زمان مطالعه : ۸ دقیقه

رنگ برند شرکت های ساختمانی را چگونه انتخاب کنیم؟

رنگ برند شرکت های ساختمانی از اولین الویت های انتخابی و شروع به کار است . روان‌شناسی رنگ‌ها که بخشی از آن مربوط به رنگ برند و ترغیب مشتری به خرید می‌شود، یکی از جالب‌ترین و بحث برانگیزترین ابعاد بازاریابی است. همه ما برای برندمان رویاها و برنامه هایی داریم، و بر این موضوع واقفیم که داشتن نام و نشان (لوگو) مناسب یک برند چقدر در سرعت بخشیدن به برنامه ها و ماندگاری در ذهن مخاطبین و مشتریان موثر است.با انتخاب درست رنگ برند میتوان قدم بعدی که انتخاب لگو شرکت ساختمانی و سپی شروع به تهیه کارت ویزیت و سربرگ اقدام کرد .

انتخاب رنگ مناسب کلاس برند

انتخاب رنگ یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. در صورتیکه که شرکت ساختمانی و پیمانکاری شما در بازار مورد هدف بصورت منحصر بفرد باشد، رنگ برند شما نیز می بایست این خصوصیت را داشته باشد و به نوعی نمایانگر خصوصیت برند شما باشد.

در ابتدا لازم است که تعریفی از اهداف خود داشته باشید و مشخص کنید که چه چیزی باعث می شود تا برند شما منحصربفرد باشد و همچنین مشخص نمایید که دوست دارید چه تاثیری بر روی مشتریان داشته باشید.

شروع به تهیه یک لیست از کلمات کلیدی نمایید و ۳ موردی که بصورت کامل شامل حال برند شما و کاری که شما می کنید می شود را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از روانشناسی رنگ ها، می توانید به طیف رنگ هایی دسترسی پیدا کنید که برای کسب و کار شما موثر هستند. به عبارت دیگر می توانید با استفاده از رنگ های مورد نظر و همراستا با برند خود، بهترین خصوصیات هر فصل را به جهت معرفی کسب و کار خود پیدا کرده و از آنها در فصول مختلف استفاده کنید.

۳ عاملی که تاثیر رنگ را بر مخاطب تعیین می کند

 تاثیری که رنگ برند شرکت ساختمانی بر روی مردم می‌گذارد تحت تاثیر این سه عامل است:

۱- زیبایی و هماهنگی:

بسیاری از رنگ‌ها با همدیگر هارمونی خوبی به وجود می‌آورند، ولی برخی دیگر بالعکس، آن قدر ناهماهنگند که بر روی مخاطب، تاثیر منفی هم می‌گذارند!

۲- مفهوم و پیام رنگ:

هر رنگی به نحوی نماد یک تا چند مفهوم است. مثلا سفید، عمدتا نماد پاکی و سیاه، معمولا نماد ماتم است. گاهی طیف‌های هر رنگ، معانی متفاوتی به رنگ می‌دهند، مثلا همین رنگ سیاه، اگر به سیاه کربن تبدیل شود، نماد لوکس بودن است.

۳- محبوبیت:

معمولا کمتر کسی رنگ قهوه‌ای را به عنوان رنگ مورد علاقه‌اش انتخاب می‌کند؛ اما برای مثال رنگ قرمز (که مهیج احساسات می‌باشد)، محبوب‌تر و همه‌پسندتر است.

? حتما بخوانید: انتخاب شعار در شرکت های ساختمانی

معانی روانی رنگ ها

تاثیر و معنای رنگ ها بسیار جالب است :

  • قرمز: شور و شوق، قدرت، سرعت، خشم
  • نارنجی: تقویت، انرژی، سرگرم کننده، نشاط
  • زرد: دوستانه، جوان، شاد، شادی
  • سبز: طبیعت، رفع خستگی، رشد، تعادل
  • آبی: دانش، آرامش، امنیت، اعتماد
  • بنفش: حق امتیاز، حکمت، معنویت، اقتدار
  • صورتی: پرورش، گرما، دوستی، نرمی
  • قهوه‌ای: جدی، قابلیت اطمینان، چقرمگی
  • سفید: پاکیزگی، فضیلت، صلح
  • سیاه: تشریفات، لوکس، پنهان کاری، زرق و برق
  • خاکستری: بی طرفی، سازش، بلوغ، خونسردی

اما به هرحال، انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای یک برند، بیشتر به نوع و پیام اصلی شرکت ساختمانی و پیمانکاری شما بستگی دارد. مسلما انتخاب رنگ سبز برای یک برند تولیدکننده بخاری کار درستی نیست و رنگ‌هایی مثل قرمز و نارنجی مناسب‌ترند. هم‌چنین انتخاب رنگ صورتی برای یک شرکت نفتی، جالب به نظر نمی‌رسد!

رنگ برند شرکت های ساختمانی

نقش سمبولیک رنگ ها

بحث دیگری که در انتخاب رنگ برند شرکت های ساختمانی به میان می آید، نقش سمبولیک بودن رنگ ها می باشد. رنگ های سمبولیک ارتباط پیدا می کند با استفاده از هر رنگ در فرهنگی خاص، به طور مثال رنگ قرمز در  فرهنگ چینی سمبل خوش شانسی بوده، در حالی که در همین فرهنگ رنگ سفید نمادی از مرگ به شمار می آید، در فرهنگ اسلامی رنگ سبز بسیار مورد استفاده می گردد چرا که مسمانان این رنگ را نمادی از پیامبر خود می دانند و بنابراین استفاده از این رنگ در جلب اعتماد مخاطبان مسلمان خود موفق تر عمل می کنند. 

بنابراین، رنگ ها بر ناخودآگاه مخاطبان تاثیر می گذارد و با توجه به جامعه ی هدف خود و علم بر این موضوع که هر رنگ چه واکنشی از مخاطبان دریافت می کند و این واکنش چه میزان به هدف فعالیت برند شما مربوط می شود می توانید پالت مناسب برند خود را انتخاب نمایید.

فرمولی برای ساخت طرح رنگ برند شرکت های ساختمانی

مسلماً هیچ روش مستقیمی برای انتخاب طرح رنگی برندتان وجود ندارد. وقتی با موارد انتزاعی مثل هویت برند سروکار دارید، انجام قوانین سریع و سخت، دشوار و غیر عاقلانه است. این فرایند می تواند دلهره آور و گیج کننده باشد، بنابراین کمی راهنمایی در این زمینه می تواند مفید واقع شود. در اینجا ما فرایندمان برای ساخت یک طرح رنگ را برایتان توضیح می دهیم تا بتوانید از آن بیشتر به عنوان یک چارچوب، و کمتر به عنوان یک آموزش گام به گام استفاده کنید.

– برای انتخاب سه رنگ برنامه ریزی کنید (پایه/قدرت/خنثی)

رنگ پایه، رنگ قدرت و رنگ خنثی. طرح های رنگی برندتان می توانند براساس نوعشان بین ۱ تا ۴ رنگ داشته باشند، اما حتی طرح های تک رنگ هم بنا به دلایل مختلفی در تصویر به طیف رنگی نیاز دارند.

– رنگ پایه تان را انتخاب کنید!

در بین تمامی ویژگی های شخصیتی برند شما، کدام یک از همه مهم تر است؟ رنگ پایۀ شما نه تنها باید مهم ترین ویژگی برجستۀ برند شرکت ساختمانی شما را منعکس کند، بلکه باید بتواند مخاطب هدف که سعی در رسیدن به آن را دارید جذب کند. بقیۀ رنگ هایتان را براساس هاهنگی شان با این رنگ انتخاب می کنید.

– رنگ قدرتتان را انتخاب کنید!

رنگ قدرت، رنگی است که بعد از رنگ پایه بیشترین کاربرد را دارد. انتخاب آن نسبت به رنگ پایه به مهارت بیشتری نیاز دارد، زیرا در انتخاب آن محدودیت بیشتری وجود دارد. جدا از هماهنگی که باید با ویژگی های هویتی برندتان داشته باشد، باید از نظر بصری با رنگ پایه هم هماهنگی داشته باشد. نیاز به گفتن نیست که در این راستا خشنودی مخاطبتان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

? حتما بخوانید: سربرگ شرکت های ساختمانی چگونه است؟

– رنگ خنثی تان را انتخاب کنید!

رنگ خنثی، بیشتر حکم رنگ پس زمینه را دارد و باید به نحوی انتخاب شود که توجهی را جلب نکند. معمولا این رنگ ها با رنگ خاکستری متفاوتند و بیشتر در بین رنگ های بژ، سفید و رنگ های شبیه به سفید مانند کرمی انتخاب می شوند. سیاه هم می تواند گزینۀ خوبی باشد اما باید دقت کنید، چون این رنگ تمایل دارد که بخش برجستۀ هر یک از طرح هایی باشد که بخشی از آنهاست.

طی فرایند انتخاب رنگ برند شرکت ساختمانی باید هدف نهایی تان را در ذهن داشته باشید: چه نوع طرح رنگی استفاده می کنید؟ معمولا برند ها از یکی از طرح رنگ های زیر استفاده می کنند:

رنگ برند شرکت های ساختمانی

تک رنگ

وقتی یک ویژگی هویتی دارید که می خواهید روی آن تمرکز کنید، یک طرح تک رنگ می تواند بر مفهوم آن رنگ واحد برند تأکید کند. اگرچه این برای برندهای مینیمالیست عالی است اما چالشی که در اینجا وجود دارد ایجاد تمایز بین رنگ ها به اندازه ای است که جلوی دید شما را نگیرد.

مشابه

رنگ هایی که در چرخۀ رنگ کنار هم قرار دارند رابطۀ هماهنگ و هارمونیکی با هم دارند، زیرا رنگ های مجاور معمولا معانی ضمنی هیجانی مشابهی دارند. طرح های مشابه ریسک کمی دارند، اما برای جلب توجه و خاص بودن مناسب نیستند.

مکمل

رنگ های مکمل یا متضاد رنگ هایی هستند که در در چرخۀ رنگ دقیقا مقابل هم قرار دارند. چون متضاد هستند موقعی که جفت می شوند بهترین های یکدیگر را به تصویر می کشند. در تیم های ورزشی رنگ های متضاد یا مکمل را به وفور می بینید. رنگ های متضاد برای تصاویر پویا و محرک عالی هستند اما از آنجایی که استفاده از آنها بسیار رایج و پر طرفدار است باید دقت کنید که ترکیب رنگی برند دیگری را کپی نکنید.

سه گانه

این یک طرح رنگی ثابت است و به طور مساوی رنگ هایی را از سه قسمت مختلف چرخۀ رنگ بر می دارند. طرح های سه گانه مانندطرح های مشابه، ثابت هستند. اما مانند طرح های مکمل، طیف تحریک کننده تری را ارائه می دهند. سخت ترین بخش انطباق این رنگ ها با ویژگی های هویتی برندتان است.

!!!فراموش نکنید!!!

چگونگی ترکیب رنگ های برندتان، بارها و بارها در ابعاد مختلف کسب و کارتان مطرح می شود. طرح رنگی برندتان ظاهر وب سایت، لوگو، طراحی فروشگاه ، تبلیغات و غیره را تعیین می کند. حتی در ظواهر کم اهمیت تر مانند حساب کاربری رسانه های اجتماعی تان هم نفوذ پیدا می کند. پس تمامی رنگ ها را با دقت انتخاب کنید.