)

۵۷.بازاریابی میدانی و رشته ای – Field Marketing

بصورت فردی در یک محدوده مشخص فروش و بازاریابی را انجام میشود.  (The Handbook)

۵۸. بازاریابی جغرافیایی – مکان محور GeoMarketing

هدف‌گذاری تاکتیک‌های بازاریابی، از قبیل قیمت و تبلیغات، براساس موقعیت و مکان جغرافیایی (Geomarketing in Practice)

۵۹. بازاریابی جهانی Global Marketing

بازاریابی محصولات/ سازمان‌ها در سراسر جهان، استراتژی و ساختار جهانی (Forbes article)

۶۰. بازاریابی سبز Green Marketing

ترویج و تبلیغ روشن و صریح محصولاتی که سازگار و دوستدار محیط‌ زیست هستند (Green Marketing book)

۶۱.بازاریابی چریکی و بازاریابی پارتیزانی Guerrilla Marketing

بازاریابی فشرده با بودجه‌ی کم و اثربخشی زیاد، عموما در کارآفرینی  (Jay Conrad Levison) تکنیک غیر قراردادی و ارزان‌قیمت که سعی دارد بر تصویر ذهنی مشتری اثر گذارد. بازاریابی چریکی در محلی اتفاق می‌افتد که جمعیت زیادی آن را دیده و سورپرایز شوند. بهترین مثال برای آن فلش موبز است (متخصص به‌کارگیری این روش بازاریابی شرکت ردبول است. ردبول از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در حدود ۲۵۰ برنامه فلش موبز در ۵ قاره جهان برگزار نموده است.)

انواع بازاریابی

۶۲.بازاریابی افقی Horizontal Marketing

پیام مشابه در بین گروه‌ها/ صنایع مختلف، در مقابل بازاریابی عمودی

۶۳.بازاریابی جذب‌کننده/درون‌گرا (بازاریابی ربایشی) بازاریابی درون‌یابی Inbound Marketing

جذب کردن مشتریان از طریق محتوا، به جای تحمیل تبلیغات و یا تماس‌های سرد  (HubSpot) شرکت‌ها اغلب با مشتریانی مواجه هستند که به دلایل گوناگون با آنها تماس می‌گیرند. این می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای فروش محصولات و خدمات اضافی به آنها باشد که در حال حاظر ندارند. وقتی مشتریان کسب و کار برای چک کردن مانده‌های حساب‌شان تماس می‌گیرند، تعقیب بانکی کسب و کار اغلب این فرصت را به بار می‌آورد تا از آنها بپرسیم آیا به یک خط اعتباری، یا چندین و چند خدمت دیگری که بانک ارائه می‌دهد علاقمند هستند یا خیر.

۶۴.بازاریابی صنعتی Industrial marketing

بازاریابی شرکت با شرکت B2B با این تفاوت که مخصوص شرکت‌های عظیم تولیدی است (Wikipedia)

۶۵.بازاریابی نفوذی Influence(R) Marketing

تمرکز روی متقاعد کردن چند فرد بانفوذ در یک بازار (Influencer Marketing book)

۶۶.بازاریابی اطلاعاتی Informational Marketing

ارائه‌ی مواد مفید و آموزشی برای پرورش مخاطب، مانند بازاریابی محتوا

۶۷.بازاریابی درون بازی In-Game Marketing

تبلیغات در قالب بازی‌های کامپیوتری، که با عنوان تبلیغ‌بازی و تبلیغات درون بازی نیز شناخته می‌شود (Wikipedia)

۶۸.بازاریابی درون فروشگاهی In-Store Marketing

ترویج تبلیغات در محل خرده‌فروشی ها  (In-Store Marketing Institute)

۹۶.بازاریابی یکپارچه Integrated Marketing

هماهنگی و یکپارچه ساختن ابزارهای بازاریابی چندگانه، کانال‌ها و امکانات  (ClickZ)

۷۰.بازاریابی تعاملی Interactive Marketing

تعامل بین بازاریاب‌ها و مشتریان بالقوه، عموما به صورت آنلاین اتفاق می افند  (Forrester blog)

۷۱.بازاریابی اینترنتی Internet Marketing

مترادف با بازاریابی آنلاین و بازاریابی تحت وب  (Wikipedia)

۷۲.بازاریابی داخلی Internal Marketing

بازاریابی در بین کارکنان برای استانداردسازی تجربه مشتریان در برخورد با برند سازمان . ایجاد انگیزه در کارکنان برای برخورد استاندارد با مشتری و همگام شدن با تجربه‌ی مشتری (Wikipedia)

۷۳.بازاریابی بین‌المللی International Marketing

بازاریابی و فروش فرامرزی، مثل بازاریابی جهانی Global Marketing . (Wikipedia)

۷۴.بازاریابی کلیدواژه Keyword Marketing

مطالعه، تحقیق، بهبود و بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها در بازاریابی موتور جستجو (سرچ مارکتینگ) (WordStream blog)

۷۵.بازاریابی سمت چپ مغز Left-Brain Marketing

تقریبا مترادف بازاریابی تحلیلی (Left Brain Marketing blog)

۷۶.بازاریابی محلی Local Marketing

ترویج و تبلیغات هدفمند برای حمایت از فروشگاه‌هایی که در دنیای واقعی حضور فیزیکی دارند (WilsonWeb)

۷۷.بازاریابی دنباله دار یا بلند مدت Long Tail Marketing

بازاریابی در بسیاری از بخش‌های کوچک بازار (بازارهای نیچه‌ای) که در مجموع گروه بزرگی از مخاطبان را ایجاد می‌کند (Wikipedia)

۷۸.بازاریابی وفاداری Loyalty Marketing

تمرکز روی رشد و حفظ مشتریان فعلی، مثل برنامه‌های تشویقی اعطای هدیه (Wikipedia)

۷۹.بازاریابی موبایلی Mobile Marketing

بازاریابی‌ای که پیام آن از طریق دستگاه‌های موبایل مانند گوشی‌های هوشمند ارائه می‌شود (Mobile Marketer)

۸۰.بازاریابی چندکانالی Multichannel Marketing

استفاده از کانال‌های مختلف برای دست یافتن به مشتری (Multichannel Marketing Metrics)

۸۱.بازاریابی چند فرهنگی Multicultural Marketing

پیگیری مخاطبان با نژادهای مختلف به واسطه‌ی محصولات، تبلیغات، تجربیات (The Book)

۸۲.بازاریابی چند سطحی Multi-Level Marketing

بازاریابی به واسطه‌ی به کارگیری دیگران، که آنها افراد بیش‌تری را به کار می‌گیرند؛ مانند طرح‌های هرمی (Wikipedia)

۸۳.بازاریابی عصبی (نورو مارکتینگ) NeuroMarketing

تلفیق مغز و بازاریابی/ تقاطع علم شناختی و بازاریابی (Neuromarketing blog)

۸۴.بازاریابی رسانه‌های جدید New Media Marketing

اساسا مترادف با بازاریابی آنلاین، البته این اصطلاح در حال منسوخ شدن است (Wikipedia)

۸۵.بازاریابی خبرنامه ای Newsletter Marketing

ارائه‌ی خبرنامه به مخاطب هدف به‌طور مرتب از طریق ایمیل یا به صورت چاپی (DIRECT article). یک روش جالب و سرگرم‌کننده برای تبلیغ کسب و کار نوشتن خبرنامه‌ای است که بر بعضی از چیزهایی که به درد اخبار می‌خورد و برای سازمان اتفاق افتاده است تاکید می‌کند. Motley Fool سالیان سال نگرش‌های سرمایه‌گذاری‌شان را با اجتماع‌شان به اشتراک گذاشته‌اند. این خبرنامه‌ها حس شمولیت و مشارکت با اعضا را ایجاد می‌کنند و برای رشد باورنکردنی‌شان عاملی کلیدی فراهم آورده است.

۸۶.بازاریابی غیرسنتی Non-Traditional Marketing

شیوه‌های خارج از عرف، مثل شیرین کاری‌های تبلیغاتی، بازاریابی چریکی و پارتیزانی  (Inc. article)

۸۷.بازاریابی برون‌خط (آفلاین) Offline Marketing

تمام فعالیت‌های بازاریابی که به‌صورت آنلاین انجام نمی‌شود، بازاریابی سنتی (MarketingSherpa). با به کارگیری گسترده‌ی اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها روش‌های جدیدی از ترکیب بازاریابی آفلاین با فناوری‌های جدید برای خلق تجارب مشتریان جذاب‌تر پیدا می‌کنند. شرکت کوکاکولا دستگاه‌های فروش اتوماتیکی را درست کرده است که مشتریان را دعوت می‌کنند محکم در آغوش‌شان بگیرند. این کار به گره زدنِ برند کوکاکولا با احساس ناب شادمانی دامن می‌زند، اما مشتریان را نیز به تجربه کردن محصول واقعی به صورت آفلاین دعوت می‌کند.

۸۸.بازاریابی فرد به فرد (یک به یک) – One-To-One Marketing

بازاریابی برای یک نفر مصرف‌کننده خاص. بازاریابی در بین فرد به فرد مشتریان؛ شناسایی، تفاوت قائل شدن، تعامل مناسب، سفارشی‌سازی (book). (۱:۱ Marketing) – شامل دو نوع بازاریابی است Personalization / Customization

۸۹.بازاریابی برخط (آنلاین) Online Marketing

بازاریابی به صورت برخط، همان بازاریابی اینترنتی یا تحت وب (Online Marketing Summit). همین که یک تجارت در اینترنت رواج می‌یابد، شکل جدیدی از بازاریابی ظهور کرده است. از بنرهای آنلاین تا آن پاپ‌آپ‌های آزار دهنده، بازاریابان آنلاین تلاش کرده‌اند به هر طریقی که می‌توانند توجه مشتریان‌شان را به خود جلب کنند. بیشتر تلاش‌های بازاریابی استراتژیک آنلاین امروزه ترکیبی از استراتژی‌های مدیریت رشد و مجموعه‌ای از تاکتیک‌های اطلاع رسانی که جلب توجه می‌کند هستند. یک بازاریاب آنلاین بسیار موثر، شرکت بیمه‌ی Geico است که به سادگی از استفاده کنندگان‌شان درخواست می‌کنند کد پستی‌شان را وارد کنند تا راهنمایی سریع درمورد پس‌اندازهای بهتر دریافت کنند.

۹۰.بازاریابی برون‌یابی یا دوردست Outbound Marketing

برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق آگهی‌های تبلیغاتی، تماس‌های سرد، اجاره‌ی فهرست ایمیل‌ها؛ متضاد بازاریابی درون گرا یا جذب‌کننده (BridgeGroup) بعضی وقت‌ها برای شرکت‌ها مهم است که مشتریان‌ بالقوه‌شان را از وجود خود آگاه کنند. با ایجاد فهرستی از مشتریان بالقوه یک شرکت می‌تواند دستیابی به گروه‌های هدف فردی‌‌اش را به منظور یافتن مشتریان جدید آغاز کند. وقتی مایکروسافت داشت نرم‌افزار حسابداری‌اش را می‌فروخت قبل از تلاش برای تماس با شرکت‌ها جهت یک ملاقات رودررو اغلب از بازاریابی برون‌یابی برای شناسایی مقصدهای بالقوه‌ استفاده می‌کرد.

۹۱.بازاریابی در فضای باز Outdoor Marketing

مثال: آویزان کردن وسایل تبلیغاتی، تبلیغ روی ماشین، بیلورد، بالون‌های تبلیغاتی (eHow article)

۹۲.بازاریابی بیرون از خانه : Out-Of-Home Marketing

بازاریابی مردم در مکان‌های عمومی و… (Wikipedia)

۹۳.بازاریابی اجرایی Performance Marketing

بازاریابی ناشی و مبتنی بر معیارهای اجرایی ، معیارهای عملکرد و بازده سرمایه (Performance Insider)

۹۴.بازاریابی اجازه‌ای Permission Marketing

اثرگذاری و الهام بخشیدن به مخاطب برای گوش فرادادن بیشتر به پیام برند شما (Seth Godin’s book)

۹۵.بازاریابی شخصی‌سازی شده

مانند بازاریابی فرد به فرد، از جمله شخصی‌سازی محصول (Wikipedia)

۹۶.بازاریابی ترغیب – اقناعی Persuasion Marketing

برگرفته از معماری ترغیب برای تأثیر بر بازاریابی تحت وب  (the Eisenbergs)

۹۷.بازاریابی در نقطه فروش Point-Of-Sale Marketing

تبلیغات برای مشتری در محل خرید در فروشگاه (eHow article)

۹۸.بازاریابی کلیک بر روی پست Post-Click Marketing

تجربه‌ی کاربر پس از کلیک روی یک آگهی تبلیغاتی یا ایمیل، مثل صفحاتی که کاربر پس از کلیک به آن وارد می‌شود (ion’s blog)

۹۹.بازاریابی کلیکی یا PPC Marketing (پرداخت در ازای هر کلیک)

بازاریابی پرداخت در ازای هر کلیک در موتورهای جستجو، شبکه‌های تبلیغاتی، وب‌گاه‌های اجتماعی (PPC Hero)

۱۰۰.بازاریابی محصول Product Marketing

بازاریابی حول یک محصول خاص، در مقابل بازاریابی شرکت‌های بزرگ (Wikipedia)

۱۰۱.بازاریابی ترویجی Promotional Marketing

انتشار گسترده پیام برند برای افزایش آگاهی از برند، تقریبا در هر نوعی از بازاریابی برای جذب مشتری انجام می‌شود. (PROMO)

۱۰۲.بازاریابی مجاورتی Proximity Marketing

محلی نمودن بازاریابی، توزیع تبلیغات مرتبط با یک مکان جغرافیایی خاص. توزیع بومی‌سازی شده‌ی تبلیغات مربوط به یک محل به صورت وایرلس (آفلاین یا برون‌خط) (Wikipedia)

۱۰۳.بازاریابی کششی Pull Marketing

هر نوع روش برای ایجاد تقاضا برای محصول. دریافت پیام از سوی مشتری‌ها مخصوصا از شبکه‌های اجتماعی. ارسال پیام‌ها به مشتریان بالقوه، مترادف بازاریابی درون گرا (The Power of Pull)

۱۰۴.بازاریابی فشاری Push Marketing

مشتری بالقوه خود به دریافت پیام از شما رغبت نشان می‌دهد، مترادف بازاریابی از برونگرا یا نقاط دور (Wikipedia)

۱۰۵.بازاریابی بلادرنگ Real-Time Marketing

شتاب‌ دهی به فرایند بازاریابی در عصر سرعت (David Meerman Scott book)

۱۰۶.بازاریابی مراجعه – ارجاعی Referral Marketing

تشویق/ انگیزه‌بخشی به مشتریان فعلی برای ارجاع دادن مشتریان جدید به شما (Wikipedia)

۱۰۷.بازاریابی رابطه مند (ارتباطی) Relationship Marketing

تاکید برساخت روابط بلندمدت بین مشتری‌ها. به جای آن‌که همیشه فقط تلاش بکنند که به مشتریان چیزی بفروشند (بازاریابی تراکنشی)، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر ایجاد روابط با مشتریان‌شان می‌گذارند. مشتریانی که برند شما را بیشتر دوست دارند پول بیشتری هم صرفِ برندتان خواهند کرد. بسیاری از خرده‌فروشان سنتی بر درستی این امر صحه می‌گذارند. والگرینز مشاهده کرده‌ است مشتریانی که از تمام کانال‌های خرید آنها خرید می‌کنند(فروشگاه، وب، موبایل، و غیره) تا شش برابر از متوسط مشتریانی که فقط از فروشگاه‌های‌شان خرید می‌کنند، دست به خرید می‌زنند. تاکید بر ساختن روابط بلندمدت با مشتریان (Regis McKenna)

۱۰۸.بازاریابی مجدد Re-marketing

بازاریابی مجدد یک مخاطب بر اساس تبلیغات هوشمند و پس از شناخت رفتار وی در حوزه تبلیغات آنلاین بکار گرفته می‌شود. معنی نوین: تبلیغاتی که از نظر رفتاری هدف‌گذاری شده است. (Google Ad Innovations)

۱۰۹.بازاریابی پاسخگویی : Reply

پاسخ دادن به کاربران با پیام‌های شخصی‌سازی شده (Wikipedia)

۱۱۰.بازاریابی علمی : Scientific

به کار بردن شیوه‌های آزمون‌سازی، آنالیز و تحلیل آماری در بازاریابی (Scientific Advertising)

۱۱۱.خودبازاریابی  Self-Marketing

همان بازاریابی فردی یا بازاریابی شخصی Personal Branding است. بازاریابی خودتان، که با عنوان برندسازی شخصی نیز شناخته می‌شود (U.S. News article)

۱۱۲.بازاریابی خدمات Services Marketing

بازاریابی و رویکردهایی برای فروش خدمات به جای محصولات (Delivering Quality Service)

۱۱۳.بازاریابی سایه‌ای  Shadow Marketing

بازاریابی غیرمنتظره و خارج از کنترل بخش بازاریابی سازمان (my post)

۱۱۴.بازاریابی خریداران Shopper Marketing

درک چگونگی خرید مصرف‌کننده در کانال‌ها و قالب‌ها. فهمیدن اینکه خریدار چگونه و از چه کانال و شیوه‌هایی خرید می‌کند (Wikipedia)

۱۱۵.بازاریابی اجتماعی Social Marketing

تغییر رفتار آدم‌ها به سوی بهتر شدن، با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی اشتباه نشود زیرا مترادف با بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی نیست. (Squidoo)

۱۱۶.بازاریابی رسانه‌های اجتماعی Social Media Marketing

تعامل با مشتریان بالقوه در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی (Social Media Insider). سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر فرصت منحصربفردی برای کسب و کارهای با تدبیر که مایل به سرمایه‌گذاری در مشارکت مشتری هستند ارائه می‌دهند. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی هنوز دوران طفولیتش را سپری می‌کند اما نسبتا به سرعت در حال رشد است. شرکت‌هایی مثل Southwest Airlines بخش‌هایی دارند متشکل از بیش از ۳۰ نفر که مسئولیت اولیه‌شان این است که فعالانه در رسانه‌های اجتماعی با مشتریان مشارکت داشته باشند.

۱۱۷.بازاریابی ورزشی Sports Marketing

استفاده از رویدادهای ورزشی، تیم‌ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات (Wikipedia)

۱۱۸.بازاریابی مخفی یا نهان Stealth Marketing

شیوه‌های انواع بازاریابی محرمانه در بین آدم‌ها. بعضی وقت‌ها نفروختن همه چیز به همه کس می‌تواند منبع بزرگ شایعه شود. به تریلر یک فیلم سینمایی فکر کنید که از دیدن آن فیلم سینمایی بسیار هیجان زده شده‌اید. در حالی‌که تبلیغ‌کننده تمام جنبه‌های فیلم سینمایی را نشان نمی‌دهد، اما می‌تواند به اندازه‌ی کافی محرک برای تشویق بینندگان به بیشتر دیدن ایجاد کند. زمانی که مصرف‌کنندگان نمی‌دانند به‌طور پنهانی در حال بازاریابی شدن هستند (Wikipedia) (HBR article)

۱۱۹.بازاریابی خیابانی Street Marketing

بازاریابی غیرمرسوم در مکان‌های عمومی به منظور مجذوب کردن مشتریان بالقوه و آماده (Wikipedia)

۱۲۰. بازاریابی فنی Technical Marketing

بازاریابی تکنیکی برای مخاطبان فنی و تخصصی. بازاریابی با عمق فنی برای مخاطب فنی (great post)

۱۲۱.بازاریابی تلفنی Telemarketing

تماس تلفنی با آدم‌ها به همراه سبک صحبت متقاعدکننده، معمولا دعوت‌نشده (Wikipedia)

۱۲۲.بازاریابی مبتنی بر آزمون (آزمون محور) Test-Driven Marketing

محک زدن ایده‌های بازاریابی به صورت سیستماتیک، مستمر و تکرارشونده (Test-Driven Marketing)

۱۲۳.بازاریابی زمان Time Marketing

تحقیق درباره‌ی زمان انتشار و ترویج و عرضه و تبلیغ محصولات در عرصه بازار (Wikipedia)

۱۲۴.بازاریابی نمایشگاهی Tradeshow Marketing یا Exhibition Marketing

زیرمجموعه‌ی بازاریابی رویداد، به نمایش گذاشتن و تبلیغ در نمایشگاه‌ها (TSNN). بسیاری از محصولات برای آن که خریداری شوند باید امتحان شوند. مشتریان بسیار کمی هستند که یک خودرو جدید را بدون انجامِ مقدار زیادی تحقیق و تستِ ابتدائی ماشین، خریداری کنند. نمایشگاه‌های تجاری گردهم‌آیی‌های صنعتی هستند که در آنها از مشتریان دعوت می‌شود تا نمونه‌ای از تمام آنچه یک صنعت قرار است ارائه دهد بیاورند. برای معرفی خطوط جدید تولیدش، شرکت فوردموتور هر ساله زمان زیادی را برای برپایی و انجام عملیات غرفه‌شان در نمایشگاه‌های اتومبیل مصرف‌کنندگان بین‌المللی صرف می‌کند. این نمایشگاه‌های تجاری اتومبیل به گزارشگران و مصرف‌کنندگان شانس این را می‌دهد که ماشین‌های دست اول را تجربه و آزمایش کنند.

۱۲۵.بازاریابی سنتی Traditional Marketing

متد، شیوه‌ها و کانال‌های بازاریابی دوره‌ی قبل از بازاریابی اینترنت (MarketingProfs)

۱۲۶.بازاریابی تولیدشده توسط کاربر User-Generated Marketing

انواع بازایابی بازاریابی از طریق محتوای تولیدشده توسط مشتری UGM .(Disney campaign)

۱۲۷.بازاریابی عمودی Vertical Marketing

به‌کارگیری و شکل‌دهی متفاوت به یک راه‌حل برای صنایع متفاوت (Wikipedia)

۱۲۸.بازاریابی تحت پوشش Undercover Marketing

بازاریابی هنگامی‌که مشتری نداند و متوجه نشود که پنهانی نشان شده است.

۱۲۹.بازاریابی ویدیویی Video Marketing

گنجاندن ویدیو در بازاریابی برخط، استفاده از قدرت ویدیوها در بازاریابی اینترنتی، با استفاده از یوتیوب (Pixability)

۱۳۰.بازاریابی ویروسی Viral Marketing

ورود به یک شبکه اجتماعی جدید برای پخش یک ایده بازاریابی. بازاریابان برندِ کالت مدام در حال ایجاد ایده‌های کسب و کار جدید هستند که محصولاتشان را در قلب و ذهن مشتریان جهانی نگه دارند. هر بار یک محصول جدید خلق می‌شود، باید به مشتریان دلیلی برای رویاپردازی درباره‌ی خرید آتی‌شان داده شود. بعضی وقت‌ها بازاریابانِ برندهای کالت دست روی چیز آن چنان بزرگی می‌گذارند که آدم‌ها نمی‌توانند جلوی به اشتراک گذاشتن آن با دیگران را بگیرند. این که کاری بکنید مشتریان‌تان درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان صحبت کنند برای رشد آگاهی درباره‌ی کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است. استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجود برای گسترش یک ایده‌ی بازاریابی (Wikipedia)

۱۳۱.بازاریابی تحت وب Web Marketing

بازاریابی و خریدوفروش تحت وب در وب‌سایت‌ها، مترادف بازاریابی آنلاین (Web Marketing Today)

۱۳۲.بازاریابی دهان به دهان WOM) Word-Of-Mouth Marketing)

هنگامی‌که مشتری راضی پیام بازاریابی شما را پخش کند. بازاریابی دهان به دهان انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر با استفاده از ارتباط کلامی است. مشتریان از این که برند مورد علاقه‌شان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند بسیار هیجان زده می‌شوند. بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشتن داستان‌های محصولات و خدمات محبوب‌شان را مهم می‌دانند. دهان به دهان یکی از راه‌های باستانی است که آدم‌ها از طریق آن در مورد آن چه می‌خریدند اطلاعات کسب می‌کردند. بازاریابان مدرن یاد گرفته‌اند چگونه عمل دهان به دهان معتبر را برای شرکت‌شان و محصولاتی که عرضه می‌کنند به وجود بیاورند. وقتی مشتریان راضی پیام بازاریابی شما را گسترش می‌دهند (WOMMA)

۱۳۳.بازاریابی جوانان Youth Marketing

هدف‌گذاری مخاطبان جوان، اغلب با استفاده از کانال‌های در حال ظهور (Wikipedia)

۱۳۴.بازاریابی معکوس

تبلیغ یک محصول به نحوی که باعث شود مصرف کننده خودش به دنبال آن برود.

۱۳۵.بازاریابی پستی مستقیم

ارسال تبلیغات کاغذی (چاپی) یا اطلاعات دیگر به لیستی مشخص از آدرس‌ها که معمولا در یک منطقه جغرافیایی خاص قرار دارند.

۱۳۶.بازاریابی بسته دستمال کاغذی

خواستگاه آن ژاپن است و مردم پیام خود را بر روی بسته های دستمال کاغذی درج می کنند و با دادن آن به صورت رایگان به مخاطبین پیام را به راحتی به دست مخاطب خود می رسانند.

۱۳۷.بازاریابی ریشه ای یا مردمی

در این نوع از انواع بازاریابی به جای تولید یک محتوا یا پیام برای مردم و امید به پذیرش آن توسط مردم، بر گروه کوچکی از مردم تمرکز می کنیم و امیدواریم که مردم پیام ما را بین گروه های بزرگ تری از مردم گسترش دهند.

۱۳۸.بازاریابی رهبری فکری

جا انداختن یک شرکت یا بنگاه به عنوان رهبر فکری در بازار مربوطه.

۱۳۹.بازاریابی منتظر ماندن

برقراری ارتباط و رساندن پیام به مخاطب در هر نقطه و زمانی که وی آمادگی پذیرش پیام شمارا داشته و البته منتظر چیزی است.

۱۴۰.بازاریابی خیریه ای Cause Marketing

جذب مشتری با اعلام خبر این که به ازای خرید آن ها محصولات شرکت بین نیازمندان توزیع می شود. یافتن آن‌چه هم برای شما مهم است و هم برای مشتریان‌تان می‌تواند برای کسب و کارتان معجزه کند. این امر مستلزم داشتن دانش داخلی از چیزی است که سازمان‌تان به آن اهمیت می‌دهد و این که به چه کسانی در جهان می‌خواهد کمک کند. مثال خوبی از این نوع کفش تامز (Toms Shoes) است. به جای تبلیغات سنتی مرسومِ “یکی بخر، یکی مجانی ببر”، تامز یک سیستم قوی پیگیری مشتریان ایجاد کرد و از طریق اهدای یک جفت کفش رایگان به افراد نیازمند در ازای هر خریدی که توسط مشتریان‌شان انجام می‌گرفت شهرتی در زمینه‌ی بذل و بخشش و خیریه به هم زد.

۱۴۱.بازاریابی تراکنشی Transactional Marketing

ایجاد رونق در فروش می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند مدام محصولاتی را در حجم بالا به مشتریان بفروشند. به منظور برآورده کردن خواسته‌های سرمایه‌گذاران، خرده‌فروشان مجبور هستند مشتریان را به خرید با استفاده از کوپن‌ها، تخفیف‌ها، نقدشوندگی‌ها، و رویدادهای فروش تشویق کنند. خرده‌فروشان ابرفروشگاه‌های با حجم بالا مثلِ تارگت مدام در حال انجام رویدادهای انگیزه بخش و تبلیغی هستند تا مشتریان علاقمند را به فروشگاه‌های‌شان بکشانند. اعطای تخفیف و سایر مزایا به خریداران به ازای تراکنش های خرید بعدی.

۱۴۲.بازاریابی کمیابی Scarcity Marketing

در بعضی از بازارها مهم است که میزان در دسترس بودن محصول را یک بار کنیم. در بسیاری از موارد این کار به خاطر دشواری تحصیل مواد خام یا کیفیت بالاترِ محصول انجام می‌شود. یک شرکت ممکن است انتخاب کند که محصولاتش را فقط در دسترس چند مشتری قرار دهد. ارائه‌ی نسخه‌ی چینی ماشین رولزرویس که فانتوم نامیده می‌شد به سرعت به فروش رسید. در حالی که بهای ماشین بالاتر از بیشتر ماشین‌ها بود، کمیاب بودن آن باعث ایجاد اشتیاق و افزایش قیمت آن شد.

۱۴۳.بازاریابی بشارتی / اوانجلیسم Evangelism Marketing

از انواع بازاریابی شبیه به بازاریابی دهان‌به‌دهان است. برای به‌کارگیری بازاریابی بشارتی، شرکت می‌بایست میزان مشتریان حامی برند خویش را افزایش دهد، این به دین معناست که این مشتریان ویژگی‌های محصول یا خدمات را ترویج می‌دهند و سود شرکت را افزایش خواهند داد. پرورش طرفداران دو آتشه یا متعصب برای ترویج ، دفاع و خرید چشم بسته محصولات و هواداری برند شما . مشتریان طرفدارِ متعصب(آنچه ما عشقِ برند می‌نامیم) را توسعه دهید تا از برند یا محصول‌تان دفاع کنند، و به نحوی برند شما را به نمایش بگذارند که گویی بخشی از هویت خودشان بوده است.

۱۴۴. بازارایابی اشانتیونی یا نمونه رایگان، نمونه مجانی Freebie Marketing

صرف‌نظر از آنکه بر ارائه محصول رایگان تکیه دارد، این ارائه رایگان در جهت آشنایی مشتری با محصول است. شرکت امیدوار است تا با تأثیر مناسب بر مشتری، او را برای خرید در آینده ترغیب نماید. دادن جایزه یا محصول مجانی یا فروش محصولات و خدمات به قیمت های پایین تر برای فروش تقویت فروش محصولات و خدمات در مراحل بعدی مرتبط. رایگان تبلیغات کنید، جایزه بدهید، یا محصولات و خدمات‌ فروخته شده به قیمت پایین‌تر را بفروشید تا فروش کالاها یا خدمات مرتبط دیگر را تقویت کنید.

۱۴۵. بازاریابی بالای خط (ALT)

در این بازاریابی از رسانه های ارتباط جمعی برای مخاطبان به طور گسترده استفاده می شود. مثلا فرد برای بازاریابی از وبلاگ نویسی و وبسایت استفاده میکند.

۱۴۶.بازاریابی وابستگی

این بازاریابی به بازاریابی مشارکتی نیز معروف است بر مبنای رابطه مشارکتی و همکاری دو طرفه سودمند مبتنی است.

۱۴۷.بازاریابی اتحاد متقابل(ائتلافی) – Alliance Marketing

دو یا چند شرکت که با یکدیگر بر سر منابع خویش ائتلاف نموده تا یک محصول یا خدمت ترویج نموده و به فروش برسانند. در این حالت، نه تنها سود بیشتری برای سهامداران خویش ایجاد مینمایند، بلکه سهم بازار خویش را نیز افزایش و تاثیری بیشتری بر بازار خواهند داشت. همانند بازاریابی وابستگی یا مشارکت، بازاریابی اتحاد متقابل هم در اثر تشریک مساعی دو شرکت ایجاد می شود.

۱۴۸. بازاریابی تکمیلی(افزوده)

بازاریابی افزوده ایده ای است که ارزشی را به طور انتخابی به کار اضافه میکند که پیشنهادی خلاقانه است.

۱۴۹. بازاریابی زیر خط (BTL)

این نوع بازاریابی از هیج رسانه جمعی مانند تلویزیون و رادیو و … استفاده ای نمی کند.

۱۵۰. بازاریابی کلیک و ملات Click & Mortar or Click & Brick

بازاریابی بر مبنای خرده فروشی است.

۱۵۱. بازاریابی دعوت به اقدام (فراخوان عمل) Call-to-action (CTA)

بخشی از بازاریابی درون سیستمی است که در داخل وب‌سایت از طریق بنر، متن یا یک تصویر اتفاق می‌افتد، این ابزارها، تلاش می‌نمایند تا فرد را به کلیک بر روی آن ترغیب نموده وارد دالان ارتباط با سایت گردد که نهایتاً به یک فروشگاه آنلاین ختم شده و آن را به فروش تبدیل نماید. بازاریابی CTA به شیوه‌های تبدیل ترافیکِ وب به سوق دادن یا فروش در وب‌گاه‌ها با استفاده از متن، گرافیک، یا دیگر عناصر طراحی وب اطلاق می‌شود. استراتژی‌های تبدیل کمک می‌کنند که درصد بازدیدکنندگان برخط را که جزو مشتریان می‌شوند یا به فهرست ایمیل ملحق می‌شوند بهبود ببخشند. این بازاریابی به هر وجه بازاریابی آنلاین گفته می شود که باعث می شود کسی اقدام خاصی انجام دهد. فراخوان عمل یکی از عناصر کلیدی جذب مخاطب هدفمند است و باید در همه ی فنون بازاریابی مانند : ایمیل، به روز رسانی رسانه های اجتماعی، مطالب مطبوعات، تبلیغات بازرگانی و غیره استفاده شود.

۱۵۲. بازاریابی محدوده نزدیک (بُرد نزدیک) Close range marketing (CRM)

این نوع بازاریابی را بازاریابی از نوع نزدیک Proximity Marketing نیز میگویند. CRM از فنّاوری‌هایی نظیر Wi-Fi یا Bluetooth در جهت ترویج محصولات و خدمات در نزدیکی محل حضور مشتریان بهره می‌گیرد. بازاریابی محدوده نزدیک با عنوان بازاریابی مجاورتی نیز شناخته می‌شود. امروزه از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌ به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مشتریانی استفاده می شود که در یک محدوده‌ی نزدیک قرار گرفته اند. استفاده از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌شان به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مشتریان‌شان در یک محدوده‌ی نزدیک. بازاریابی برد نزدیک با عنوان بازاریابی مجاورتی نیز شناخته می‌شود.

۱۵۳. بازاریابی متمرکز

بازاریابی متمرکز زمانی صورت می گیرد که یک شرکت یک محصول را به طور خاص برای یک بازار کاملا مشخص توسعه داده است. بازاریابی متمرکز وقتی به کار می‌آید که شرکتی با محدودیت منابع روبرو باشد. در این حالت شرکت به‌جای دنبال کردن  سهم کوچکی از یک بازار بزرگ، تلاش می‌کند سهم نسبتاً بزرگی از یک یا چند بازار فرعی را به دست آورد.

۱۵۴. بازاریابی مصرف کننده

نوعی از بازاریابی است که محصول را بدون واسطه و مستقیم به مصرف کننده می رساند.

۱۵۵. بازاریابی تعاونی

بازاریابی تعاونی زمانی اتفاق می افتد که دو یا چند شرکت برای فروش محصول یا خدمات با هم مشارکت کنند.

۱۵۶. بازاریابی رسانه های متقاطع(رسانه های صلیبی) Cross media marketing

در این بازاریابی، استفاده از کانالهای چندگانه نظیر ایمیل، نامه، صفحات وب و نظیر آن در جهت ارائه اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات به مشتری در جریان ترویج متقابلpromotion-Cross ،بکار گرفته می شود.

۱۵۷. بازاریابی گریزی یا  De marketing

یک شیوه عجیب و غریب بازاریابی است برای زمانی که کسب و کارها تصمیم به کاهش تقاضا یا محدود کردن رشد کالایی کنند. مثلا یک سوپر مارکت ممکن است برای جلوگیری از تجمع روز جمعه ها در فروشگاهش برای روز شنبه تخفیف بزند.

۱۵۸. بازاریابی دفاعی

بازاریابی دفاعی هر شکل از بازاریابی است که برای محافظت از موقعیت یک شرکت در یک بازار طراحی شده است.

۱۵۹. بازاریابی پست مستقیم

در بازاریابی مستقیم پستی با استفاده از آگهی ها و نامه ها از طریق پست با مخاطبان ارتباط برقرار می شود.

۱۶۰. بازاریابی تجارت الکترونیک

این نوع بازاریابی همه چیز در مورد افزایش آگاهی درباره برندها و کالاهای فروشگاه های آنلاین است.

۱۶۱. بازاریابی قومی Ethnic marketing

نوعی از بازاریابی فرهنگی است که نشان می دهد همه افراد یکسان نیستند و هر کسب و کاری باید بتواند مخاطبان خاص خود را از نظر قومیت و فرهنگ بشناسد.

۱۶۲. بازاریابی جانبی

بازاریابی جانبی جزیی بازاریابی است که هدف آن جذب بخش هایی از بازار است که به واسطه رقابت موجود تاکنون خوب عمل نکرده است.

۱۶۳. بازاریابی بدون عوض؛ شبه رایگان Freebie Marketing

در این حالت، محصول را باقیمت بسیار ناچیز فروخته و یا کاملا رایگان به مشتری ارائه می نمایند. هدف، فروش سایر تجهیزات تکمیل کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.

۱۶۴. بازاریابی کالاها

کسب و کارها از بازاریابی کالاها برای افزایش فروش یک محصول فیزیکی استفاده می کنند.

۱۶۵. بازاریابی با رویکرد انسانی

بازاریابی انسانی بازاریابی است که خواستار تجدیدنظر در نیازهای انسانی به سمت ارزش ها و احساسات خاص است.

۱۶۶. بازاریابی صنعتی

این بازاریابی زمانی اتفاق می افتد که یک کسب و کار سعی می کند فروش محصولات یا خدمات صنعتی را به صنعت دیگری انجام دهد.

۱۶۷. بازاریابی انبوه Mass Marketing

نوعی از بازاریابی است که با هدف فروش محصولی به تعداد زیادی از مردم صورت می گیرد. شرکت‌های سهامی بزرگ برای بقا و رشد به ایجاد تعداد زیادی خرید از محصولات‌شان نیاز دارند. در حالی که بازاریابی انبوه ممکن است مانند یک شیوه‌ی جامع بازاریابی به نظر برسد اما این به دور از واقعیت است. کسب و کارهای بزرگ پول زیادی برای شناخت داده‌های بزرگ صرف می‌کنند. این کار به آنها بینشی می‌دهد در رابطه با این که برای مشتریان ملی بالقوه‌شان که محصولات‌ و خدمات‌شان را می‌خرند رسانه‌ها را کجا قرار دهد. والمارت مثالی از یک خرده‌فروشی بازار انبوه موثر است. به عنوان خرده‌فروش شماره‌ی یک دنیا، آنها درباره‌ی تلاش‌های بازاریابی انبوه‌شان بسیار فعال هستند، و اغلب به مشتریان‌شان احساس خودمانی بودن و گرمی می‌بخشند.

۱۶۸. بازاریابی کلان (مگا مارکتینگ)

مگا مارکتینگ، از انواع بازاریابی جهت هماهنگی استراتژیک توانایی ها و قابلیت های اقتصادی، روان شناختی، سیاسی و روابط عمومی به منظور کسب همکاری تعدادی از گروه ها برای ورود یا کار در یک بازار خاص است.مسئله ورود به بازارهای بن بست مستلزم استفاده از شیوه مگا مارکتینگ است.

۱۶۹. بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای اسراتژی بازاریابی است که هدف آن کسب درآمد از فروش کالاها به مشتریان است، به شیوه ای که یک تیم از افراد زیردست شما همان کار را انجام می دهند و همان کالا را به صورت زیر مجموعه میفروشند.

۱۷۰. بازاریابی بهترین قدم بعدی

این نوع بازاریابی در تعاملات با مشتری”بهترین قدم بعدی” (Next-Best-Action) را پیشنهاد می کند. این روش می تواند بسته به مشتری، محصول و محل پاسخ بدهد و مکاتبات خودکار تولید کند.

۱۷۱. بازاریابی تهاجمی

این بازاریابی زمانی انجام می شود که یک برند نقاط ضعف یک رقیب را در معرض نقاط قوت خود قرار می دهد.

۱۷۲. بازاریابی سازمانی

این نوع بازاریابی برای ایجاد، حفظ یا تغییر افکار عمومی یک سازمان فعالیت می کند.

۱۷۳. بازاریابی مشارکتی

بازاریابی مشارکتی در مورد همکاری یک کسب و کار با یک فرد یا کسب و کار دیگر است، زیرا آنها ارتباطی با یک منطقه از بازار دارند که شما علاقه مند به فروش در آن بازار هستید.

۱۷۴. بازاریابی شخصی

هدف بازاریابی شخصی  ایجاد، حفظ و یا تغییر افکار عمومی از چیزی یا کسی است.

۱۷۵. بازاریابی روابط عمومی PR marketing

بازاریابی PR با رسانه ها فعالیت می کند تا نسبت به برند یا محصول آگاهی بخشی کند. روابط عمومی یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی است. بسیاری از بازاریابانِ کارآمد با رسانه‌ها کار می‌کنند تا درباره‌ی محصولات‌شان و مزایایی که محصولات‌شان دارد دست به آگاه‌سازی بزنند. همچنین در بسیاری از موارد که مشکلی پیش می‌آید، وجود یک استراتژی بازاریابی روابط عمومی حیاتی است. وقتی بنیان‌گذارِ اپل، استیو جابز، زنده بود اپل یک کنفرانس مطبوعاتی مهم برگزار می‌کرد تا همه‌ی محصولات جدیدش را آشکار کند. این سنت اکنون توسط مدیرعامل و افسر ارشد بازاریابی جدید اپل ادامه پیدا می‌کند.

۱۷۶. بازاریابی خرده فروشی

بازاریابی خرده فروشی، ارتقاء کالاها و خدمات در محیط خرده فروشی است.

۱۷۷. بازاریابی کمبود

بازاریابی کمبود بازاریابی است که بر ترس مشتریان برای از دست رفتن چیزی تأثیر می گذارد.

۱۷۸. بازاریابی فصلی Seasonal Marketing

بازاریابی فصلی نوعی از بازاریابی محصول یا خدمات در فصول خاصی از سال است. رویدادهای فصلی روشی بی‌نظیر برای ملاقات با مشتریان جدید ارائه می‌دهند. بعضی وقت‌ها این رویدادها می‌توانند تغییرات واقعی آب و هوا یا تعطیلات ملی باشند. برای یک خرده‌فروش مثل هالمارک، روز ولنتاین بخش بزرگی از کسب و کارش را شکل می‌دهد. با وفق دادن خود با فصول مختلفی که برای مشتریان‌تان مهم هستند می‌توانید در سبک زندگی‌ آنها نقش مناسب‌تر و مرتبط‌تری داشته باشید.

۱۷۹. بازاریابی تفنگ شاتگان

بازاریابی تفنگ شاتگان یک نظریه بازاریابی است که بخش بزرگی از افراد جامعه را شامل می شود. این یک اصطلاح دیگر برای بازاریابی انبوه است. بازاریابی شاتگان معمولا تعداد زیادی از افراد را جذب می کند، که معمولا کیفیت پایینی دارند.

۱۸۰. بازاریابی همزمانی Synchro marketing

در بعضی از مواقع عرضه و تقاضا در بازار با هم یکسان نیستند یعنی ممکن است در بعضی از فصول سال عرضه بیشتر از تقاضا و برعکس در فصول دیگری از سال تقاضا بیشتر از عرضه باشد. مثلا یک شرکت که استخر متحرک شنا می فروشد در زمستان بازار فروش خوبی ندارد اما در تابستان بسیار پررونق است. استراتژی مدیر بازاریابی در این شرایط، تنظیم تقاضا و هماهنگ و همزمان کردن آن با عرضه است یعنی تبدیل تقاضای نامنظم به تقاضای منظم از لحاظ زمانی می باشد و مدیران بازاریابی سعی می کنند با ایجاد انگیزه، تبلیغات و ترفیعات الگوی تقاضا را تغییر داده و آن را تعدیل نمایند که به این وظیفه، بازاریابی همزمانی یا تعدیلی اطلاق می شود.

۱۸۱. بازاریابی هدفمند

بازاریابی هدفمند بازاریابی است که به شدت متمرکز بر یک مخاطب به خوبی تعریف شده است.

۱۸۲. بازاریابی تجاری

بازاریابی تجاری هر نوع فعالیت بازاریابی است که توسط تولید کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد و به ترویج محصول و در نهایت فروش آن کمک می کند.

۱۸۳. بازاریابی صوتی

بازاریابی صوتی (صدا)  استفاده از یک تن صدای خاص  برای به حداکثر رساندن فروش محصول است.

با توجه به هوشمندی خرید در عصر اطلاعات و جامعه پست‌مدرن امروزی، هر شرکتی که قصد موفقیت دارد می‌باید، ترکیبی از انواع بازاریابی را در برنامه بازاریابی خویش تبیین نموده باشد. همان‌طور که مطالعه نمودید ، با ظهور فن‌آوری‌های نوین و با هر جهش تکنولوژیک، به این نوع‌ها اضافه میگردد. حتی روندهای اجتماعی-اقتصادی بر ماهیت و ساختار بازار تأثیر خود را خواهند گذاشت.