زمان مطالعه : ۱۵ دقیقه

داستان علی‌بابا؛ غول چینی کسب و کار اینترنتی

پدیده‌ علی‌بابا

زمانی که بحث خرید آنلاین به میان می‌آید بسیاری به یاد وبسایت هایی مانند آمازون و ایبی (ebay) می‏افتند. اما هفته نامه اکونومیست در یکی از نسخه‌های جهانی‌اش تصویری از وبسایت علی بابا (alibaba) را به چاپ رساند و از تیتر “پدیده علی بابا” استفاده کرد. به اعتقاد اکونومیست اقتصاد چین در راستای تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان در حال توسعه تجارت الکترونیک است و وبسایت چینی علی بابا که در واقع وبسایتی برای معامله میان عرضه کنندگان است یکی از نمادهای این توسعه محسوب می‏شود.

گروه هلدینگ علی بابا یک شرکت تجارت الکترونیک چینی است که از طریق پرتال های وب، خدمات فروش C2C، B2C و B2B ارائه می دهد. سرویس‌های پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید و رایانش ابری داده‌محور از جمله دیگر سرویس‌های این شرکت هستند. وب‌سایت علی بابا در سال ۱۹۹۹ توسط «جک ما» و با همکاری «پنگ لی» تأسیس و از سال ۲۰۰۱ به سوددهی رسید. هدف از راه‌اندازی این پورتال B2B این بود که تولیدکنندگان چینی بتوانند با خریداران خارج از کشور ارتباط برقرار کنند. در سال ۲۰۱۲، درآمد دو پورتال علی بابا به ۱۷۰ میلیارد دلار رسید. این شرکت در سال ۲۰۱۶ توانست شرکت وال‌مارت را پشت سر بگذارد و عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی دنیا را از آن خود کند. این شرکت در ۱۹۰+ کشور فعالیت می‌کند و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی دنیا شناخته می‌شود. ۵۰۰ میلیون کاربر فعال به‌طور ماهیانه از اپلیکیشن موبایل علی بابا استفاده می‌کنند. حجم ناخالص کالای این شرکت از ترکیب شرکت‌های آمازون و ای‌بی بیشتر است.

داستان موفقیت مجموعه علی بابا

از همان آغاز، بنیانگذاران این شرکت این عقیده را به وجود آوردند که اینترنت با فعال کردن بنگاه های کوچک به نوآوری و فناوری می تواند در اقتصادهای داخلی و جهانی، زمینه بازی و پیشرفت را ارتقاء دهد. از زمان راه اندازی اولین وب سایت خود به صادرکنندگان، تولید کنندگان و کارآفرینان کوچک چینی در فروش بین المللی کمک می کند، گروه علی بابا در تجارت آنلاین و موبایل به یک رهبر جهانی تبدیل شده است. امروزه این شرکت و شرکت های مرتبط با آن در بازارهای آنلاین عمده فروشی و خرده فروشی و همچنین مشاغل رایانش ابری، رسانه های دیجیتال و سرگرمی، ابتکارات و موارد دیگر فعالیت می کنند.

روند رشد علی بابا

مؤسس علی بابا Alibaba.com

«ما یون» با اسم حرفه ای «جک ما»، ۱۵ اکتبر سال ۱۹۶۴ در خانواده ای متوسط و اهل موسیقی سنتی چینی در شهر هانگژو چین به دنیا آمد. مؤسس علی بابا با مدرک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه هانگژو، به عنوان مدرس زبان در دانشگاه دیانزی هانگژو مشغول تدریس شد و پس از انفجار صادرات محصولات چینی، یک دفتر ترجمه دایر کرد و از طریق دفتر ترجمه کسب در آمد داشت. در سال ۱۹۹۴ خبر اینترنت در همه جای دنیا پیچیده بود و جک ما و دوستانش برای آشنایی با آن برای نخستین بار به آمریکا سفر کرد و در این کشور با پدیده ای به نام اینترنت آشنا شد.

? حتما بخوانید: از “جک ما” بیشتر بدانید

آغاز علی بابا

جک ما در نخستین برخورد خود با فناوری اینترنت، متوجه شد که اطلاعات بسیاری در مورد کشورهای مختلف دنیا در فضای اینترنت وجود دارد پس بعد از آشنایی با اینترنت، اولین کاری که انجام داد این بود که در مورد کشور چین جستجو کند. اما او برخلاف باورش نتوانست هیچ اطلاعاتی از چین در اینترنت پیدا کند. همین موضوع باعث شد جک ما یک وبسایت چینی راه اندازی کند. بنابراین تصمیم گرفت یک وب‌سایت چینی در این مورد راه‌اندازی کند. او سایت خود را در ساعت ۹:۴۰ راه‌اندازی کرد و در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه چند نفر به او پیغام دادند تا بیشتر در مورد کارش آشنا شوند. همچنین او ایمیل های زیادی از سوی کاربران چینی اینترنت دریافت کرد و به پتانسیل بالای این محیط پی برد. بعد از این ماجرا او متوجه شد که اینترنت دنیای بزرگی است و فرصت‌های زیادی برای تجارت دارد. جک ما توانست به همراه همسر و یکی از دوستانش ۲۰ هزار دلار سرمایه جمع کند و در آوریل سال ۱۹۹۵ کمپانی اینترنتی «China Yellow Pages» را تأسیس کرد. کسب و کار این شرکت در حوزه راه اندازی وبسایت های چینی بود و به اعتقاد برخی از کارشناسان، نخستین تجارت اینترنتی در چین به شمار می آمد. China Yellow Pages نام اولین شرکت جک ما بود و توانست در طی ۳ سال مبلغ ۸۰۰ هزار دلار درآمد کسب کند. او در یکی از کنفرانس‌های خود در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که در سن ۳۳ سالگی با اینترنت آشنا شده و تا به حال حتی یک خط هم کدنویسی انجام نداده است.

موسس علی بابا

با وجود درآمد چند صد هزار دلاری جک ما از ادامه کار در آن راضی نبود؛ چرا که پس از مدتی مجبور شد با شرکت دولتی China Telecom وارد شراکت شود و عملاً کنترل مجموعه خود را از دست داد. او ترجیح داد به وزارت تجارت خارجی چین بپیوندد و در آنجا ریاست بخش فناوری اطلاعات را به عهده گیرد. جک ما یک سال در پست مذکور فعالیت کرد اما در سال ۱۹۹۹ با استعفا و ترک شغل، به شهر خود هانگژو بازگشت و به کمک یک تیم ۱۸ نفره از دوستان و سرمایه ۸۰ هزار دلاری، تجارت B2B استارتاپ علی بابا (اتصال تولیدکنندگان چینی به خریداران بین المللی) را در آپارتمان شخصی اش آغاز کرد. این کمپانی در قالب وبسایت Alibaba.com محصولاتی که صادرکنندگان در اختیار داشتند را به صورت دسته بندی شده برای خریداران نمایش می داد. جک ما بعد از موفقیت‌های اولیه، توانست نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند و کسب‌و‌کار خود را رونق دهد.

در واقع علی بابا بر خلاف فروشگاه های اینترنتی، هیچ انباری نداشت و نقش بازار مجازی را برای فروشندگان و خریداران بازی می کرد. ایده علی بابا به سرعت مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت و در همان سال توانست از طریق یک برنامه حمایتی برای تطابق با استانداردهای سازمان تجارت جهانی، ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

تیم ۱۸ نفره علی بابا

جک ما چهره شناخته شده علی بابا است، اما در حقیقت ۱۷ فرد مهم دیگر نیز وجود دارند که از ابتدای کار در سال ۱۹۹۹ غول تجارت الکترونیکی “علی بابا” را تأسیس کردند. اما آنها چه کسانی هستند؟ به همین ترتیب، تیم بلـوط به دنبال تحقیق و بررسی برای کشف ۱۸ عضو موسس گروه رفت و یافته های ما را در اینفوگرافیک زیر خلاصه شد. جالب ترین مطابی که از این گزارش پیدا کردیم این بود که بنیانگذاران “علی بابا”، از صنایع و رشته‌های مختلف و متنوعی همچون روزنامه نگاران، سرمایه گذاران بانکی، توسعه دهندگان وب، آموزش و بسیار صنایع دیگر گرد هم آمده بودند.

بنیانگذاران علی بابا

بنیانگذاران علی بابا

 

نام گذاری “علی بابا”

گروه علی بابا در آپارتمان جک ما، شکل گرفت. ما در خصوص شکل‌گیری علی بابا جالب است بدانید که این نام از مجموعه داستان های هزار و یک شب خاورمیانه بدلیل جذابیت جهانی انتخاب شده است؛

نقل قولو جک ما این چنین می‌گوید:

یک روز در کافی شاپی در سانفرانسیسکو در این فکر بودم که علی بابا اسم خوبی است. سپس یک گارسون آمد، از او پرسیدم: علی بابا را می شناسید؟ گفت: بله. پرسیدم: از علی بابا چه می دانید؟ گفت: «Open Sesame!» (وِردی که علی بابا باید برای بازشدن درب غاری که ۴۰ دزد در آن مخفی شده بودند، می‌خواند). گفتم: بله، این همان نامی است که من می‌خواهم. سپس در خیابان ۳۰ نفر را پیدا کردم و از همه آنها پرسیدم: آیا علی بابا را می شناسید؟ هندی ها، آلمانی ها، ژاپنی ها، چینی ها و… همه علی بابا را می شناختند. “علی بابا، Open Sesame” علی بابا تاجر مهربان و باهوشی بود که به همشهری‌هایش کمک کرد. این اسم به راحتی تلفظ می شود و در کل دنیا شناخته شده است. علی بابا می‌تواند به شرکت های کوچک و متوسط کمک کند. ما همچنین اسم «علی ماما» را نیز برای گسترش کارمان در آینده ثبت کردیم، شاید زمانی کسی بخواهد با ما همکاری کند!

داستان موفقیت مجموعه علی بابا و جک مایون

گسترش حوزه فعالیت علی بابا

ایده‌ی شرکت به‌اندازه‌ای جالب بود که توانست سال ۲۰۰۰، ۲۰ میلیون دلار سرمایه از سافت‌بانک دریافت کنند. در سال ۲۰۰۰ بیش از ۱ میلیون کاربر در سایت علی بابا ثبت‌ نام کرده بودند. شرکت علی بابا سعی داشت فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند. به همین منظور در سال ۲۰۰۳ وبسایت «Taobao» را برای رقابت مستقیم با eBay باز هم در آپارتمان جک ما راه اندازی کرد و یک سال بعد سیستم پرداخت آنلاین «Alipay» را معرفی نمود. علی بابا همچنین در اکتبر سال ۲۰۰۵ طی شراکتی با یاهو، عملاً بخش چین این کمپانی را در اختیار گرفت و توانست تا پایان سال ۲۰۱۲، مجموع تراکنش های مالی آنلاین خود را به بیش از ۱ تریلیون یوآن (۱۵۹ میلیارد دلار) برساند.

در حال حاضر فعالیت مجموعه “علی بابا” کاملاً گسترده است و مجموع دارایی های این گروه ارزشی بالغ بر ۷۶ میلیارد دلار دارد. این مجموعه سالانه ۶.۲ میلیارد دلار سود خالص را روانه جیب سهام داران خود می‌کند. علی بابا هم اکنون با بیش از ۵۰ هزار کارمند، ارزش بازاری بیش از ۴۷۱ میلیارد دلار داشته و ارزشمندترین کسب و کار اینترنتی دنیاست.

نقل قول

مأموریت گروه علی بابا این است که انجام هر کاری را آسان و راحت انجام دهید.

داستان مجموعه علی‌بابا از زبان سایت اصلی

در سال ۲۰۱۳ جک ما از سمت مدیریت اجرایی علی بابا کناره گیری کرد و بر صندلی ریاست هیئت مدیره تکیه زد. او پس از مدت کوتاهی به عضویت مجمع جهانی اقتصاد درآمد و در سال ۲۰۱۴، سهام کمپانی را به صورت عمومی عرضه نمود. جالب است بدانید که جک ما تمام این کارها را بدون نوشتن حتی یک خط برنامه کامپیوتری و یا فروش محصول به مشتری انجام داده، و در مسیر خود با مدیریت افراد توانسته به اهداف مورد نظر دست پیدا کند. پس از عرضه عمومی سهام جک ما با ثروتی که از این راه به دست آورد، تبدیل به سی و ششمین ثروتمند دنیا شد.

? حتما بخوانید: شکست‌های علی بابا

زیرمجموعه‌های هلدینگ علی‌بابا از ابتدا تاکنون

این هلدینگ روزانه بیش از ۳۰ میلیون محموله را به دست مشتریان می رساند و تقریباً در تمامی کشورهای دنیا فعال است. این مجموعه از چندین وبسایت و شرکت ریز و درشت تشکیل شده که در ادامه به اصلی ترین موارد می پردازیم:

زیرمجموعه علی بابا

Alibaba.com

نخستین کسب و کار هلدینگ (۱۹۹۹). در این وبسایت شرکت ها و تأمین کنندگان محصولات خود را به کمپانی های بزرگ و مشتریان در سراسر دنیا به صورت کلی (کل فروشی) عرضه می کنند. Alibaba.com بزرگ ترین وبسایت B2B برای کسب و کارهای کوچک و متوسط می باشد. این شرکت در هانگزو افتتاح شد که ۳ سرویس اصلی ارائه می دهد. پرتال انگلیسی شرکت (Alibaba.com) مبادلات بین واردکنندگان و صادرکنندگان بیش از ۲۴۰ کشور و منطقه را انجام می دهد و پرتال چینی ۱۶۸۸.com مبادلات B2B داخلی چین را انجام می دهد. علاوه بر این، Alibaba.com، یک وبسایت مبادلات خرده فروشی به نام AliExpress.com دارد که به خریداران کوچک تر اجازه می دهد، مقادیر کمتری از کالاها را با قیمت عمده فروشی بخرند.

۱۶۶۸.com

این وبسایت در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد و کارکرد مشابهی با وبسایت اصلی علی بابا دارد؛ اما حوزه فعالیت آن به بازار داخلی چین محدود شده است.

Taobao.com

فروشگاه اینترنتی تائوبائو که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد و طیف وسیعی از محصولات را به مصرف کنندگان نهایی در چین عرضه می کند. Taobao، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین C2C در کشور چین می باشد. این وبسایت در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شده و محصولات متنوعی در آن به فروش می رسد. در ژانویه ۲۰۱۵، Taobao بر اساس رتبه بندی Alexa.com به لحاظ میزان بازدید در کشور چین، رتبه دوم را کسب کرد. رشد Taobao به دلیل ثبت نام رایگان و عدم دریافت کمیسیون برای مبادلات و ارائه خدمات پرداخت رایگان بوده است.

تبلیغات ۸۵ درصد از درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است. این وبسایت در سال ۲۰۰۹ به نقطه سر به سر رسید. در سال ۲۰۱۲ فروش Taobao از مرز ۱۶۰ میلیارد دلار گذشت و در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۲، با فروش ۳ میلیارد دلاری در یک روز، بزرگ ترین فروش آنلاین را رقم زد.

Aliwangwang

شرکت علی بابا در سال ۲۰۰۴ یک ابزار و نرم‌افزار پیام‌رسان فوری به نام Aliwangwang طراحی و به بازار عرضه کرد. این ابزار ارتباطات صوتی، تصویری و تعامل میان خریداران و فروشندگان آنلاین سایت Taobao را تسهیل می‌کرد. در سال ۲۰۱۴، تعداد کاربران این سرویس به ۵۰ میلیون نفر رسید و دومین ابزار پیام فوری در چین شد.

سرویس Alipay

این سرویس در سال ۲۰۰۴ توسط شرکت علی بابا راه‌اندازی شد. این سرویس یک پلت‌فرم پرداخت آنلاین شخص ثالث است که هزینه‌ای برای تراکنش‌ها دریافت نمی‌کند. همچنین سرویسی ارائه می‌دهد که خریداران به کمک آن می‌توانند به فروشندگان اعلام کنند آیا از خرید خود راضی بوده‌اند یا خیر. شرکت علی بابا در یک اقدام جنجالی از سرویس Alipay جدا شد. طبق گزارشات تحلیلی، این سرویس با ۳۰۰ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین سهام بازار چین را دارد. Alipay در سال ۲۰۱۳ محصول مالی جدیدی با نام Yu’ebao ارائه‌ کرد. شرکت علی بابا نیز در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که قصد دارد سرویس پرداخت مبتنی بر تشخیص چهره را به بازار معرفی کند.

سرویس Yahoo! China

این سرویس در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شد. شرکت علی بابا در سال ۲۰۰۵ همکاری خود را با شرکت یاهو آغاز کرد و درنتیجه مدیریت سرویس آن را در چین بر عهده گرفت. این پورتال چینی سرویس‌های اینترنتی مانند اخبار، ایمیل و جستجو را به کاربران عرضه می‌کند. شرکت علی بابا در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که طی توافقنامه‌ای، سرویس‌های فنی Yahoo! China دیگر فعالیتی نخواهند داشت. بنابراین کاربران این سرویس ایمیل چند ماه فرصت داشتند که پیام‌های خود را به سرویس پیام‌رسان Aliyun منتقل کنند.

Alimama.com

وبسایت ارائه خدمات بازاریابی که در ارتباط با تائوبائو، که از سال ۲۰۰۷ امکان فروش محصولات را هم فراهم می کند.

Tmall.com

Tmall.com در آوریل ۲۰۰۸ به عنوان یک خرده فروشی آنلاین برای تکمیل پرتال C2C تائوبائو معرفی و در جون ۲۰۱۱ از تائوبائو مستقل شد. این وبسایت با عرضه محصولات باکیفیت و برندهای لوکس، مصرف کنندگانی با درآمد بیشتر را هدف قرار داده است و در اکتبر ۲۰۱۳ هشتمین سایت پر بازدید چین شد و در حال حاضر برند های جهانی را به طبقه ثروتمند رو به رشد چینی ارائه می دهد.

سرویس (Alibaba Cloud Computing (Aliyun

شرکت علی بابا در جشن ۱۰ سالگی تأسیس خود یعنی در سال ۲۰۰۹، پلت‌فرم‌های رایانش ابری خود را معرفی کرد. این پلت‌فرم‌ها شامل داده‌کاوی تجارت الکترونیک، پردازش داده‌های تجارت الکترونیک و سفارشی‌سازی داده‌ها هستند. هدف اصلی رایانش ابری علی بابا (www.aliyun) فراهم کردن خدمات جمع آوری و پردازش داده های تجارت الکترونیک و سفارشی سازی آنها با قیمت مناسب و انعطاف پذیری بالاست. اپراتورهای تحقیق و توسعه‌ی این پلت‌فرم (R&D) در هانگژو، پکن، هنگ‌کنگ، سنگاپور، سیلیکون‌ولی و دوبی مستقر هستند. Alibaba Cloud یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری های‌اند در چین است. در جولای ۲۰۱۴، Aliyun با Inspur (بزرگ ترین شرکت رایانش ابری در چین) شریک شد.

eTao.com

eTao.com در سال ۲۰۱۰ توسط Taobao به عنوان یک وبسایت خرید مقایسه ای، معرفی و در ژوئن ۲۰۱۱، به یک کسب و کار مستقل تبدیل شد. این وبسایت نتایج جستجوی بیشتر فروشگاه های اینترنتی چینی شامل جستجوهای محصولات، تخفیفات و کوپن ها را نشان می دهد. خریداران آنلاین، می توانند از این وبسایت برای مقایسه قیمت و شناسایی بهترین گزینه ها استفاده کنند. eTao محصولات وبسایت های آنلاین مختلفی از جمله:Amazon China، Dangdang، Gome، Yihaodian، Nike China و Vancl همچنین Taobao و Tmall را ارائه می دهد.

Juhuasuan.com

سایت Taobao در مارچ ۲۰۱۰، یک وبسایت خریدهای گروهی در چین با نام Juhuasuan.com راه‌اندازی کرد. این وب‌سایت خدمات جدیدی با نام فروش تازه برای کاربران فراهم می‌کرد. Juhuasuan با استفاده از مدل معامله روز (Deal of the day) محصولاتی که فقط در یک دوره زمانی محدود (۱ تا ۲ روز) با قیمت خاصی در دسترس هستند، را می فروشد. برای خرید این محصولات با تخفیف های قابل توجه ، فقط می توان در دوره زمانی تعیین شده، اقدام به خرید آنها کرد. این سایت به‌اندازه‌ای موفق بود که در اکتبر ۲۰۱۱ به یک کسب‌و‌کار مستقل تبدیل شد.

Aliexpress.com

AliExpress یک سرویس خرده‌فروشی آنلاین برای کسب و کارهای کوچک چینی است که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. آن‌ها را به خریداران سراسر جهان معرفی می‌کند تا بتوانند محصولات خود را به بازارهای بین المللی بفروشند. این سایت به‌عنوان پربازدیدترین سایت تجارت الکترونیک در روسیه شناخته شده و مشابه آمازون می‌باشد و هر چیز که بخواهید، می‌توانید در آن پیدا کنید. فروشندگان این سایت شرکت‌ها یا افراد مستقل هستند و می‌توانند به‌طور مستقیم با خریداران ارتباط برقرار کنند. تفاوت اصلی آن با Taobao در این است که خریداران بین‌المللی را که به‌طور عمده در آمریکا، روسیه، برزیل یا اسپانیا هستند هدف قرار می‌دهد. این وبسایت به مشتریان اجازه می دهد از سراسر دنیا به محصولات کل فروشی های علی بابا دسترسی پیدا کنند.

Cainiao logistics Network

گروه علی بابا در مِی ۲۰۱۳، Cainiao Network را همراه با کنسرسیوم شرکت‌های لجستیک راه اندازی کرد. این بستر، بستر اشتراک گذاری اطلاعات خریداران و فروشندگان برای برنامه ریزی مناسب عرضه و تقاضا در محیط تجارت اینترنتی می‌باشد.

Alibaba Smart Tv

گروه علی بابا در جولای ۲۰۱۳ از سیستم عامل هوشمند تلویزیون علی بابا رونمایی کرد.

Laiwang (DianDianChong)

گروه علی بابا در سپتامبر ۲۰۱۳، طی اعلامیه رسمی برنامه شبکه های اجتماعی تلفن همراه خود، Laiwang (که در حال حاضر با عنوان DianDianChong شناخته می شود) را راه اندازی کرد.

Ali Telecom

گروه علی بابا در سال ۲۰۱۴ ارائه خدمات اپراتورهای شبکه مجازی موبایل (MVNO) را با نام تجاری Ali Telecom در چین آغاز کرد.

Ant financial services

پلتفرم خدمات مالی علی بابا که به کسب و کارهای کوچک و مشتریان اجازه می دهد از اکوسیستم اینترنت برای راه اندازی و پیشبرد تجارت خود استفاده کنند در اکتبر ۲۰۱۴ راه اندازی شد.

Ding Talk

گروه علی بابا در سال ۲۰۱۵، DingTalk، یک ابزار پیام رسانی گروهی تلفن همراه متناسب با نیازهای ارتباطی SME ها را راه‌اندازی کرد.

Alibaba Global Leadership Academy (AGLA)

گروه علی بابا در سال ۲۰۱۶، برنامه آکادمی رهبری جهانی علی بابا (AGLA) را راه اندازی کرد. این برنامه و استراتژی، یک برنامه توسعه استعدادها برای پرورش رهبران آینده جهانی Alibaba است.

اولین خودرو مجهز به اینترنت

شرکت علی بابا علاوه بر خرده‌فروشی، در زمینه‌های دیگری مانند تولید ماشین‌های هوشمند نیز فعالیت می‌کند. خودروی اسپرت شرکت علی بابا در جولای ۲۰۱۶ “OS’Car” به عنوان خستین اتومبیل مجهز به اینترنت بر اساس سیستم عاملی با همکاری SAIC Motor Corp با قابلیت تولید انبوه به نام YunOS راه اندازی شد. هدف این شرکت از اتصال خودروها به اینترنت، این است که زندگی بهتری برای مردم دنیا فراهم کند.

موسسه تحقیقات مشترک Alibaba-NTU

گروه علی بابا و دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU) در سال ۲۰۱۸ موسسه تحقیقاتی مشترک Alibaba-NTU را راه اندازی کرد.

A100

گروه علی بابا در ژانویه ۲۰۱۹ برنامه “A100” را راه اندازی کرد، که به شرکتها یک راه حل جامع و یکجانبه برای سرعت بخشیدن به تحول دیجیتالی آنها ارائه می دهد.