بازاریابی مجازی و نکاتی که باید بدانید

اگر بازاریابی مجازی را به عنوان ابزاری برای رسیدن به رویاهایتان انتخاب کرده اید، این یک انتخاب عالی است و سفر پرماجرایی در مسیر آینده ای که تصور کرده اید، خواهید داشت. بی شک در راه رسیدن به جایی که میخواهید بروید و البته شایستگی اش را دارید، با موانعی مواجه خواهید شد. هر چه باشد، اینجا سیاره واقعیت هاست. دانستن چرایی یا دلیل کاری که انجام می دهید بسیار مهم تر از چگونگی انجام آن است. وقتی بدانید برای چه این روش را استفاده میکنید، هر چه در طول مسیر پیش بیاید، شور و اشتیاق تان، شما را به پیش خواهد راند.
بازاریابی مجازی یک روش بسیار موثر برای بازاریابی محصولات شرکت است. برای موفقیت در این موضوع لازم است برای آن زمینه ای ایجاد شود که مشتریان بتوانند از آن طریق نظرات خود را به ما منتقل کنند. یک روش برای ایجاد ارتباط، استفاده از وبلاگ، ایستگاه انتقال پیام و تالارهای گفتگو است. بنابراین حائز اهمیت است که به جنبه های مختلف بازاریابی اینترنتی از جمله فرصت های موجود در بازاریابی مجازی اینترنتی، مزایای بازاریابی دیجیتال اینترنتی و چالش ها و محدودیت های آن و همچنین دلایل عدم موفقیت پروژه های بازاریابی در شرکت ها و سازمان ها و تاثیر اینترنت بر آمیخته بازاریابی و کیفیت خدمات پرداخته شود.
پدیده اینترنت و جهانی شدن لازم و ملزوم یکدیگرند به گونه ای که اندیشمندان این دو را از یکدیگر قابل تفکیک نمی دانند و معتقدند این ها تسهیل کننده یکدیگر هستند. دیگر اینترنت یک ابزار قابل چشم پوشی و برای سرگرمی نیست، بلکه به یکی از لوازم ضروری زندگی انسان مدرن و رو به توسعه امروزی تبدیل شده است. با ظهور و رشد اینترنت و به کارگیری آن در فعالیت های روزمره، کاربرد اینترنت به سازمان ها و شرکتهای تجاری نیز گسترش یافت و سازمان ها آن را در کسب و کار خود به منظور کسب مزیت رقابتی و برتری رقابتی نسبت به رقبا و کسب سهم بازار زیاد و ارتقای بهره وری به کار گرفتند که موجب به وجود آمدن کسب و کار اینترنتی شد و بر جنبه های مختلف کسب و کار تاثیراتی گذاشته است.

تبلیغات میتواند به صورت های گوناگون باشد از جمله :

الف – تبلیغات رایگان

• جهت کسب مشتریان بیشتر و معرفی خود

ب – تبلیغات کلیکی

• در این نوع تبلیغات به ازای هر کلیک که بر روی تبلیغات توسط مشتریان انجام میشود هزینه از سفارش دهندگان تبلیغات دریافت خواهد شد .

ج – تبلیغات ثابت و متحرک

در این نوع تبلیغات، اندازه نمایش تبلیغ بسته به محیطی که برای نمایش آنها در نظر گرفته اید ثابت خواهد بود و بنا به سه شاخص ارزش امکانات و محیط در اختیار گذاشته شده جهت نمایش تبلیغات و نوع آن، از سفارش دهندگان تبلیغات هزینه دریافت میشود.
اگر شما فروشنده ای هستید که با شرکتهای مختلف در ارتباط باشد یا شرکتی هستید که به افراد مختلف خدمات ارائه می کنید، در هر صورت گاهی مجبور خواهید شد که ارزش های خود را از طریق تبلیغات نوشتاری، تلویزیونی، تماس های تلفنی و یا حضور در جلسات به اطلاع مشتری برسانید.
موفقیت در توجیه مشتریان، موفقیت در تجارت است.
خبر خوش آنکه برای تهیه یک پیام تاثیرگذار احتیاجی نیست که شما یک نویسنده یا سخنران حرفه ای باشید به آسانی میتوانید با استفاده از ۳ راهکار زیر نتایج غیر قابل باوری را بدست آورید.

راهکار شماره ۱ : الگوی ذهنی مخاطب را بر هم بریزید

سوالات، بحث های متفرقه و واقعیت های اجتماعی را پیش بکشید. به این ترتیب ذهن مخاطب تحریک می شود و سلول های خاکستری مغز به فعالیت وادار می شوند.
الگوهایی که در ذهن قرار دارد از بین می رود و حواس مخاطب متمرکز میشود. پرسیدن سوال بسیار مفید است زیرا ذهن را در حالت پاسخگویی و آمادگی در می آورد.
تاثیر روانی راهکار شماره ۱ همین است که ذهن مخاطب را تحریک می کند تا برای شنیدن حرف های شما آماده شود.

راهکار شماره ۲ : روی مشکل مشتریان تمرکز کنید

آیا موضوع اصلی صحبت های شما ارائه راه حل است ؟ به این ترتیب به فروش خود صدمه خواهید زد . به تبلیغات اطراف خود بنگرید. همه آنها به سهولت استفاده، فراگیری و برتری محصول خود اشاره میکنند. به این عبارات بسیار پرداخته شده است . در صورتیکه این مفاهیم باید در پس زمینه قرار بگیرند . در ملاقات و مکالمات حضوری نیز باید به این موضوع توجه شود . مردم تا زمانی که مشکل خود را درک نکنند اهمیتی به راه حل شما و ویژگی های آن نمی دهند. قبل از اینکه راه حل خود را مطرح و روی آن پافشاری کنید، مطمئن شوید که مخاطب شما مسئله و مشکل خود را کاملا حس کرده و درگیر آن شده است. با دوباره طرح کردن مسئله، مشتری را متوجه اهمیت موضوع نمایید. هنگامی که شنونده با حرکات سر خود شروع به تائید مسائل و مشکلات مطرح شده نمود ، زمان ارائه و فروش راه حل فرا رسیده است.

راهکار شماره ۳ : یک تصویر ذهنی برای مشتری ایجاد کنید

فرض کنید که یک طراح کلاه میخواهد برای محصولات خود تبلیغ نماید. جمله من یک طراح هستم و طرح های من توسط تولید کنندگان مختلف به بازار عرضه شده است خیلی تکراری و بی تاثیر خواهد بود. بهترین راه ارائه تصویر ذهنی به مخاطب است. در این مثال او می تواند از کلاهی که هنرپیشه معرووف سینما در یکی از فیلمها به سر گذاشته بود ، آغاز کند و وقتی این تصویر در ذهن شنونده تشکیل شد، بگوید که طراحی آن کلاه توسط او انجام شده است. این روش را می توان در صحبت کردن با یک فرد یا یک گروه به کار گرفت.
مردم افکار خود را با تصاویر به خاطر می سپارند. به همین علت امروزه آرم ها و تصاویر تبلیغاتی بسیار کارا شده اند. نفوذ به بخش تصویری مغز، قوی ترین راه برای ایجاد ارتباط با افراد است.
راهکار شماره ۲ و ۳ را ادغام کنید تا مخاطب تصویر روشنی از مشکل خود را در ذهن داشته باشد. در این صورت نیازی به هیچ کار دیگری نیست . خود آنها به سراغ شما خواهند آمد .

آیا استفاده از هر ۳ راهکار ضروری است ؟

جواب این سوال منفی است. شما میتوانید از یک یا دو راهکار در جهت هدف خود استفاده کنید . در واقع ممکن است یکی از این روش ها در مورد بخصوص شما و نتیجه ای که میخواهید بگیرید به کار نیاید. ویژگی این ۳ مورد این است که در عین سادگی حداکثر تاثیر را دارند .
شما نیز در صحبت کردن با افراد مختلف می توانید از همین روش استفاده کنید . ضمنا این کارها نه فقط برای پیام های شفاهی بلکه در هر خبرنامه، تبلیغات ، وب سایت و هر مکانی که شانس جذب مشتریان جدید وجود دارد ، قابل استفاده هستند.
امروزه بازار، بازاریابی و فروش تحت تاثیر توسعه تکنولوژی ارتباطات از طریق رایانه ها قرار گرفته است. با توجه به گستردگی شبکه اینترنت و تجارت الکترونیکی دردنیای امروزی، بازار دیگر مفهوم قدیم خود را از دست داده و شکل و شمایل و ویژگی های جدید پیدا کرده است. بسیاری از فروشندگان حتی خریداران محصولات خود را نمی بینند و با آنان صحبت هم نکرده اند، ولی محصول خود را فروخته و وجه آن را دریافت کرده اند. این نوع خرید و فروش نشان از وجود سیستم های جدید در عرصه تجارت دارد سیستم هایی که به سرعت گسترش می یابند و هر روز سهم بیشتری از بازار را نصیب خود می نمایند. در این سیستم فروشگاه های فیزیکی جای خود را به فروشگاه های الکترونیکی داده اند. دیگر نیازی نیست تا در گرانترین نقاط تجاری پر رفت و آمد مکانی را برای محل عرضه محصول و دریافت سفارش خرید با هزینه بسیار زیاد تهیه کرد. امروزه می توان این مکان بزرگ و بسیار گران قیمت را در محیطی کوچک و با هزینه های کم اما با کارایی بسیار زیاد بوجود آورد. در واقع هر شرکتی که بخواهد سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهد قطعا ناگزیر است از سیستم و تکنولوژی پیشرفته مرتبط با آن استفاده کند .
امروزه شما به عنوان یک واحد تجاری می توانید گوشه ای از گسترده جهانی را به خود اختصاص دهید و از آنجا تمامی محصولات خود را به معرض دید تمامی مردم در سراسر جهان قرار دهید. شما میتوانید در این محیط با مشتریان ارتباط برقرار کنید نیازهای آنان را بفهمید و محصول خود را به آنان بفروشید. هر کسی از هر گوشه جهان میتواند به این وسیله از شما خرید کند و … بهره مندی از این سیستم خرید و فروش و امتیازات آن نیازمند داشتن محیطی تحت عنوان (وب سایت) است . وب سایت شما در واقع محیطی از شبکه جهانی اینترنت است که به شرکت شما اختصاص داده شده است.
دردهه اخیر استفاده از اینترنت در سراسر جهان با سرعت شتابان در حال گسترش بوده است و هم اکنون اکثریت جوانان با این فناوری همراه (به روز) هستند. در میان تعداد بی شماری افراد و شرکت ها که در سراسر جهان از اینترنت استفاده میکنند، قطعا برخی در جستجوی محصولات و خدمات شما هستند. با داشتن یک وب سایت در واقع شما شرکت خود را برای استفاده از فرصت های بی شمار آماده میکنید. وب سایت باعث میشود شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس باشد. با کلیک ساده موس ، هر کسی میتواند در تمامی ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسی داشته باشد.
وب سایت یک ابزار موثر بازاریابی و فروش است. ارائه محصولات از طریق یک فروشگاه الکترونیکی یک راه بسیار عالی برای افزایش فروش است. شما در یک فروشگاه الکترونیکی یک ویترین دائمی و سهل الوصول که هزینه آن خیلی کمتر از یک فروشگاه فیزیکی است دارید . ضمن اینکه افراد بیشتری امکان دسترسی به آن را دارند .
امکان ارائه اطلاعات مورد نیاز مشتری در سطح وسیع ، تبلیغات الکترونیکی جدید و جذاب، امکان ارتباط بیشتر و وسیعتر با مشتری، شناسایی آخرین سلایق بازار ، قرارگرفتن در محیطی پرتحول که امکان استفاده از فرصت ها را به شما میدهد و … همگی از مزایای بازاریابی الکترونیکی است که لازمه آن وجود وب سایت است. با توجه به محدودیت های تجارت الکترونیکی در کشور حتی اگر شما از طریق اینترنت نتوانید محصول خود را بفروشید، وب سایت شما یک سرمایه مهم و ضروری است. وب سایت شما یک شروع برای متقاعد کردن بازدید کنندگان به نیاز آنها به محصولات شما است. شما آنها را برای خرید تحریک میکنید سپس از آنها دعوت میکنید که با شما تماس بگیرند. وب سایت به شما کمک میکند با مشتریان بالقوه درارتباط باشید.