زمان مطالعه : ۹ دقیقه

تکنیک سئو برای افزایش ریچ در اینستاگرام (Reach)

یکی از فاکتورهای مهم برای بازاریابی موثر در اینستاگرام، دستیابی به ریچ (Reach) بالاتر است. در این مقاله درباره ریچ در اینستاگرام و همچنین تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام توضیح می‌دهیم.

اینستاگرام از بزرگترین پلتفرم‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹ است و روند رو به رشد کاربران و فعالیت های آن با سرعت زیادی ادامه دارد. طبق آخرین گزارش‌های رسمی، اینستاگرام در حال حاضر بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه دارد که این از آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی بزرگی مانند توییتر و لینکدین نیز بیشتر است. تمام کاربرانی که در اینستاگرام حضور دارند، به دنبال محتوای باکیفیت و جذاب هستند. بنابراین پاسخ به این سوال اهمیت زیادی دارد که چگونه می‌توان محتوای مناسب با کیفیت متناسب محتوای بصری و متنی برای این کاربران تولید کرد تا تعامل آنها با برند شما افزایش یابد؟

پاسخ پرسش بالا بسیار ساده است: به کمک تکنیک های سئو در اینستاگرام. احتمالا حالا سوالات زیادی در ذهن شما شکل گرفته‌اند؛ مثل اینکه آیا می‌توان از همان روش‌های سئو که برای وبسایت‌ها استفاده می‌شود، برای اینستاگرام نیز استفاده کرد؟

خوشبختانه پاسخ مثبت است؛ با کمی تغییر می‌توانید از همان تکنیک های سئو که قبلا هم می‌دانستید برای هدایت ترافیک بیشتر به پیج اینستاگرام خود استفاده کنید. در واقع اینستاگرام هم دارای موتورجستجوی داخلی است که مانند گوگل از الگوریتم‌های خاصی پیروی می‌کند. بنابراین با دانستن این الگوریتم‌ها و بهینه کردن پست‌ها برای آنها می‌توانید مخاطب بیشتری در اینستاگرام جذب کنید.

در این مقاله درباره تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام و افزایش آمار Reach صحبت می‌‌کنیم. این تکنیک‌ها کمتر شناخته شده هستند و معمولا افراد توجه زیادی به آنها نمی‌کنند، ولی تاثیرات زیادی بر افزایش بازدید و اینگیجمنت صفحه شما می‌گذارند.

ریچ در اینستاگرام چیست؟

قبل از بررسی تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام  ابتدا به بررسی مفهوم ریچ و ایمپرشن می پردازیم. ریچ (Reach) در اینستاگرام، فاکتوری است که معمولا در کنار ایمپرشن (Impression) قرار می‌گیرد. بطور ساده و مختصر، ایمپرشن تعداد کل دفعاتی است که یک پست توسط بازدیدکنندگان دیده می‌شود. اما ریچ به تعداد دفعاتی که یک پست توسط بازدیدکنندگان یونیک یا منحصربه‌فرد دیده شده، گفته می‌شود. مثلا فکر کنید یک پست توسط ۱۰ بازدیدکننده مختلف دیده شده و هر کدام از آنها ۲ بار آن پست را دیده‌اند. در این حالت ایمپرشن پست برابر با ۲۰ و ریچ آن برابر با ۱۰ است.

بنابراین همیشه ریچ مقداری کمتر از ایمپرشن دارد، اما در بحث بازاریابی معمولا اهمیت ریچ بالاتر است؛ چون کارشناسان بازاریاب به دنبال جذب مخاطبان بیشتر هستند و به همین دلیل به بازدیدکنندگان یونیک (که هر کدام یک فرد هستند) ارزش بیشتری می‌گذارند. البته ایمپرشن هم می‌‌تواند نشان دهنده کیفیت و جذابیت یک پست باشد و از این حیث اهمیت زیادی در بحث بازاریابی محتوا دارد.

  🔔 حتما بخوانید: زمان مناسب فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

تکنیک‌های سئو برای افزایش ریچ در اینستاگرام

حال به بحث اصلی یعنی روش‌ها و تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام می‌پردازیم. همانطور که گفتیم ریچ یعنی تعداد اکانت‌های منحصربه‌فرد و یکتایی که از پست‌های شما بازدید می‌کنند. بنابراین دستیابی به ریچ بالاتر می‌تواند به معنی افزایش تعداد مخاطبان یا فالوورها هم باشد. حال به بررسی روش های افزایش ریچ می پردازیم.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

۱. بهینه سازی اکانت اینستاگرام

اولین قدم برای دستیابی به ریچ بالاتر، بهینه کردن اکانت اینستاگرام است. اگر پیج شما بهینه نشده باشد و کاربران پس از وارد شدن به آن احساس خوبی پیدا نکنند، قطعا هدایت تعداد ترافیک زیاد به سمت پیج هم کاری بیهوده خواهد بود. در ادامه چند نکته مهم برای بهینه سازی پیج اینستاگرام را عنوان می‌کنیم:

  • پروفایل خود را عمومی (Public) کنید.
  • از یک عکس زیبا، رنگارنگ و مناسب برای برند خود به عنوان تصویر پروفایل استفاده کنید.
  • یک نام کاربری (Username) قابل شناسایی و مناسب برای سرچ انتخاب کنید.
  • نام تجاری خود را طوری انتخاب کنید که به راحتی با جستجو کردن پیدا شود.
  • یک اکانت تجاری (Business) اینستاگرام بسازید.
  • یک لینک با قابلیت دنبال کردن در بایو قرار دهید.

شاید این موارد در نگاه اول خیلی مهم و جدید نباشند، اما قبل از هر گونه تغییرات در سئو (SEO) باید همین موارد را کامل کنید تا در ادامه مشکلی به‌وجود نیاید. وقتی این نکات را رعایت کردید می‌توانید به سراغ مراحل بعدی بروید.

۲. استفاده از کلیدواژه اصلی در نام پروفایل

همان‌طور که اشاره کردیم، اینستاگرام موتورجستجوی مختص خودش را دارد. برای آنکه بتوانید در نتایج جستجوی اینستاگرام که از داخل خود اپلیکیشن انجام می‌شود، در رتبه‌های بالا قرار بگیرید، لازم است تا یک سری نکات را رعایت کنید. از تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام این است که قبل از همه کلیدواژه اصلی خود را مشخص نمایید. مثلا برای ساخت یک پیج شیرینی‌پزی، باید به این نکته توجه کنید که افراد وقتی می‌‌خواهند به دنبال پیج‌های شیرینی‌پزی بگردند، اول از همه عبارت «شیرینی‌پزی» را سرچ می‌کنند. بنابراین باید از همین نام در پروفایل خود استفاده کنید. البته همان‌طور که می‌دانید نمی‌توان از حروف فارسی برای نام کاربری یا Username استفاده کرد، اما می‌توانید در نام نمایشی (Display Name) کلمات فارسی نیزبنویسید.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

برای نام کاربری هم بهتر است نزدیک‌ترین معادل انگلیسی مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا برای شیرینی‌پزی بهتر است کلمه Bakery حتما در نام کاربری باشد. همانطور که در تصویر بالا هم می‌بینید، تمام اکانت‌هایی که در رتبه‌های بالای سرچ برای کلمه Bakery ظاهر شده‌اند، همگی در نام کاربری و نام نمایشی خود از همین کلمه استفاده کرده‌اند.

۳. استفاده از کلیدواژه‌های فرعی در بایو (Bio)

وقتی خیال‌تان از بابت کلیدواژه اصلی جمع شد، باید به فکر کلیدواژه‌های فرعی باشید. کلیدواژ‌های فرعی در واقع کلمات و عباراتی هستند که با کلیدواژه اصلی شما ارتباط موضوعی دارند. مثلا اگر کلیدواژه اصلی شما «شیرینی‌پزی» است، باید سایر کلمات مرتبط با آن را نیز شناسایی کنید. کلماتی مانند «پخت نان»، «پخش شیرینی»، «خبازی» و… می‌توانند کلیدواژه‌های فرعی شما باشند. این کلمات باید در بایو مورد استفاده قرار بگیرند.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

برای مثال در تصویر بالا کلماتی به عنوان کلیدواژه اصلی کلیدواژه فرعی وجود دارند. با استفاده از این نوع کلمات در بخش بایو سعی شده تا هم اطلاعات کاملی به مشتریان داده شود و هم از چند کلیدواژه مهم که سرچ می‌شوند استفاده کند. به خاطر رعایت کردن همین موارد ساده است که هنگام سرچ کلمه ‌‌Bakery، این پیج در رتبه های بالاتری قرار داشت.

کلیدواژه‌های فرعی از آن جهت مهم هستند که می‌توانند مخاطبان بالقوه را به پیج شما جذب کنند. منظور از مخاطبان بالقوه افرادی هستند که دقیقا کلیدواژه اصلی شما را جستجو نمی‌کنند، اما احتمالا به کسب و کار شما علاقه‌مند هستند و اگر اتفاقی با پیج شما مواجه شوند، آن را دنبال خواهند کرد. بنابراین اگر فردی به دنبال دستور پخت نان باشد، احتمالا با سرچ کردن می‌تواند پیج بالا را پیدا کرده و آن را فالو کند.

۴. استفاده از هشتگ‌های مشابه کلیدواژه‌ها

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، مربوط به بهینه‌سازی پروفایل شما بودند؛ حال نوبت به بهینه کردن پست‌ها می‌رسد. این کار را باید بطور مرتب و با دقت زیادی انجام دهید. یکی از موارد مهم در رابطه با پست‌ها، هشتگ‌گذاری است. بسیاری از کاربران از طریق همین هشتگ‌ها شما را پیدا می‌کنند. به همین خاطر شما باید برای هر کدام از پست‌های خود، هشتگ‌های اختصاصی بگذارید. این هشتگ‌ها باز هم مانند کلیدواژه‌های فرعی شما هستند. برای مثال به پست زیر که مربوط به پیج CorePowerYoga است توجه کنید.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

همان‌طور که می‌بینید، یکی از هشتگ‌ها مربوط به نام برند هستند و دو هشتگ دیگر به خود پست اختصاص دارند. به این ترتیب به کمک تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام، احتمال دیده شدن این پست به‌وسیله افراد مختلف، افزایش پیدا می‌کند. یادتان باشد که استفاده از هشتگ‌های تکراری در تمام پست‌ها فایده‌ زیادی نخواهد داشت.

۵. استفاده از کلیدواژه‌های کم اهمیت‌تر در کپشن

همان‌طور که گفتیم، اینستاگرام دارای موتور جستجوی داخلی است و همین موضوع باعث می‌شود استفاده کردن از کلیدواژه‌ها اهمیت زیادی پیدا کند. در همین راستا، یکی دیگر از بخش‌هایی که باید به آن توجه کنید، کپشن پست است. یک کپشن جذاب و خوب، علاوه بر اینکه می‌تواند رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد و نرخ مشارکت آنها را افزایش دهد، روی دیده شدن پست شما در نتایج سرچ نیز تاثیرگذار است. کافی است همان مواردی را که در مورد کلیدواژه‌های فرعی در بایو و هشتگ‌ها انجام می‌دهید، در کپشن نیز رعایت کنید. به پیج زیر دقت کنید:

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

پیج بالا که مربوط به فروش عینک است، در کپشن یکی از پست‌های خودش از عبارت‌هایی مثل «عینک طبی»، «عینک مطالعه» و «عینک آفتابی» استفاده کرده که باعث می‌شود شانس حضور این پیج در نتایج جستجوی این عبارات افزایش پیدا کند.

۶. استفاده از قابلیت متن جایگزین تصاویر در اینستاگرام

متن جایگزین تصاویر در اینستاگرام یک ویژگی نسبتا جدید است که به کاربران اجازه می‌دهد تا برای تصاویری که آپلود می‌کنند یک توضیح کوتاه بنویسند. این ویژگی تاثیر مستقیمی روی سئو دارد. اگر شما برای عکسی که آپلود می‌کنید متن جایگزین ننویسید، اینستاگرام به ‌طور خودکار این کار را انجام خواهد داد، اما اگر می‌‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید، باید خودتان متن جایگزین مناسب برای تصویر را بنویسید. برای این کار مطابق تصویر زیر، در صفحه‌ای که درست قبل از انتشار تصویر می‌بینید، روی گزینه Advanced Settings کلیک کنید.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

سپس به پایین صفحه بروید و روی گزینه Write Alt Text بزنید. در اینجا شما می‌توانید متن جایگزین دلخواه خودتان را وارد کنید. البته این متن باید کاملا مربوط به تصویری که آپلود کرده‌اید باشد.

تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام

پس از وارد کردن متن جایگزین، عکس خود را منتشر کنید. وارد کردن متن جایگزین برای تصاویر اینستاگرام، همان مزایای متن جایگزین تصاویر در وبسایت‌ها را دارد. بنابراین با تکمیل این بخش، پست‌های شما راحت‌تر در نتایج سرچ اینستاگرام دیده می‌شوند.

۷. همه چیز را با ابزارهای تحلیلی مورد آنالیز قرار دهید

اگر اولین بار است که از تکنیک های سئو برای افزایش ریچ اینستاگرام استفاده می‌کنید، حتما باید تاثیرات این کار روی پیج و اهداف کلی خودتان را مورد بررسی قرار دهید. اگرچه خود اینستاگرام هم ابزاری برای آنالیز داده‌ها دارد، اما این ابزار اجازه می‌دهد که فقط اطلاعات مربوط به یک بازه زمانی محدود را بررسی کنید. پس از پایان این بازه مشخص، تمام اطلاعات نیز از بین می‌روند. البته این ابزار برای افراد تازه‌کار مناسب است، اما به‌هیچ وجه به‌درد بازاریاب‌ها نمی‌خورد.

🔔 حتما بخوانید: ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی

ابزارهای حرفه‌ای‌تر مانند Hootsuite و Sprout Social بدون داشتن چنین محدودیت‌هایی به شما کمک می‌کنند تا اطلاعات یک پیج را به طور دقیق و با جزییات مورد آنالیز قرار دهید و گزارش‌های متفاوتی از آنها تهیه کنید. همچنین با این ابزارها می‌توانید میزان بازخورد پست‌ها یا کمپین‌های تبلیغاتی خودتان را بسنجید و محتوای بهینه‌تری برای آینده تهیه کنید. این کار در نهایت باعث می‌شود تاثیرگذاری تکنیک‌های سئو برای افزایش میزان ریچ را ارزیابی کنید.

۸ . از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه خودداری کنید

شاید پیش خودتان فکر کنید که فقط گوگل روی تکنیک‌های «سئوی کلاه سیاه» حساس است و استفاده کنندگان از این روش‌ها را جریمه می‌کند، اما واقعیت این‌طور نیست. اینستاگرام هم اخیرا روی این موضوع بسیار حساس شده و پیج‌هایی را که سعی می‌کنند با تقلب به نتیجه برسند، مسدود می‌کند.

مواردی که از نظر قوانین اینستاگرام تخلف محسوب می‌شوند عبارتند از:

  • دزدیدن محتوا از پیج‌های دیگران
  • استفاده از ربات‌ها
  • استفاده بیش از اندازه از کلیدواژه‌ها
  • دنبال کردن تعداد زیادی اکانت در یک زمان کوتاه
  • خرید فالوور
  • و…

تکنیک‌های سئو معمولا دیر نتیجه می‌دهند و به همین خاطر افراد زیادی به فکر استفاده از روش‌های کلاه سیاه می‌افتند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که این روش‌های می‌توانند همه چیز را خراب کنند و باعث مسدود شدن پیج شوند. اگر می‌خواهید به‌ شکل اصولی و درست پیج خود را ارتقا دهید، از روش‌های ناصحیح استفاده نکنید.

تکنیک‌های سئو معمولا برای وبسایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این به معنی ناکارآمد بودن آنها برای شبکه‌های اجتماعی نیست. با استفاده از ترفندهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، می‌توانید میزان ریچ و تعداد فالوورهای پیج خود را به شکل اصولی افزایش دهید.