زمان مطالعه : ۲ دقیقه

۱۴ آبان؛ سالروز معرفی رسمی اندروید

۱۲ سال پیش در چنین روزی، گوگل به همراه چند شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌ موبایل، اندروید را به‌عنوان سیستم‌عامل جدید گوشی‌های هوشمند معرفی کرد. ۱۲ سال پیش در چنین رزوی (۵ نوامبر سال ۲۰۰۷)، اندروید متولد شد. این سیستم‌عامل امروز بعنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود. اندروید ابتدا برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها توسعه داده شد اما امروزه بسیاری از دستگاه‌ها اعم از تلویزیون‌ها، گجت‌های پوشیدنی، کنسول‌های بازی، دوربین‌های دیجیتال، کامپیوترهای شخصی و خودروها نیز به این سیستم‌عامل مجهز شده‌اند.

فیلتر گوگل پلی-اندروید

شرکت اندروید با نام کامل Android Inc در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. اندی رابین به همراه چند همکار دیگر خود این شرکت را در اکتبر آن سال در پالو آلتو کالیفرنیا تأسیس کردند. هدف اصلی آن‌ها توسعه‌ی سیستم‌عاملی بود که روی دستگاه‌های همراه نصب شود و آن‌ها را به سطح جدیدی از هوشمندی برساند. در طرح اولیه قرار بود اندروید برای دوربین‌های دیجیتال توسعه یابد؛ اما پس از مدتی گروه مؤسسان که متوجه پتانسیل بازار گوشی‌های موبایل شدند، سیستم‌عامل خود را برای این دستگاه‌های تغییر دادند. رقیبان اصلی اندروید در آن روزها، سیمبین و ویندوز موبایل بودند.

اندی رابین در جذب سرمایه برای پروژه‌ی خود با مشکلات زیادی مواجه شد. سرمایه‌گذاران علاقه‌ی کمی به این پروژه نشان دادند و تنها یکی از دوستان او به‌عنوان کمک، ۱۰ هزار دلار به او پرداخت کرد. در جولای سال ۲۰۰۵، گوگل شرکت اندروید را با قیمت حدودی ۵۰ میلیون دلار خرید. مؤسسان اصلی شرکت نیز پس از فروش به گوگل ملحق شدند. پس از آن کار روی سیستم‌عامل سرّی اندروید ادامه یافت و در نهایت تیمی که تحت رهبری رابین بود، این سیستم‌عامل را روی کرنل لینوکس توسعه دادند. گوگل با شرکت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و اپراتورهای متعدد مذاکره کرد و قول عرضه‌ی یک سیستم‌عامل موبایلی کاملا هوشمند به آن‌ها داد.

سالروز اندروید

نمونه‌های اولیه‌ی سیستم‌عامل در سال ۲۰۰۶ عرضه شدند. این نمونه‌های روی گوشی‌هایی شبیه به محصولات بلک‌بری و بدون پشتیبانی از صفحات لمسی توسعه داده شدند. با معرفی آیفون در سال ۲۰۰۷، تیم اندروید متوجه شد که رقیبی جدید ظهور کرده است و باید طراحی‌های خود را بسیار بهینه‌تر و پشتیبانی از تاچ اسکرین را نیز به آن‌ها اضافه کنند.

در نهایت در پنجم نوامبر سال ۲۰۰۷، اتحاد دستگاه‌های همراه آزاد (Open Handset Alliance) تشکیل شد. این کنسرسیوم شامل شرکت‌هایی همچون گوگل، اچ‌تی‌سی، موتورولا، سامسونگ و اپراتورهایی همچون اسپرینت و تی-موبایل بود. شرکت‌های سخت‌افزاری مانند کوالکام و تگزاس اینسترومنتس نیز در این کنسرسیوم حضور داشتند. اولین بیانه‌ی کنسرسیوم که در این روز منتشر شد، بر توسعه و عرضه‌ی سیستم‌عاملی کاملا آزاد و مشارکتی برای گوشی‌های هوشمند تأکید کرد. اولین گوشی هوشمند مجهز به این سیستم‌عامل با نام HTC Dream یا T-mobile G1 در سپتامبر سال ۲۰۰۸ معرفی شد.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در این روز می‌توان به ثبت رکورد ۱۰۰ میلیون وب‌سایت اینترنتی در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد. شرکت Netcraft آماری از وب‌سایت‌‌های موجود در اینترنت در این روز جمع‌آوری و رشد ۲۷.۴ میلیونی را نسبت به سال قبل گزارش کرد. تعداد وب‌سایت‌های موجود در اینترنت از سال ۲۰۰۴ تا آن تاریخ، دو برابر شده بود. در حال حاضر بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون وب‌سایت در اینترنت میزبانی می‌شوند.