زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه

مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال

مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال و سرعت در تهیه آن و به دست آوردن بهترین قیمت از جمله دغدغه های پیمانکاران بوده و هست. هم اکنون در بعضی مکان ها عمده فروشان و خرده فروشان از طرح های توزیع دیجیتالی برای مقابله با تعدد توزیع مستقیم توسط تولید کنندگان سنتی یا وروی های جدید به صنعت آغاز کرده اند.

نتایج اولیه نشان می دهد که کسب و کارها و دیگر مشتریان نهایی تمایل به خرید مستقیم از طریق وب و برنامه های تلفن همراه همانند سایر کالاهایی که می خرند دارند. مثلا در اندونزی این روش در حال تثبیت خود می باشد. تولید کنندگان مصالح ساختمانی نباید اجازه بدهند که توزیع کنندگان تمام سهم و ارزش آنها را از این بازار آنلاین بگیرند.

سود بالاتر تنها یکی از مزایای فروش مستقیم به مشتری می باشد مزیت دیگر دسترسی به مشتری نهایی و داده های وی برای فروش بیشتر و بازاریابی هدفمند خواهد بود و اینکه بتواند محصولات خود را به سرعت بهبود بخشد و پشتیبانی خود را هم در سایت هم خارج از سایت افزایش دهد. این امر باعث افزایش وفاداری مشتری و باز کردن فرصت های رشد می باشد.

راهکار تولید کنندگان مصالح ساختمانی

تولید کنندگان مصالح ساختمانی باید در حال حاضر  و قبل از اینکه انقلاب دیجیتال چشم انداز صنعت آنها را تغییر دهد برای تطبیق استراتژی ها و توانایی های خود اقدام کنند.

اولین تولید کننده، اولین سازنده موفق خواهد بود که سهم بزرگی از بازار را خواهد گرفت. این مزایا نه تنها باعث افزایش ارتباط با مشتری بلکه با استفاده از تکنولوژی و همکاری با شرکت های لجستیکی باعث تقویت زیر ساخت ها و حمایت از تجارت الکترونیکی و ارتباط مستقیم با مشتریان خواهد شد. که درنهایت بقای تولید کنندگان را افزایش می دهد و در مقابل تهدیدی برای شرکت هایی خواهد بود که در این راه دیرتر قدم می گذارند.

برای کمک به این تولید کنندگان، شرکت بلوط به تولید کنندگان می تواند کمک نماید تا بتوانند نرم افزار و اپلیکیشن خود را تولید نمایند. و همچنین روندهای دیجیتالی آینده را رصد نمایند.  با اعمال راهکارهای ما، تولید کنندگان می توانند با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارند.

تحول در بازاریابی مشتریان مواد و مصالح ساختمانی

فرض کنیم که یک مشتری با یک پیمانکار ساختمانی برای بازسازی حمام خود تماس می گیرد. پیمانکار ساختمانی بجای اینکه به عاملیت فروش مراجعه و قیمت ها را ببیند از ای پد خود استفاده می کند. وی از یک نرم افزار که حمام مشتری را به صورت سه بعدی نشان می دهد استفاده می کند. مشتری و پیمانکار باهم بر روی رنگ کاشی، اندازه، روشویی و سایر ملزومات حمام بحث می کنند و بعد پیمانکار با استفاده از برنامه شرکت تولید کننده برای مشتری و با توجه به انتخاب های وی قیمت مصالح را حساب می کند و در صورتیکه مورد موافقت مشتری واقع شد با استفاده از انتخاب های وی به صورت خودکار به یک پلت فرم مدل سازی اطلاعات ساختمانی ارسال می شود.

حال این پلت فرم سفارش را به تولید کننده ارسال می کند و بعد هم نحوه استفاده از مواد و مصالح را طراحی می کند. حال تولید کننده با استفاده از سیستم حمل و نقل های جدید سفارش را به دست مشتری می رساند. حال با استفاده از این نرم افزار وسایل ارسالی نیز رد گیری می شوند تا زمان دقیق دریافت مشخص شود. حال تولید کننده می تواند به پیمانکار فیلم نحوه استفاده از مواد و مصاح را هم ارسال نماید که چگونه مواد و مصالح را استفاده و با استاندارد بالایی کار خود را تحویل نماید.

فروشنده حتی بر مبنای خرید قبلی پیمانکار و موقعیت کنونی وی می تواند به او پیشنهاد بدهد یعنی با نگاه به گذشته بتواند استراتژی خرید وی را اصلاح کند یا پیشنهاد بدهد.

استفاده از تکنولوژی در فروش

بسیار از تکنولوژی ها در حال حاضر برای پیاده سازی این دیدگاه دیجیتالی وجود دارد اما تعداد کمی از فروشندگان از این تکنولوژی استفاده می کنند.

هنوز تولید کننده از روش غیر مستقیم سنتی توزیع استفاده می کنند که در آن تولید کنندگان مصالح ساختمانی را به عمده فروش ها و بعد به خرده فروشان که در ارتباط با مشتریان و پیمانکاران هستند می فروشند.

مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال

این توزیع کنندگان مجموعه محصولات را به صورت اعتباری دریافت و به مشتری ارائه می دهند. در بسیاری از موارد توزیع کننده مسئول تحویل کالا به مشتری می باشد. در صنایع دیگر این روش توزیع متحول و از روشهای آنلاین استفاده می کنند.

بنابراین این مدل نیز دیر یا زود با روش جدید جایگزین خواهد شد.در این روش تولید کنندگان، محصولات خود را به مشتریان مستقیم خواهند فروخت و از حمل و نقل شخص ثالث (مثل الوپیک) برای تحویل کالا استفاده خواهند کرد.

? حتما بخوانید: تبلیغات شرکت های ساختمانی چگونه موثر است؟

مساله اصلی زمان این تغییر می باشد چرا که این تغییر اجتناب ناپذیر است.

پذیرش دیجیتالی

تحقیقات ما نشان داده است که شرکت های ساختمانی به یک مرحله از تحول دیجیتالی رسیده اند. تولید کنندگان سنگین (کسانی که در ترکیب، بتن آماده بتن، سیمان، سنگ فرش آسفالت و صنایع ساختمانی) در مرحله اول تحول قرار دارند. تولید کننده های سبک (سازندگان محصولات بتنی، دیوار پوش، عایق ها، آجر، کاشی، لوله ها و شیشه) در مرحله اولیه یا مرحله میانی قرار دارند. توزیع کنندگان (عمده فروشان و خرده فروشان) به مرحله وسط یا پیشرفته رسیده اند. با این حال، حتی پیشرفته ترین شرکت های مصالح ساختمانی از نظر دیجیتالی به طور قابل توجهی  از شرکت های صنایعی مانند رسانه ها، خرده فروشی ها و مسافرت و گردشگری عقب مانده اند.

۱- مرحله اول :

در مراحل اولیه ورود مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال، شرکت های ساختمانی فقط به طور غیر هماهنگ مراحل ابتدایی را در استفاده از تکنولوژی دیجیتالی انجام داده اند. تمرکز اصلی این شرکت ها در پیاده سازی بازاریابی دیجیتالی بوده است از قبیل استفاده از ابزارهای شرکت های تجارت الکترونیکی مثل تهیه وب سایت، ارتباطات اینترانتی، توسعه برنامه های بازاریابی آنلاین. این شرکت ها تحقیق نمی کنند که کدام موارد مربوط به مشتری که آزاردهنده و نقطه ضعف می باشد باید بهبود پیدا کند.

۲- مرحله دوم :

در مرحله بعد ایجاد زیرساخت هاست، شرکت ها یک آینده دیجیتالی را در نظر می گیرند و بعد شروع به انجام کار دیجیتالی برای رسیدن به آن می کنند. آنها فعالیت های ابتکاری را برای از بین بردن نقاط آزار دهنده در ارتباط با مشتری را انجام می دهند. این تلاش ها شامل ایجاد یک وب سایت پرمحتوا، جمع آوری و ساختار دهی به اطلاعات بزرگ با استفاده از ابزارهای پیشرفته سیستم مدیریت مشتریان و مشارکت در رسانه های اجتماعی می باشد. این شرکت ها مراحل و اقدامات اولیه را برای اعمال تجزیه و تحلیل های داده های بزرگ انجام می دهند.

۳- مرحله پیشرفته :

پس از ورود مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال وقتی که شرکت های ساختمانی به مرحله پیشرفته می رسند، جاه طلبی های دیجیتالی در ذات شرکت رخنه می کند. در بعضی موارد سرمایه گذاری جدا برای مرحله انتقال صورت میگیرد و به صورت سیستماتیک نقاط ضعف فرآیند مشتری آدرس دهی و شناسایی می شود. اگر چه اهداف دیجیتالی به طور مرکز تعریف و پیاده می شوند اما برنامه های خاص برای سازمان ها تعریف می شود.

ابتکارات پیشرفته معمولا شامل همکاری در راه اندازی استارت آپ ها،  آزمایش ایده های جدید ، خطا سنجی ایده های مربوط به اپ ها و نرم افزارهای موبایلی می باشد.

این شرکت ها معمولا فرصت های بیشتری برای استفاده از داده های بزرگ و تجزیه و تحلیل پیشرفته دارند.

گرچه تاکنون، توزیع کننده تنها بازیکنان مصالح ساختمانی هستند که به بلوغ مرحله سوم دیجیتالی رسیده اند و آنها به دنبال گذار دیجیتالی هستند و می دانند که چگونه تجارت الکترونیک بر وفاداری مشتری و افزایش درآمد تاثیر میگذارد.

مرحله گذر توزیع کنندگان

مرحله گذر توزیع کنندگان بسیار سریع اتفاق افتاده است. مثلا شرکت مثلی فلچر به سرعت یک آزمایشگاه نوآوری دیجیتالی ایجاد کرده است که تنها چند سال پس از اولین ابتکارات دیجیتالی خود بوده است.

مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال

اولین شرکت هایی که از تجارت الکترونیک برای فروش و توزیع مصالح ساختمانی استفاده کرده اند، توانایی رشد درآمد را نشان داده اند. خانه دپو و W.W. گرینگر شاهد افزایش مداوم درآمد تجارت الکترونیک به عنوان درصدی از درآمد کل بوده اند.

شرکت Home Depot بیش از ۷۰۰،۰۰۰ مورد آنلاین را ارائه می دهد، در مقایسه با ۳۵،۰۰۰ در فروشگاه های معمولی.

مشتریان می توانند سفارشات آنلاین خود را در یک فروشگاه نزدیک به خود انتخاب کنند که برای موفقیت، ابتکار امری حیاتی بوده است. در سال ۲۰۱۴، خرده فروشان ۱.۵ میلیارد دلار در زمینه زنجیره تامین و بهبود تکنولوژی برای ادغام فروش آنلاین و سنتی سرمایه گذاری کردند.

شرکت .دبیلیو دبیلیو  گرینگر که عمدتا مشتریان تجاری را تامین می کند، بر روی فروش یکپارچه از طریق شعبه ها، کاتالوگ، وب سایت و برنامه های تلفن همراه متمرکز شده است. هدف از ایجاد پایگاه مشتریان کسب و کار، معرفی یک راه حل مدیریت موجودی آنلاین و برنامه ای است که مشتریان می توانند از آنها خریداری کنند. در آینده ما انتظار داریم که فروش تجارت الکترونیک از طریق ابتکاراتی مانند این، بزرگترین منبع رشد درآمد برای شرکت های ساختمانی باشد.

چهار الگو که دوره گذار را شکل می دهد

در بحث های ما با مدیران و مشتریان، چهار الگو که دوره گذار را شکل می دهند مشخص گردید.شرکت ها نیاز دارند تا مهارتهای کارشناسی خود را در این موضوعات تقویت کنید و قابلیت های خود را برای اجرای طرح بسازند و ایجاد کنند.

موبایل و اطلاعات واقعی:

از طریق موبایل و GPS ، تولید کنندان می توانند به مشتریان خود بگویند در هر کجا و در چه زمانی چه خدماتی را ارائه می دهند. شرکت های پیشرو، اپ های  خود را پیاده کرده اند و به نیازهای منحصر به فرد مشتریان پاسخ می دهند.

برای مثال ،  شرکت های دبلیو دبیلیو گرینگر و keep stock به مشتریان کمک می کند که محصولات خود را وقتی سرکار هستند و دسترسی به کامپیوتر خانه ندارند ذخیره کنند و اپ (برنامه) به آنها این امکان را می دهد که با اسکن برچسب ها سفارش دهند وهمچنین کمپانی ها دارای اپی هستند که به مشتری اجازه می دهد تا سفارش خود را ردیابی کند و سفارشات و تحویل ها را بر مبنای GPS بروز نماید.

استفاده از فناوری های تلفن همراه و GPS در بازارهای در حال ظهور و در جایی که دستگاههای تلفن همراه استفاده می شوند بسیار مهم هستند،

شرکت پی پی سی ، که یک شرکت سیمان در آفریقا می باشد، دارای اپلیکیشنی است که در آن می توانید محل انبار، ابزار تعیین مقدار و قیمت محصول را ببینید و این قیمت در زمان تبلیغات نیز اپدیت می شود.

? حتما بخوانید: ساخت کسب و کار موفق ساختمانی

ما نمونه هایی از سایر صنایع داریم که می توان به آن اشاره کرد همانند اوبر که با تکنولوژی جدید برای مسافران تاکسی ارائه کرد و سهم سایر تاکسیرانی ها را کم کرد.

سفر چند کاناله مشتری :

تولید کنندگان باید به مشتریان، از طریق چند کانال سرویس دهند. همانند مکان های فیزیکی، مراکز تماس، وب، دستگاهها موبایل. شرکت ها با استفاده از رسانه های اجتماعی و ارتباط با مشتریان برای خود ارزش افزوده و رقابتی ایجاد می کنند.مدل های کارآفرینی نوآورانه باعث می شود تا فروشندگان وقت خود را میان چندین وظیفه همانند تعامل رودرو با مشتریان، خدمات از راه دور به مشتران و ایجاد محتوا برای رسانه های اجتماعی تقسیم کنند.

سریع و دسترسی مستقیم، مشتریان می خواهند که فرآیند فروش مستقیم آسان و سریع همانند خرید از مغازه باشد. برای پاسخگویی به این نیاز، تولید کنندگان باید بتوانند محتوای سفارشی، پیشنهادات محصول و توصیه ها را ارائه دهند تا مطمئن شوند که وب سایت و اپ ها در استفاده مفید هستند.

استفاده از تکنولوژی GPS برای دادن پیشنهادات به مشتریان بر مبنای موقعیت مکانی آنها برای ساده سازی روند فروش ضروری است. تولید کنندگان همچنین بازگشت مشتری را باید ساده کنند همانند ذخیره سازی خودکار، جزئیات حمل و نقل و پر کردن اتوماتیک فرم . شرکت های پیشرو در حال حاضر ارائه بازخور مشتریان را ساده سازی نموده اند بنابراین به راحتی کمپین ها متوجه می شوند که چگونه محصولات خود را بهبود بدهند.

پلت فرم اطلاعات ساختمان (BIM)

در ادامه ی مواد و مصالح ساختمانی در عصر دیجیتال ، پلت فرم اطلاعات ساختمان (BIM) اجازه می دهد معماران و پیمانکاران یک تصویر مجازی از ظاهر فیزیکی پروژه ها ایجاد کنند. این تصویر باعث ساده سازی و سرعت بخشیدن به تصمیمات سهامداران، سازمان های دولتی، پیمانکاران کوچک می شود.

پلت فرم اطلاعات ساختمان، دسترسی به سازمان و مدل ها را از هرجایی و در هر زمانی ممکن و با هر وسیله ای همانند موبایل ممکن می سازد. با تسهیل تعاملات بین ذینفعان، استفاده از پلت فرم ابری، باعث تسریع برنامه ریزی و اجرای پروژه می شود و اطمنیان می دهد که مواد درست استفاده شده است.

در حال حاضر برای برخی از پروژه های دولتی در دانمارک، فنلاند، نروژ، کره جنوبی و انگلستان استاندارد شده است و رشد شدیدی در میان پروژه های مربوط به ایجاد امکانات بهداشتی، زیرساخت ها و عرصه های ورزش های بزرگ داشته است. برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی، استفاده از BIM فرصت های فروش را افزایش می دهد، زیرا استفاده از سیستم عامل های مبتنی بر ابر باعث می شود که مشتریان بتوانند به طور مستقیم محصولات آنها را سفارش دهند.