اپلیکیشن روبیکا ، باید و نباید

اپلیکیشن روبیکا از جمله اپلیکیشن های چند منظوره است که هر کاری برای شما انجام میدهد ! البته با توجه به تبلیغات گسترده این اپلیکیشن در زسانه ملی ممکن است برای برخی آشنا باشد ولی با این وجود بررسی دقیق تر و فواید و حتی ضررهای آن نیز خالی از لطف نیست .

اپلیکیشن روبیکا از زبان خودش

اگر وارد سایت روبیکا شوید و به قسمت درباره ما مراجعه کنید میتوانید متن زیر را در مورد روبیکا بخوانید :

روبیکا یک اپلیکیشن جامع است که برای کاربران فارسی زبان دنیا سرویس های متعدد، متفاوت و جذابی را یکجا گرد هم آورده است تا بتوانند فقط از طریق این اپلیکیشن کاربرپسند، با کیفیت و هوشمند به تمامی آنچه در تلفن همراه خود متصور هستند، دسترسی داشته باشند. این اپلیکیشن با حمایت “توسعه و کسب کار ایرانی “به عموم معرفی و با بهره مندی از تیم خبره استارت آپی و کارشناسان متخصص و متعهد درصدد است بهترین و متنوع ترین خدمات را برای کاربران فراهم آورد.

ماموریت روبیکا، فراهم نمودن پرکاربردترین، ساده ترین، سریع ترین، به صرفه ترین و در عین حال، امن ترین امکانات، خدمات و محتوا منطبق بر قوانین جاری کشور، تنها از طریق یک پلتفرم ساده است. کاربران تنها با یکبار عضویت و با یکبار ورود ‎(log in)‎ می توانند به کلیه خدمات روبیکا دسترسی داشه باشند و به تناسب نیاز خود از آن استفاده کنند. بنابراین روبیکا افتخار ارائه خدمات به طیف گسترده ای از کاربران با سلایق مختلف را داراست.

با توجه به رسالت تعاملی روبیکا، با بهره مندی از تامین کنندگان و سرویس دهندگان متعدد، متنوع و قابل اطمینان، خدمات و محتوای مناسب و مورد نیاز کاربران فراهم می شود. همچنین با توافقی که با اپراتور اول و دوم صورت گرفته ، هزینه ترافیک اینترنت برای کاربران اپلیکیشن روبیکا رایگان می باشد.

امکانات و ویژگی های روبیکا

با توجه به توضیحات روبیکا اینگونه میتوان نتیجه گرفت که ، روبیکا اپلیکیشنی کاربردی است که دارای امکانات فراوانی می باشد. از مهمترین ویژگی های این اپلیکیشن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- امکان دسترسی به مجموعه فیلم و سریال های روز دنیا
۲- امکان دسترسی به شبکه های تلویزیون دیجیتال
۳- امکان دسترسی به آرشیو موزیک و ایجاد لیست پخش دلخواه
۴- امکان دسترسی به آرشیوهای مختلف آموزش الکترونیکی با شرکت در کلاس های آنلاین
۵- ایجاد ارتباط با برنامه های مختلف تلویزیونی و توانایی ارسال پیام به این برنامه ها
۶- امکان ایجاد کیف پول
۷- امکان خرید شارژ تلفن همراه
۸- پرداخت قبوض مختلف
۹- امکان خرید با استفاده از درگاه پرداخت درون برنامه ای
۱۰- مدیریت مالی و حساب های شخصی
۱۱- دسترسی به آرشیو برنامه های تلویزیونی و امکان توقف، برگشت به عقب و یا پخش مجدد برنامه ها
۱۲- دسترسی به آرشیو برنامه های مربوط به سلامت
۱۳- بدون نیاز به استفاده از حجم اینترنت برای مشترکین همراه اول و ایرانسل
۱۴- محیط کاربری ساده و روان
۱۵- پشتیبانی کامل از زبان فارسی

روبیکا جاسوس است !

روبیکا در شروع به کار خود با مشکل بزرگی روبرو شد و آن گزارش برخی از کاربران در مورد اینکه در کدهای این برنامه ، کدهای نرم افزار تلگرام نیز دیده میشود و این باور را ایجاد میکند که روبیکا به اطلاعات تلگرام کاربران خود دسترسی دارد که نوعی از نقض حریم خصوصی کاربران است . همین موضوع کافی بود تا به سرعت در شبکه های اجتماعی و سایت این ناامنی به کاربران هشدار داده شود .موضوعی که وزیر ارتباطات را نیز درگیر کرده و باعث شد در توییت خود بنویسد :

گزارش‌های مردمی و جوابیه سازندگان اپلیکیشن روبیکا را برای مرکز ماهر ارسال کردند تا این مرکز به طور تخصصی موضوع را بررسی و گزارش کند. جوابیه شرکت سازنده روبیکا به درخواست وزیر ارتباطات پاسخ دادند :

«استفاده از کدهای اوپن سورس مرسوم هست، تلگرام اوپن سورس هست و ما در روبیکا بخشی از کد تلگرام را برای مدیریت بهتر صفحه‌های برنامه استفاده کردیم تا روبیکا در گوشی های قدیمی روان اجرا شود و به دلیل کمبود وقت فرصت حذف قسمت‌های اضافی کد تلگرام که نیازی نبود را نداشتیم که در ورژن بعدی حذف خواهند شد.

روبیکا در هنگام نصب هیچ دسترسی حساسی از شما نمی‌خواهد و تنها دسترسی به حافظه گوشی را برای آپلود عکس پروفایل و آن هم در هنگام اجرا درخواست می‌کند و در صورتی که اجازه دسترسی ندهید روبیکا امکان دسترسی به حافظه شما را هم ندارد. پس این که قسمتی از کد تلگرام در برنامه استفاده شود هیچ ارتباطی به جاسوسی از تلگرام ندارد» اما جوابیه سازندگان هم نتوانست موج به راه افتاده بر علیه این اپلیکیشن را فرو بنشاند .

در اطلاعیه مرکز ماهر  به عنوان یک نهاد رسمی تخصصی تاکید شده علی‌رغم استفاده کامل از کدهای برنامه تلگرام در روبیکا ولی فقط از برخی کلاس‌های واسط گرافیکی آن استفاده می‌شود و سایر قسمت‌ها قابل حذف هستند. روبیکا قابلیت‌هایی نظیر تلگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی را ندارد و اساسا نمی‌تواند به اطلاعات برنامه دیگری دسترسی داشته باشد. ولی کماکان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این برنامه بی‌اعتماد هستند.

کپی برابر اصل

کپی از تلگرام تنها کپی کاری روبیکا نبود . بیایید فرض کنیم که تمامی هزینه های تبلیغات روبیکا در رسانه ملی صفر است و کمی به هدیه های وعده داده شده توسط این اپلیکیشن و کمی جست و جو در بازار نابسامان فعلی و اطلاع از قیمت تمام شده این هدیه ها همه نشان از این دارد که روبیکا وضع مالی و حتی معنوی خوبی دارد .

با توجه به این موضوع باید گفت کمی کوتاهی ، سهل انگاری و یا حتی عدم خلاقیت در تیم طراحی باعث شده تا لگوی خود را از یک برند خارجی عینا کپی برداری کنند !!! مقایسه لوگوی روبیکا و TheRightBytes. جمله زیبای یکی از کاربران توییتر درباره این شباهت گویای همه چیز است: “هرگونه شباهتی اتفاقی است!” دلیل هر چه که باشد با توجه به حجم بسیار گسترده تبلیغات این اپلیکیشن، چنین اتفاق آماتورگونه ای از این اپلیکیشن با این قابلیت ها بسیار بعید و دور از ذهن است .

مواظب جیبتان باشید

از جمله اولین دغدغه های کاربران در مورد روبیکا این است که آیا این اپلیکیشن واقعا رایگان است یا خیر . هرچند در تبلیغات مختلف صحبت های گوناگونی پیرامون این موضوع شنیده ایم ولی فهمیدن این موضوع زیاد هم سخت نیست و کاربران با کمی وقت میتوانند این موضوع را بفعمند . برای این امر کافی است ببینید  هنگام استفاده از این اپلیکیشن با استفاده از داده تلفن همراه در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل، حجمی از اینترنت گوشی‌های شما مصرف می‌شود یا خیر.

برای این کار ، باید از مقدار حجم اینترنت باقی‌مانده بسته اینترنت همراه خود مطلع شویم. در سیم‌کارت‌های همراه اول، این کار با استفاده از کد دستوری #۰*۱۰۰* انجام می‌شود. در سیم‌کارت‌های ایرانسلی نیز، مقدار حجم اینترنت باقی‌مانده بسته اینترنت همراه خود را می‌توانید با کد دستوری #۴*۱*۵۵۵* هم برای سیم‌کارت‌های دائمی و هم اعتباری انجام دهید. بعد از این کار  به سراغ اپلیکیشن روبیکا بروید و تا یک تست چند دقیقه ای ، مثلا دیدن پخش زنده یک برنامه دوباره با استفاده از همان کدهای دستوری حجم اینترنت خود را بررسی کنید .

البته این رایگان بودن هنوز هم جای حرف و حدیث دارد چرا که بسیاری از کاربران اعلام کرده اند که این رایگانی تا ۱۵ فروردین سال جاری بوده و بعد آن دیگر این اپلیکیشن رایگان نیست . پس حتما حتما قبل از استفاده از این نرم افزار در حجم بالا با استفاده از کدهای گفته شده این مورد را مطمئن شوید تا ضرر مالی نکنید .

سخن آخر :

به هر حال، در این مقطع نمی‌توان با قطعیت گفت اپلیکیشن روبیکا چه آینده‌ای دارد و آیا کاربران آن را نصب کنند یا خیر. چقدر از آن استقبال می‌شود و نسبت به این حجم وسیع تبلیغات آیا برنده بازی خواهد بود؟ یا خیر . تنها میتوان امید داشت سازندگان و اتاق فکر این اپلیکیشن راهی برای جلب اعتماد کاربران خود پیدا کرده و بتوانند این اپلیکیشن را به جایگاهی که واقعا استحقاق دارد برساند .

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید