اینفلوئنسر کیست ؟

اینفلوئنسر ( influencer ) در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. در شبکه های اجتماعی افرادی دیدید که با خبر سازی از خود میزان قابل توجهی از مخاطبین را در آن شبکه اجتماعی به خود جلب کرده اند. این افراد با توجه به طیف وسیع مخاطبان می توانند به جز قراردادن اخبار خود، از تبلیغات برندها و کسب و کارهای دیگر برای کسب درآمد استفاده کنند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ به درد کسب و کارهایی می خورد که :

  • به دنبال تبلیغات بسیار زود بازده باشند.
  • هزینه تبلیغات میلیونی داشته باشند.
  • به دنبال معروف شدن محصول یا برندشان باشند.

مزایای استفاده از روش بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ :

  1. دستاورد اجتماعی: اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق کانال‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به میلیون‌ها مشتری دسترسی پیدا کنند.
  2. محتوا اصلی: اینفلوئنسرها محتوای اصلی و اغلب مؤثر بازاریابی را برای برند مورد نظر تولید می‌کنند.
  3. اعتماد مصرف‌کننده: اینفلوئنسرها روابط قوی با مخاطبان خود برقرار می‌کنند که این امر اعتماد خاصی را بین آنها و مخاطبینشان ایجاد می کند، در نتیجه معرفی محصول یا خدمات شما به سرعت منجر به خرید و استفاده مشتری می شود.

چگونه اینفلوئنسر مارکتینگ موفق ایجاد کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ به‌شکل چشمگیری توسعه یافته است، اما بسیاری از بازاریابان نمی‌دانند چگونه از نفوذ اشخاص مشهور شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند تا تلاش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ را به نتیجه برسانند. به منظور شروع و در نهایت موفقیت در کسب و کار خود پیشنهاد میکنم موارد زیر را با دقت مورد بررسی قرار دهید :

۱. اهداف خود را تعیین کنید

شما برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ موفق باید گروه مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعیین کنید.

۲. کانال‌های رسانه اجتماعی خود را به‌لحاظ استراتژیک انتخاب کنید

انتخاب رسانه مناسب، به اهداف‌تان بستگی دارد. کانال‌های رسانه اجتماعی را بسته به گروه خاص مشتریان که در جست‌وجوی آنها هستید و نوع اقدامات لازم برای انجام دادن انتخاب کنید. کانال‌های رسانه اجتماعی مختلف، امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. فعالیت بازاریابی مشابه در اینستاگرام نتیجه مشابهی در توییتر، فیس بوک و… نخواهد داشت.

۳. اینفلوئنسر معتبری به‌عنوان سفیر خود بیابید

اینفلوئنسری که انتخاب می‌کنید، درباره شرکت شما سخن خواهد گفت و سفیر برندتان خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه کار را با فردی آغاز کنید، از خود بپرسید: «آیا این فرد بهترین فرد برای معرفی شرکت من است؟» قبل از شروع کار باید تحقیق دقیقی درباره اینفلوئنسر انجام دهید.

برخی ایده‌های تحقیقی قبل از شروع کار با اینفلوئنسر بالقوه به شرح زیر است:

همه پروفایل‌های رسانه اجتماعی وی را مشاهده کنید.
مطمئن شوید که آنها درباره موضوعاتی بحث نمی‌کنند که به ارزش محصولات یا خدمات شما صدمه وارد کند.
مطئمن شوید که آنها مؤدب هستند، مطالب را فصیح بیان می‌کنند و مطالبی را می‌نویسند که به‌خوبی درباره آنها تحقیق کرده‌اند.

سعی کنید که انتخاب خود را به تعداد فالورهای اینفلوئنسر بالقوه منوط نکنید. اینفلوئنسرهای کوچک را نیز بررسی کنید. آنها به شما این امکان را می‌دهد که به‌جای پرداخت هزینه زیادی برای یک اینفلوئنسر، فعالیت طولانی‌تر را به انجام برسانید و یا به شما این شانس را می‌دهند که تعدادی اینفلوئنسر را هم‌زمان به‌کار ببرید.

اینفلوئنسرتان باید با پیام‌های برندتان سازگار و منطبق باشد، مخاطبان اختصاصی داشته باشد و قادر باشد با شما سریع و اجمالی ارتباط برقرار کند. درنظر داشته باشید که یک ساختار تبلیغاتی با نام دهان‌پرکن مشهور برای توصیه به خرید محصولات خود ایجاد نکنید. به‌جای بیان مطالب درباره منافعی که مخاطب‌تان از خرید کالا یا استفاده از خدمات شما به‌دست می‌آورد، مطمئن شوید که اینفلوئنسرتان برای اینکه محصول‌تان را به خریداران روشن و مناسب نشان دهد، مطالب دست‌اولی ارائه می‌کند.

۴. برای فعالیت خود برنامه انتشار طراحی کنید

برای اطمینان از اینکه فعالیت‌های اینفلوئنسرتان مؤثر است و نتیجه مثبتی به‌همراه دارد، نیاز است همه صفحات رسانه اجتماعی خود را سازماندهی و تلاش‌هایتان را با دیگر فعالیت‌های تبلیغاتی خود نیز سازگار کنید، برای مثال رویدادها، پست‌ها، تصاویر، ویدئوها، همگی از یک الگوی یکسان پیروی کنند. ایجاد استراتژی بازاریابی حول فعالیت بازاریابی اینفلوئنسر به شما کمک خواهد کرد تا مخاطبان خود را به مسیر فروش خود هدایت کنید.

۵. محتوا را قبل از انتشار بازبینی کنید

قبل از انتشار هر مطلبی باید مطمئن شوید که محتوای منتشرشده با شرایط فعالیت و استراتژی های تبلیغاتی تان هم‌راستا است. باوجوداین حقیقت که شما باید به خلاقیت اینفلوئنسرتان قدرت انعطاف بدهید، توجه به این نکته حیاتی است که باید همه مطالب، تصاویر و موارد ضبط‌شده را قبل از انتشار بازبینی کنید.

۶. نتایج و پیامدهای کار خود را اندازه‌گیری کنید

شما همچون فعالیت‌های بازاریابی دیگر، باید مطمئن شوید که فعالیت اینفلوئنسرتان در بهترین سطح ظرفیت آن انجام می‌گیرد یا خیر. به شاخص‌های کلیدی عملکرد که در زمان تعیین استراتژی فعالیت خود تعیین کرده‌اید، نگاهی بیندازید و به سؤالات زیر پاسخ دهید:

آیا شما پیشرفتی داشته‌اید؟
از مخاطبان خود چه چیزی آموخته‌اید؟
چه مطالبی بهترین نتایج را داشته است؟
چه مطالبی ضعیف بوده‌اند؟

۵ نکته طلایی برای موفقیت فعالیت اینفلوئنسر مارکتینگ

این ۵ نکته را به خاطر داشته باشید :

  1. استفاده از هشتگ های مرتبط
  2. سازماندهی بودجه فعالیت برای به‌کارگیری بیش از یک اینفلوئنسر
  3. به‌اشتراک‌گذاری مطالب اینفلوئنسرتان
  4. مذاکره همیشگی درباره قیمت
  5. اطمینان حاصل کنید که قرارداد شما شامل دوره زمانی است که اینفلوئنسرتان با شما کار خواهد کرد.

با به‌کارگیری توصیه‌های بالا، شما توانایی ارتباط عمیق‌تر را با مخاطبان‌تان خواهید داشت و نیز به شما کمک خواهد کرد تا برند خود را گسترش دهید، آگاهی از محصول و خدمات خود را کامل کنید و با مخاطبان خود با روشی صمیمی‌تر و قانع‌کننده‌تر صحبت کنید.

با ما همراه باشید

راهکار گستر بلوط متخصص در تبلیغات در صنعت ساختمان