دیجیتال مارکتینگ

واقعیت امروزه دنیای ما این است که افراد نسبت به چند سال گذشته، مدت زمان بیشتر و یا حتی دو برابر قبل در اینترنت وقت می‌گذرانند. همان‌طور که همه‌ی ما کم‌وبیش می‌دانیم، نوع خریدوفروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست. عبارت بازاریابی همیشه این‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. در تعریف امروزی بازاریابی این شما هستید که باید با مخاطبان خود درست همان‌جایی که حضور دارند، ملاقات کنید؛ یعنی در ‌اینترنت. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی عبارت است از هر نوع بازاریابی‌‌ای که ماهیت آنلاین دارد.

چیزی که از دیجیتال مارکتینگ می‌دانیم تنها به یک عبارت اختصاص نمی‌یابد. محتوا، جستجو، بازاریابی از درون، کانال‌های چندگانه، یکپارچه سازی همه این‌ها جایگاه خود را دارند. بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ اصطلاحی است که برای تمام تلاش‌هایی که جهت بازاریابی آنلاین انجام می‌گیرد، به‌کار‌برده می‌شود. کسب‌و‌کارها از مجاری دیجیتال نظیر جست‌و‌جوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت‌شان برای برقراری ارتباط با مشتریان کنونی و آتی خود استفاده ‌می‌کنند.

تعاریف دیجیتال مارکتینگ

با کمی جست و جو در گوگل و وب سایت های مختلفی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ پیش روی شماست . میتوانید به تعاریف متعددی در این زمینه دست پیدا کنید . که همه آنها در کل سعی در بیان یک موضوع با زبان های ساده و سخت برای کاربران مختلف دارند. بیاید  چند نمونه از آنها را با هم بررسی کنیم . فکر میکنم این بهترین راه است تا خودتان بتوانید معنی دقیق آن را متوجه شوید :

۱- دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به مجموعه فعالیت هایی که جهت تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد گفته می شود.

۲- دیجیتال مارکتینگ به ابزارهای الکترونیکی (کامپیوتر، تبلت، تلفن و …) برای ارائه تجربه‌ای خاص به مخاطبان کمک می‌کند.

۳-دیجیتال مارکتینگ استفاده از رسانه‌های دیجیتال و ابزارهای پولی و رایگان به‌منظور تحت تاثیر قرار دادن کاربران است.

۴- هر زمانی که از ابزارهای دیجیتالی برای ارائه محتوای خود به افراد استفاده کنید، شما از دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده‌اید.

۵- بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از ابزارهای موجود در اینترنت و دنیای دیجیتال برای بازاریابی خدمات و محصولات.

۶- و …

ابزارهای بازاریابی دیجیتال

 سئو (SEO)

بازاریابی موتورهای جست و جو (SEM)

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

بازاریابی شبکه‌های (رسانه‌های) اجتماعی (Social Media Marketing)

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

تبلیغات نمایشی یا بنری (Display Advertising)

کتاب‌های الکترونیکی (E-Books)

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای (Video games Marketing)

بازاریابی از طریق SMS و MMS

بیلبوردهای الکترونیکی (Electronic Bilboards)

و…

بررسی ابزارها و تکنیک های موجود در دیجیتال مارکتینگ

در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد دارم در مورد این ابزارها صحبت کنم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی می کنیم و هر یک را با هم بررسی میکنیم.

بهینه سازی موتور جست و جو (سئو)

روند بهینه سازی وب سایت برای بهبود رتبه در صفحه نتایج موتورهای جست و جو (گوگل، بینگ، یاهو و …) یا همان افزایش ترافیک ارگانیک که وبسایت شما دریافت می کند. یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید.

حتما بخوانید : همه چیز درباره سئو

بازاریابی محتوایی

خلق و ارتقای محتواهای بلاگ به هدف ایجاد آگاهی عمومی از برند، رشد ترافیک ورودی، ایجاد lead و یا مشتریِ بیشتر. در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. در بازاریابی محتوا که زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آنها را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری خودش با میل خودش به سمت شما می آید و خواستار محصولات و خدمات شما می شود.

با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و  خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی تان ارتباط دارند می شوند.

حتما بخوانید : ابزار تولید محتوا و نکات نگارشی آن چیست ؟

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به مانند یک قیفِ کامل، کاربرانِ آنلاین را جذب و به مشتریانِ راضی تبدیل می کند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند. این روش میتواند برای ارتقای برند و افزایش بازدید محتوای باشد . و موجب افزایش آگاهی از برند شما و ایجاد کاربرانِ علاقه مند به خرید گردد.

شبکه های اجتماعی یکی از بهترین کانال هایی است که از آن می توان برای بازاریابی دیجیتالی استفاده کرد. پتانسیلی که در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد شاید در هیچ کدام از رسانه ها وجود نداشته باشد. حتما این موضوع را در مقاله ای جداگانه مورد بحث قرار خواهم داد. تا به اهمیت و میزان بازدهی این روش در کسب و کار خود آگاهی بیشتری یابید .

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایتتان بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند. در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید.

هیچ کسب و کار اینترنتی را ندیده ام که موفق باشد و از ایمیل مارکتینگ استفاده نکرده باشد!

با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبانتان می توانید آن ها را به مشتریانتان تبدیل کنید

تبلیغات کلیکی PPC

افزایش ترافیکِ ورودی به سایت شماست در زمانی که تبلیغات کلیکیِ ما در سایت های تبلیغ گیرنده قرار دارد. تبلیغات کلیکی انواع مختلفی دارد که معروف ترینِ آن تبلیغات در گوگل یا همان adwords است.

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید. ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. ولی الان قضیه فرق کرده است. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. الان سلیقه ها عوض شده. الان حوصله ها کم تر شده. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

بازاریابی پورسانتی یا affiliate marketing

نوعی تبلیغ مبتنی بر عملکرد است که در آن ما تبلیغ کالاها و خدمات دیگران را در سایتِ خود قرار می دهیم. حال اگر کاربرانی که از سایتِ ما با محصولاتِ آن مجموعه آشنا می شوند ، از آن مجموعه خرید کنند، پورسانتِ خریدِ کاربران به ما تعلق می گیرد.

اتوماسیون بازاریابی یا marketing automation

 اتوماسیون بازاریابی به نرم افزارهایی اطلاق می‎شود که هدف آن خودکارسازی فعالیت‌های بازاریابی است. بسیاری از بخش‌های بازاریابی باید کارهای تکراری مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌های وبسایت را به صورت خودکار در بیاورند.

بازاریابی ربایشی

این نوع بازاریابی به رویکرد کاملی اشاره دارد که برای جذب، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل، به‌دام‌انداختن و تأمین رضایت مشتریان با استفاده از محتوای آنلاین اتخاذ می‌شود.

بازاریابی بومی

این نوع بازاریابی به تبلیغاتی اشاره دارد که اساسا محتوا-محور هستند و در کنار محتواهای رایگان دیگر بر روی یک پلتفرم ظاهر می‌شوند. پست‌هایی که BuzzFeed اسپانسر آن شده است، نمونه‌ی مناسبی از این نوع بازاریابی هستند. اما بسیاری از افراد، تبلیغات در شبکه‌ی اجتماعی را نیز بومی در نظر می‌گیرند؛ برای مثال تبلیغات فیسبوک و اینستاگرام.

روابط عمومیِ آنلاین

روابط عمومی آنلاین، حفظ ارتباط مستمر با مشتری است که از طریق بلاگ، محتواهای سایت و شبکه های اجتماعی و نشریات دیجیتالی حاصل می شود.این بسیار شبیه روابط عمومی سنتی، اما در فضای آنلاین است.

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود.

یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن ها می توانید از آن ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.

در صورت تمایل به مطالعه انواع بازاریابی جامع به مقاله زیر رجوع کنید.

? حتما بخوانید: انواع بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ چه فایده ای دارد؟

در واقع این طور نیست که بازاریابی دیجیتال برای شما صرفا یک کمک کننده باشد؛ بلکه شما “نیاز” دارید تا در رسانه‌های دیجیتال حضور داشته باشید.شما نیاز دارید از رسانه های دیجیتال برای بازاریابی و تبلیغات کسب و کار خود استفاده کنید. رسانه‌های دیجیتال فوق‌العاده پر مخاطبند و نباید این فرصت را از دست داد.

امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که به راحتی به کسب و کاری اعتماد کند. در واقع شیوه تصمیم گیری مخاطبان عوض شده است. با وجود رسانه های اجتماعی محبوب دیگر کسی به حرف شما اهمیت نمی دهد. اکثرا به حرف این و آن در شبکه های اجتماعی توجه می کنند. این توجه را میتوان اینگونه بیان کرد که مخاطبان بیشتر به کامنت ها توجه میکنند تا به حرفهایی که برندها و وب سایت های مختلف در قالب تبلیغات یا شعارهایی که شما در این فضا برای خود مینویسید.

پس دقیقا به خاطر همین موضوع هم که شده است باید از رسانه های دیجیتال استفاده کنید. در واقع هر کسب و کاری برای بقا در بین رقبایش باید در رسانه های دیجیتال حضور داشته باشد. نه اینکه از آن فقط برای کمک گرفتن استفاده کند.

مشکلات پیش روی بازاریابی دیجیتال

دیجیتال مارکتینگ هم مانند سایر روش‌های دیگر دارای مشکلاتی است که موفقیت در آن را سخت کرده است. از مهمترین این مشکلات میتوان موارد زیر را بیان کرد :

مشتریان همه جا پخش هستند:

تنوع بسیار زیاد رسانه‌ها، وجود انواع مختلف دستگاه‌های دیجیتال با روش‌های بیان، روش‌های تبلیغاتی و نمایشی مختلف، که هر کدام در زمانی خاص و متفاوت با نوع دیگر و در موقعیتی خاص و متفاوت، استفاده می‌شود.

مشتریان بی‌محلی می‌کنند:

جلب توجه مخاطب در رسانه‌های دیجیتال بسیار سخت‌تر شده است! علاوه بر شرکت شما، بی‌نهایت شرکت دیگر در این کانال ارتباطی سهم دارند و دلیل آن هم ارزان قیمت بودن این روش نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی‌ست.

مشتریان مرموز شده‌اند:

دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است! البته این اتفاق به خاطر امنیت بالای رسانه‌های دیجیتال نیست! موضوع چیز دیگری‌ست…آن قدر اطلاعات به جا مانده از مشتریان در رسانه‌های دیجیتال زیاد شده که تحلیل “یک” نفر هم احتیاج به یک بررسی روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه دارد!! برای همین است که می‌گوییم دسترسی به اطلاعات مخاطب سخت‌تر شده است!

اجزای یک فعالیت تبلیغاتی موفق

تبلیغات وسیله ای است که به کمک آن در باره کالا یا خدمات خود اطلاعاتی به خریداران ارائه می نمایید. و برای اینکه تاثیر گزار باشد باید این کار را به بهترین نحو انجام دهید. در این مقاله نکاتی برای ارائه یک تبلیغ موثر در اختیار شما قرار می گیرد.

هدف تبلیغات خود را مشتریان عمومی قرار دهید

 هر جمله یا عبارت باید خریداران کالای شما را هدف بگیرد. اما بسیاری از تبلیغات به اندازه کافی برای خریداران ایجاد انگیزه نمی کنند تا نیاز خود را از آن طریق تامین کنند. تبلیغات شما باید به نیاز خریدار بپردازد و روی آن تاکید کند. وقتی در حال نوشتن طرح تبلیغاتی خود هستید تاکید خود را روی نیاز او قرار دهید. مطمئن شوید مشتری چه می خواهد و در مقابل شما چه می خواهید.

باید احساسی از ضرورت در مشتری ایجاد کنید

 به مشتریان خود بگویید: ” شما برای رسیدن به هدف خود به این محصول نیاز دارید!” مشتری باید احساس نیاز فوری پیدا کند و برای اینکه چنین احساسی در مشتری ایجاد نمایید به اندازه کافی تحقیق کنید. نیاز مشتری را بشناسید حتی اگر لازم است در کالا یا خدمات خود اصلاحاتی انجام دهید فراموش نکنید امروزه این کار هم جزئی از فرایند بازار یابی محسوب می شود.

باید لیستی از مزایا داشته باشید

آیا با استفاده از این کالا فردی عاقل تر یا سالمتر یا سریعتر به نظر خواهید رسید؟ روی مشتری خود تمرکز کنید نه کسی که سفارش تبلیغات می دهد. بیشتر این مزایا باید با مهارت در تبلیغ گنجانده شود. این تلف کردن وقت و هزینه است اگر برای یک تبلیغ مزایای کالا یا خدمات خود را مشخص نکنید.

به مشتری باید بگویید چه کاری باید انجام دهد

به مشتری خود بگویید که اکنون کالای خود را سفارش دهد. بسیاری از طراحان تبلیغات این گونه حدس می زنند که مشتریان با ایمیل و تلفن با آنها تماس می گیرند و درباره این کالا از آنها اطلاعات می گیرند. شاید علت این باشد که تبلیغات رسانه ای دارای محدودیت هایی باشند ولی در اینترنت آزادی عمل شما بیشتر است. به مشتریان بگویید چه کنند.  کانال های مختلفی برای ارتباط در اختیار مشتریان قرار دهید. شاید اکنون که تبلیغات شما را مشاهده می کنند قصد خرید داشته باشند آیا به اندازه کافی در دسترس آنها هستید؟

سخن پایانی

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلیدی برای همه تلاش‌های بازاریابی آنلاین شما است.در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد. در آینده تلاش خواهم کرد تا همه راهکارها و ابزارهای گفته شده در این مقاله را بیشتر توضیح دهم . تا با استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم و کمک و مشاوره از متخصصین این امر بتوانید برای هر کسب و کار آنلاینی موفقیت را به ارمغان آورید.