بازاریابی ویروسی ، این ویروس دوستداشتنی
بازاریابی ویروسی شاید کلمهی زیبایی به نظر نرسد. ممکن است فکر کنید که اگر خودتان را بازاریاب ویروسی بنامید، مردم چند قدمی از شما فاصله میگیرند! اما در کنار این نام نه چندان خوشایند، ویروسها زندگی جالبی دارند. ویروسها به میزبان خود میچسبند و از منابع آن تغذیه میکنند. این کار را ادامه میدهند تا تعداد خود را افزایش بدهند. اگر در محیط مناسبی قرار بگیرند، سرعت رشد و تکثیر آنها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند. ویروس حتی نیازی به جفتگیری ندارد، فقط تقسیم و تکثیر میشود. با هر بار تقسیم، تعداد آنها به شکل تصاعدی افزایش پیدا میکند.
بازاریابی ویروسی چیست ؟
بازاریابی ویروسی به استراتژیها و راهکارهایی در بازاریابی گفته میشود که باعث میشود تکتک افراد، پیام تبلیغاتی شرکت را به دیگران منتقل کنند. این شیوه از بازاریابی، شرایط را برای افزایش آگاهی از برند و تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات فراهم میکند. این استراتژی درست مثل ویروس، از شیوهی تکثیر سریع برای انتشار پیام به هزاران و میلیونها مخاطب استفاده میکند.
خارج از فضای مجازی و محیط اینترنت، بازاریابی ویروسی با عناوینی چون بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی همهمهای (BUZZ Marketing) یا بازاریابی شبکهای شناخته میشود. در دنیای اینترنت، این شیوه از بازاریابی را بازاریابی ویروسی مینامند.
حتما بخوانید : بازاریابی چیست ؟ |
محتوای بازاریابی ویروسی چیست؟
نوع محتوا در بازاریابی ویروسی چندان مساله مهمی نیست. محتوای ویروسی شما میتواند یک مقاله جذاب باشد، یا یک توئیت متفاوت، یا شاید یک آهنگ کوتاه یا یک بازی کم حجم. اما نکته بسیار مهمی که همواره بایستی در نظر داشت این است که محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با سایرین به اشتراک بگذارند. هر میزان تعداد افرادی که پیام ویروسی شما را دریافت میکنند بیشتر باشد، محتوای شما ویروسیتر و اثربخشی آن بیشتر خواهد بود.
ویژگی های مهم برای انتقال پیام
برای انتقال یک پیام درست به دریافت کنندگانی که به درستی انتخاب شده اند، باید محیط صحیحی نیز انتخاب شود. این ۳ ویژگی در انتقال پیام، اهمیت بسیار بالایی دارند. پس حتما به آنها دقت کنید :
۱- پیام ویروسی:
پیام ویروسی در درجه اول باید آنقدر جذاب باشد که بتواند افراد را به خود جذب کند. محتوای ساده نمی تواند یک محتوای ویروسی محسوب شود. محتوایی می تواند به عنوان یک محتوای ویروسی در گستره ای وسیع منتشر شود که توانایی لازم برای مجذوب کردن را داشته باشد. این پیام باید به قدری جذاب باشد که افراد را برای به اشتراک گذاری با آشنایان و دوستان ترغیب کند. این جذابیت می تواند به واسطه یک پیشنهاد استثنایی به مخاطبان، هدیه ای رایگان، مقاله تخصصی و کمیاب، صوت یا ویدئوی مفید و تأثیرگذار، انیمیشن حرفه ای و آموزشی، اینفوگرافی تخصصی، پیام طنزگونه و … به محتوا تزریق شود.
حتما بخوانید : ابزار تولید محتوا و نکات نگارشی آن چیست ؟ |
۲- دریافت کنندگان پیام ویروسی:
یکی از مهمترین عوامل در اینکه یک پیام ویروسی شود، انتخاب صحیح دریافت کنندگان پیام است. شما باید بتوانید مخاطبین خود را به درستی انتخاب کرده و پیامتان را به آن ها برسانید تا آن ها عملیات خودکار انتشار و بازنشر محتوا را بر عهده بگیرند. برای این منظور شما نیازمند افرادی هستید که روابط زیادی در حیطه کسب و کار شما داشته باشند و یا در این کار ذی نفع باشند. افراد متخصص در زمینه کاری شما، بهترین گزینه برای این موضوع هستند. این افراد خیلی زود پیام شما را در شبکه های ارتباطی خود بازنشر می کنند. همچنین افرادی که شبکه ی ارتباطی قوی ای دارند نیز از جمله مخاطبینی هستند که می توانند پیام شما را ویروسی کنند.
۳- محیط انتشار:
محیط انتشار و حتی زمان انتشار نیز بسیار مهم است. شما باید تلاش کنید تا بهترین محیط را برای انتشار ویروسی محتوای خود انتخاب کنید تا خیلی زود شاهد ویروسی شدن محتوا باشید. .
انواع بازاریابی ویروسی
۱- ویروسی ارزشی:
در این حالت افراد تجربیات با کیفیت خود را با دیگران سهیم میشوند. فرد “الف” محصولی را امتحان میکند و آن را خوب مییابد، پس او به فرد “ب” می گوید که او نیز این محصول را امتحان کند. در این حالت محصولات باید به اندازه کافی خوب باشند تا منجر به ترغیب افراد شوند. در واقع استفاده از این جمله که “این موضوع را برای دوستان خود به صورت رایگان ارسال کنید” یک محصول را ویروسی نمیکند، بلکه آنها فقط به استفادهکنندگان اجازه میدهند تا درباره محصولات خوب با دیگران صحبت کنند.
۲- ویروسی حیلهای:
افراد به دلایل زیادی، از طریق تشویق دیگران سعی در فروش محصول میکنند. فرد “الف” سعی میکند تا فرد “ب” را متقاعد کند که محصول را امتحان کند، زیرا ممکن است در صورت استفاده فرد “ب” از آن محصول، فرد “الف” پاداشی دریافت کند. در این حالت استفادهکننده بایستی احساس کند که پاداش ارزشمند است و این که محصولات به اندازه کافی خوب باشند که برای نارضایتی احتمالی دیگران بتوان ریسک کرد. به عبارت ساده، زمانی که محصولات به اندازه کافی با کیفیت نیستند، افزودن پاداش ممکن است منجر به واکنش شدید استفادهکننده در برابر فروش شود.
۳- ویروسی حیاتی:
افراد میخواهند تا در تجربیات خود با کسانی شریک شوند که به محصولات معین و ویژهای نیاز دارند. فرد “الف” میخواهد در تجربه یک محصول با فرد “ب” شریک شود و فرد “ب” نیاز به محصول دیگر دارد و … نرمافزار آکروبات (acrobat) و سایت ای – بی (eBay) مثالهایی از این دستهاند. در این حالت استفادهکننده بایستی احساس کند که آن تجربه و محصول ارزشمند است تا علاوه بر ایجاد تغییر در خود شخص، دلیلی برای ارسال آن به دیگران نیزداشته باشد.
۴- ویروسی مارپیچی:
افراد میخواهند تا در تجربیات شاد، و یا جالب با دیگران شریک شوند. فرد “الف” میخواهد تجربه خود را با فرد “ب” در میان بگذارد، به خاطر این که او فکر میکند که فرد “ب” نیز آن موضوع را مثل خودش شاد، و یا جالب میداند. ذکر این موضوع لازم است که محصولات و کالاهای اجباری مناسب این طبقه نیستند.
۵- ویروسی ناخوشایند:
افراد به دیگران درباره تجربیات منفی خود هشدار میدهند. فرد “الف” محصول را امتحان میکند و درمییابد که محصول خیلی بدی است سپس او مانع استفاده فرد “ب” از این محصول میشود. کسی که محصولاتی با کیفیت پایین ایجاد میکند که مطابق با نظر و سلیقه استفادهکننده نیست یا محصولاتی که استفادهکننده حالت مزورانهای را در آن محصول مشاهده میکند، این نوع ویروس را ایجاد میکند.
ده روش موثر برای بازاریابی ویروسی
۱-روش اول :
بازاریابی ویروسی به مردم این امکان را میدهد تا از محصولات و سرویسهای شما به صورت رایگان استفاده کنند. این امکان در جهت چند برابر کردن و سرعت بخشیدن به فروش شما در اینترنت بسیار موثر خواهد بود. ایده پنهان در بازاریابی ویروسی این است که شما تبلیغ خود را به همراه جایزهای در اختیار دیگران برای استفاده یا هدیه آن به دیگران، قرار میدهید.
۲- روش دوم:
به دیگران اجازه دهید از مقالههای شما برای استفاده در وبسایت، مجله الکترونیکی، خبرنامهها و کتب الکترونیکی خود بهرهمند شوند. منبع و امکان چاپ مجدد مقاله را در انتهای آن قرار دهید.
۳- روش سوم :
اجازه دهید دیگران از هر هدیه رایگان شما به عنوان جایزه برای فروش محصول یا معرفی خدمات شما استفاده کنند.
۴- روش چهارم :
اجازه دهید دیگران از صفحه تبادل نظر online شما روی وبسایت خود استفاده کنند. بعضی افراد این صفحه را در اختیار ندارند، میتوانید در ازای اجازه استفاده دیگران از این صفحه، بنر خود را در بالای صفحه اضافه کنید.
۵- روش پنجم :
به دیگران اجازه دهید بر روی سرور شما وبسایتی به رایگان ایجاد کنند. به ازای فضای رایگانی که در اختیار آنها قرار میدهید، از فضای تبلیغاتی وبسایتهای آنان استفاده کنید.
۶- روش ششم :
به دیگران اجازه دهید لینک سایت خود را در دفترچه راهنمای رایگان وبسایت سایت شما قرار دهند و در مقابل از آنها بخواهید لینک وبسایت شما را در وبسایت خود قرار دهند.
۷- روش هفتم :
سرویسهای online رایگانی مانند: Email رایگان، ثبت رایگان در موتورهای جستجوگر و … در وبسایت خود ارایه نمایید. به دیگران اجازه دهید از این سرویسها در وبسایت یا مجله الکترونیکی خود بهره گیرند.
به دیگران اجازه دهید نرمافزارهای رایگان شما را به دوستان خود هدیه دهند. فراموش نکنید تبلیغات خود را در داخل برنامهها قرار دهید.
۸- روش هشتم :
امکان بهرهگیری از نمونه طرحهای گرافیکی وبسایت و یا خبرنامه را برای دیگران فراهم آورید تا از آنها استفاده نموده یا به دیگران هدیه دهند، شما فقط تبلیغات خود را در آنها بگنجانید.
۹- روش نهم :
اگر کتاب الکترونیکی دارید، به دیگران اجازه دهید تبلیغات خود را به رایگان در آن اضافه کنند. به یاد داشته باشید با این کار، آنها کتاب الکترونیکی شما را در اختیار بازدیدکنندگان وبسایت خود یا مشترکین مجله الکترونیکی خود قرار میدهند.
۱۰- روش دهم :
امکان استفاده از کتاب الکترونیکی خود را برای دیگران فراهم آورید. اجازه دهید دیگران کتاب الکترونیکی شما را به بازدیدکنندگان خود ارایه نمایند. بازدیدکنندگان جدید نیز باید بتوانند کتاب را در اختیار دیگران بگذارند. ادامه این کار موجب پخش شدن ویروسی کتاب الکترونیکی شما و در حقیقت تبلیغ شما و محصولات و خدمات شما در اینترنت میشود.
فراموش نکنید :
برای موفقیت یک برند استفاده از یک محتوا با قابلیت ویروسی شدن کفایت می کند و دیگر نیاز به هیچ چیز دیگری وجود ندارد. این درحالی است که شما به عنوان صاحب کسب و کار باید علاوه بر استفاده از بازاریابی ویروسی از دیگر ابزارهای بازاریابی اینترنتی نیز استفاده کنید تا روند بازاریابی شما مثل یک پازل تکمیل شود.
این نکته را نیز فراموش نکنید که ایجاد بستر هایی برای پاسخدهی به حجم مشتریان بعد از انجام این نوع بازاریابی بسیار مهم و حائز اهمیت است و اگر این بستر فراهم نشود ممکن است این روش بازاریابی ضربه های جبران ناپذیری به برند شما وارد کند.
ثبت ديدگاه