زمان مطالعه : ۴ دقیقه

مقاوم سازی منازل در ایران چگونه است ؟

مقاوم سازی منازل در برابر زلزله و سیل، در ایران همواره سوژه بحث برانگیز رسانه‌ها در زمان وقوع زلزله‌های مرگبار در ایران بوده است. مقاوم‌سازی ساختمان در علم مهندسی عمران به مفهوم بالا بردن مقاومت یک سازه (ساختمان) در برابر نیروهای وارده و یا عوامل محیطی می‌باشد.اینکه ایرانیان چقدر به مقاومت منزل مسکونی خود در برابر زلزله و سیل اهمیت می‌دهند و چقدر خانه‌های خود را امن می‌دانند و برای امنیت منازل خود چه می‌کنند بحث هایی است که باید آن را جدی گرفت .

روش های مقاوم سازی در برابر زلزله

بطور کلی ۵ روش برای مقاوم سازی وجود دارد :

۱- مقاوم سازی کلی ساختمان در برابر زلزله

در این روش مقاوم سازی، ترمیم کل ساختمان و ارتقای مقاومت کلی ساختمان در برابر زلزله تامین می شود.

۲- مقاوم سازی ساختمان با اضافه نمودن دیوار برشی

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان های بتنی اضافه نمودن دیوار برشی می باشد. دیوار برشی مقاومت، سختی و شکل پذیری سازه را به شدت افزایش می دهد و باعث بهبود رفتار لرزه ای سازه و کاهش تغییر شکل های و خسارات وارد به دیگر المان های بتنی سازه می گردد.

? حتما بخوانید: تبلیغات شرکت های مصالح ساختمانی

۳- مقاوم سازی ساختمان با اضافه نمودن بادبند

اضافه نمودن مهاربند فولادی برای مقاوم سازی سازه بتنی، افزایش سختی، کاهش نیاز به شکل پذیری و افزایش مقاومت برشی سیستم را به همراه خواهد داشت. عموما استفاده از سیستم های مهاربندی واگرا (EBF) در مقاوم سازی و تقویت ساختمان های بتنی به دلیل پر هزینه بودن و مشکلات موجود در اجرا مرسوم نمی‌ باشد اما انواع سیستم های مهاربندی همگرا می توانند در این نوع بهسازی و تقویت سازه های بتنی و فولادی مورد توجه قرار گیرند.

۴- مقاوم سازی ساختمان با استفاده از میراگر یا دمپر

دمپر ها سیستم های مستهلک کننده یا جاذب انرژی هستند که بر پایه افزایش میرایی ضریب ساختمان بنا شده اند. مهم ترین تاثیر میرایی کاهش دامنه نوسان و و پاسخ ساختمان نسبت به نیروهای وارده می باشند و بدین ترتیب قسمت عمده ای از انرژی ارتعاشی را به هدر می دهند. ساده ترین و پرکاربردترین آن، استفاده از میراگر در مهاربندها می باشد که می توان از آن ها در تمامی طبقات استفاده نمود.

۵- مقاوم سازی ساختمان با اضافه نمودن جداگرهای لرزه ای

جداسازی لرزه ای یکی از روش های کنترل ارتعاشات لرزه ای با جدا سازی سازه از زمین در ساختمان ها و پل ها می باشد. در این روش بر خلاف روش های مرسوم در مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای، که موجب افزایش سازه می شود، تمرکز بر روی کاهش پاسخ لرزه ای، نیرو و شتاب ورودی زلزله به سازه است. در روش جداسازی لرزه ای، سازه بر روی تکیه گاه هایی که قابلیت تغییر شکل جانبی زیادی دارند قرار می گیرد. در صورت وقوع زلزله، عمده تغییر شکل ها در تکیه گاه رخ داده و سازه مانند جسمی صلب با تغییر شکل های کوچکی ارتعاش می کند.

ایرانی ها برای مقاوم سازی منازل خود چه میکنند ؟

با بررسی اینفوگرافیک زیر میتوانید به میزان اهمیت و توجه ایرانی ها به مسئله مقاوم سازی پی ببرید و نحوه برخورد آنها را در موارد مختلف ببینید :

مقاوم سازی منازل در ایران چگونه است ؟

مقاوم سازی منازل و ساختمان ها در جهت افزایش پایداری سازه های مهم در برابر زلزله اهمیت زیادی دارد . از این رو توجه به امر مقاوم سازی منازل و ساختمان ها، تأسیسات مهم و شریان های حیاتی بسیار ضروری به نظر می رسد تا بلکه بتوان از طریق مقاوم سازی ساختمان ها ضمن حفظ جان انسان ها، افزایش پایداری سازه های مهم در برابر زلزله، حفظ سرمایه های ملی و ارتقای توان کشور برای مدیریت مطلوب بحران ناشی از زلزله کمک کرد.