زمان مطالعه : ۹ دقیقه

لیست شبکه های اجتماعی

فضای مجازی مجال شکل گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می کند. هرچند روابط کاربران فضای مجازی رابطه ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح اجتماع برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند. حدود ۴ سال پیش مفهوم شبکه های اجتماعی بطور گسترده با حضور Orkut در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آنقدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد. اما در همان زمان شایعاتی هم رواج پیدا کرد که نسبت به عضویت در این انجمن هشدار دادند. می گفتند که گوگل (گرداننده اورکات) از این طریق به اطلاعات شخصی، علایق و نظرات و ارتباطات خصوصی افراد دست پیدا می کند و ممکن است این کار باعث از بین رفتن امنیت شخصی افراد شود.
اکنون دیگر کمتر کسی است که حداقل با یک شبکه اجتماعی آشنایی نداشته باشد. هر شبکه اجتماعی با تکیه بر قدمت، امکانات، راحتی استفاده، کاربردی بودن و… محبوبیت نسبی در میان مردم باز میکند.

فیسبوک FaceBook

فیسبوک بزرگترین و یکی از محبوبترین و پربازدیدترین شبکه اجتماعی دنیا است. این شبکه اجتماعی در کشور عزیزمان ایران نیز علیرغم سیستم فیلترینگ طرفداران زیادی پیدا کرده. البته ناگفته نماند که صحبت های زیادی در مورد رفع فیلتر این شبکه اجتماعی نیز به میان آمده ولی این اقدام نیازمند فرهنگ سازی و آموزش استفاده صحیح مردم برای جلوگیری از ضربه وارد کردن به فرهنگ اصیلمان می باشد.
اگر بخواهیم آماری در مورد این شبکه اجتماعی بدهیم، با تعداد بازدید کننده منحصر بفرد ماهانه ۲.۴۵ بیلیون نفر، بزرگترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان است. رتبه ۳ در سیستم آمارگیری Quantcast و رتبه ۴ در سایت Alexa (سال ۲۰۱۹) را از آن خود کرده است.

یوتیوب YouTube

یوتیوب (YouTube)، محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در اشتراک گذاری و تماشای ویدئو است. این شبکه اجتماعی در فوریه سال ۲۰۰۵ توسط سه نفر از مدیران PayPal تأسیس شد و در سال بعد به قیمت ۶/۱ میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. یوتیوب (YouTube) با حدود ۱.۹ میلیارد بازدید ماهانه دومین شبکه اجتماعی محبوب و دومین موتور جست و جو بعد از گوگل بوده همچنین دارای رنک جانی ۲ الکسا (در سال ۲۰۱۹) می باشد.

نقد کردن درآمد یوتیوب

قرارداد / کارمزد مشخص / روش پرداخت متنوع

اینستاگرام Instagram

اینستاگرام شبکه اجتماعی ای است تصویر محور که در ایران نیز طرفداران زیادی پیدا کرده که شاید یک دلیل آن این است که برخلاف شبکه های جهانی دیگر هنوز توسط جمهوری اسلامی مسدود نشده است. رتبه الکسای آن ۲۷ (سال ۲۰۱۹) و رتبه Quantcast آن ۱۴۵ میباشد. این شبکه اجتماعی با یک میلیارد کابر ماهانه فعال سومین شبکه اجتماعی محبوب جهانی است.

تویتر Twitter

تویتر یکی دیگر از شبکه های اجتماعی محبوب است که شعار اصلی آن جمله چه اتفاقی در حال رخ دادن است می باشد.
یکی از ویژگی ها و شاید به دید منتقدان، معایب تویتر محدودیت ۲۸۰ کاراکتری توییت ها می باشد. این شبکه اجتماعی هم از طرف جمهوری اسلامی، و هم از طرف خود سایت twitter برای ایرانی ها تحریم شده است. توییتر با رتبه الکسای ۳۸ و بازدید کننده روزانه یکتای ۳۳۰ میلیون نفری و رتبه ۸ در سایت Quantcast جای خود را بین کاربران محکم کرده است.

لینکدین Linkedin

شبکه اجتماعی لینکدین نیز از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است . محبوبیت Linkedin بیشتر بین کسانی است که قصد معرفی و به معرض دید گذاشتن محصولشان را دارند.
در حقیقت بیشتر برای بیزینس کسب و کارها و حرفه ای ها ساخته شده این شبکه اجتماعی که رتبه ۵۹ در سایت Alexa و رتبه ۹ از سایت آمارگیری Quantcast را دارد. این شبکه اجتماعی دارای بیش از ۵۷۵ میلیون کاربر و بیش از ۲۶۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

پینترست Pinterest

شبکه اجتماعی پینترست که خود را پین بورد مجازی میداند، یک شبکه اجتماعی تصویر محور مبتنی برا محتوای بصری است. رتبه الکسای این شبکه اجتماعی ۱۴۷ (سال ۲۰۱۹) و رتبه Quantcast آن ۱۳ بوده و ماهانه ۲۹۱ میلیون کاربر فعال دارد.

واتس اپ WhatsApp

نرم افزار واتس اپ یک اپلیکیشن رایگان برای ارائه خدمات پیام رسانی است اما این اپلیکیشن برای بسیاری از کاربران آن چیزی فراتر از یک سرویس پیام رسان می باشد. این برنامه امکان ارسال پیام متنی، تصویری، ویدئویی، صدا و… همچنین تماس تصویری را فراهم ساخته و با تعداد ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه در گروه بزرگ خانواده فیسبوک قرار دارد.

تامبلر Tumblr

تامبلر یک پلتفورم میکروبلاگینگ و یک شبکه اجتماعی است. رتبه این شبکه اجتماعی در سایت الکسا ۸۵ و بازدید کننده خالص ماهانه اش ۱۱۰ میلیون نفر می باشد. این شبکه اجتماعی تا آپریل ۲۰۱۹ میزبان ۴۶۳ میلیون بلاگ و ۱۷۱.۴ بیلیون پست بوده است.

فلیکر Flickr

فلیکر یک شبکه اجتماعی یا به عبارت دیگر یک سرویس میزبانی تصاویر با محبوبیت بالاست. رتبه الکسای آن ۶۴۷ و رتبه Quantcast آن ۱۳۹ و ۹۰ میلیون نفر کاربر ماهانه فعال است.

واین Vine

شبکه اجتماعی مبتی بر ویدئوی تازه پا به عرصه گذاشته تحت مالکیت توئیتر است که بیشتر بر روی گوشی های هوشمند و از طریق نرم افزار مخصوص آن برای گوشی ها استفاده میشود. این شبکه دارای ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و رتبه الکسای ۹۱۷ و رتبه ۳۳۵ Quantcast از آمار این سایت می باشد.

گوگل پلاس Google Plus

شبکه اجتماعی گوگل پلاس که در حقیقت متعلق به غول اینترنتی دنیا یعنی گوگل می باشد و براساس شایعاتی، برای رقابت با Facebook ساخته شده است، از دیگر شبکه های اجتماعی محبوب دنیاست.
این شبکه اجتماعی به دلیل اینکه بعنوان زیر دامنه از سایت اصلی گوگل است الکسای آن با خود سایت گوگل یکی است (رتبه ۱) بازدید کننده یکتای آن ۱۲۰ میلیون نفر تخمین زده می شود و رتبه آن در Quantcast، ۲۸ می باشد.

? حتما بخوانید: سایز تصاویر در شبکه های اجتماعی

اسکایپ Skype

وایبر Viber

لاین Line

اسنپ چت Snapchat

تلگرام Telegram

زینگ Xing

تیک تاک TikTok

میت آپ MeetUp