تجارت الکترونیک و راه اندازی یک کسب و کار آنلاین

مسلما هر کاری که انجام می شود مشکلات و معایبی دارد ، همچنین خطرهایی آن را تهدید می کند .

چند نمونه از چالش ها و خطرهای موجود که باید در طراحی سایت ها برای کسب و کار الکترونیک با آنها آشنا باشیم ، این موارد می باشند :
• حریم خصوصی در دنیای مجازی و سبکه جهانی اینترنت
• امنیت معاملات
• تعرفه های خدمات الکترونیکی
• قانون مالیاتی بر روی معاملات الکترونیکی
• حفظ مالکیت مادی و معنوی در دنیای مجازی

البته با توجه به هزینه های بالای اتصال به شبکه ها در آن زمان توسط شرکت های اندکی که آنها نیز اغلب در اروپا و آمریکا بودند ، و دسترسی به شبکه می توانستند پیدا کنند ، مورد استقبال قرار گرفت. زیرا در آن زمان نه مفهوم طراحی سایت به این شکل رواج داشت و نه شبکه های اینترنت مثل امروز در دسترس همگان قرار می گرفت.
اما با شروع دهه ی ۹۰ میلادی و آفرینش مفهوم html و اینترنت ، تجارت الکترونیک وارد بعد و دوره ی تازه ای شد.
کم کم اکثر شرکت های بزرگ اقدام به طراحی سایت هایی برای معرفی خود نمودند و مفهوم فروش از طریق این وب سایت ها از سال ۹۷ میلادی بسیار گسترش پیدا کرد.
البته در نزدیکی سال ۲۰۰۰ میلادی و به وجود آمدن بحران KY2 که با توجه به صفر شدن تمام تاریخ های ابتدایی در سال ، میزان چشمگیری از درصد فروش از طریق وب سایت ها کاهش پیدا کرد و و دغدغه بزرگی برای حل این مشکل برنامه نویسان کامپیوتر و طراحان سایت را فرا گرفت، که البته خیلی زود این مشکل با اندیشه ی مهندسان فناوری اطلاعات و برنامه نویسان حل شد.
ولی از سال ۲۰۰۱ میلادی تا به امروز، تجارت الکترونیک روز به روز افزایش پیدا کرده است و امروزه مهمترین رکن در طراحی سایت ها ، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی می باشد.
وقتی مدل کسب و کار شما مشخص باشد، می تواند مدل درآمدزایی آن را نیز مشخص نمود. لذا برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ابتدا تعیین نوع خدمات و محصولات الزامی می باشد ، پس از آن نسبت به تعریف مدل درآمدزایی اقدام نمایید .

مفهوم ترویج چیست ؟

ترویج یعنی معرفی کردن ، آشنا کردن ، در اذهان نشاندن ، آگاهی دادن و هر فعالیتی که مردم از وجود سایت یا فعالیتمان در بستر اینترنت آگاه شوند .
روش بسیاری برای ترویج سایت یا فعالیتمان در بستر اینترنت وجود دارد ، از جمله این روش ها عبارت است از : موتورهای جستجو ، تبادل لینک ، حمایت های مالی ، انجمن ها ، RSS، بازاریابی ایمیلی .

موتورهای جستجو

همانطور که می دانید برای دیدن یک صفحه اینترنتی ( وب سایت ، وبلاگ ، فروشگاههای اینترنتی ) باید آدرس آن را در مرورگر وب وارد نموده و منتظر باز شدن آن باشید . اما اگر آدرس مورد نظر را در اختیار نداشته باشید و بخواهید در اینترنت به جستجوی مطالب مورد علاقه در میان وب سایت های گوناگون بپردازید ، برای این کار باید از موتورهای جستجو استفاده کنید .
اهمیت موتورهای جستجو در یک کسب و کار اینترنتی در شناسایی بهتر و بیشتر به مخاطبان جامعه هدف وب سایت یا فروشگاه اینترنتی ایجاد شده می باشد. هنگامی که مخاطبی در نظر داشته باشد تا از طریق موتورهای جستجو به یک فروشگاه با موضوع فعالیت خاص ، یا یک وب سایت دسترسی داشته باشد ، کلمات کلیدی و مرتبط با آن موضوع را در موتورهای جستجو وارد می کند .
به کلماتی که در موتورهای جستجو دسترسی آسان تر به محتوای وب سایت ، وبلاگ ، یا فروشگاههای اینترنتی وارد می شود ، کلمه کلیدی (keyword) گفته می شود.
هنگام ایجاد یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی کلمات مرتبط با موضوع فعالیت خود را نیز در درون ابزارهای کسب و کار اینترنتی خود وارد نمایید.
اهمیت معرفی وب سایت یا فروشگاههای اینترنتی به موتورهای جستجوگر نیز دارای اولویت بسزایی می باشد.

چگونه یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی را به موتورهای جستجو معرفی نماییم ؟

در اکثر وب سایت های موتور جستجو یکسری موارد و توضیحاتی از کاربران در هنگام ثبت اولیه وب سایت یا فروشگاه اینترنتی پرسیده می شود :
۱- Title : نام وب سایت یا فروشگاه اینترنتی
۲- Address : آدرس سایت شما ، در بعضی موارد داشتنم //:http به همراه سایت لازم است و در بعضی مواقع بدون www هم ثبت اولیه وب سایت و فروشگاه پذیرفته می شود ، ولی پیشنهاد می گردد که با //:http آدرس دهی کنید.
۳- Description : مختصر توضیحی در مورد سایت که به موتورهای جستجو داده می شود. (این قسمت با قسمت کلمات کلیدی فرق دارد) و خدماتی که تو سایت و مطالبی که ارائه میدهید و موضوع سایت رو مینویسید (در بعضی اوقات حداکثر ۳۰۰ کاراکتر هست)
۴- Keyword : کلمات کلیدی مرتبط با موضوع فعالیت وب سایت یا فروشگاه اینترنتی خود را وارد میکنید. کلمات کلیدی اکثرا باید با کاما از هم جدا شوند ولی تو بعضی از سایت ها هم به این صورت هست که باید با + از هم جدا گردند.
۵- آدرس پست الکترونیکی
جهت درج آدرس و معرفی وب سایت، فروشگاه اینترنتی خود را به موتور جستجوگر گوگل از آدرس زیر اقدام نمایید :

http://www.google.com/addurl

پس از رفتن به آدرس فوق صفحه معرفی به موتور جستجوگر را مشاهده می نمایید ، در این صفحه آدرس مورد نظر خود را وارد کنید .
جهت درج آدرس و معرفی وب سایت ، فروشگاه اینترنتی خود به موتور جستجوگر بینگ (bing) از آدرس زیر اقدام نمایید :

http://www.bing.com/toolbox/submit-site-url

پس از رفتن به آدرس فوق صفحه معرفی به موتور جستجوگر بینگ را مشاهده می نمایید در جهت معرفی وب سایت ، فروشگاه اینترنتی به سایت های جستجوگر بیشتر می توانید با وارد کردن کلمات add url و یا url submition در موتور جستجوگر گوگل ، نتایج بیشتری را مشاهده نمایید .

تبادل لینک و نقش آن در وب سایت ها و فروشگاههای اینترنتی

در طراحی سایت امروزه بحث تبادل لینک و یا به عبارتی بک لینک در کنار سئو از مهمترین دغدغه ها در دنیای اینترنت به حساب می آید . همچنین روش مناسبی برای بازاریابی اینترنتی در مبحث تجارت الکترونیک می باشد . در ابتدا به تعریف بک لینک اشاره می نماییم :
بک لینک به پیوندهای گفته می شود که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود ، زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند می دهید ، سایت مقابل از سایت شما تبادل لینک و یا به عبارتی بک لینک دریافت کرده است . گوگل به بک لینک ها و تبادل لینک اتوماتیک براساس میزان محبوبیت و تعداد ، اهمیت می دهد هرگونه لینک به صفحات شما در سایت ها و صفحات دیگر که توسط موتورهای جستجو پیدا شود تبادل لینک و یا به عبارتی بک لینک است. سایت هایی که بک لینک طبیعی زیاد دارند و همچنین محتوای جدید و منظم قرار می دهند رتبه خوبی دارند. لازم است به این امر نیز توجه کافی داشته باشید .
بک لینک را نمی توان از سایتهای با پیج رنک بالا خرید. گوگل و سایر موتورهای جستجو قدرتمند به راحتی سایتهایی که جهت کسب رتبه بهتر در جستجو اقدام به خرید لینک میکنند را شناسایی نموده و رتبه آنها را در صفحات جستجوگر خود کاهش می دهند.