فوت و فن های تلگرام

تلگرام هم اکنون یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها یا برنامه های پیام رسان موجود به شمار می‌رود که قابلیت‌های بسیار متعددی را در اختیار کاربران قرار داده و استفاده از تمام سرویس‌های آن رایگان است. تلگرام ویژگی‌های متعددی دارد که آن را از سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان متمایز می‌کند.ولی خیلی از ویژگی ها و امکانات ممکن است برای برخی از دوستان نا آشنا باشد . بیایید تا با هم برخی از این موارد را مرور کنیم .

تلگرام چیست ؟

تلگرام یک نرم افزار است که امروزه برای کاربران تلفن های هوشمند جایگزین SMS و ایمیل شده است. تلگرام یک برنامه پیام رسانی است که با اولویت سرعت و امنیت در تبادل اطلاعات پا به عرصه رقابت جهانی گذاشت. این نرم افزار واقعا سریع ، ساده و البته رایگان است و یکی از دلایل محبوبیت بسیار زیاد آن در میان کاربران همین ساده بود کاربری است. شما می توانید از تلگرام تقریبا بر روی همه دستگاه های موبایل خودتان از جمله تلفن همراه هوشمند ، تبلت و حتی کامپیوتر شخصی خودتان استفاده کنید و در لحظه و بدون وقفه این دستگاه ها پیام هایی که شما رد و بدل می کنید را یکپارچه سازی یا Sync می کنند.

امنیت تلگرام

سازندگان تلگرام بر امنیت برنامه خود تأکید بسیاری دارند. در نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد که خود نشان از اطمینان برنامه نویسان تلگرام دارد. این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده خاتمه یافت. در سال ۲۰۱۵ شرکت امنیتی غیرانتفاعی Electronic Frontier Foundation رتبه ۴ از ۷ را به بخش پیام رسان و رتبه ۷ از ۷ را به بخش secret chat این نرم‌افزار داد.

جالب است بخوانید : ۵ روش آسان برای رفع ریپورت تلگرام

برخی از امکانات اولیه تلگرام

۱- گروه در تلگرام

گروه‌ها یکی از بخش‌های اصلی پیام رسان تلگرام هستند به طوری که کاربران می‌توانند با پیوستن به گروه‌ها به صورت چند طرفه با دیگران ارتباط برقرار کنند. گروه‌های اولیه قابلیت ۲۰۰ عضو را داشتند ولی بعدها تلگرام با انتشار آپدیت‌های جدیدتر قابلیت ارتقای گروه عادی به سوپر گروه و افزایش اعضا را از ۲۰۰ به ۵۰۰ و سپس به ۵۰۰۰ نفر را در دسترس همگان قرار داد. البته در آخرین آپدیت مدیران گروه‌ها می‌توانند پیام سنجاق شده (به انگلیسی: pinned posts) را در بالای گروه‌ها قرار دهند که از آن به اطلاعیه نیز نام برده می‌شود و از دیگر موارد می‌توان به اضافه شدن قابلیت انتخاب شناسه برای گروه‌ها و ساخت گروه‌های عمومی اشاره کرد که قابلیت جستجوی گروه‌ها بر اساس شناسه را برای کاربران فراهم می‌کند.

۲- کانال در تلگرام

کانال امکان جدیدی است که در تلگرام اضافه شده است. کانال تلگرام مسیر یک طرفه‌ای است که فقط ادمین می‌تواند در آن پستهای دلخواه را برای اعضای کانال منتشر کند و سایر اعضا امکان اضافه کردن پست در آن را ندارند.

ویژگی های کانال در تلگرام :

۱- چند مدیره بودن:

افزودن مدیر به گروه تلگرام امکان پذیر نیست ولی برای کانال میتوانید مدیر اضافه کنید.

۲- قابلیت حذف پیام:

در گروه پیام ارسالی به هیچ وجه حذف نمیشود ولی در کانال مدیر میتواند پیام را هم حذف کند.

۳- تعداد مشاهده:

چند نفر مطلب ارسالی شما را خوانده اند؟ در گروه این قابلیت وجود ندارد ولی در کانال تلگرام تعداد خواندن پیام ها نمایش داده میشود آن هم برای تک تک اعضا.

۴- لینک عمومی و منحصر به فرد:

شما میتوانید کانالی داشته باشید که عمومی باشد و مخاطبین عمومی برای خود جذب کنید.

۵- پیغام آزاردهنده وجود ندارد:

در کانال، اگر کسی خارج شود یا بپیوندد هیچ پیامی برای سایر افراد نمیرود و این گونه مزاحمت نسبی کمتری هم دارد.

۶- غیر قابل مشاهده بودن اعضا:

اعضا نمیتوانند اعضای دیگر را ببینند! چیزی که در گروه خیلی ها را آزار میداد؛ در کانال فقط مدیریت میتواند اعضا را ببیند.

تفاوت های کانال تلگرام و گروه تلگرام

۱- در کانال محدودیت اعضا وجود ندارد ولی در گروه محدودیت ۲۰۰ نفری و به تازگی ۱۰۰۰ نفری برای اعضا در نظر گرفته شده است.

۲- در کانال تلگرام تنها مدیر اجازه ارسال مطلب دارد ولی در گروه هر شخصی امکان ارسال مطلب را داراست.

۳- در کانال تلگرام افراد عادی اجازه مشاهده لیست اعضا و افزودن مستقیم عضو را ندارند و تنها مدیر به این بخش دسترسی دارد.

۴- در گروه تلگرام مدیر اجازه حذف یک کاربر از گروه را داراست ولی در کانال امکان حذف کاربران برای مدیر کانال وجود ندارد. (این امکان در حال حاضر به کانال تلگرام نیز اضافه شده است)

جالب است بخوانید : ۱۶راهکار طلایی برای شروع کسب و کار با بودجه صفر

۳-ربات در تلگرام

ربات‌ها، ویژگی‌ای هستند که توسط تلگرام ارائه می‌شود. کاربران به وسیله ربات‌ها می‌توانند قابلیت‌های نرم‌افزار را چند برابر کنند. توسط ربات‌ها کاربران می‌توانند اتصالی را بین وبسایت‌های خبری شان و هستهٔ اصلی تلگرام توسط api تلگرام ایجاد نمایند تا از این طریق اخبار را به صورت مستقیم به ربات شان بیفزایند. ربات‌ها همچنین قابلیت‌های فراوان دیگری نیز دارند از جمله؛ جستجوی تصاویر، فیلم‌ها، اسناد، گیف‌ها و … – سرگرمی (بازی، لطیفه، داستان و…) – ترجمه – و غیره

چگونه ربات تلگرام را از کاربر تشخیص دهیم ؟

۱- ربات ها آخرین زمان آنلاین بودن ندارند و همیشه عبارت bot برای آنها نمایش داده میشود.

۲- ربات ها فضای محدودی برای ذخیر اطلاعات داردند و پیام های قدیمی تر پس از پردازش توسط شما حذف میشوند.

۳- ربات تلگرام نمیتواند شروع کننده مکالمه با کاربران باشد، تنها زمانیکه کاربر ربات را به گروه اضافه کند یا به آن پیام بفرستد امکان ارسال پیام از طرف ربات وجود خواهد داشت.

۴- با اضافه شدن ربات به گروه، همه پیام ها توسط ربات دریافت و تحلیل نمیشود مگر آنکه تنظیمات آن را تغییر داده باشید.

جالب است بخوانید : هشتگ را بهتر بشناسید

اهمیت نام کاربری

ممکن است شما دوست نداشته باشید شماره تلفن خود را در اختیار همه قرار دهید. به این منظور تلگرام راهی ساده پیش پای شما گذاشته است .نام کاربریهمان راه حل دوست داشتنی است . کاربران می‌توانند با استفاده از نام کاربری‌تان با شما ارتباط برقرارکنند، بدون اینکه لازم باشد شماره تلفن شما را داشته باشند.همچنین کاربران در گروه‌ها می‌توانند با استفاده از نام کاربری‌تان شما را یاد (mention) کنند. منشن کردن در گروه‌ها با استفاده از @ امکان‌پذیر است. حتی اگر نوتیفیکیشن گروه‌ها را غیرفعال کرده باشید، وقتی کسی شما را با نام کاربری‌تان منشن کند، نوتیفیکیشن دریافت خواهید کرد.

همچنین با استفاده از نام کاربری‌تان می‌توانید لینک بسازید و از آن در دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. برای این کار کافی است نام کاربری خود را به انتهای آدرس (نام کاربری)/http://telegram.me اضافه کنید تا کاربران دیگر بتوانند از طریق این لینک با شما ارتباط برقرار کنند.

نام کاربری را چگونه بسازیم ؟

۱- در اندروید با استفاده از گزینه سمت چپ وارد منوی تلگرام و تنظمات آن شوید .  در IOS نیازی به این کار نیست و می‌توانید مستقیما گزینه تنظیمات را انتخاب کنید .

۲- در قسمت اطلاعات (info) پایین شماره تلفن خود، گزینه‌ای تحت عنوان نام کاربری (Username) خواهید دید. اگر در این قسمت None نوشته شده باشد، یعنی شما تاکنون نام کاربری نداشته‌اید. اگر هرچیز دیگری غیر از None نوشته شده باشد، به این معنی است که شما نام کاربری دارید.

نکته : تنها تفاوت IOS  در این است که باید در صفحه تنظیمات کمی پایین بیایید تا شماره تلفن خود را پیدا کنید. پایین شماره تلفن می‌توانید گزینه نام کاربری را مشاهده کنید. روال کار از اینجا به بعد در هر دو سیستم عامل یکسان است.

۳- با انتخاب None (یا نام کاربری خود) وارد صفحه جدیدی می‌شوید که می‌توانید نام کاربری‌تان را انتخاب کنید یا در صورت نیاز تغییرش دهید.

۴- نام کاربری باید یکتا باشد؛ یعنی هر کاربر باید یک نام کاربری منحصربه‌فرد داشته باشد. اگر نام کاربری شما قبلا استفاده نشده باشد، نوشته‌ای سبزرنگ ظاهر می‌شود که به شما می‌گوید نام کاربری‌ای که انتخاب کردید در دسترس است. در غیر این صورت با پیغام خطایی به رنگ قرمز مواجه می‌شوید و باید نام انتخابی‌تان را تغییر دهید.

جالب است بخوانید : استارت آپ ها کدامند ؟

ساخت اکانت تلگرام در اپلیکیشن‌های متفرقه

یکی از خوبی‌های بزرگ اپلیکیشن تلگرام، متن باز (Open Source) بودن آن است. به همین دلیل است که علاوه بر اپلیکیشن رسمی تلگرام، تعداد نسبتا زیادی اپلیکیشن متفرقه هم توسط سایر توسعه‌دهندگان برای آن تولید و منتشر شده. هر کدام از اپلیکیشن‌های متفرقه‌ی تلگرام امکانات و قابلیت‌های اضافه‌ی خاص خود را دارند . نکته‌ی مهم این است که می‌توانید از این اپلیکیشن‌های متفرقه در کنار اپلیکیشن اصلی تلگرام روی یک گوشی برای مدیریت چند اکانت هم‌زمان استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید با نصب کردن اپلیکیشن‌هایی مانند موبوگرام، آنگرام و پلاس مسنجر برای اندروید یا تله گرام و آیتله برای iOS، روی یک گوشی دو یا چند اکانت تلگرام داشته باشید.

فراموش نکنید از آنجا که ساختن اکانت تلگرام نیاز به شماره موبایل دارد، برای داشتن چند حساب لازم است چند سیم‌کارت داشته باشید. تفاوتی نمی‌کند از گوشی دو سیم‌کارت استفاده کنید یا سیم‌کارت دوم را روی یک گوشی دیگر قرار دهید، تنها کافی است پس از وارد کردن شماره موبایل، کد فعال‌سازی را که از طریق پیامک برای شما ارسال می‌شود به اپلیکیشن بدهید. .

کپی کردن اپلیکیشن اصلی تلگرام

استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به طور ویژه برای اجرا کردن دو یا چند نسخه از یک اپلیکیشن واحد طراحی شده‌اند نیز بسیار کاربردی است . این راه حل شاید به سادگی راه حل اول نباشد، ولی حسن آن اینجا است که می‌توانید از آن علاوه بر تلگرام برای هر اپلیکیشن دیگری مانند واتس‌اپ، فیسبوک، اسپاتیفای و… استفاده کنید. البته برخی از کمپانی‌ها مانند هوآوی این قابلیت را به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های خود قرار می‌دهند. با این حال اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد، همیشه امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ویژه‌ی این کار را خواهید داشت.

جالب است بخوانید : چگونه یک برند فوق العاده داشته باشیم ؟

معرفی برخی اپلیکیشن های برای داشتن چند اکانت

۱- اپلیکیشن App Cloner

این اپلیکیشن یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه است. App Cloner به کاربران اندروید اجازه می‌دهد یک نسخه‌ی کپی از اپلیکیشن اصلی تلگرام (یا سایر اپلیکیشن‌ها) تهیه کنند و با یک اکانت جدید به آن وارد شوند. بدین ترتیب می‌توانید دو نسخه از یک اپلیکیشن را روی یک گوشی در کنار هم اجرا کنید. App Cloner برای ساده‌تر شدن مدیریت حساب‌ها، امکان تغییر دادن نام و آیکن نسخه‌ی دو اپلیکیشن‌ها را هم به شما می‌دهد.

۲- اپلیکیشن Parallel Space

این اپلیکیشن نمونه‌ی دیگری است که تقریبا مشابه با App Cloner عمل می‌کند. Parallel Space از اپلیکیشن‌های بیشتری پشتیبانی می‌کند، ولی بر خلاف App Cloner نسخه‌ی کپی‌شده‌ را مانند یک اپلیکیشن عادی روی صفحه‌ی هوم یا اپ دراور قرار نمی‌دهد. این یعنی برای ورود به نسخه‌ی کپی‌شده‌ی تلگرام یا سایر اپلیکیشن‌ها باید ابتدا اپلیکیشن Parallel Space را باز کنید.

در نهایت باید به این نکته هم توجه داشته باشید که امکان بروز مشکلاتی مانند هنگ کردن یا مصرف زیاد باتری در اثر استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند App Cloner یا Parallel Space وجود دارد. همچنین ممکن است با تغییر کد در نسخه‌های جدید، پشتیبانی از تلگرام یا سایر اپلیکیشن‌ها در هر زمانی دچار مشکل شود. طبیعتا در این روش هم برای ساختن چند اکانت تلگرام به چند سیم‌کارت نیاز خواهید داشت.