مزیت های دیجیتال مارکتینگ

قبلا با عناوین مختلفی در مورد دیجیتال مارکتینگ و این دنیای کسب و کار امروزی صحبت کرده ایم و در مقالات متعددی هم بصورت جزیی و هم کلی دیجیتال مارکتینگ و انواع ها در کسب و کار را توضیح داده ایم. پیشنهاد میکنم این مقالات را بخوانید تا به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید. آشکار است که جهان تکنولوژی، دیجیتال مارکتینگ و شبکه های اجتماعی (social media) تأثیر مشخصی بر رفتار اجتماعی ما و اینکه چگونه تجارت می کنیم دارد. پس عادلانه است اگر بگوییم هر تجارتی که خودش را با موقعیت جدید هماهنگ نکند، محکوم به نابودی است. در ادامه به برخی از مزیت های دیجیتال مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:

میدان بازی وسیع تر

هر تجارتی می تواند با هر رقیبی بدون در نظر گرفتن میزان بزرگی آن پیروز شود. به طور سنتی یک شرکت کوچک می بایست بسیار تلاش کند تا شاید بتواند کمی خود را با رقیب بزرگ ترش هماهنگ کند. در صورتی که اکنون خدمات آنلاین مشتری را به درون امکانات و قابلیت های شما راهنمایی می کند و این قابلیت آنلاین است که حرف اول را می زند نه وسعت شرکت.

هزینه ی کمتر

تجارت شما با بودجه اندکی می تواند استراتژی فروش آنلاین خود را گسترش دهد و به جای روش های پرهزینه ای مثل تبلیغ در روزنامه های زرد، تلویزیون، رادیو و مجله با هزینه ی اندک خود را به صورت آنلاین به نمایش بگذارد.

سنجش آسان

برعکس بازاریابی سنتی شما در یک زمان واقعی می توانید ببینید که چه چیزی برای شما نتیجه بخش بوده و چه روشی را باید حذف کنید.

نتایج زمان واقعی

شما دیگر لازم نیست که مثل زمان رسیدن یک نامه یا فکس صبر کنید. شما هم زمان به صورت آنلاین می توانید تعداد بازدیدکنندگان خود را ببینید و با روز قبل مقایسه کنید و این امکان را دارید که در آن واحد پیک های اوج بازدید را ببینید و عددها را باهم بسنجید.

پالایش استراتژی

اساساً هر چیزی که شما در مسیر مشتریان ثبت می کنید می تواند گزارشی شود برای یک موفقیت بزرگتر با کسری از هزینه های بازاریابی سنتی برای رسیدن به همین هدف.

توانایی گسترش برند

یک سایت خوش ساخت که مطالب مورد نظر مشتریان هدف اش را تهیه می کند می تواند ارزش خارق العاده ای داشته باشد و فرصت های یک نسل را ایجاد کند. همین موضوع را می توان در مورد استفاده از کانال های شبکه های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل نیز عنوان کرد.

یک منظره دید وسیع

تجارت شما می تواند در تمام دنیا دیده شود. (هزینه همچین اتفاقی در بازاریابی سنتی بسیار چشم گیر است.) در ضمن در صورتی که شما کلیدواژه های جستجو را برای سایت خود تعریف کنید در طولانی مدت سایت شما شناخته می شود.

حتما بخوانید :  ۱۸ نکته برای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ

در مورد مزیت های استفاده و وارد شدن به دنیای دیجیتال مارکتینگ میتوان گزینه های بسیاری را بیان کرد که در زیر برخی از آنها که به نظر مهم تر است را آورده ایم:

۱- نتایج قابل سنجش

در بازاریابی سنتی هیچ راهی برای سنجش تعداد افرادی که بیلبورد شما را دیده‌اند یا به جای دیدن آگهی کاغذی، آن را در سطل زباله‌های بازیافتی انداخته‌اند، وجود ندارد. اما دیجیتال مارکتینگ، گزارش هایی منسجم و قابل اعتماد به شما ارائه میدهد تا برای مثال، تعداد دقیق افرادی که ایمیل شما را باز کرده یا روی لینک خاصی کلیک کرده‌اند را بدانید.

۲- قابلیت شخصی‌سازی

امروزه مصرف کنندگان به دنبال خدمات خصوصی و سفارشی هستند؛ کاری که در بازاریابی سنتی به طرز آشکاری ممکن نخواهد بود، زیرا این نوع بازاریابی دارای ماهیتی عمومی است. اما دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای شگفت انگیز خود این امکان را به شما می‌دهد که از علایق و اولویت‌های اشخاص برای سفارشی کردن پیامی که دریافت می‌کنند استفاده کنید. درواقع  شاید بتوان “شخصی سازی” را بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی دیجیتال و آنلاین دانست.

۳- هزینه پایین برای استفاده

کارهایی که در حوزه بازاریابی سنتی صورت می‌گیرند، مانند بیلبوردها و تبلیغات رادیو و تلویزیونی در حال حاضر بسیار پرهزینه هستند. ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاس‌پذیر عرضه می‌شوند؛ بدین ترتیب، تمامی کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ می‌توانند از این محصولات برای دستیابی به مخاطبان با مناسب‌ترین قیمت‌ها استفاده کنند.

۴- دستیابی به مخاطبین بیشتر

از آن جایی که دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین انجام می‌شود، حوزه ای وسیع و جهانی تر از مخاطبین را در بر می‌گیرد. در حالی که بازاریابی سنتی شما را به یک منطقه جغرافیایی محدود می‌کند، از مزیت های دیجیتال مارکتینگ این است که به شما اجازه می‌دهد تا با نرخ بالایی از اثربخشی به مخاطبین بین‌المللی خود دسترسی داشته باشید.

۵- بهینه سازی آسان

دیجیتال مارکتینگ همراه با گزارش است، و این یعنی اگر شما در این نوع از بازاریابی با عملکردی ضعیفتر از میزان مورد رضایتتان مواجه شوید، پیدا کردن جای این مشکل و تغییر دادن آن آسان خواهد بود. شما حتی می‌توانید چند چیز متفاوت را امتحان کنید، بسنجید که کدام یک بهترین عملکرد را داشته و همان را به عنوان هدف و رویکرد رو به جلوی خودتان انتخاب کنید.

حتما بخوانید :گوگل ادوردز و تاثیر آن بر کسب و کار

۶-نرخ بالاتر جلب مشتری

یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که جلب مشتری به صورت آنلاین تنها با چند کلیک صورت می‌گیرد. به جای اینکه مشتریان، گوشی تلفن را بردارند یا سوار ماشین بشوند و تا فروشگاه شما رانندگی کند، می‌توانند از طریق ایمیلی که فرستاده‌اید وارد وبسایت شما شوند و خریدشان را انجام دهند و با آسایش در حالیکه روی مبل لم داده‌اند، درباره سازمان شما اطلاعات کسب کنند.

۷-عملکرد محتوا و ایجاد سرنخ

تصور کنید که یک بروشور از محصولتان را طراحی کرده و برای افراد پست کرده‌اید. این بروشور نوعی محتوا محسوب می شود، البته محتوای آفلاین. خب، مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که نمیتوان فهمید چند نفر بروشور را نگاه کرده‌اند و چند نفر برای تمرین پرتاب ۳ امتیازی بسکتبال بروشور را راهی سطل زباله کرده‌اند.
حالا تصور کنید که این بروشور را روی وبسایت‌تان دارید. می توانید تعداد دقیق بازدیدکنندگان، زمان بازدید، اطلاعات تماس با آنان و تعداد دقیق دانلود و کلی اطلاعات مهم دیگر را به دست آورد.

۸- افزایش شناخت برند یا Brand Awareness

هر فرصتی جهت افزایش تولید و انتشار محتوا و افزایش حضور کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی بسیار ارزشمند است. شبکه های اجتماعی، کانال های جدیدی برای معرفی برند و محتوای شما هستند. این امر بسیار مهم می باشد زیرا از یک سو، شما امکان دسترسی آسان تر و ارتباط بیشتر با مشتریان جدید را دارید و از سوی دیگر مشتریان قدیمی از شما شناخت بهتری پیدا خواهند کرد.

به عنوان مثال، ممکن است یک کاربر از طریق اخبار سایت های مختلف برای اولین بار نام شرکت شما را بشنود و از سوی دیگر یک کاربر عادی بعد از دیدن نام شرکت شما در شبکه های اجتماعی مختلف، کنجکاو شده و با خواندن مطلبی درباره کسب و کار شما بر روی لینک مربوطه کلیک کرده و وارد وب سایت شما شده و بیشتر با شرکت شما آشنا شود.

۹– بهبود وفاداری به برند یا Brand Loyalty

از مزیت های دیجیتال مارکتینگ بهبود وفاداری مشتری به برند است. بر اساس گزارش های منتشر شده از دانشگاه تکنولوژی تگزاس (Texas Tech University)، برندهایی که با کانال های تجاری در شبکه های اجتماعی در تعامل می باشند، دارای مشتریان وفادار بیشتری هستند. بر اساس نتایج این گزارش، شرکت ها می بایست از ابزارهای شبکه های اجتماعی به نحو مناسب و موثر استفاده کنند. داشتن یک برنامه استراتژیک و صریح شبکه های اجتماعی می تواند در وفاداری مشتریان موثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، ۵۳% از آمریکایی هایی که برندهایی را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند، به این برند ها وفاداری بیشتری دارند.

حتما بخوانید : چگونه یک برند فوق العاده داشته باشیم

۱۰- فرصتی برای نرخ تبدیل بیشتر

هر پستی که شما در شبکه های اجتماعی قرار می دهید، یک فرصت برای تبدیل کاربران عادی کسب و کارتان به مشتری دائمی و وفادار می باشد. زمانی که شما یک دنبال کننده یا فالوور جدید دارید، این یعنی یک کاربر جدید پتانسیل دار که می تواند به زودی از شما خرید کند و یا حتی این کاربر می تواند یک مشتری قدیمی باشد که حالا در دسترس قرار گرفته و می توانید با او در تعاملی دوباره برای معرفی محصولات و خدمات جدیدتان و فروش مجدد، باشید.

به عنوان نتیجه می توان گفت که مدیریت شبکه های اجتماعی به شکل درست و حرفه ای بسیار حیاتی است بطوری که هر پست شامل متن، تصویر، ویدئو و نظر (Comment) که شما به اشتراک می گذارید، می تواند به یک بازدید کننده امکان واکنش از طریق مشارکت، به اشتراک گذای پست، گذاشتن نظر و یا حتی پرسیدن پرسش را می دهد که در نهایت می تواند منجر به بازدید کاربر از وب سایت کسب و کار شما گردد که در آن صورت حتی پتانسیل تبدیل به یک مشتری بالقوه را نیز می توان در نظر گرفت. البته هر تعاملی با برند شما به معنی تبدیل به مشتری بالقوه نیست. اما هر تعامل مثبت می تواند در نهایت موجب افزایش احتمال تبدیل به مشتری بالقوه شود.

۱۱- نرخ تبدیل بالاتر

یکی از مهمترین مزیت های دیجیتال مارکتینگ (مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی) این است که به روشهای مختلف منجر به نرخ تبدیل بالاتر کاربران به مشتری می گردند. واقعیت این است که برند ها از طریق تعامل با کانال های شبکه های اجتماعی، بیشتر مردمی می شوند. شبکه های اجتماعی جایی است که برندها نیز می توانند همانند یک فرد عمل کنند زیرا مردم به تجارت و ارتباط با دیگر افراد تمایل دارند نه تعامل با شرکت ها.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شبکه های اجتماعی، ۱۰۰% نرخ تبدیل کاربر به مشتری بالاتری را نسبت به بازاریابی برونگرا (outbound marketing) ایجاد می کند. همچنین تعداد بیشتری از دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی، تمایل به بهبود اعتماد و باور به برند شما را دارند و به این ترتیب، ایجاد مخاطب در شبکه های اجتماعی موجب بهبود نرخ تبدیل در بازدیدکنندگان فعلی وب سایت شما می گردد.

حتما بخوانید : ۱۸ نکته برای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ

۱۲- افزایش بازدیدکننده وب سایت

بدون بهره گیری از شبکه های اجتماعی، بازدیدکنندگان وب سایت شما محدود به افرادی می شود که از قبل با برند و یا کسب و کار شما آشنایی داشته اند. هر پروفایل شبکه های اجتماعی که ایجاد می کنید، مسیر جدیدی است که می تواند منجر به بازدید کاربران از وب سایت شما شود. همچنین هر محتوایی که در شبکه های اجتماعی کسب و کار خود به اشتراک می گذارید، فرصتی است برای جذب چندین بازدیدکننده جدید.

هرچه کیفیت محتوای شما در شبکه های اجتماعی بهتر باشد، تعداد بازدیدکنندگان ورودی سایت شما افزایش می یابد و تعداد بازدیدکننده بیشتر به معنای نرخ تبدیل بالاتر کاربران به مشتریان و خریداران محصولات و خدمات شما خواهد بود که این از مهمترین مزیت های بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد.

۱۳- کاهش هزینه های بازاریابی

بر اساس آمار وب سایت معروف Hubspot، ۸۴% از بازاریاب ها اظهار داشته اند که تنها شش ساعت از فعالیت های آنها در هفته، برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی می باشد. برای شبکه های اجتماعی متنوعی که ما امروز در دسترس داریم اگر شما بتوانید فقط یک ساعت در روز به توسعه محتوا اختصاص دهید، به نتایج بسیار خوبی دست خواهید یافت.

حتما بخوانید : ۹ نکته در طراحی متن پیامک تبلیغاتی

۱۴- کسب رتبه بهتر در موتورهای جست و جو

سئو بهترین راه جهت افزایش بازدیدکننده از طریق موتورهای جستجو می باشد. اما موارد لازم برای موفقیت، همیشه در حال تغییرند. به روزرسانی وبلاگ، بهبود توضیحات متا (meta descriptions)، عنوان های مناسب، ایجاد بک لینک و مواردی مشابه منجر به افزایش بازدید از سایت شما می شود. در کنار تمام موارد ذکر شده، گوگل و دیگر موتورهای جستجو، حضور در شبکه های اجتماعی را به عنوان یکی از مهمترین عوامل در رتبه بندی خود در نظر می گیرند.

برندهای قوی و موفق تقریباً همیشه از شبکه های اجتماعی به صورت موثری استفاده می کنند. به این ترتیب، فعالیت در شبکه های اجتماعی به عنوان یک “سیگنال برند”، برای موتورهای جستجو عمل می کند. این سیگنال بدین معناست که برند شما قانونی، معتبر و قابل اعتماد است. بنابراین اگر می خواهید برای مجموعه ای از کلمات کلیدی مورد نظرتان، رتبه بالایی در موتورهای جستجو داشته باشید، حضور قوی در شبکه های اجتماعی امری ضروری است.

۱۵- تجربه های غنی تر مشتری

شبکه های اجتماعی، یک کانال ارتباطی مانند ایمیل و یا تماس تلفنی می باشند. هر تعامل با مشتری که شما در شبکه های اجتماعی دارید، یک فرصت جهت نمایش عمومی خدمات و محصولات شما می باشد که باعث تقویت روابط شما با مشتریان می گردد. به عنوان مثال، اگر یک مشتری از سرویس دهی شما در توییتر یا حتی اینستاگرام شکایت کند، شما می توانید بلافاصله به نظر ایشان جواب داده و از بابت سرویس دهی نامناسب عذرخواهی کنید و سپس اقدامات لازم جهت بهبود محصول و یا رضایتمندی مشتری را انجام دهید.

اگر یک مشتری از محصولات شما تمجید کند، می توانید از او تشکر کرده و محصولات و خدمات بیشتری را به او پیشنهاد دهید. در کل می توان گفت که شما با استفاده صحیح و حضور مناسب و به موقع در شبکه های اجتماعی می توانید توجه کسب و کارتان به نظرات مشتریان را به خوبی به آنها منتقل کنید

حتما بخوانید : شبکه های اجتماعی و ترفندهای آن

۱۶- غافلگیر کننده و آزاردهنده نیست

بیشتر مردم از تلفن های تبلیغاتی، نامه ها و بروشورهای تبلیغاتی که مزاحم زندگیشان می شوند متنفر هستند.
اما در دیجیتال مارکتینگ آدم های آنلاین می توانند تصمیم بگیرند در یک مجموعه یا صفحه بمانند یا آن را ترک کنند. در عین حال آن ها می توانند هر زمان خدمات شما را جستجو کنند و شمارا دوباره پیدا کنند

۱۷- ترافیک وبسایت

از راه بازاریابی دیجیتال شما می توانید تعداد دقیق افرادی که از وبسایت شما دیدن کرده اند را به کمک نرم افزارهای آنالیز دیجیتالی چون HubSpot مشاهده کنید. شما حتی می توانید ببنید آنان از چند صفحه بازدید داشته اند، از چه دستگاه هایی استفاده کرده اند و اینکه این افراد از کجای این کره خاکی به وبسایت شما سر زده اند.

این دانش و آگاهی که بر پایه بازدیدکنندگان از وبسایت‌تان به دست می آید به شما کمک می کند تا بدانید بر روی کانال‌های بازاریابی متفاوت چقدر زمان صرف کنید، روی کدام ها کمتر و روی کدام ها بیشتر. برای نمونه، اگر ۱۰% از ترافیک شما حاصل از جستجوی ارگانیک ( organic search) می‌باشد متوجه خواهید شد که نیاز است تا زمان بیشتری را روی SEO صرف کنید تا این درصد را بالاتر ببرید.

فراموش نکنید!

دیجیتال مارکتینگ نیاز اصلی هر کسب و کاری است که به صورت آنلاین فعالیت می کند. در واقع بازاریابی دیجیتال یک قسمت جدایی ناپذیر در کسب و کارهای اینترنتی است. استفاده از ابزارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردم برای هر کسب و کار آنلاینی واجب است. یعنی هیچ کسب و کار آنلاینی وجود ندارد که از این روش ها استفاده نکرده باشد و هم اکنون موفق باشد. تا جایی که می توانید با توجه به میزان سرمایه و نوع کسب و کارتان از مزیت های دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.