نام دامنه و اهمیت آن در کسب و کار اینترنتی

تا امروز تلاش کردم تا با همراهی شما و در کنار هم مطالبی در مورد دیجیتال مارکتینگ و این دنیای جذاب را با هم مرور کنیم . امروز میخواهم در مورد تاثیر نام دامنه در کسب و کاراینترنتی صحبت کنم هر چند که قبلا توضیحات مفصلی در این مورد داده ام ولی امروز شما را با چند نمونه مهم و ارزشمند آشنا میکنم تا اهمیت مطالب قبل را بیش از پیش درک کنید و دقت مطالعه و تامل در این مطالب برای شما قابل درک شود .

پس قبل از خواندن این مطلب بار دیگر دامنه چیست و چگونه یک دامنه خوب برای خود انتخاب کنیم را مطالعه کنید و بعد از آن با هم این مطلب را میخوانیم . فراموش نکنید مطالبی که در این حوزه مینویسم همگی به نوعی به هم مرتبط بوده . از خواندن آنها خسته نشوید و مطمئن باشید درک درست و کافی کلید موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی است .

اهمیت نام دامنه :

داشتن یک نام مناسب که بتواند در ذهن مخاطبان باقی بماند یکی از کلیدهای موفقیت یک کسب و کار اینترنتی می باشد، همچنین نام مناسب بخشی از بازاریابی اینترنتی می باشد، زیرا نام مناسب می تواند در بازگشت مخاطب تاثیر فراوانی داشته باشد.

حتما بخوانید :طرح کسب و کار اینترنتی چیست ؟

نکات طلایی در انتخاب نام دامنه

بنابراین توجه به موارد زیر میتواند به شما در داشتن نامی مناسب کمک کند :

۱ – انتخاب دامنه از میان ۵ کلمه کلیدی

هنگامی که شما برای اولین بار شروع به جستجو برای نام دامنه می کنید ، ۵ واژه یا عبارت می تواند به شما در توصیف بهترین نام دامنه کمک کند. هنگامی که شما این لیست از واژها را آماده کردید آنگاه با جفت یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند نام دامنه ایده ال خود را ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر شما در حال راه اندازی نام دامنه مرتبط با وام مسکن باشد شما ممکن است از کلماتی مانند امور مالی ، سهام ، نرخ بهره ، پرداخت خانه ، استفاده کرده تا بعد از کمی جستجو و فکر کردن نام دامنه مناسب را برای خود انتخاب کنید

۲ – منحصر به فرد بودن دامنه

داشتن یک وب سایت که با یک وب سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به حساب می آید. بنابراین هیچ وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد

۳ – فقط دامنه های دات کام موجود را انتخاب کنید.

اگر شما در مورد ساخت یک وب سایت موفق و طولانی مدت جدی هستید باید نگران نام تجاری ، نام و نام خانوادگی ، و شناخت در ترافیک باشید. همیشه هدایت ترافیک به دات نت و دات اورگ خوب میباشد. داشتن دامنه با پسوند دات کام با وجود تکنولوژی های موجود در این زمان حیاتی میباشد.

حتما بخوانید : بررسی پسوندهای رایج در کسب و کار اینترنتی

۴ – نوشتن و تایپ کردن نام دامنه آسان باشد

اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن بدلیل املایی یا طولانی و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالا بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می دهید. سعی کنید در نام دامنه از حروف زیر حتی الامکان اجتناب کنید. حروفی مثل P , Z , X , C

۵ – آسان به خاطر سپردن نام دامنه

همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی که شما وب سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ وقت نمی خواهید که نام دامنه وب سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدید کننده نتواند نام وب سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

۶ – انتخاب نام دامنه کوتاه

نام دامنه کوتاه برای حفظ کردن و تایپ کردن بسیار آسان می باشد. و برای وب سایت های تجاری و رسانه های آنلاین بسیار مهم میباشد که نام دامنه کوتاه باشد تا مردم براحتی آن را حفظ کنند و بتواند به وب سایت دسترسی سریع داشته باشند.

۷ – ایجاد و تحقق انتظارات دیگران

هنگامی که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می شنود باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص قادر باشد فورا و با دقت محتوای وب سایت شما را حدس بزند.

۸ – اجتناب پذیری نقض حقوق مولف

در اغلب موارد ممکن است این اشتباه سهوا انجام گیرد و می تواند سبب از بین رفتن یک نام دامنه عالی و یا یک شرکت بزرگ شود و باید همیشه مطمئن شوید که نام سایت شما حقوق کپی رایت یک شرکت دیگر را نقض نکند. شما قبل از خرید در جستجو در وب سایت زیر از حقوق کپی رایت آن آگاه شوید.
www.copyright.gov

۹ – مجموعه خود را جدا از نام تجاری دیگری بگذارید

استفاده از نام دامنه منحصر بفرد یک راه بسیار خوبی برای ایجاد ارزش اضافه به نام دامنه شما میباشد. همیشه بدانید که یک نام تجاری چیزی بیش تر از فقط ترکیبی از کلمات میباشد .

۱۰ – از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید

استفاده از خط تیره و اعداد نام دامنه شما را به صورت شفاهی دشوار می کند و به خاطر سپردن و تایپ آن را سخت می کند. بنابراین پیشنهاد می کنم سعی کنید از خط تیره و اعداد در نام دامنه استفاده نکنید استفاده از آنها می تواند برای بازدید کنندگان گیج کننده باشد.

۱۱ – استفاده از ابزار انتخاب دامنه

استفاده از وب سایت هایی مانند http://www.joomirhostingcom/whois-example.php راهی فوق العاده آسان برای تعیین در دسترس بودن نام یک دامنه میباشد. فقط به خاطر داشته باشید شما مجبور نیستید از طریق این وب سایت خرید انجام دهید فقط برای در دسترس بودن نام دامنه و انتخاب نام دامنه مناسب از این وب سایت ها استفاده کنید. 

حالا میتوانیم مطالب گفته شده را با ذکر مثالهایی با هم بررسی کنیم :

۱- دیجی کالا

چند سال پیش انتقادهای بسیار زیادی به دیجی کالا وارد شد. دیجی کالایی که به طرز شگفت آوری در فروش اینترنتی کالاهای دیجیتال، برندی معتبر و محبوب بوده به یکباره تنوع کالایی خود را از موبایل و تبلت و … گسترش داده و به لوازم آرایشی، خانگی، تزئینی و … نیز روی آورد.

این در حالی بود که همه کاربران، دیجی کالا را به خاطر کالاهای دیجیتال آن دوست داشته و تحسین می‌کردند به همین دلیل این کاربران وفادار با مشاهده کالاهایی نظیر ابزارآلات در سایت محبوبشان معترض و ناراضی شدند.
گرچه طبق گفته مدیران دیجی کالا، هویت این سایت ” از فروش کالاهای دیجیتال به فروش دیجیتالی کالاها ” تغییر پیدا کرد اما به دلیل آنکه این تغییر هویت برند برای کاربران به خوبی جا نیفتاد و برنامه هایی برای آن صورت نگرفت چنین انتقادهایی همچنان به قوت خودشان باقیست.

این مشکل دیجی کالا به آن دلیل رخ داد که در زمان راه اندازی و آغاز به کار سایت، تمرکز مدیریت آن بر روی کالاهای دیجیتالی بود اما پس از موفقیت چشمگیر آن، تصمیم گرفتند که استراتژی اولیه خود را تغییر داده و تجارت خود را به سایر سبدهای کالایی گسترش دهند.
این مثال واقعی به این دلیل بیان شد تا متوجه شوید که نام کسب و کار شما می تواند به راحتی حیطه عملکرد و خدمات شما را محدود کرده و یا به توسعه آن کمک کند.

درس یک: چشم انداز کسب و کار اینترنتی خود را بررسی کرده و مطابق با آن آینده، نام مناسبی را انتخاب نمایید.

۲- کائسنا

اگر کلمه “کائسنا” را در گوگل سرچ کنید اولین گزینه، سایت فرانش می باشد. فرانش همان کائسنا می باشد با این تفاوت که کائسنا از نظر تجاری شکست خورد و تیم آن با رویکردی جدید و رفع نواقص توانستند سایت خود را با نام جدید فرانش به موفقیت برسانند.
گرچه علت شکست کائسنا به استراتژی های درآمدزایی آن بر می گردد اما می توان گفت که دامنه آن نیز در عدم موفقیت آن سایز دخیل بوده است. کائسنا در آن زمان با وبیاد رقابت می کرد؛ وبیاد دامنه ای بسیار پرمحتوا و گیرا داشت اما کائسنا از نظر نگارش فارسی دشوار بوده، معنی خاصی ندارد و بدتر از همه آنکه معادل انگلیسی آن در دامنه با عبارت کائسنا کاملاً متفاوت می باشد: www.iksna com

درس دو: هر اسم عجیبی جذاب و موفق نخواهد بود. همچنین به هیچ وجه نباید نگارش فارسی و انگلیسی آن با هم متفاوت باشد.

۳- سایت نامعلوم

یکی از سایتهای ایرانی که نمی توانم اسم آن را بگویم دامنه ای انتخاب کرد که فقط فرمت دات کام آن آزاد بود و دامنه آی آر آن توسط فردی دیگر(بخوانید محتکر دامنه!) ثبت و رزرو شده بود.
آنها به دامنه آی آر توجهی نداشته تا آنکه سایتشان با دامنه دات کام به موفقیت های مطلوبی رسید. سپس فرد محتکر از این فرصت استفاده کرد و سایت نسبتاً مشابهی بر روی دامنه خود نصب کرد و به نوعی بر علیه سایت اصلی فعالیت می کرد تا صاحبان دامنه دات کام را برای خرید دامنه آی آر تحت فشار بگذارد.

در نهایت مدیران این سایت مجبور شدند مبلغی در حدود ۵ میلیون تومان پرداخت کنند تا دامنه آی آر را به دست آورند در حالیکه می توانستند پیش از استارت کار، با قیمتی حداکثر ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان آن دامنه را مدتها پیش خریداری کنند!(با توجه به اینکه دامنه IR زودتر ثبت شده بود امکان اقدام از طریق مجاری قانونی وجود نداشت.)

درس سه: دامنه ای را انتخاب نمایید که هر دو پسوند آن متعلق به شما باشد و یا آنکه پسوند بین المللی آن غیر فعال بوده و یا به سایت فعالی دیگر اما غیر مرتبط با سایت شما تعلق داشته باشد.

۴- شیکسون

سایت شیکسون با دامنه www.shixon.com توانسته موفقیت زیادی به دست آورد. دامنه و نام این برند ایرانی بسیار گیرا و پرمحتوا می‌باشد اما دامنه هایی که حرف ایکس دارند معمولاً به صورت ks هم توسط کاربرها نوشته می شوند. با پیش بینی این موضوع، مدیران شیکسون از همان ابتدا دامنه shikson.com را هم خریده و آن را به دامنه اصلی دایرکت کرده اند(گوگل، فیسبوک و … هم غلط املایی های محتمل دامنه خود را خریده اند که با کلیک روی آنها به دامنه اصلی شان منتقل می شویم).

چالش بعدی شیکسون سو استفاده از دامنه آن است. سایتهای متعددی با دامنه مشابه شیکسون بر سر کار آمدند: shixin.com,shixan.com و … .که تمامی آنها هم فروشگاه اینترنتی با محوریت مد و لباس هستند.
گرچه هیچ گاه نمی توان جلوی این موضوع را گرفت و اگر تمام حالتهای املایی دامین خود را نیز بخریم باز هم افراد می توانند دامنه ای مشابه دامنه شما را خریداری کنند. پس بهتر است خیلی به این موضوع حساس نباشید زیرا هیچکدام از این سایتها نتوانستند ذره ای از موفقیت شیکسون را به دست آورند.

درس چهار: دامنه هایی انتخاب کنید که چند املایی نباشند و مخاطب با شنیدن نام آن به فارسی بتواند معادل انگلیسی یا فینگیلیش آن را به راحتی تایپ کرده و به خاطر بسپارد.

 

ما مفتخریم در بلوط آی تی با داشتن کادری صبور و متعهد آمادگی لازم در جهت مشاوره و راهنمایی رایگان به شما در زمینه کسب و کار اینترنتی را دارا می باشیم.