سئو کلاه سیاه چیست ؟

سئو کلاه سیاه یا Black Hat Seo به تکنیک، استراتژی ها و روش هایی گفته می شود که از روش های غیرقانونی و مخرب سعی می کنند رتبه وب سایت افزایش دهند. در واقع در سئو کلاه سیاه، هدف بیشتر افزایش رتبه در موتورهای جستجو است و هیچ تمرکزی برروی مخاطبان و کاربران سایت وجود ندارد. البته خب افراد که در زمینه سئوکلاه سیاه، فعالیت می کنند، هیچگاه از دستورعمل های قانونی گوگل تبعیت و پیروی نمی کنند و فقط یک چیز را می ببیند: قرار گرفتن در صفحه اول گوگل در سریعترین زمان و به هر قیمتی.

چه مواردی سئو کلاه سیاه را خطرناک میکند ؟

در زیر تکنیک های مختلفی برای فریب دادن موتور های جستجو آمده است که شما باید از انجام آن ها اجتناب کنید، همچنین اگر قصد دارید متخصصی را برای سئو سایت های خود استخدام نمایید در نظر داشته باشید که از این نوع تکنیک ها استفاده نکند.

۱- پنهان کاری

پنهان کاری یکی از روش های معروف سئو کلاه سیاه است. این کار برای فریب دادن موتور های جستجو با نمایش محتویات متفاوتی به آن ها و همچنین نمایش محتوای متفاوت به کاربران است. در حقیقت میتوان این گونه تعریف کرد: ارائه یک صفحه از متن HTML به موتورهای جستجو در حالی که به کاربران یک صفحه از تصاویر و یا فلش نشان داده می شود.

موتورهای جستجو به ویژه گوگل از الگوریتم های جستجوی خود برای یافتن چنین فعالیت هایی استفاده می کنند و اگر این مورد تشخیص داده شود، چنین وب سایت هایی مجازات می شوند که در نتیجه می تواند منجر به ممنوعیت کامل یا جریمه سنگین وب سایت شما شود.

۲- استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)

استفاده بیش از حد کلمات کلیدی یکی از روش های قدیمی برای دست یابی به رتبه های بالاتر موتور های جستجو می باشد. در این روش فقط کلمات کلیدی مورد هدف قرار می گیرند. وقتی کلمات کلیدی بدون هیچ گونه هدف خاصی مورد هدف قرار بگیرند سبب گیج شدن و آزار کاربران خواهد شد و برخی کاربران حتی وب سایت شما را ترک می کنند. 

اما در حال حاضر، الگوریتم های موتورهای جستجو کارآیی بیشتری پیدا کرده و متوجه می شوند که کلید واژه به اندازه کافی بهینه شده است یا نه! در صورتی که این موتور های جستجو متوجه فریب کاری وب سایت شوند، ممکن است جریمه ای برای وب سایت شما در پی داشته باشد.
نمونه هایی از این مدل کلمات کلیدی عبارتند از: 

  1. لیستی از شماره تلفن های بی ارزش
  2. بلوک های متن شامل فهرست شهر ها و مناطق که نشان می دهد وب سایت شما قصد رتبه بندی دارد.
  3. تکرار غیر طبیعی کلمات کلیدی
  4. به جای استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، می توانید از کلمات کلیدی LSI یا کلمات کلیدی Long Tail در محتوای خود استفاده کنید تا طبیعی تر و منحصر به فرد شوند.

۳- ساخت صفحات دروازه (Doorway Pages or Gateway Pages)

صفحات دروازه، صفحاتی هستند که با کلمات کلیدی پر شده اند تا به موتور های جستجو نمایش داده شوند. این صفحات شامل کلمات کلیدی زیادی هستند که اطلاعات درستی را شامل نمی شوند. آن ها برای موتورهای جستجو طراحی شده اند و نه برای کاربر نهایی. کاربر نهایی هرگز این صفحات را نمی بیند زیرا آنها به طور خودکار به صفحه هدف هدایت می شوند. در سال ۲۰۱۵، گوگل یک الگوریتم جدید برای مقابله با این موارد معرفی نمود.

سئو کلاه سیاه چه تاثیری در سئو دارد ؟

۴- متن و لینک های مخفی

متن یا پیوندهای نامرئی شامل هر متنی است که موتورهای جستجوگر می توانند آن ها را بخوانند اما کاربران عادی نمی توانند! متن پنهان می تواند شامل متنی باشد که هم رنگ با پس زمینه سایت شما باشد. به عنوان مثال، وب سایت شما دارای متن سفید در پس زمینه سفید باشد. از این رویکرد بسیاری از افراد برای افزودن لینک یا کلمات کلیدی برای افزایش رتبه بندی صفحات استفاده می کنند.

به این ترتیب، کاربران قادر به یافتن این متن مخفی نخواهند بود، اما موتورهای جستجو می توانند آن را بخوانند. در حال حاضر موتورهای جستجو دارای یک سیستم خودکار هستند که از طریق کد منبع تمامی این موارد را بررسی می کنند و حتی کوچکترین خطا را نیز خواهند دید.

۵- محتوا کپی شده

محتوای تکراری به سرقت محتوا از سایر سایت ها و وبلاگ های مشابه شما اشاره می کند. امروزه الگوریتم های گوگل به آسانی می توانند کپی بودن محتوای یک وب سایت را تشخیص دهند و به همین دلیل استفاده از محتوا های تکراری یکی از بدترین روش های سئو کلاه سیاه و سفید محسوب می شود. اگر محتوای تکراری در سایت شما وجود دارد، یا آن را حذف نمایید یا از URL Canonicalization مناسب استفاده کنید.

۶- روش Article Spinning

یک روش بازنویسی محتوا فقط برای فریب دادن موتور های جستجو است. می دانیم که آپدیت نگه داشتن محتوا سایت یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در سئو وب سایت ما خواهد بود. این روش برای فرار از تولید محتوا تازه برای سایت است و هیچ گونه محتوا جدید برای کاربران در وب سایت قرار نمی گیرد. به جای این کار، اگر نکته جدید ای را درباره موضوع خاصی در مقاله خود یافتید می توانید آن را در محتوا خود قرار دهید.

۷- خرید یا تبادل لینک

موتور های جستجو لینک ها را به عنوان یک عامل رتبه بندی مهم برای وب سایت شما در نظر خواهند گرفت، زیرا وقتی بیشتر صفحات به سایت شما پیوند دارند احتمالا محتوای شما مناسب تر بوده است. اما امروزه بیشتر مردم اقدام به خرید و تبادل بک لینک می کنند برای این که بتوانند لینک های بیشتری را کسب کنند و فراموش می کنند که این لینک ها باید طبیعی باشند. 

اگر منبع لینک ها مربوط به سایت شما نباشد، می تواند تاثیر منفی بر SEO وب سایت شما داشته باشد. دریافت کردن این مدل بک لینک ها کار سختی نیست اما بهتر است بدانید که این کار فقط برای وب سایت شما مضر خواهد بود. بنابراین، هرگز از این روش برای دریافت بک لینک استفاده نکنید!

۸- روش Google Bombing

این روش یکی از روش هایی است که توسط برخی متخصصین سئو انجام شده تا به واسطه آن رتبه سایت های رقیب کاهش یابد. این کار معمولا با ایجاد کمپین های رسانه ای مختلف و ایجاد صفحات منفی برای سایت های رقبا استفاده انجام می شود. اگر چه این کار می تواند موثر باشد اما در بیشتر موارد موتور های جستجو این موارد را کشف خواهند کرد.

۹- سایت های آینه

سایت های آینه برای نشان دادن محتوای وب سایت توسط سایت جدیدی برای افزایش رتبه استفاده می شوند. این مورد می تواند یکی از دیگر روش های ایجاد محتوا تکراری از سایت شما یا سایر منابع باشد.

گوگل چه طور متوجه تقلب می‌شود ؟

بسیاری از روش‌های تقلب که بین سایت‌های مختلف مشترک هستند، در گذشت زمان به الگوریتم‌های ماشینی گوگل اضافه می‌شوند و به صورت خودکار شناسایی می‌گردند. برخی از موارد جز با بررسی انسانی قابل شناسایی نیست و به همین دلیل گوگل از کاربران خود می‌خواهد که سایت‌های متقلب را گزارش کنند.

همچنین گوگل با استفاده از پرسنل خود، نتایج فهرست شده را ارزیابی می‌کند. برای مثال به دو کارمند گفته می‌شود که یک عبارت را جستجو کنند. به هر کارمند بر اساس الگوریتم‌های مختلف، نتایج متفاوتی نشان داده می‌شود. این دو کارمند کیفیت نتایج را بررسی و امتیازدهی می‌کنند. الگوریتم‌هایی که بتوانند نتایج بهتری ارائه کنند، در طول زمان و به صورت مستمر جایگزین الگوریتم‌های قبلی می‌شوند.

در آخرین فناوری که گوگل به کار می‌گیرد، تجمیع عملکرد و رفتار کاربران در هنگامی که از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنند، به سرورهای گوگل ارسال می‌شوند. این اطلاعات کمک می‌کنند گوگل بهتر بتواند مطالب بی‌کیفیت و سایت‌های متقلب را شناسایی کند. این ویژگی ابزاری بسیار قدرتمند در برابر سایت‌های متقلب است و سئو کلاه سیاه بیش از هر زمان دیگری رو به بی‌اثر شدن می‌رود.

هر چه زمان رو به جلو می‌رود، استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه اثر کمتری خواهند داشت و دیر یا زود شناسایی خواهند شد و مورد جریمه قرار می‌گیرند.

چگونه سئو کلاه سیاه را گزارش کنیم ؟

به دو دلیل ممکن است شما بخواهید سئو کلاه سیاه را گزارش کنید. یا اینکه سایت شما از طریق یک هک بدخواهانه، ویروس، کمپین سئو منفی با لینک های اسپم گونه و یا اینکه شما با جستجو روی کلمه کلیدی رقابتی که در وبسایت خود دارید به نتایج اسپم گونه می‌رسید. در مورد دوم شما میتوانید از طریق Google webmaster tools اقدام به ارسال گزارش کنید. البته سعی کنید این ابزار را با احتیاط و رعایت همه جوانب استفاده کنید. ارایه گزارش های غیر واقعی از اسپم می‌تواند خود سئو کلاه سیاه محسوب شود.

سئو کلاه سیاه به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای بالا بردن رتبه یک صفحه یا سایت در موتورهای جستجو و با نقض کردن شرایط ارائه سرویس (terms of services) آنها انجام می‌شود.
در صورتی که سایت شما مورد حمله بدخواهانه ، ویروس یا بدافزار قرار گرفته است بعد از پاکسازی کدهای مخرب از سایت خود ، تقاضای بررسی بدافزار ارسال نمایید. در صورت اینکه سایت شما هدف کمپین سئو منفی لینک های اسپم گونه قرار گرفت، بعد از اینکه سعی کردید با صاحبان سایت هایی که این لینک ها برای شما را ایجاد کرده اند تماس گرفته و درخواست پاکسازی آنها را کردید ، از Disavow Link Tools در قسمت Google’s webmaster tools استفاده نمایید.

فراموش نکنید :

در پایان شما برای سئو وب سایت خود می توانید از انواع تکنیک های کلاه سیاه یا کلاه سفید استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که سود کوتاه مدت ارزش عواقب و مجازات های طولانی مدت را ندارد. استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه می تواند منجر به جریمه طولانی مدت سایت شما یا محرومیت همیشگی آن از موتور های جستجو گردد. توصیه ما این است که سعی کنید با استفاده از تکنیک های کلاه سفید همه چیز را به طور طبیعی پیش ببرید و از این بابت نگرانی نداشته باشید.

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید