زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

شبکه های اجتماعی محبوب جهان

مردم در هر نقطه از جهان برای استفاده از انواع شبکه های اجتماعی دلایل مخصوص به خود را دارند ولی این نکته بسیار جالب است که بدانیم کدام شبکه های اجتماعی توانستند سلایق و نیازهای مردم جهان را بهتر درک کرده و در نتیجه محبوب تر گردند. در زیر نمودار ۱۵ سایت برتر از شبکه های اجتماعی در جهان آورده شده است. همانطور که در تصویر قابل مشاهده است فیسبوک با اختلاف قابل لمس از یوتیوب، پرچم دار و در جایگاه اول قرار دارد. یوتیوب نیز با اختلاف تقریبی دو برابر در جایگاه دوم و قبل از اینستاگرام قرار گرفته است.

Here are the top ۲۰ most-used social networking sites and apps in the world, 2019

  1. Facebook: 2.27 billion
  2. YouTube: 1.9 billion
  3. WhatsApp: 1.5 billion
  4. Facebook Messenger: 1.3 billion
  5. WeChat: 1.08 billion
  6. Instagram: 1 billion
  7. QQ: 803 million
  8. QZone: 531 million
  9. Douyin / Tik Tok: 500 million
  10. Sina Weibo: 446 million
  11. Reddit: 330 million
  12. Twitter: 326 million
  13. Douban: 320 million
  14. LinkedIn: 303 million
  15. Baidu Tieba: 300 million
  16. Skype: 300 million
  17. Snapchat: 287 million
  18. Viber: 260 million
  19. Pinterest: 250 million
  20. LINE: 194 million

دایره جامعه آماری شبکه های اجتماعی محبوب جهان

 

نمودار شبکه های اجتماعی محبوب جهان

نمودار اپ شبکه های اجتماعی محبوب جهان

۱۷سایت شبکه اجتماعی مجبوب و پربازدید

۱- فیسبوک (Facebook)

فیسبوک (Facebook) بزرگترین شبکه ارتباط اجتماعی (هم از نظر تعداد کل کاربران و هم اعضای حقیقی ثبت شده) در سراسر جهان است. این شبکه اجتماعی محبوب در فوریه سال ۲۰۰۴ تاسیس و پس از ۱۶ سال، در ابتدای سال ۲۰۲۰ داراری ۲.۲۷۰ میلیارد کاربر فعال ماهانه است. بنا بر آمارهای رسمی بیش از دو میلیون کسب و کار کوچک و متوسط از این رسانه برای تبلیغات تجاری خود استفاده می‌کنند.

۲- یوتیوب (Youtube)

یوتیوب بزرگ‌ترین و محبوبترین رسانه‌ی ویدئویی در بین شبکه‌های اجتماعی است که در ۱۴ فوریه سال ۲۰۰۵ با همکاری سه کارمند سابق پی پال تاسیس و بعدها در نوامبر ۲۰۰۶ به قیمت ۱.۶۵ میلیارد دلار توسط کمپانی گوگل خریداری شد. این وبسایت در حال حاضر حدود ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

۳- اینستاگرام (Instagram)

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی محبوب بصری (تصویری) است. این پلتفرم در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و هم اکنون از ۱ میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و مالک اصلی آن هم فیسبوک است. تعداد بسیار زیادی از کاربران از این شبکه برای پست کردن تصاویر سفر خود، دنیای مد، غذاهای مختلف و مورد علاقه خود، هنر و سایر موضوعات مشابه استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت اینستاگرام به واسطه‌ی امکانات، فیلتر و آپدیت‌های منحصر به فردی است که امکانات ویرایش عکس و ویدیو را ایجاد می‌کنند. تقریبا ۹۵ درصد کاربران این شبکه عضو فیسبوک هم هستند و بدین ترتیب می‌توانند با یک تیر دونشان را هدف بگیرند.

🔔 حتما بخوانید: راهنمای به روز سایز تصاویر شبکه های اجتماعی

۴- کیوزون Qzone

شبکه ی QZone چین، بزرگترین شبکه ی اجتماعی آسیا است که کاربران آن به ۵۶۳ میلیون نفر میرسد و بدون شک بیشترین کاربران این شبکه مردم چین هستند چرا که در این کشور استفاده از فیسبوک ممنوع است.

۵- وایبو Weibo

یک وب‌گاه میکروبلاگینگ چینی است و دارای مشابهت‌هایی با توییتر و فیس‌بوک است. این وب‌گاه در کشور چین دارای محبوبیت زیادی است و بیشتر از ۳۰٪ کاربرانِ اینترنت این کشور در آن فعال هستند. در حال حاضر حدود ۳۷۶ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

۶- توئیتر (Twitter)

توییتر در ۲۱ مارس سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و دفتر اصلی آن در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا است. شاید این پرسش به ذهن شما هم رسیده باشد که ارسال پست با استفاده از حداکثر ۱۴۰ کاراکتر درتوییتر، روش مناسبی برای تبلیغات تجاری نیست اما بنا بر آمار، این رسانه‌ی ارتباط اجتماعی بیش از ۳۳۶ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد که با استفاده از همین محدودیت ۱۴۰ کاراکتری اطلاعات خود را انتقال می‌دهند. در زمینه تجارت، مشاغل مختلف از این رسانه‌ی پربیننده برای تعامل با مشتریان خود، پاسخ‌د‌هی به سوالات آن‌ها و انتشارآخرین اخبار استفاده می‌کنند و هم‌زمان تبلیغات ویژه برای مخاطبین خاص خود را هم پیگیری می‌کنند.

۷- رِدیت (Reddit)

یک شبکه‌ی اجتماعی مربوط به اخبار و سرگرمی است. افرادی که در این سایت ثبت نام می‌کنند می‌توانند پست‌ها و لینک‌های مستقیم خود را ارسال کنند. کاربران همچنین قادر به سازماندهی و تعیین موقعیت خود را بر روی صفحات سایت با رای دادن هستند. ارسال‌هایی که بیشترین رای مثبت را کسب کرده باشند در صفحات اول و یا اصلی سایت قرار می‌گیرند. این شبکه توسط دو هم اتاقی به نام‌های الکسیس اوهانیان و استیو هافمن که از دانشجویان دانشگاه ویریجینیای آمریکا بودند، در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و در حدود یک دهه بعد تعداد کاربران ثبت شده در این وبسایت، اکنون بیش از ۳۳۱ میلیون کاربر آنلاین ماهانه‌ است.

۸- پینترست (Pinterest)

پینترست (Pinterest) یکی از شبکه های اجتماعی محبوب نسبتاً نوظهوری است که در ماه مارس ۲۰۱۰ تأسیس شده است و در همین مدت به موفقیت خیره کننده ای دست یافته و توانسته با سبک و سیاق جدیدی که دارد، حدود ۲۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه را به خود جذب کند. پینترست مبتنی بر عکس است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از قطب های انتشار عکس در دنیا تبدیل شده است. در پینترست می توانید به تعداد نامحدود برای خود آلبوم تصاویر ایجاد کرده و آنها را بین دیگران به اشتراک بگذارید. پینترست برای تعداد و عناوین آلبوم ها و نوع عکس ها هیچ محدودیتی قائل نشده است. شما می توانید برای اهداف تبلیغاتی و یا جذب بیننده برای سایتتان در پینترست فعالیت می کنید. این سایت مانند یک‌ بورد، تخته‌ای از تصاویری است که شما می‌توانید از سایت‌های دیگری که از آنها دیدن می‌کنید، سنجاق یا پین کنید.

🔔 حتما بخوانید: ابزارهای مدیریت شبکه های اجتماعی

۹- اَسک (Ask.fm)

یک شبکه اجتماعی جهانی است که در آن کاربران پروفایل خود را ایجاد می کنند و می توانند سوالاتشان را به دیگر افراد ارسال کنند. برای اولین بار این یک نوع رسانه اجتماعی ناشناس بود که باعث شد که سوالات ناخواسته ارسال شوند. این وبسایت در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده و  روز به روز پیشرفت کرده و هم اکنون توانسته حدود ۱۶۰ میلیون بازدید ماهانه را برای خود داشته باشد.

۱۰- تامبلر (Tumblr)

تامبلر یک وب سایت و یک پلتفرم وبلاگ است که به کاربران خود اجازه ارسال متن، عکس ها، فیلم ها، لینک ها، نقل قول ها و صدا را از طریق tumblelog می دهد. کاربران می توانند کاربران دیگر را دنبال، و یا tumblelog خود را خصوصی نمایند که استفاده از خدمات آن بسیار ساده است. تامبلر بیش از ۲۲۵ میلیون وبلاگ دارد و در حال حاضر حدود ۱۱۵ میلیون فعالیت ماهانه در آن ثبت شده است.

۱۱- فلیکر (Flickr)

فلیکر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک گذاری تصویر و ویدئو، خدمات وب و جوامع آنلاین است که توسط شرکت ludicorp در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و درسال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. این سایت به مرور به یک شبکه اجتماعی مبتنی بر عکس تبدیل شده است. فلیکر تا به حال در مجموع ۱۰۰ میلیون عضو ثابت و ۱۱۲ میلیون بازدید ماهانه فعال دارد.

۱۲- لینکدین (Linkedin)

لینکدین یکی از  شبکه های اجتماعی محبوب حرفه ای است که در سال ۲۰۰۲ توسط جف وینر ایجاد شد. این شبکه اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند. گوگل پلاس هم اکنون حدود ۱۱۱ میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد. لینکدین هم اکنون حدود ۱۰۶ میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.

۱۳- وی کی (VK)

وی کی VK یک برنامه شبکه اجتماعی است که تمام مردم دنیا را در کنار یکدیگر جمع میکند و به آنها کمک میکند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما میتوانید در این برنامه به دوستان خود پیام دهید و ببینید اوضاع زندگی آنها چطور است. شما همچنین میتوانید کارهای دیگری نظیر اشتراک گذاری عکس، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی را نیز انجام دهید. وی کی هم اکنون حدود ۹۷ میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.

۱۴- واین (Vine)

واین یک شبکه اجتماعی موبایلی بین المللی برای آپلود و دانلود و اشتراک گذاری ویدیو می باشد که توسط شبکه اجتماعی توییتر پشتیبانی می شود. واین این قابلیت را دارد که شما بتوانید ویدیو های زیبا و کوتاه بسازید و لحظات خوش خود را با تمامی دوستان خود اشتراک بگذارید و آنها می توانند ویدیو شما را لایک کنند و نظراتشان را در رابطه با ویدیو شما اعلام کنند. برای ضبط ویدئو خود کافی است به حالت دوربین بروید و با نگه داشتن انگشت خود بر روی صفحه نمایش ضبط ویدئو را ادامه دهید. هنگامی که انگشت خود را از روی صفحه بردارید ویدئو نیز متوقف می شود و می توانید صحنه ای در شرایط دیگری را ضبط کنید و در آخر نتیجه کار خود را با دوستانتان در توییتر به اشتراک بگذارید. بازدید های آنلاین و کاربر فعال ماهانه واین در حال حاضر بیش از ۳۳۰ میلیون نفر می باشد.

۱۵- کلاس میتس (ClassMates)

این روزها انواع شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این فضا اگر قصد دارید به‌عنوان یک دانشجو از خدمات این فضاها به‌صورت تخصصی استفاده کنید، Classmates را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این فضا یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان محسوب می‌شود که رندی کونترادز در سال ۱۹۹۵ میلادی آن را در قالب یک سرویس شبکه‌ای مشترک راه‌اندازی کرده بود و در سال ۲۰۱۰ شبکه اجتماعی تکامل یافته آن را ارائه نمود. این شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای ساخته شده است که تمامی اعضا به‌راحتی می‌توانند دوستان مهدکودک، دبستان، متوسطه، دبیرستان و دانشگاه را در آن پیدا کنند و در حال حاضر حدود ۵۷ میلیون کاربر فعال بصورت ماهانه دارد.

۱۶- میت آپ (Meetup)

وب سایت Meetup (میت آپ) یک شبکه اجتماعی مجازی تأسیس شده در سال ۲۰۰۲ است که امکان برقراری ملاقات های گروهی آفلاین در سرتاسر دنیا را فراهم می کند. در Meetup کاربران می توانند به جستجو و عضویت در گروه های مختلف پرداخته و با یکدیگر در یک کلاب به صورت آفلاین ملاقات داشته باشند. گروه ها معمولاً در زمینه های کلی مانند سیاسی، کتاب، سلامتی و بهداشت، فیلم، سرگرمی، شغل ها، بازی و… ایجاد شده اند. در واقع Meetup مکانی است که آدم های با علاقمندی های یکسان می توانند یکدیگر را پیدا نموده و به صورت مجازی با یکدیگر ملاقات داشته باشند. این شبکه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۲ میلیون کاربر و ۲۸۰ هزار گروه در سراسر جهان دارد.