زمان مطالعه : ۴ دقیقه

روش‌های تولید محتوا – تکنیک طرحواره

 تکنیک پومِلو در تولید محتوا، یک روش تولید محتوای طرحواره (تکنیک طرحواره) است. با بلوط همراه باشید تا قدم به قدم شفاف سازی کنیم.

تعریف اول) بزرگترین میوه از خانواده مرکبات با پوستی کلفت است که براحتی کنده میشود. میوه ای زرد کمرنگ تا ارغوانی با مزه ای تند شیرین تا تند ترش دارد و ممکن است بسیار آبدار تا کمی خشک باشد.

شاید با مرور توضیح قبل بتوانید حدس هایی در مورد پملو بزنید اما این میوه همچنان می تواند برایتان مبهم باشد که پوملو دقیقا چه شکلی و چه مزه ای است!؟!

تعریف دوم) پوملو گریپ فروتی بسیار بزرگ و با پوستی نرم و کلفت است .

زمانی که از شباهت پوملو به گریپ فروت می‍گوئیم خیلی سریع یک تصویر ذهنی از خود گریپ فروت در ذهن مخاطب فراخوانده شده و بعد از اینکه تصویر در ذهن مخاطب شکل گرفت حال زمان آن است به تفاوت ها اشاره کنیم تا مخاطب متوجه شود چه بخشی از این تصویر را تغییر بدهد تا به پوملو برسد: پوملو بسیار بزرگ تر، با پوستی نرم و کلفت.

تعریف دوم دقیقا پرچمی روی مفهومی که مخاطب از قبل می دانست برافراشت: یه میوه بزرگ تر از گریپ فروت که پوستش کلفتش نرمه!

? حتما بخوانید: گپ و شکاف محتوا

تولید محتوای طرحواره

تولید محتوا به روش معرفی پوملو

در روش تولید محتوای طرحواره، یادگیری یک مفهوم جدید را با پیوند زدن به مفهومی که مخاطب از قبل می داند برای او آسان تر می‌کنیم. در این مثال گریپ فروت، طرحواره یا شماتیکی است که مخاطب آن را از قبل می‌شناسد (طرحواره یک اصطلاح تخصصی روانشناسی است که به این صورت تعریف می شود: طرحواره مجموعه ای از ویژگی های کلیدی یک مفهوم یا یک گروه و طبقه خاص است. طرحواره ها از مقادیر زیادی اطلاعات از پیش ذخیره شده و انبار شده در حافظه تشکیل شده اند.)

مطالعات نشان می‌دهد که ایده های فشرده و مختصر در تولید محتوا ماندگار تر هستند، اما از طرفی ایده هایی که فقط فشرده باشند فاقد ارزش هستند و فقط ایده های عمیق فشرده ارزشمندند. بنابراین لازم است برای عمق بخشیدن به ایده های فشرده در انتقال پیام کوتاه، مقادیر زیادی اطلاعات گنجانده شود.

اما این کار را بهتر است چگونه انجام دهیم؟

راه اول این است که از پرچم ها استفاده کنیم و به منطقه موجود حافظه مخاطب تلنگر بزنیم. به معنای دیگر از آنچه از قبل در حافظه مخاطب موجود هست استفاده کنیم.

تولید محتوای طرحواره

در دنیای تولید محتوا باید بدانیم که همیشه با یک یا چند ایده ساده روبرو نیستیم و بسیاری از ایده ها و کارها در جهان واقعی پیچیده هستند و نمی توانیم موضوعات پیچیده ای مانند قانون، هنر، داروسازی، پزشکی و… را در دو یا سه پیام کوتاه و فشرده توضیح دهیم.

چگونه از سادگی پیچیدگی ظهور می کند؟

این جا می خواهیم در مورد اینکه که چگونه با هنر سادگی می توانیم پیچیدگی خلق کنیم، صحبت کنیم. یعنی اگر ایده ای ساده در تولید محتوا به درستی طبقه بندی و پیاده سازی شود می تواند خیلی سریع پیچیده شود.

? حتما بخوانید: بازاریابی محتوا؛ بازاریابی بدون محتوا

مثالی دیگر در روش تولید محتوا به کمک طرحواره ها

اگر فردی بگوید که امروز موقع آمدن یک ماشین اسپرتِ جدیدِ گران قیمت دیده است سریع در ذهن شما یک طرح کلی از اتومبیل اسپرت شکل می گیرد که پر از ویژگی‌های کلی است.

مثلا اتومبیل اسپرت در ذهن شما احتمالا اتومبیلی دو درب، قرمز و بدون سقف و در حال حرکت با سرعت بالا و احتمالا هم سرنشینان آن جوانانی خوشحال اند.

روش های تولید محتوا – پوملو شبیه گریپ فروت است!

در روش تولید محتوای طرحواره می توانیم در مدت زمان کمتر و سریع تر تمام ویژگی های مورد نظر را در ذهن مخاطب فهرست کنیم. ممکن است فرد بعد از مدتی جزئیات توضیحات را فراموش کند اما قطعا اینکه پوملو شبیه گریپ فروت است را با احتمال کمتری فراموش میکند!!

رسیدن به پیچیدگی از سادگی در روش تولید محتوای طرحواره ای

طرحواره ها در تولید محتوا به ما کمک میکنند که از مواد اولیه ساده پیام های پیچیده بسازیم. با نگاهی به کتاب‌های درسی می‌توانیم این روش تولید محتوا را بهتر درک کنیم.

برای مثال مدل سیاره ای اتم ها در شیمی دبیرستان را بخاطر دارید؟ این مدل این طور ادعا میکرد که الکترون ها در اتم دقیقا مانند چرخش زمین به دور خورشید به دور هسته خودشان می چرخند. درست است که این طرح متفاوت از چیزی که شیمی دان ها می دانند و از واقعیت کمی دور است، اما برای درک یک دانش آموز از حرکت الکترون ها به دور هسته بهترین طرح است.

تولید محتوای طرحواره

پس شاید در ظاهر گاهی اوقات در تولید محتوا گرفتار یک تصمیم گیری سخت شویم:

  • اولویت دادن به دقت، به بهای کاهش امکان فهمیده شدن محتوا
  • اولویت دادن به فهمیدن محتوا به بهای کم شدن دقت

اما یک چیز کاملا واضح است: اگر از محتوا و پیام نتوانیم برای پیش بینی و تصمیم گیری یا به عبارتی کاربرد در زندگی استفاده کنیم هرچه قدر هم که محتوا دقیق و جامع باشد هیچ ارزشی ندارد.

بنابراین در این روش تکنیک پومِلو در تولید محتوا یاد گرفتیم که بسته به نوع مخاطب برای ساده سازی محتوا باید از طرحواره‌ها استفاده کنیم . مثلا همین طرح ابر الکترونی گردش الکترون ها به دور هسته در اتم شاید برای یک دانشمند شیمی یا فیزیک جالب و جذاب باشد اما قطعا برای یک دانش آموز دبیرستانی نه تنها هیچ جذابیتی ندارد بلکه ممکن است او را از درس شیمی هم متنفر کند چون حس میکند هیچ زمانی نمی تواند از شیمی سر دربیارود !

گاهی بعضی از تولید کننده های محتوای مبتدی به جای اینکه به اطلاعات مخاطب اضافه کنند و به اندازه ای به مخاطب اطلاعات بدهند که برایش مفید است و بعد کم کم به این اطلاعات برای درک بهتر موضوع اضافه کنند، در دام این وسوسه می‌افتند که همه چیز را با دقت کامل و با جزئیات ریز بگویند و در نهایت باعث می شوند مخاطب از محتوا اصلا سر در نیاورد و نه تنها برایش مفید نباشد که اصلا از خواندن مقاله و محتواهای طولانی فراری شود.