زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

سربرگ شرکت های ساختمانی چگونه است؟

تفاوت زیادی بین دریافت نامه بر روی یک کاغذ خالی و نامه ای با سربرگی که به زیبایی طراحی شده وجود دارد. سربرگ شرکت های ساختمانی بصورت یک فرصت بازاریابی عمل می کند، فرصتی برای تعامل با نام تجاری که به برند اعتبار می بخشد.

طراحی سربرگ موثر یک چالش منحصر به فرد است. در واقع گاهی سربرگ نخستین تعامل یک مشتری که تا به حال با شرکت ساختمانی و پیمانکاری است که تاکنون با آن ارتباطی نداشته است و توجه به این امر میتواند هویت نام تجاری را تقویت کرده و چشم نواز و به یاد ماندنی باشد. در مقابل عدم توجه به داشتن سربرگ مناسب شرکت های ساختمانی می تواند به هویت برند خدشه وارد کند.

تعریف عمومی سربرگ

منظور از سربرگ، علائم بصری و نوشته هایی (شامل نام سازمان، آدرس، لوگو، و غیره) است که به طور یکسان و معمولاً بصورت چاپی در قسمت بالای نامه های سازمانی درج می شود. امروزه سربرگ هایی تولید می شوند که این علائم و نوشته های ثابت در کل صفحه (در قسمت پایین یا طرفین) قرار گرفته اند. استفاده از این سربرگ ها مشکلی ایجاد نکرده، اما فرم استاندارد سربرگ نیستند.

در نگاه اول، سربرگ صرفاً برگه ای است که برای انجام مکاتبات تجاری و اداری توسط سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات یا اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در حقیقت سربرگ، تبلیغ برندینگی است در مقیاس  کوچک، کم هزینه و در عین حال بسیار مؤثر که می تواند تأثیر بسزایی در جذب یا دفع اولیه مخاطب شما (به ویژه مخاطبان جدید) داشته باشد.

سربرگ شرکت های ساختمانی ، بخشی از هویت شرکت ساختمانی یا سازمان شما را در کنار پاکت نامه، کارت ویزیت، لیبل، و هولوگرام تشکیل می دهد و باید تلاش کنید که تا حد امکان بین این مجموعه هماهنگی وجود داشته باشد.

اطلاعات مورد نیاز در سربرگ شرکت های ساختمانی

اطلاعاتی که روی سربرگ شرکت های ساختمانی چاپ می شوند عبارتند از:

آرم یا لوگو / نام سازمان / شماره ثبت / محل درج تاریخ / شماره و پیوست / نشانی پستی / تلفن و فکس / آدرس سایت / ایمیل

دقت کنید که سربرگ را بیش از اندازه شلوغ نکنید. ممکن است بخواهید اطلاعات و راه‌های ارتباطی بیشتری را در سربرگ درج کنید اما این اطلاعات اضافی باعث شلوغی و نازیبا شدن سربرگ می شود.

لوگوی شرکت ساختمانی که روی سربرگ قرار میگیرد باید کاملا واضح و با کیفیت باشد همچنین می توانید شعار شرکت یا موسسه خود را نیز درج کنید تا معرفی کوتاهی از شما باشد.

اگر در سربرگ اطلاعاتی تغییر کرده و یا به اشتباه چاپ شده (قبل از چاپ سربرگ حتما دقت کنید که اشتباهات نگارشی یا املایی وجود نداشته باشد) برای تصحیحی انها از غلط گیر استفاده نکنید چرا که کاری غیرحرفه ای است. برای حل این مورد می توانید اصلاحات را در انتهای متن نامه خود ذکر کنید.

سربرگ شرکت های ساختمانی

نکات کلیدی برای طراحی سربرگ شرکت های ساختمانی خیره کننده

این نکات طلایی و کلیدی به شما کمک می کند تا با رعایت نکاتی که در عین سادگی بسیار مهم و ارزشمند هستند، برای شرکت ساختمانی خود بهترین سربرگ را انتخاب کنید.

۱- سربرگ شرکت های ساختمانی را ساده نگه دارید.

یکی از مهمترین اصول در یک سربرگ، طراحی ساده است به طوری که محتوای نامه را تحت تاثیر قرار ندهد و احساس خوبی به مخاطب بدهد.

۲- استفاده از نرم افزار مناسب برای طراحی خلاق و حرفه‌ای

برخی طراحان فتوشاپ را به عنوان ابزار طراحی سربرگ انتخاب می کنند، اما به مراتب ابزار مناسب تری برای این کار وجود دارد. ایلاستریتور و ایندیزاین در اولویت انتخاب ابزار برای طراحی ست اداری و سربرگ  هستند، به دلیلی اینکه مبتنی بر بردار هستند و می توان خیلی ساده عناصر و کلمات را به طور موثر چیدمان کرد.

۳- رعایت سلسله مراتب در طراحی

برای طراحی سربرگ شرکت ساختمانی سلسه مراتب اهمیت زیادی دارد، به این معنا که در ابتدای سربرگ باید لوگو و نام تجاری را نوشته و در قسمتی دیگر تاریخ و موضوع را ذکر کرده و در انتها مخاطب پس از مطالعه محتوای نامه به نحوه برقراری ارتباط برسد یعنی شماره تلفن، وب سایت، پست الکترونیکی و نشانی.

? حتما بخوانید: تبلیغات شرکت های ساختمانی چگونه موثر است؟

۴- جزئیات مناسب

لازم نیست که جزئیات زیادی را در سربرگ استفاده کنید و فقط کافی است اطلاعاتی که الزامات قانونی دارند از قبیل: لوگو و نام تجاری، شماره ثبت، شماره تلفن، وب سایت و پست الکترونیک و نشانی درج شود.

۵- طراحی مینیمال

نیازی نیست که از عناصر و کلمات بزرگ در سربرگ استفاده کنید، هرچه عناصر مینیمال تر و به جا استفاده شوند زیبایی بصری بیشتری به چشم میخورد. همچنین سعی کنید حاشیه کمی در اطراف سربرگ ایجاد کنید که فضا به اندازه کافی برای محتوا باشد.

۶- بهره برداری از ویژگی های کاغذ در سربرگ شرکت های ساختمانی

ویژگی های کاغذ مورد استفاده سربرگ نیز یکی دیگر از موارد مورد اهمیت و تاثیر گذار در ماندگاری سربرگ شما است، به عبارتی دیگر اگر کاغذی که طرح شما قرار است روی آن چاپ شود دارای بافت باشد از نظر لمسی و بصری جذابیت بیشتری خواهد داشت.

۷- اضافه کردن جلوه های ویژه

برای اینکه سربرگ شما نسبت به باقی سربرگ ها جذابیت خاصی داشته باشد می توانید جلوه های ویژه به آن اضافه کنید؛ به این معنا که میتوانید از راه های زیر این جذابیت بصری را ایجاد نمائید، یک راه ساده برای اضافه کردن پیچیدگی به طراحی خود می توانید قسمتی از طرح را UV موضعی کنید به شکلی که وقتی نور به سطح قسمتی از سربرگ میتابد درخشنده است؛ این یک کار مقرون به صرفه اما از نظر بصری چشمگیر است. راه های دیگری نیز وجود دارد مانند برجسته کاری(لتر پرس)، طلاکوب، برش و…

۸- به تراز و موقعیت دقت کنید.

اطمینان حاصل کنید که نشان تجاری شرکت در سربرگ به درستی و در جای مناسب درج شود، استفاده از رنگ و فونت مرتبط با نشان تجاری برای جذب مخاطب و زیبایی بصری بسیار حائز اهمیت است. به یاد داشته باشید که در طراحی سربرگ تمامی عناصر از نظر اندازه و شکل باید با نشان تجاری هماهنگ باشند و این هماهنگی باعث نظم بصری و در نهایت زیبایی سربرگ شما را به دنبال خواهد داشت.

سربرگ شرکت های ساختمانی

۹- استفاده از رنگ‌ها به میزان مناسب

این قانون تقریبا برای تمامی موارد طراحی در کلیه اقلام رعایت می شود. رنگ یک راه بسیار خوبی برای جلب توجه به طراحی و مناطق حائز اهمیت در سربرگ شرکت های ساختمانی است. استفاده از رنگ نه تنها می تواند باعث جلب توجه بخش مورد نظر شود بلکه می تواند باعث برقراری ارتباط میان ایده ها، احساسات، اهداف و مهمتر از همه نام تجاری آن شرکت شود. رنگ یک ابزار بسیار قدرتمند است که اگر به اندازه استفاده شود باعث اثر پذیری سربرگ در ارائه مسئولت خود به عنوان نخستین ارتباط بین مخاطب و شرکت مربوطه شود.

۱۰- اندازه سربرگ شرکت های ساختمانی

سربرگ‌ها عموما در دو سایز A4 و A5 چاپ می شوند اندازه A5 بیشتر برای مکاتبات کوتاه و درون سازمانی مناسب هستند و  اندازه A4 برای مکاتبات طولانی و بیرون سازمانی کاربرد دارند و استفاده از این اندازه باعث می شود برای مکاتبات طولانی نیاز به استفاده از دو یا تعداد بیشتر برگه نباشد. اندازه سایز A5 نصف اندازه A4 است اما این بدان معنی نیست که عناصر بصری و نوشته های سربرگ A5 باید نصف A4 باشد بلکه نوشته ها باید کاملا خوانا باشند.

۱۱- فونت سربرگ شرکت های ساختمانی

برای نوشته های سربرگ شرکت های ساختمانی از فونت و سایزی خوانا استفاده کنید با توجه به تعدادد کامات درج شده در سربرگ سایز فونت بین ۱۰ تا ۱۴ اندازه ای مناسب است.

? حتما بخوانید: طراحی لوگوی شرکت های ساختمانی

۱۲- سربرگ تک زبانه

سربرگ‌ها باید تک زبانه طراحی شوند. استفاده از فونتهای انگلیسی در نوشتار آن، از حرفه ای بودن سربرگ کاسته و جز اشغال کردن بی مورد کاغذ فایده ای نخواهد داشت. سربرگ های رسمی و اداری یا قطعا به زبان فارسی طراحی می شوند یا تماما به زبان انگلیسی و سربرگ های دوزبانه عملا معنی و مفهومی نخواهند داشت.

۱۴- نماد مذهبی استفاده نکنید.

استفاده از نمادهای مذهبی در طراحی سربرگ نیز توصیه نمی‌گردد. خوبست بدانید استفاده از نمادهای مذهبی در تمامی کارهای گرافیکی در تمام دنیا غیر مجاز تلقی می شود و آنرا نشان بی احترامی به مذهب می دانند. البته استفاده از کلام بسم الله و بسمه تعالی در سربرگ های ایرانی مجاز می باشد اما غیرحرفه ایست.

کلام آخر و نتیجه

کلیدی ترین نکته ای که در طراحی سربرگ شرکت های ساختمانی و اداری حائز اهمیت می باشد لزوم هماهنگی و تناسب بصری در آن است. در واقع باید در سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت های اعتباری و پرسنلی و… یه هماهنگی و دقت خودنمایی کند تا در نگاه اول هر بیننده ای را جذب خود کند. این هماهنگی بوسیله ی اشکال، رنگ و چیدمان و… قابل نمایش و اجراست. معمولا در طراحی ست های اداری، طراحی با کارت ویزیت و سربرگ آغاز و سپس براساس طرح اولیه، سایر ست طراحی می گردند.