بازاریابی تلفنی چیست ؟

همانگونه که گفتیم ، بازاریابی تلفنی نوعی از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده از تلفن استفاده می‌کند تا با مشتریان ارتباط برقرار کرده و بتواند به آن‌ها اطلاعاتی ارائه کند، آن‌ها را برای ارتباط با شرکت ترغیب کند و نهایتا بتواند محصولی را بفروشد.تنها ابزار فروشنده در بازاریابی تلفنی، صدای او است؛ اما در ملاقات حضوری، بازاریاب علاوه بر صدا از سایر ابزارها و داراییها نظیر سیما، زبان بدن، کاتالوگ، لوح فشرده تبلیغاتی و … بهره مند است. پس هدف اساسی بازاریابی تلفنی برقراری یک ملاقات حضوری است.ازین رو بازاریابی تلفنی بسیار دشوارتر از بازاریابی حضوری است .

برای موفقیت این نکات را رعایت کنید

افراد زیادی که صاحب کسب و کار هستند تلفن را برای حرفه خود ضروری می دانند چون از این طریق می توانند یک مشتری احتمالی را جذب کنند و همینطور آن را از دست بدهند. بعضی ها از تلفن استفاده می کنند تا یک شبکه قوی بین خود و مشتریان بسازند و بعضی ها چنان از آن غافلند که گویی فکر می کنند اگر به تلفن دست بزنند آنها را برق خواهد گرفت. علت آن هم ترس از شنیدن کلمه «نه» است. بنابراین تعداد افرادی که جرات برداشتن تلفن و ارتباط با مشتریان را دارند زیاد نیست. ولی آنها که این شجاعت را دارند و ممکن است چند جواب نه یا مزاحم نشوید کوتاه مدت را تحمل کنند در عوض پاداش طولانی مدتی خواهند گرفت و آن فروش محصول است. پس این نکات را نیز فراموش نکنید :

۱. در ساعات کاری، تماس‌های تلفنی شخصی را به حداقل برسانید.

با انجام اینکار، فروشتان بیشتر میشود. اگر در روز تنها ۳ تماس تلفنی شخصی داشته باشید و هر تماس بطور متوسط ۴ دقیقه طول بکشد، در طی سال، ۴۸ ساعت از وقت شما گرفته شده است. اختصاص ۴۸ ساعت برای فروش، می‌تواند چندین مشتری جدید ایجاد کند.

بازاریابی تلفنی چیست حتما بخوانید : بازاریابی تلفنی درستی داشته باشیم

۲. بیش از حد نگران بهترین زمان تماس با مشتریان نباشید.

بعضی از فروشندگان ، اول ساعت کاری و حدود ظهر با مشتریان تماس نمی‌گیرند و با خود می‌اندیشند که مشتری در دسترس نخواهد بود. از تمام روز کاری برای تماس‌های تلفنی استفاده کنید. اگر تلفن نکنید، هیچگاه آنها را نخواهید یافت.

۳. هدفتان را روزانه تعیین کنید

برای تماس‌های تلفنی، هدف‌های روزانه قرار دهید و سعی کنید در هر شرایطی به آن اهداف برسید. وقتی بدانید در روز باید به تعداد مشخصی برسید، متمرکزتر و سریعتر کار خواهید کرد.

۴. ساعات اولیه روزتان را پر انرژی شروع کنید

برای روز بعد، همین امروز برنامه‌ریزی کنید. اولین ساعت روز کاری بسیار با ارزش است، چون با انرژی هستید، پس آنرا به تماس گرفتن اختصاص دهید و نه به برنامه‌ریزی.

۵. یادداشت کردن را جدی بگیرید

تعداد تماس‌های روزانه خود را در دفتری یادداشت کنید. هر روز سعی کنید حداقل یک تماس بیشتر از روز قبل بگیرید. وقتی پس از چند هفته نتایج را ببینید، متعجب خواهید شد.

۶. همه گزینه ها را مد نظر داشته باشید

اگر از روی فهرستی مشخصی از مشتریان پیش می‌روید، به تک‌تک شماره‌ها زنگ بزنید. در مقابل این تمایل که بطور اتفاقی زنگ بزنید و یا از افرادی صرفنظر کنید، بایستید. هیچگاه پیشداوری نکنید، زیرا ممکن است فروش بزرگی را از دست بدهید.

فروش تلفنی موفق داشته باشید حتما بخوانید : ۸ نکته طلایی در فروش تلفنی

۷. میزان درآمد خود را از تماس های تلفنی محاسبه کنید

در بازاریابی تلفنی همیشه میزان درآمد خود را از هر تماس محاسبه کنید. درآمد هفتگی را بطور متوسط حساب کرده و بر تعداد مکالمات هفتگی تقسیم کنید. مقدار حاصل را در دفتر خود یادداشت کنید و سعی کنید این مقدار را افزایش دهید. یعنی بر روی این کار کنید که در تعداد تماس‌های مشخص، به افراد بیشتری بفروشید.

۸. بالاترین مقام را برای صحبت پیدا کنید

وقتی با یک شرکت تماس می‌گیرید، در صورت امکان با بالاترین مقام صحبت کنید، زیرا او قدرت تصمیم گیری دارد و اگر شما را به افراد دیگری ارجاع داد، می‌توانید بگویید که شخص با بالاترین مقام از شما خواسته تا با او هماهنگ کنید.

۹. فرد مورد نظر را پیدا کنید

اگر به شما گفته شد که شخص مورد نظر دیگر در اینجا فعالیت نمی‌کند، بدون وقفه بپرسید چه کسی جای او را گرفته است و با او صحبت کنید. فرصت صحبت با یک مشتری جدید را از دست ندهید.

۱۰.از آخر شروع کنید

اگر از روی فهرستی تماس می‌گیرید که در اختیار چندین نفر قرار می‌گیرد، کار خود را از انتهای فهرست شروع کنید، زیرا معمولا دیگران از ابتدای فهرست کار خود را شروع کرده‌اند و افراد انتهایی فهرست، مورد توجه کمتری قرار می‌گیرند

 

با ما همراه باشید