زمان مطالعه : ۴ دقیقه

تغییرات نمای ظاهری صفحه نتایج گوگل

گوگل به تازگی نمای ظاهری صفحۀ نتایج موتورجستجوی خود را تغییر داده است. در حقیقت بتازگی تغییراتی در صفحه نتایج جستجوی گوگل در حالت دسکتاپ اعمال شده است که این بروزرسانی و تغییرات، در سال گذشته برای کاربران موبایل منتشر شده بود. در ادامه به بررسی تغییرات نتایج جستجوی گوگل خواهیم پرداخت.

روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی ماه ۹۸) بود که گوگل با انتشار یک توییت اعلام کرد می‌‌خواهد نحوه نمایش نتایج جستجوی کاربران در حالت دسکتاپ را تغییر دهد. تغییری که از چندین ماه قبل تر، گوگل نمایش آن را در حالت موبایل مورد آزمایش قرار داد. طبق آماری که این کمپانی ارائه کرده، حدود دو سوم کاربران از چنین شیوه نمایشی راضی بوده‌اند و به همین دلیل گوگل به این نتیجه رسیده که کاربران دسکتاپ نیز از آن رضایت خواهند داشت.

طبق معمول با هر آپدیتی که گوگل ارائه می‌کند، همه نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌‌دهند. معمولا هم اکثر واکنش‌ها با ترس و تردید همراه هستند، چون هیچکس نمی‌داند که تغییر جدید گوگل قرار است چه تاثیری روی عمکلرد سایر وبسایت‌ها داشته باشد.

اما همان‌طور که خودِ گوگل بارها تاکید کرده، تمام تغییراتی که اعمال می‌کند، در جهت ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران هستند. چون، اینکه کاربران تجربه بهتری در استفاده از اینترنت داشته باشند به نفع همه خواهد بود. حتی این موضوع می‌تواند باعث بالاتر رفتن نرخ تعامل وبسایت هم بشود. تغییرات جدید گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

به‌گفته‌ی گوگل این به‌روزرسانی در واقع برند سایت‌ها را مرکز توجه قرار خواهد داد و داده‌های خوبی را در صفحه‌ی نتایج به نمایش خواهد گذاشت. درنتیجه کاربران اطلاعات بیشتری از صفحه‌ی نتایج جست‌وجو به‌دست خواهند آورد و بهترین سایت را برای بازدید انتخاب خواهند کرد. این به‌روزرسانی احتمالا اکنون در اختیار تمامی کاربران قرار گرفته است و همه از این تغییرات بهره‌مند شده‌اند.

تغییرات نمای ظاهری صفحه نتایج جستجوی گوگل

تغییر تبلیغات گوگل

حتما قبل تر با این تبلیغات در گوگل مواجه شده‌اید، همانطور که تصویر زیر نمایش می دهد، این تبلیغات زیر تیتر و در کنار URL وبسایت با کلمه Ad سبز رنگ نمایش داده می شد.

تغییرات نتایج جستجوی گوگل

همان‌طور که می‌بینید، کلمه Ad کاملا همرنگ با URL سبز است و خیلی جلب توجه نمی‌کند. حتی ممکن است خیلی از کاربران گوگل، تا به حال متوجه نشده باشند. این موضوع را نیز می‌توان ناشی از سیاست های گوگل دانست. در زیر تصویر حالت جدید نمایش تبلیغات در نتایج جستجو آمده است. همانطور که در تصویر می بینید، در بروزرسانی نمای ظاهری جستجوی گوگل، شاهد پررنگ شدن نماد تبلیغات (مشکی و بولد شدن) برای صفحات تبلیغاتی هستیم. کلمه Ad به رنگ مشکی درآمده تا تشخیص آن در صفحه سرچ گوگل راحت‌تر باشد. در تغییر جدید گوگل می‌بینیم که تبلیغات مشخص‌تر شده‌اند و راحت‌تر دیده می‌شوند. همچنین رنگ‌های دیگر مانند سبز (رنگ URL در نسخه قبلی) حذف شده‌اند و همه چیز مشکی دیده می‌شود. تنها تیتر‌ها هستند که همچنان با رنگ آبی مشخص شده‌اند. به‌نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد صفحه نتایج جستجو را تا جایی که ممکن است ساده و یکدست کند.

تغییرات نتایج جستجوی گوگل

🔔 حتما بخوانید: بهبود رتبه سایت با بخش اخبار گوگل

تغییر نتایج سرچ اورگانیک

تغییرات جدید گوگل فقط مربوط به تبلیغات نمی‌شوند و روی تمام نتایج جسنجو پیاده‌سازی شده‌اند. در گذشته نتایج جستجو به شکل زیر قابل مشاهده بود:

تغییرات نتایج جستجوی گوگل

در به‌روزرسانی نمای ظاهری جستجوی گوگل، دامنه‌ی وب‌سایت‌ها، برجسته‌تر به نمایش در آمده  و در کنار URL صفحه، شاهد آیکون‌های کوچک سایت یا همان Favicon وبسایت‌ها هستیم. اگر سایت شما از قبل دارای Favicon باشد می‌توانید آن را در کنار لینک‌های خود در صفحه نتایج سرچ مشاهده کنید؛ اگر هم Favicon ندارید، در این صفحه آموزش گوگل برای نحوه قرار دادن این آیکون کوچک را مطالعه کنید.

تغییرات نتایج جستجوی گوگل

گوگل معتقد است که وجود Favicon وبسایت‌ها در کنار تیتر و لینک وبسایت، باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر سایت‌های مختلف را تشخیص بدهند و نتایج مورد نظر خودشان را سریع‌تر پیدا کنند.

🔔 حتما بخوانید: بازطراحی صفحه نتایج جستجوی گوگل

تآثیرات تغییرات جدید گوگل

اگر قصد دارید از تبلیغات گوگل استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که تغییرات جدید این موتور جستجو، روی ترافیک شما تاثیر بگذارد. البته این موضوع هنوز در دست بررسی است و به طور دقیق مشخص نشده که این تاثیرات تا حد خواهند بود.

همچنین هنوز معلوم نیست که آیا اضافه شدن Favicon تاثیری روی تشخیص راحت‌تر برندها و وبسایت‌های مختلف دارد. یا اینکه آیا این موضوع می‌تواند تاثیری روی افزایش ترافیک سایت‌ها داشته باشد یا خیر. به هر حال هنوز زمان زیادی از این تغییرات نگذشته و باید مدتی صبر کنیم و ببینیم چه تاثیری روی سئو سایت و ترافیک خواهند داشت. در حال حاضر پیشنهاد می‌کنیم که هیچ تغییری در استراتژی‌های خود به وجود نیاورید تا همه چیز مشخص شود.

گوگل با تغییرات جدیدی که در صفحه نتایج جستجوی خود به‌وجود آورده، نشان داده است که می‌خواهد روی دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ به یکپارچگی بیشتری برسد. همچنین از نظر بصری و تجربه کاربری، این تغییرات در راستای طراحی ساده گوگل که از آن برای تمام سرویس‌ها و اپلیکشن‌های خود نیز استفاده می‌کند، اعمال شده‌اند. تنها زمان مشخص می‌کند که آیا این تغییرات می‌توانند تجربه کاربری بهتری را رقم بزنند یا خیر.