بازاریابی مصرفی یا B2C را بشناسید

بازاریابی مصرفی چیست ؟

بازاریابی مصرفی ، از جمله بهترین روش هایی که می تواند ارتباط بین تولید کنندگان را با مصرف کنندگان فراهم آورد. این امر به دلیل مزایایی که دارا می باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد; از همین رو بازاریاب با ارتباط مستقیمی که با مصرف کنندگان یک محصول دارد; می تواند اقدام به معرفی و ارائه یک کالا نماید که در نتیجه این امر شرایط لازم در زمینه افزایش فروش و جذب مشتری فراهم می شود.

بازاریابی مصرفی (Business to Customer Marketing) یعنی ارتباط میان کسب و کارها با مصرف‌کنندگان نهایی، با هدف افزایش فروش و توسعه بازار. 

ویژگی‌های بازاریابی B2C

ویژگی‌های اصلی یک بازاریابی B2C عبارت اند از :

  1. شناخت مخاطبان
  2. برندسازی
  3. استفاده از محتواهای آن‌لاین تولید شده توسط کاربر
  4. پاسخ گویی به انتقادات و شکایت های مشتریان
  5. اطمینان‌سازی برند

چه کسانی از بازاریابی B2C استفاده می‌کنند؟

همه‌ی کسانی که محصول را بر مبنای مصرف کننده به فروش می‌رسانند، معمولاً به نوعی از بازاریابی شرکت به مصرف کننده استفاده می‌کنند. برای مثال:

  • شرکت‌های کامپیوتری و ابزارآلات اغلب محصولات جدید و ابزارهایی را به بازار عرضه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها زندگی شما ساده‌تر و کارآمدتر می‌شود. آن‌ها مشکلاتی را حل می‌کنند که شما حتی از وجودشان نیز مطلع نیستید.
  • شرکت‌های نرم‌افزاری و بازی، علاوه بر راهبردها و استراتژی های معمول بازاریابی خود، از گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها (مثل نمایشگاه الکامپ، نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای و …) برای تبلیغ و عرضه‌ی محصولات خود استفاده می‌کنند.
  • رستوران‌ها نه تنها غذای خود را بازاریابی و به فروش می‌رسانند، بلکه اعتبار، فضا و محیط خود را نیز به مشتری می فروشند.
  • فروشندگان لباس، جواهرآلات و لوازم آرایشی بیشتر بازاریابی خود را از طریق مفهوم مد و فشن انجام می‌دهند که در زمان ارائه‌ی محصول جدید، مد می‌تواند تغییر کند و از محصول قدیمی‌تر به محصول جدید منتقل شود.
  • شرکت‌های دارویی در مورد محصولات جدید خود تبلیغ می‌کنند . حتی در برخی کشورهای دیگر، فروش مستقیم دارو به مصرف کننده غیرقانونی است و شرکت‌ها باید محصولات دارویی خود را به پزشکان بفروشند .
  • شرکت‌های خودروسازی با استفاده از کمپین های تبلیغاتی B2C تلاش می‌کنند که همواره خلاق و نوآور باشند
  • شرکت‌های غذایی در فروشگاه‌های خواروبارفروشی، محصولات خود را نه تنها از طریق تبلیغات، بلکه از طریق پکیج کردن مجموعه‌ای از محصولات و نمایشگاه‌های داخل فروشگاهی عرضه می‌کنند.

چه تخصص‌هایی برای تهیه‌ی یک استراتژی بازاریابی B2C نیاز است؟

۱) مدیران بازاریابی

مدیران بازاریابی کمپین‌های متعدد B2C را نظارت و هماهنگ می‌کنند و تیم‌های‌شان را در بخش‌های تحقیق، گزارش‌دهی و ارتباطات رهبری می‌نمایند. آنها وظیفه بررسی موارد زیررا دارند :

ـ شناسایی بخش‌های هدف یک بازار مصرف‌کننده برای بازاریابی B2C
ـ شناسایی گرایش‌ها و تمایلات به شمول اینکه چرا و چگونه الگوهای خرید مصرف‌کننده در یک بخش هدف معین تغییر می‌کند
ـ بنیانگذاری، شروع و هدایتِ تحقیقات مصرف‌کننده و مشاوره دادن به مشتریان در خصوص راهبرد B2C بر مبنای یافته‌های‌شان؛
ـ مطلع نگه‌داشتن شرکت دربارۀ بخش‌های مصرف‌کنندۀ متعددی که مشتریان جدید و بالقوۀ شرکت را تشکیل می‌دهند؛
ـ تعامل با تیم‌های توسعۀ محصول در خصوص محصولات جدیدی که ممکن است خوشایندِ یکی از اهداف شناسایی‌شده B2C باشند.

۲) مدیر بازاریابی اینترنتی

مدیر بازاریابی اینترنتی هدایت و مدیریت کمپاین‌های B2C در فضای اینترنت را برعهده دارد.آنها وظیفه بررسی موارد زیررا دارند :

ـ شناسایی الگوهای حجم ترافیک آنلاین مصرف‌کننده و پیگیری روندها و تغییرات در تجارت آنلاین؛
ـ ارتقای استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تعامل بهینه با بخش هدف B2C؛
ـ شناسایی و پیگیری اینکه مصرف‌کنندگان چگونه به وبسایت شرکت و ارتباطات اینترنتی آن پاسخ می‌دهند؛
ـ به دست آوردن بازخوردها در مورد کمپاین‌های B2C از طریق رسانه‌های اجتماعی و دیگر منابع آنلاین، و پیشنهاد دادن تغییراتی بر مبنای پاسخ‌های مصرف‌کنندگان؛
ـ ارائۀ منظم بازخوردها به تیم ارتقا و بهبود وبسایت شرکت تا اینگونه، آنها بهتر بفهمند که چگونه وبسایت را برای بخش‌های هدف شرکت جذاب‌تر و گیراتر سازند.

۳) تحلیلگران تحقیق بازار

تحلیلگران تحقیق بازار مسئول تعریف و تعیینِ بخش مصرف‌کنندۀ هدف و کسب آگاهی دربارۀ آن در یک کمپاین B2C است.آنها وظیفه بررسی موارد زیررا دارند :

۱) استفاده از مجموعه ای از روش‌ها (مصاحبه‌ها، پرسشنامه‌ها، جمع آوری داده‌های آنلاین و غیره) برای اینکه مصرف‌کنندگان در بخش هدف به چه چیزی فکر می‌کنند و از شرکت چه می‌خواهند؛
۲) جمع آوری داده‌ها دربارۀ اینکه مصرف‌کنندگان چگونه به حضور آنلاین شرکت، صفحات رسانه‌های اجتماعی آن و ارتباطات B2C پاسخ می‌دهند؛
۳) تحلیل داده‌های مصرف‌کننده و به کارگیری روش‌های آماری و نرم‌افزارها؛
۴) بیرون کشیدن نتایج مربوط به بخش هدف B2C و انتقال آنها به سازمان با استفاده از جداول، نمودارها و ابزارهای دیگر.
۵) پیش بینی روندها، نیازها و فرصت‌های آتی در هر بخش مصرف‌کننده بر مبنای جمع‌آوری منظم داده‌ها.

کمپین بازاریابی B2C موفق چگونه تولید می‌شود؟

کمپین های بازاریابی B2C با یک تحقیق جامع بر روی بازار آغاز می‌شوند. شرکت ها باید بدانند که مشتریان آن‌ها چه کسانی هستند، این مشتریان، چه می‌خواهند و به چه پیام‌هایی پاسخ می‌دهند. تحقیقات بازار به شرکت‌ها امکان می‌دهد که پیام‌های موثر و کارآمدی را تهیه کنند و عناصری را در کمپین های تبلیغاتی به کار ببرند که هر عنصر به منظور جذب مخاطبان خاصی است.

در عصر اینترنتی امروز، مخاطبان معمولاً زمان زیادی را به صورت آنلاین می‌گذارند. به همین خاطر، برخی از قواعد مربوط به توسعه‌ی یک کمپین تبلیغاتی مؤثر B2C تغییر کرده است. یک کمپین گیرا و جذاب B2C باید استفاده از اینترنت را مد نظر داشته باشد و از ابزارهایی مثل وبسایت شرکت، کدهای QR و شبکه‌های اجتماعی نهایت استفاده را ببرد.

شبکه‌های اجتماعی روشی متداول برای دست یابی به مخاطبان زیاد و برقراری ارتباط با آنها به صورت فردی است. مثلاً اگر یک مشتری راضی یکی از صفحات فیس بوک را «لایک» کند، تمام دوستان او که آنلاین هستند، خواهند دید که وی چه صفحه‌ای را لایک کرده است.

بنابراین، ایجاد یک وبسایت برای هواداران شرکت (باشگاه مشتریان) یک ایده‌ی تبلیغاتی خوب برای شرکت می‌باشد. به علاوه، شرکت‌ها می‌بینند که مشتریان درباره‌ی محصولات شان چه می‌گویند و نظرشان چیست و بنابراین، ایده‌های بیشتری برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی جدید به دست می‌آورند.

علاوه بر آن، شرکت ها می‌توانند از طریق شبکه های اجتماعی برنامه‌های وفاداری مشتری را نیز گسترش داده و به مشتریانی که قبلاً از طریق وب‌سایت خرید کرده‌اند، یا در مورد سایت و محصولات شرکت نظر و پیشنهاد داده‌اند، تخفیف های خاصی را ارائه کند

این کار می‌تواند سبب انگیزش بیشتر مشتریان برای خرید دوباره و تکرار خرید شود که این موضوع نکته‌ای کلیدی برای هر موفقیت تجاری به صورت بلند مدت است.

با ما همراه باشیدراهکار گستر بلوط متخصص در بازاریابی و مشاوره در کسب و کار شما