زمان مطالعه : ۲ دقیقه

تعرفه تولید موشن گرافیک

اکثریت وقتی از هزینه یک ویدئو موشن گرافیک “عالی و با کیفیت” مطلع میشن تعجب میکنن.خب اگر ویدئویی که ساخته میشه “عالی و با کیفیت” نباشه پس برای چی لازمش دارید؟!

در این مقاله به تبیین چگونگی محاسبه هزینه ساخت یک موشن گرافیک و نحوه قیمت گذاری آن می پردازیم. شاید برای شما که اکنون در حال مطالعه این مطلب هستید، این سوالات پیش آمده باشد که هزینه ساخت موشن گرافیک چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟ چرا قیمت‌های شرکت های مختلف در ساخت موشن گرافیک باهم تفاوت دارند؟ بر چه اساس و معیاری این هزینه‌ها محاسبه می‌شوند؟ تعرفه‌های انواع موشن گرافیک و تیزهای تبلیغاتی چیست و آیا اصولا تعرفه خاصی برای این منظور وجود دارد؟

ملزومات ساخت موشن گرافیک

موشن گرافیک که به معنی گرافیک متحرک است، یکی از ابزار تبلیغاتی مهم در رسانه های تصویری است. اگر می‌خواهید با اهمیت و جایگاه موشن گرافیک در تبلیغات آشنا بشوید پیشنهاد میکنم سری به مقاله موشن گرافیک و اهمیت آن در تبلیغات بزنید. موشن گرافیک اصولا شبیه انیمیشن است ولی تفاوت های زیادی با آن دارد. در این زمینه به مقاله تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک مراجعه کنید. موشن گرافیک در واقع یک فیلم ویدئویی کوتاه است که با حرکت دادن المانهای گرافیکی توسط نرم افزارهای مختلف کامپیوتری، ساخته می شود. بنابراین برای ساخت یک موشن گرافیک شما باید علاوه بر داشتن یک ذهن باز برای ایده پردازی سناریوی کار، به انواع نرم افزارهای مورد نیاز برای ساخت موشن گرافیک مسلط باشید.

سبک های موشن گرافیک

 موشن گرافیک ها انواع و سبک های مختلفی دارند که هر کدام ویژگی های خود را دارا هستند. طراح موشن گرافیک باید تجربه لازم را در استفاده به جا و صحیح هر کدام از سبک های طراحی موشن گرافیک داشته باشد. در نتیجه با توجه به سبک های مختلف، شما ممکن است به تجهیزات مختلفی مانند دوربین عکاسی و فیلم برداری و همچنین وسایل ضبط صدا نیاز پیدا کنید.

فهرست ملزومات مورد نیاز

به طور کلی میتوان گفت که ملزومات مورد نیاز برای ساخت موشن گرافیک به شرح زیر هستند:

  •     داشتن ذهنی باز و خلاق برای ایده پردازی
  •     تسلط به انواع نرم افزارهای مورد نیاز
  •     داشتن تجربه و تسلط در استفاده از سبک های مختلف
  •     تجهیزات فیلمبرداری، عکاسی و ضبط صدا

اکنون که با ملزومات ساخت یک موشن گرافیک آشنا شدید بهتر می‌توانیم به نحوه قیمت گذاری هزینه ساخت یک موشن گرافیک بپردازیم.

هزینه ساخت موشن گرافیک به چه عواملی بستگی دارد؟

قبل از مطالعه این قسمت بهتر است بدانید طراحی و ساخت یک موشن گرافیک مراحل مختلفی دارد. از زمانی که یک کار توسط کارفرما تعریف می شود تا زمانی که پروژه توسط شرکت سازنده به اتمام برسد و تحویل کارفرما شود، مراحل زیادی باید انجام گیرد. هر کدام از این مراحل می‌تواند هزینه های مختلفی در پی داشته باشد. برای شناخت این مراحل پیشنهاد میکنم مقاله مراحل ساخت موشن گرافیک را مطالعه فرمایید.

قیمت ساخت موشن گرافیک بستگی به نوع پروژه و اهداف آن دارد. هدف از ساخت یک موشن گرافیک ممکن است تبلیغاتی، آگاهی دهنده، جشنواره‌ای یا هر چیز دیگری باشد. نوع پروژه و اهداف کارفرما همگی بر روی هزینه و زمان ساخت یک موشن گرافیک تاثیر گذار هستند. برای مثال ممکن است باتوجه به موضوعیت کار و سبک آن، نیاز به گوینده (نریشن) باشد یا نباشد. به تبع هزینه ها و تعرفه های ساخت یک موشن گرافیک همراه گوینده بیشتر خواهد بود. بنابراین هزینه ساخت موشن گرافیک بستگی به مواردی همچون داشتن گوینده، دوبعدی یا سه بعدی بودن کار، زمان مورد نیاز برای ساخت و نوع سناریو دارد.

فهرست عوامل مهم در قیمت گذاری

از تمامی این صحبت های میتوان این گونه فهمید که هزینه ساخت موشن گرافیک به عوامل زیادی بستگی دارد که به طور خلاصه در زیر فهرست شده اند.

  •     سبک پروژه و ملزومات آن که با توجه به اهداف کار تعیین می‌شود
  •     استفاده از موارد خاص مانند ساخت موزیک اختصاصی یا استفاده از گوینده صدا آشنا
  •     تجهیزات مورد استفاده در ساخت مراحل مختلف کار
  •     زمان کلی مورد نیاز برای ساخت محصول نهایی

در توضیح زمان مورد نیاز برای ساخت پروژه باید گفت که این زمان مربوط به اجرای تمامی مراحل ساخت کار، از ایده پردازی و اجرا تا بحث رندرینگ کار می شود. 

هزینه ساخت یک موشن گرافیک چگونه محاسبه می‌شود؟

اما هزینه ساخت یک موشن گرافیک با برآورد و در نظر گرفتن همه مسائل، چگونه محاسبه میشود؟ پاسخ به این سوال اگرچه در عمل سخت است اما به واقع یک کلمه است “ثانیه‌ای” !

هزینه ساخت این دست پروژه ها با در نظر گرفتن تمام جوانب کار، به صورت ثانیه‌ای محاسبه می‌شود و به مشتری پیشنهاد می گردد. این محاسبه قیمت معمولا بعد از برگزاری جلسه‌ای که بین کارفرما و مجری طرح صورت می‌گیرد، انجام میشود. تمام عواملی که در قسمت قبلی بیان شد مد نظر قرار می گیرد و در محاسبه قیمت برآورد می شوند.

تعرفه ساخت موشن گرافیک

همان طور که تا اینجا متوجه شده‌اید عوامل بسیاری در قیمت گذاری ساخت موشن گرافیک وجود دارد که در هر پروژه ای می‌توانند متغییر باشند. بنابراین اصولا نمی‌توان تعرفه مشخصی را برای آن بیان کرد. با این حال انجمن صنفی طراحان ایران اقدام به قیمت گذاری موشن گرافیک کرده است. اگرچه این قیمت یک چیز ثابت نمی‌تواند باشد اما در سال ۱۳۹۷، این انجمن مبلغی حدود ثانیه‌ای ۷۳ هزار تومان را برای ساخت موشن گرافیک در نظر گرفته بود.

موشن گرافیک ها معمولا زیر یک دقیقه زمان دارند، از این رو هزینه ساخت یک موشن گرافیک ۶۰ ثانیه ای حدود ۴ میلیون ۴۲۰ هزار تومان است. اما واقعیت این است که اگر از قیمت گذاری سلیقه‌ای و به دور از منطق برخی از شرکت های سازنده بگذریم، نباید و نمی‌توان تعرفه خاصی را برای ساخت موشن گرافیک در نظر گرفت. با این کار سطح کیفی کارها نزول خواهد کرد در حالی که کمتر کسی است که به این تعرفه مشخص شده توجه‌ داشته باشد. به هر حال شما با توجه به نیاز و بودجه خود باید به دنبال شرکتی باشید که بر اساس انصاف و کیفیت کار خود، اقدام به قیمت گذاری برای ساخت موشن گرافیک کرده است. در آن صورت مطمعنا پولی که برای آن پرداخت خواهید کرد، ارزشش را دارد.

تعرفه ساخت موشن گرافیک در ایران و خارج از ایران

یک ویدئو با کیفیت ۶۰ ثانیه ای بین ۶۰۰۰$  تا ۲۰۰۰۰$ در خارج از ایران هزینه داره. که می توان این رقم را در ایران از مبلغ ۵۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفت.خیلی از شرکت ها درخواست میکنن که قیمت کمتری داشته باشه اما در نظر داشته باشید که به میزان پرداختی شما تیم تولید موشن گرافیکنیز به همان مقدار بر روی پروژه تولید شما زمان و انرژی خواهند گذاشت. یا به قول ما ایرانی ها هر چقد پول بدی همونقدرم آش میخوری!

وقتی مشتری ها از ما درباره تخمین قیمت میپرسن انتظار دارن حداکثر با یک میلیون تومان کارشون راه بیوفته اما قیمت تولید خیلی بیشتر از این هاست.

موشن دیزاینرهای حرفه ای در خارج از ایران روزی صدها دلار درآمد دارن ضمن اینکه یک طراح خوب میتونه هفته ای ۱ دقیقه انیمیت انجام بده ! ولی در ایران بعضا خروجی تا ۶۰ ثانیه در یک روز نیز مشاهده است پی کمی تمرکز کنید که خروجی کار موشن گرافیکی که در طول یک هفته یا بعضا دو هفته می باشد با یک موشن گرافیک یکی دو روزه چه خواهد شد.

نویسنده و تصویرساز و گوینده و انیماتور و صداگذار همه یک تیم خلاق هستند تا ویدئو مورد نظر شما رو بسازنند پس برای این کار مدیر پروژه و مدیر مالی ساعت ها وقت میذارن و تماس و ارتباطات برقرار میکنن تا کار شما انجام بشه و معمولا کل کار بین ۷ تا ۸ هفته زمان میبره تا یک ویدئو ۶۰ ثانیه ای با کیفیت تولید بشه.

اگر هنوز تردید دارید که این هزینه معقول نیست به این مورد توجه کنید:

فرض کنید استودیو موشن گرافیک در کمترین حالت و بدترین شکل کار تخصصی ساعتی ۲۵ دلار به کارمند های خودش پرداخت میکنه

۸ ساعت کار مفید در روز× ۵ روز کار در هفته × ۸ هفته (مدت زمان انجام پروژه)

= ۳۲۰ ساعت کار برای یک ویدئو ۶۰ ثانیه ای

اگر هزینه کل پروژه رو ۸۰۰۰$ در نظر بگیریم

۸۰۰۰/۳۲۰ ساعت

= ۲۵$ به ازای هر ساعت کار برای ویدئو شما

? حتما بخوانید: ویدئومارکتینگ – بازاریابی ویدئویی

خیلی روراست تمامی موارد را با شما در میان گذاشتیم. اکنون چنانچه تمایل به سفارش موشن گرافیک خود دارید؛ با متخصصان ما تماس بگیرید.کانون تبلیغاتی بلــوط اینجاست تا بهترین تولیدات دیجیتالی را در راستای بازاریابی، تبلیغات و برندینگ شما ارائه نماید.