تبلیغات ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست؟

امروزه تبلیغات به عنوان عنصر اصلی در آگاهی، ترغیب و یادآوری مشتریان نسبت به محصولات، برندها و شرکت ها شناخته می شود. تبلیغات مناسب و صحیح و بکارگیری رسانه مناسب جهت انتقال محتوای تبلیغاتی به مخاطبین و مشتریان بازار هدف می تواند یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی باشد .  نمایش اطلاعات که با کمک گرفتن از تصاویر بتوان منظور خود را به بقیه‌ی افراد منتقل کرد و آن‌ها را در جریان گذاشت .

تبلیغات ویدئویی یکی از جذاب‌ترین راه‌هایی است که تبلیغ‌دهندگان می‌توانند برای جذب مخاطب از آن استفاده کنند. چرا که ویدئو از المان‌های سمعی و بصری استفاده می‌کند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کند و نسبت به متن، اطلاعات زیادی را در مدت زمان کمتری منتقل می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که نرخ ضبط حافظه، ازلحاظ دیداری و نوشتاری، بیش از ۷۰% است.

به همین علت مسئله‌ی ویدیو مارکتینگ Video Marketing این روزها خیلی بیش‌تر از قبل موردتوجه برای صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ قرارگرفته است . شما می‌توانید برای سایت و یا برند خود اقدام به تهیه و تولید و انتشار ویدیو بپردازید که به این فرایند ویدیو مارکتینگ گفته می‌شود و برای وب‌سایت و برند می‌تواند مؤثر باشد .

طبق بررسی‌های انجام شده، در میان انواع تبلیغات ( رسانه ای، محیطی، چاپی و … ) تاثیر ویدئو در میان کاربران موبایل بیشتر از کاربران سایر دستگاه‌ها می‌باشد. بنایراین، تبلیغات ویدئویی در موبایل تاثیر زیادی بر کاربران دارد و به خوبی می‌تواند محصول و یا سرویس تبلیغ‌دهندگان را معرفی کند.

ترکیب صوت و تصویر، قدرتمندترین ابزار است.

پیشرفت تبلیغات ویدیویی به مرور زمان :

با گسترش روزافزون اینترنت و افزایش کاربران آن، هر روز  ایده های مختلفی برای کسب درامد از این ماشین پول سازی مطرح میشد . که تعدادی از آنها تحقق پیدا می کند و تعدادی از آنها هم شکست خورده و یا به آینده ای نزدیک موکول می شود.

در جهان :

زمانی که تبلیغات تصویری برای اولین بار در جهان بازاریابی ظاهر شد بسیاری از بازاریابان نسبت به آن واکنشی منفی نشان دادند. تبلیغاتی که نشان داده می شدند فاقد محتوا و ارزش بوده .  نتیجه ی آن این بود که پنداشت بسیاری از ما نسبت به آن ها بی اعتمادی بود با پیشرفت تکنولوژی، افراد شروع به نگاه کردن به تبلیغات تصویری نمودند. گرچه هنوز هم تبلیغات هرز و بیهوده در اینترنت جریان دارد، اما بسیاری تبلیغات مفید و مؤثر نیز وجود دارند.

در ایران :

در ایران از اوایل سال ۱۳۹۰، صحبت هایی از نسل جدید تبلیغات اینترنتی مطرح شد . اما به دلیل مشکلات موجود در بستر اینترنت و کمبود سرعت،  فقط در حد حرف باقی ماند و به آینده موکول شد.

پس از بهبود نسبی کیفیت و سرعت اینترنت کشور وگسترش سایت های ویدیو محور و … دوباره از تبلیغات ویدیویی صحبت شد . شرکت های تبلیغاتی به دنبال اجرایی کردن همان ایده های گذشته برآمدند که قبلا توانایی انجام آن را نداشتند . آنها علاوه بر تغیراتی در ایده های گذشته خود بصورت تخصصی تر و حرفه ای تر وارد این عرصه شدند . در اوایل سال ۱۳۹۳ این شاخه از تبلیغات به خوبی در وب سایت های فارسی گسترش پیدا کرد و توانست به جامعه ای مستقل برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شود.

در ابتدا تبلیغات ویدیویی تنها به چند ثانیه ابتدایی فیلم های موجود در وب سایت ها کفایت می کرد. هر کاربر زمانی که بر روی یک فیلم کلیک می کرد، در چند ثانیه اول آن فیلم، تبلیغی را نگاه می کرد . بعد از مشاهده آن تبلیغ، فیلم مورد نظر اجرا می شد.

اما به مرور زمان، این نسل از تبلیغات نیز پخته تر شده و ایده های جدیدی به این شاخه اضافه شده است. به شکلی که امروزه تبلیغات ساده گذشته به تبلیغات بسیار پیشرفته در داخل اپلیکیشن ها تبدیل شده است.

حتما بخوانید : ۱۳ گام طلایی در تبلیغات ایمیل مارکتینگ

تبلیغات ویدیویی محبوب در وب سایت های ایرانی :

– چند ثانیه از ابتدای فیلم های ویدیویی

– چند ثانیه از انتهای فیلم های ویدیویی

– تبلیغات تیزری درون اپلیکیشن های دیوایس های لمسی

در تبلیغات ویدیویی حتما از لگوی خود استفاده کنید تا بهتر برای مخاطبانتان ذهنی سازی شود .

نکاتی کلیدی برای ساخت ویدئو قابل قبول :

۱- در عناوین طراحی وب‌سایت خود سعی کنید از کلمات کلیدی موردنظرتان بهینه استفاده کنید .
۲- ویدئو مارکتینگ را با یک عنوان مناسب انتخاب کنید . عنوان خوب تأثیر مستقیمی بر روی مخاطبین می‌گذارد و آنان را ترغیب می‌کند تا از سایت شما دیدن کنند .

حتما بخوانید : نکات طلایی در داشتن یک عنوان مناسب

۳- ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی پربازدید به اشتراک بگذارید.
۴- سعی کنید محتوای ویدئو تهیه‌شده را مفید و درعین‌حال مختصر و کوتاه انتخاب کنید این امر باعث می‌شود تا بازدیدکننده احساس خستگی نکند .
۵- لوگوی موسسه و شرکتتان را در ویدئو بگذارید تا هم دیده شوید و هم در ذهن کاربران باقی بماند.
۶- در بین ویدئویی که تهیه کردید بخشی را هم برای معرفی کردن آدرس‌ها و تلفن‌های موردنظرتان قرار دهید تا تأثیر خود را داشته باشد .
۷- به هزینه آن فکرنکنید .ممکن است شما از سرمایه ساخت و هزینه بر بودن پروژه صحبت کنید. اما بدانید که یک بار هزینه کردن ارزش استفاده طولانی از فیلم را برای شما خواهد داشت .

حتما حتما به خاطر بسپارید که از لوگو و آرم خود در انتشار ویدیوها استفاده کنید تا بیننده‌ها پس از تماشای آن با تولیدکننده‌های ویدیو آشنا شده و در ذهن آن‌ها باقی بمانید .

 مزایای ویدیو مارکتینگ :

اهمیت ویدئو مارکتینگ در این است که وقتی وب‌سایت شما مورد بازدید افراد مختلف قرار می‌گیرد رتبه‌بندی وب‌سایت شما افزایش خواهد یافت و تأثیر این ویدئوها چندین برابر بیشتر از اطلاعات به‌صورت متنی و یا نوشتاری است . پس تأثیر آن بر روی سئو وب‌سایت مثبت است .

در ساخت ویدئو مارکتینگ دقت کنید چون یک‌بار ساخته می‌شود پس این کار را درست و با دقت انجام دهید که به نتیجه‌ی مطلوب خود دست پیدا کنید .ویدیوهای ساخته‌شده اگر حرفه‌ای کارشده باشند برای شما کلاس کاری به همراه داشته و باعث می‌شود تا مشتریان میان شما و هم‌صنف‌های شما تفاوتی را قائل شوند .

بازاریابی اینترنتی به کمک ساخت ویدیو آنلاین، نظر مخاطب را تا حدود زیادی می‌تواند جلب کند و در ذهن مخاطب تصویر را باقی بگذارد .با ویدئو مارکتینگ کاربران سایت شما به‌صورت دقیق با نوع خدمات و محصولات شما آشنایی پیدا می‌کنند .

ممکن است شما از سرمایه ساخت و هزینه‌بر بودن پروژه صحبت کنید . اما بدانید که یک‌بار هزینه کردن ارزش استفاده طولانی از فیلم را برای شما خواهد داشت . درست است که ساخت ویدیو آنلاین و پخش کردنش در دنیای اینترنت هزینه‌بر است ولی در عوض می‌توانید برای مدت طولانی بازخورد خود را داشته باشید و خودتان نتایج حاصله را مشاهده نمایید .

کاربران از طریق موتورهای جستجو و انواع شبکه‌های اجتماعی که ویدیو را در آن‌ها انتشار کردید به وب‌سایت شما هدایت می‌شوند و از سایت شما دیدن می‌کنند.با این کار سود بیش‌تری نصیب شما خواهد شد و پیشرفت بیش‌تری می‌کنید .

پس حتما به مخاطبان و کاربران خود برای دیدن ویدیوهای بیشتر اطلاع‌رسانی ( آی دی شبکه‌های اجتماعی خود را نمایش بدهید ) کنید تا در جریان کار شما قرار بگیرند .

حتما بخوانید : شبکه های اجتماعی و ترفندهای آن

موارد استفاده فیلم ها و تبلیغات ویدیویی

  •     پخش فیلم ها در نمایشگاه ها
  •     کنفرانس ها و سمینارها
  •    استفاده در فیلم های آموزشی
  •     پخش در سالن های انتظار و استراحت سازمان
  •     پخش در رسانه های تصویری عمومی و تخصصی به منظور تبلیغات
  •     استفاده از فیلم ها به عنوان کاتالوگ های الکترونیکی معرفی محصولات و خدمات سازمان
  •     تولید فیلم به منظور ارائه گزارش عملکرد سازمان
  •     پخش فیلم در مانیتورهای تبلیغاتی سطح شهرها
  •     استفاده در هتل ها و تالارها

ویدیو مارکتینگ در شبکه های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در بازاریابی نشان تجاری شما دارند. با توجه به مدت زمانی که مردم به‌طور روزانه در این شبکه‌ها می‌گذرانند . با توجه به افزایش مدت زمان آپلود ویدیو در شبکه اینستاگرام، باید در نظر داشته باشید که تا چه حد می‌توانید از این شبکه‌ها بهره ببرید. اولین دلیلی که باید ویدیو را در استراتژی بازاریابی خود بگنجانید این است که مخاطبان نسبت به شما احساس و تعهد پیدا کنند. دیدن همیشه تاثیرگذارتر از خواندن است. مردم همیشه دوست دارند با افراد واقعی و احساسات واقعی سروکار داشته باشند.

ویدیو مارکتینگ یکی از بهترین و مناسب‌ترین روش‌ها در بازاریابی اینترنتی است و با کمک گرفتن از آن می‌توان انواع محصولات و خدمات مؤسسات  را به مشتری معرفی نمود و از این راه جذب مشتری انجام داد .یک ویدیوی حرفه‌ای به همراه یک داستان جذاب و کاملا خلاقانه شانس شما را برای تبدیل بینندگان‌ در رسانه های دیجیتال به مشتریان چند برابر خواهد کرد.

معرفی کردن محصول و جذب مشتری درنهایت به افزایش فروش شرکت منجر می‌گردد ، هدفی که افراد آن را دنبال می‌کنند و از این طریق به دنبال پیشرفت می‌باشند .هرروزه بازاریابی ویدیویی بیش‌تر و پررونق‌تر می‌گردد و این مرحله می‌تواند یکی از اساسی‌ترین بخش‌ها برای تبلیغات و بازاریابی اینترنتی و جذب مشتری باشد .

سخن آخر :

آینده تبلیغات اینترنتی، در انحصار تبلیغات ویدیویی خواهد بود. بی شک آینده این شاخه از تبلیغات در کشور ما بسیار روشن بوده و اپلیکیشن ها و دیوایس های لمسی، سرنوشت این شاخه از تبلیغات را مشخص می کنند. تفاوتی ندارد که کسب‌وکار کوچک و تازه‌کاری داشته باشید یا از مدت‌ها پیش کارتان را شروع کرده باشید. مخاطبان شما به‌هرحال ویدیوها را نگاه کرده و آن را از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی آنلاین برای دوستانشان ارسال می‌کنند.