بازاریابی چابک چیست ؟

بازاریابی چابک رویکردی جدید در بازاریابی است که از توسعه سریع الهام می گیرد. از اهداف بازاریابی چابک میتوان به بهبود سرعت، قابلیت پیش بینی، شفافیت و سازگاری به منظور تغییر در عملکرد بازاریابی در دنیای کسب و کار این روزها  اشاره داشت.

چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیط بیرونی سازمان است. همانند تولید کنندگان، همه سازمانها و کسب و کارها ناچارند که برای رقابت در قرن بیست و یکم به دنبال چابکی باشند چرا که سازمان مدرن امروزی با فشار فزاینده ای جهت یافتن راههای جدید رقابت کارآمد، در بازار پویای امروز مواجه است. به عبارت دیگر سازمان ها باید سریعتر از همه رقبای خود، فرایند ها، قیمت ها، محصولات و یا خدمات خود را تغییر دهند. اهداف بازاریابی چابک بهبود سرعت، قابلیت پیش بینی، شفافیت و سازگاری برای تغییر عملکرد بازاریابی در دنیای تجاری امروز است.

بازاریاب موفقی باشید حتما بخوانید : بازاریاب موفقی باشید

چابکی استراتژیک یا چابکی عملیات

چابکی عملیاتی یعنی بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر کردن محصولات فعلی برای مشتریان فعلی و چابکی استراتژیک یعنی ایجاد بازار جدید با محصولات تازه برای مشتریان تازه که یعنی نوآوری در خلق بازار. این تفاوتی است که بین این دو مفهوم وجود دارد. مثلا وقتی در دهه ۲۰۰۰ شرکت‌هایی مانند نوکیا و بلک‌بری با هدف ساخت موبایل‌های بهتر چابکی عملیاتی را دنبال می‌کردند، اپل با توسعه ابزارهای چند منظوره تصویر خوبی از چابکی استراتژیک به نمایش گذاشت و مورد توجه گستره بسیاری از مشتریان قرار گرفت.

قوانین بازاریابی چابک

سه قانون چابکی وجود دارد که به اهمیت و لزوم چابکی عملیاتی اخصاص می‌یابد وقتی هر سه قانون با هم ترکیب شوند و تمرکز بر یک هدف مشترک بیرونی باشد آنگاه می‌توان به افزایش چشمگیر در ارزش تولید شده و یک مدیریت چابک خوب دست یافت. این قوانین عبارتند از :

۱- قانون مشتری

اولین هدف هر سازمانی افزودن ارزش به مشتریان و کاربران است و سودرسانی به سهامداران نتیجه آن است نه هدف آن. مهمترین فاکتور این قانون این است که شرکت باید برای مشتری تولید ارزش کند و این اصل بسیار مهم است و در واقع به دو قانون بعدی مفهوم می‌بخشد. این قانون اجازه می‌دهد تا بصیرت لازم برای درک نحوه عملکرد یک سازمان چابک ایجاد شود.

مدیریت مشتریان یا مشتری مداری حتما بخوانید : مشتری مداری یا مدیریت مشتری چیست؟

۲- قانون تیم کوچک

مشکلات بزرگ باید به دسته‌های کوچک کاری تقسیم شوند و این کار باید توسط تیم‌های کوچکی که با یکدیگر همکاری می‌کنند در بازه‌های زمانی کوتاه به نتیجه برسد تا بتوان به سرعت به مشتری بازخورد داد.این بهترین عملکرد شناخته شده در سازمان چابک است زیرا بیشترین توجه در کوتاه‌ترین زمان به توسعه نرم‌افزاری چابک اختصاص داده می‌شود.

۳- قانون شبکه

رابطه‌های سلسله مراتب عمودی در سازمان‌ها، ارتباط بین افراد را دشوار می‌کند. نوآوری از به اشتراک گذاری چند جانبه‌ی اطلاعات و ایده‌ها میسر می‌شود. اثر تیم‌های کارآمدتر و تمرکز بر مشتری تنها در صورتی مثمرثمر است که تمام سازمان در یک شبکه تعاملی در حال کار و فعالیت باشند.

اصول بازاریابی چابک

اصول بازاریابی چابک به شرح زیر است:

۱- راضی کردن و راضی نگهداشتن مشتری از طریق ارائه به موقع و پیوسته خدمات بازاریابی به نحوی که باعث حل مشکل آنها و راضی نگه داشتن آنها شود.

۲- استقبال از برنامه ریزی و تغییر و توانایی بالا در پاسخ سریع به یک تغییر که در فضای کسب و کار ایجاد میشود و میتواند عامل مزیت رقابتی و موفقیت آن ها شود.

۳- در بازاریابی چابک، بازاریاب ها برنامه های بازاریابی خود را اغلب هرچند هفته (تا دوماه) با اولویت بندی زمانی کوتاه ارائه مینمایند تا بدین ترتیب بتوانند به موفقیت دست یافته و برنامه های خود را اجرا نمایند. 

بازاریابی عصبی چیست حتما بخوانید : بازاریابی عصبی و تاثیر آن در کسب و کار

۴- داشتن بازاریابی قوی در هرکسب و کاری نیاز به نزدیکی و هم ترازی با آن کسب و کار دارد و در این زمینه فروش و توسعه به افراد این انگیزه را میدهد تا برنامه های بازاریابی بزرگی برای صاحبانی که در آن حوزه فعالیت میکنند، داشته باشند. برای اینکار صاحبان کسب و کار نیاز به محیط و حمایتی دارند که بتوانند به درستی انجام کار اعتماد کنند و از حصول نتیجه اطمینان داشته باشند. 

۵- باید یک روند ثابت دنبال شده و نگه داشته شود.

۶- در استراتژی بازاریابی چابک، هرگز از شکست نترسید و از شکست ها درس گرفته و هرگز با یک روش دوبار شکست نخورید.

۷- به طور مداوم به اصول بازاریابی توجه داشته باشید تا چابکی شما در کسب و کار بیشتر شده و به موفقیت دست یابید. 

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید