زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

شبکه های اجتماعی و اهداف آن (Social Network)

شبکه های اجتماعی امروزه مفهوم جدیدی نیستند. اما چیزی که باعث شده است، انواع شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است. انسانها از قرن‌ها پیش که گرد آتش می‌نشستند و برای یکدیگر داستان می‌گفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند. در جهان معاصر که موسوم به «عصر اطلاعات و ارتباطات» است و رسانه‌ها همه چیز را در تسخیر خود در آورده اند؛ کارکرد و اهمیت رسانه ها بر کسی پوشیده نیست. یکی از کارکردهای ویژه رسانه ها، و خصوصا شبکه های اجتماعی مجازی، اطلاع رسانی و پوشش خبری است. آنها با ایجاد پوشش خبری کامل در زمینه های مختلف اعم از اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… سعی در جهت دهی به افکار عمومی به سمت اهداف خود را دارند. از این رو، شناخت نحوه اطلاع رسانی شبکه های اجتماعی در رابطه با حوادث و تحولات جهانی، امری لازم و ضروری است.

رسانه‌های اجتماعی انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع کارکرد، مخاطبان، اطلاعات تولید شده یا سبک ارتباطی قابل دسته‌بندی هستند.

تاریخچه شبکه های اجتماعی

نخستین بار مفهومی با عنوان شبکه‌های اجتماعی و با قالب امروزی در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلی نویز در ایالت متحده امریکا مطرح شد. پس از آن در ۱۹۹۷ نخستین سایت به آدرس SixDegrees.com راه‌اندازی شد. این سایت به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستانشان ایجاد کنند. البته این سایت در آن دوره موفق نشد و بعد از سه سال متوقف شد. از سال ۲۰۰۱ به بعد شبکه های اجتماعی متفاوتی با کاربری های متنوع ایجاد شد و در واقع موج جدیدی از شبکه های اجتماعی شکل گرفت. این سایت از آنجا که یک امکان جدید را در اختیار کابران خود قرار داده بودند ، کاربران بسیاری را جذب خود کرده و به سرعت بر تعداد آنها افزودند .

Facebook بعنوان یکی از شبکه های اجتماعی مطرح در سال ۲۰۰۴ توسط یکی از دانشجویان دانشگاه هاروارد به نام مارک زوکربرگ در خوابگاه دانشگاه راه اندازی شد. این سایت در سال ۲۰۰۶ در دسترس عموم قرار گرفت و قبل از آن به دانشجویان دانشگاه هاروارد اختصاص داشت. در این سال Twitter هم راه اندازی شد. فیس بوک با ایجاد صفحات اصلی وب سایت خود به زبان های مختلف، موجب رشد چشم گیر کاربران و کاربری سایت خود شد.

سال ۲۰۰۵ سال ظهور قوانین برای شبکه های اجتماعی بود. زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی کاربران در این سایت ها قرار می گرفت . در نتیجه باید قوانینی برای حفظ و ایجاد امنیت برای این اطلاعات ایجاد می شد.

از آن پس تاکنون رشد و پیشرفت این شبکه ها از شتاب بالایی برخوردار شد. بطوری که امروزه کمتر کسی را میتوان یافت که در حداقل دو یا سه شبکه اجتماعی عضو نباشد و ازآن استفاده نکند. این خود از دلایل مهم و بارارزشی است که اهمیت این شبکه ها را برای ما خاطر نشان میسازد.

? حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ چیست؟

انواع شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی انواع مختلفی دارند که قطعا با بسیاری از آنها آشنایی دارید و یا اسمشان را شنیده و حتی در موردشان مقاله یا مطالب جالبی خوانده اید .برخی از پرکاربردترین آنها به مثل فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس، مای اسپیس، لینکدین، وی چت، اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و… می باشند. بیاید در مورد برخی از آنها که در ایران طرفداران بیشتری دارند کمی بیشتر حرف بزنیم:

۱) فیس بوک (Facebook)

فکر نمیکنم در این دوران کسی باشد که در مورد فیسبوک نشنیده باشد یا با آن کار نکرده باشد. چرا که در میان دیگر شبکه های اجتماعی از بالاترین رتبه برخوردار می باشد. این شبکه اجتماعی از انواع شبکه های اجتماعی، بعنوان پررونق ترین شبکه در میان بیلیون ها کاربر خود می باشد. شرکت ها و سازمان ها می تواننددر آن صفحات تجاری ایجاد نموده و با توجه به کارکرد خود محتواسازی نمایند. این شبکه ، شبکه ای عمومی است و همگان به آن دسترسی دارند .

۲) توییتر (twitter)

این شبکه نیز همانند همانند فیسبوک، در طی سال های اخیر به محبوبیت زیادی دست پیدا نموده و بعنوان منبعی که به روزترین اخبار در آن قابل مشاهده می باشد، تبدیل شده است. این وبسایت به کاربران اجازه می دهد پیام های کوتاهی را ایجاد نموده و بر روی پروفایل خود قرار دهند. توییتر همچنین اجازه می دهد این پیام بر روی شماره موبایل های افراد نیز ارسال شود.

۳) لینکداین (LinkedIn)

 اگر به دنبال شبکه ای از متخصصین می باشد اولین گزینه شما حضور در لینکداین به عنوان یکی از انواع شبکه های اجتماعی می باشد. این شبکه را میتوان شبکه ای شناخت که افراد در آن میزان تحصیلات، سابقه شغلی وتجارب کاری خود را ارائه میدهند. با این روش آنها به راحتی میوانند به سایر متخصصین متصل شوند و با یکدیگر در گروه ها تعامل داشته باشند.

۴) گوگل پلاس (+Google)

شبکه اجتماعی گوگل پلاس در تابستان سال ۲۰۱۱ پس از شکست گوگل باز و گوگل ویو توسط تیم گوگل ایجاد شد. این شبکه عنوان سریعترین شبکه اجتماعی از نظر رشد در دنیای وب شناخته شد. ، گوگل توانست با این شبکه، شبکه ای را تاسیس کند که کاربر از استفاده از آن لذت ببرند. کاربری گوگل پلاس بسیار شبیه فیس بوک می باشد. اما دو مزیت نسبت به فیس بوک دارد. گوگل پلاس شخصیتی رسمی تر از شبکه اجتماعی فیس بوک دارد و از طرفی محتوای درج شده در آن در فهرست موتورهای جستجو تاثیرگذار می باشد.

۵) اینستاگرام (Instagram)

شبکه اجتماعی اینستاگرام بعنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری عکس محسوب می شود که وب موبایل قبل از آن چنین پیشرفتی را بر خود ندیده است. اینستاگرام فضای نامحدودی را برای به اشتراک گذاری عکس و فیلم های کوتاه ایجاد نموده است. ابتدا این برنامه بر روی پلت فرم سیستم های عامل نوشته شده و سپس تبدیل به اپلیکیشن اندروید گردید.

انواع شبکه های اجتماعی 1

آمارهای مختلف در شبکه های اجتماعی

دانستن برخی از آمارهای در مورد این شبکه ها و اتفاق های جالب و گاه تاسف برانگیز خالی از لطف نیست چرا که در انتها خواهید فهمید که بسیار از کاربران به دلایل مختلف در این شبکه ها حضور دارند:

  • آیا میدانید  ۳۰ % از کاربران اینترنت از فیلترشکن استفاده می کنند.
  • آیا میدانید ۹۱ % از کاربران اینترنت در آمریکا علل گرایش به شبکه های اجتماعی را حفظ روابط با دوستان خود . ۸۲ % حفظ روابط با کسانی که با آنها رفت و آمد ندارند . ۷۲% برای ایجاد و پیگیری طرح های اجتماعی به شبکه های اجتماعی گرایش دارند.
  • آیا میدانید در یک تحقیق بیشترین علت حضور ایرانی ها در شبکه های اجتماعی دوست یابی و بعد از آن شریک فعال برای زندگی و اکثر آنها بدون گرایش سیاسی می باشند.
  • آیا میدانید ۸۵% کاربران اینترنت عضوشبکه های اجتماعی هستند.
  • آیا میدانید  ۵۵ میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می کنند و…
? حتما بخوانید: سایز تصاویر در انواع شبکه های اجتماعی

اهداف شبکه های اجتماعی

انگیزه ورود به شبکه های اجتماعی میتوانند متفاوت باشند از جمله:

  • • سازماندهی انواع گروههای اجتماعی مجازی
  • • تبلیغات هدفمند اینترنتی
  • • توسعه مشارکت های اجتماعی
  • • ایجاد محتوا توسط اعضاء
  • • تسریع ارتباطات فرهنگی
  • • ابزار مناسبی برای شناسایی اختلالات روحی
  • • ارائه خدمات مانند چت ، وبلاگ نویسی، ایمیل، پیام های فوری، ویدئو، اشتراک گذاری فایل ، به اشتراک گذاری عکس و غیره
  • • ساخت یک پایگاه داده از کاربران که باعث می شودتا کاربران دوستان خود رابیابند در عین حال اجتماعات مختلفی هم شکل می گیرند
  • • به اشتراک گذاری علاقه مندی ها (دیدگاه های سیاسی و یا فعالیت های تجاری، مذهبی، ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره… )
  • • ترکیب سازی های جدید برای گرفتن اطلاعات و ارتباطات ، از قبیل اتصال به تلفن همراه
  • • اجازه دادن به کاربران برای دسترسی داشتن و تنظیم قوانین و حفظ حریم خصوصی
  • • فراهم کردن زمینه ای برای ملاقات با افراد غریبه یا کسانیکه به زمینه های مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.
  • • انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی
  • •امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف
  • • شکل گیری و تقویت خرد جمعی
  • •امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، افکار و سلیقه های دیگران
  • • کارکرد تبلیغی و محتوایی
  • • یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنتی و وبی
  • • افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین افراد

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی در ایران

در ایران مفهوم شبکه های اجتماعی به طور گسترده با Orkut رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آن‌قدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد. با نگاهی به تعداد کاربران ۲۴ شبکه اجتماعی پرطرفدار دنیا به آسانی می‌شود میزان تأثیرگذاری این شبکه‌ها را درک کرد. این شبکه‌ها مجموعاً بیش از یک میلیارد کاربر دارند و اگر چه تعامل زیادی بین کاربران آنها هست، اما بهر حال رقم فوق‌العاده‌ای است.

سخن آخر

با توجه به مطالبی که خواندید. هر کسی به مقدار نیاز، انگیزه، مهارت و توانایی خود فرصت تولید، انتشار و تاثیرگذاری بر اطلاعات را دارد. هم چنین هرکسی می‌توانند رسانه تخصصی خودش را ایجاد کند . یا به هر رسانه دیگری ملحق شود. همه تعاریف یاد شده صرفا به رسانه‌های اجتماعی که به کمک فناوری حضور غیر فیزیکی افراد را میسر می‌کند، اطلاق می‌شود.و باید حتما به این نکته توجه داشت که این رسانه ها میتوانند به ما در شناساندن محصول وخدمات خود به سیل عظمیمی از کاربران که از اینترنت استفاده میکنند کمک کند.