زمان مطالعه : ۸ دقیقه

هاست ابری

هاست ابری امروزه در حال تبدیل شدن به محبوب ترین سرویس هاستینگ وب است . در هاست های ابری منابع چندین سرور با یکدیگر در یک شبکه برای میزبانی سایت شما مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله موجب پایداری و امنیت بیشتر شبکه می گردد و همچنین سیستم های ابری مقاومت بالایی در برابر به حملات DDoS که هدف آنها از کار انداختن سرور سایت است دارند.

هاست چیست ؟

هاست (Host)، کل یا بخشی کوچکی از فضای ذخیره سازی یک کامپیوتر است که به طور دائم به اینترنت اتصال دارد. داده ها و اطلاعات وب سایت شما باید بر روی یکی از کامپیوترهای میزبان وب سایت که به صورت ۲۴ ساعته به اینترنت اتصال دارد قرار گیرد تا افراد دیگر بتوانند در هر لحظه از شبانه روز و هر مکانی به آن اطلاعات دسترسی داشته باشند. کاربران می تواند با نوشتن نام دامنه شما در قسمت مرورگر کامپیوتر یا موبایل خود ، به صفحات و اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشند.

Host در حقیقت شبیه فضایی است که روی هارد کامپیوتر خانگی یا لپ تاپ شما می باشد، با این تفاوت که فضا روی هارد دیسک های Host وب سایت قرار دارد و اطلاعاتی که توسط مدیر و نویسندگان سایت روی Host قرار می گیرد، از سراسر جهان از طریق شبکه اینترنت قابل دسترسی است. برای مدیریت Host یک وب سایت، یک کنترل پنل در اختیار مدیر و مالک سایت قرار می گیرد که برای خرید Host یا سرور باید از شرکت های خدمات دهنده هاستینگ اقدام کرد، که در ادامه مقاله به انواع آن اشاره خواهیم کرد.

? پیشنهاد بلوط : انواع هاست و تاثیر آن بر سئو

انواع هاست ابری

از نظر زیرساختی هاست ابری به چهار نوع تقسیم می شود:

۱- ابر اختصاصی:

این ابر فقط برای استفاده یک شرکت یا سازمان تشکیل می شود و فقط هم به همان واحد خدمت می دهد.البته این ابر هم باید در محیط خارج آن شرکت و در فضای ارائه دهنده سرویس کلود قرار داشته باشد؛ اما مدیریت این ابر می تواند در اختیار سازمانی که از این ابر استفاده می کند قرار بگیرد یا توسط شرکت یا شخص ثالث.

۲- ابر عمومی:

خب کاملا از نام عمومی مشخص است که این سرویس در اختیار عموم قرار می گیرد.در پیکربندی این نوع ابر تفاوت خاصی با مورد قبل وجود ندارد و فقط در دسترسی ها متفاوت می باشند.به طور مثال می توانیم سرویس دراپ باکس (Dropbox) را از نمونه های عمومی کلود نام ببریم.

هاست ابری

۳- ابر هیبریدی:

زمانی که ارائه دهنده خدمات ابری، هم سرویس اختصاصی، هم سرویس عمومی ارائه می دهد، این سرویس ابری را هیبریدی می گویند.این ابر زمانی شکل می گیرد که سازمان ها قصد دارند تا عملکردهای ابرهای خصوصی و عمومی خود را به اشتراک بگذارند.

۴- ابر اجتماعی:

هنگامی که چند شرکت یا سازمان از یک ابر خصوصی به طور اشتراکی استفاده کنند، ابر اجتماعی تشکیل می شود.

عملکرد هاست ابری چگونه است؟

هر سرور در یک به اصطلاح “ابر” وظیفه خاصی را دنبال می کند تا در هر زمان در صورت بروز مشکلات احتمالی برای یک سرور، مابقی سرور ها جایگزین آن شده و از Down  شدن وب سایت مربوطه جلوگیری نمایند.

همچنین در زمان های پیک که یک سرور با ازدیاد درخواست از طرف بازدیدکنندگان مواجه می شود و افت سرعت و کمبود Bandwidth  در آن اجتناب ناپذیر خواهد بود، بقیه سرورهای درون یک “ابر” به کمک آمده و بار ترافیکی را بین خود تقسیم می نمایند که این امر موجب افزایش کیفیت در ارائه خدمات به کاربران می شود. البته دقت داشته باشید که استفاده از سرورهایی که از نظر سخت افزاری ضعیف می باشند، موجب افت کیفیت در ارائه خدمات در سطح تمام “ابر” خواهد شد که این مشکل معمولا در میزبانی های ابری با قیمت های پایین رخ خواهد داد.

سرورهای پر قدرت ابری مجهز به انواع تجهیزات امنیتی و فایروال ، هارد پرسرعت و Ram DDR4 دارای انواع آنتی ویروس برای میزبانی سایت هایی که با HTML و PHP طراحی شده اند همچنین برای نصب انواع CMS و سایت هایی که از دیتا بیس MySql استفاده میکنند مناسب می باشد.

خانه را در دنیای واقعی تصور کنید. هاستینگ سنتی مانند خرید یک خانه ، خانه ی روستایی یا یک خانه ی مستقل و مجزا است. شما خانه را می خرید و می توانید هر کاری دوست دارید با آن انجام دهید. هاست ابری شبیه به این است که به همه ی خانه ها در سراسر جهان (در هر زمان که خواستید) دسترسی داشته باشید. فقط کافی است مبلغ اجاره ی هر خانه ای که قصد تصرف آن را دارید را بپردازید.

شرکت های سازنده هاست ابری

یک cloud یا ابر واقعی ، توسط بزرگ ترین شرکت های تکنولوژی دنیا ساخته شده است. تعداد این شرکت ها زیاد نیست. آمازون بزرگ ترین آنها است. بقیه ی شرکت ها به ترتیب بزرگ بودن عبارتند از گوگل ، مایکروسافت ، اوراکل و IBM.

? پیشنهاد بلوط : کسب و کار آمازون

مزایای هاست ابری یا  Cloud Servers چیست ؟

هاست ابری یکی از هاست های ارجح برای شرکت های بزرگ است . سایت هایی که بر روی هاست ابری میزبانی می شوند اساسا بر روی چندین وب سرور اجرا می گردند که به هم متصل هستند و بر خلاف هاست سنتی همچون هاست اشتراکی و سرور اختصاصی، داده ها از سرورهای متعددی رندر می شود. از جمله مزایایی آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- محاسبات یا همان رایانش ابری هزینه ها را کاهش می دهد:

هزینه های عملیاتی با محاسبات ابری که یکی از آنها کلود سرورها هستند کاهش می یابد.شما فقط به اندازه ای که مصرف دارید هزینه پرداخت می کنید؛ هزینه ها دقیقا با نیازهای شما متناسب است.همچنین هزینه راه اندازی کلود سرورها بالا نمی باشد.

هاست ابری

۲- داشتن این تکنولوژی آسان است:

برای داشتن این تکنولوژی نیاز نیست که مشتریان و صاحبان صنایع نرم افزار یا سخت افزار اضافی داشته باشند یا خریداری کنند.علاوه بر این، پیاده سازی آن می تواند از راه دور انجام شود.

۳- رایانش ابری بهترین ذخیره کننده زمان است:

راه اندازی این سیستم برای کسب و کار زمان می خرد و بیزینس به سرعت وارد فاز بهره برداری خواهد شد.ضمن اینکه زمان بازیافت و ریکاوری هم در این سیستم ها به سرعت انجام می شود.به همین دلیل، شرکت ها و موسسات عملا هیچ زمانی را برای راه اندازی سرور کلود از دست نمی دهند.

۴- این سیستم کاملا خودکار عمل می کند:

در راه اندازی، به روز رسانی و بک آپ گرفتن سرور و رایانش ابری، نیاز نیست که یک تیم برای انجام این کار بسیج شود.بزرگترین و جذاب ترین ویژگی این تکنولوژی، خودکار بودن آن است.ارائه دهندگان سرویس های هاست و این نوع سرور ها از یک مکان مرکزی به روز رسانی و پشتیبان گیری را خودشان انجام می دهند.

۵-  قابلیت جا به جایی و موبایلی دارد :

کارمندان موسساتی که از این تکنولوژی استفاده می کنند می توانند از هرجا به اطلاعات و سرویس های مربوطه دسترسی داشته باشند.

آینده هاست ابری

از نظر بسیاری از منتقدان تکنولوژی ابری از مزایای بسیاری برخوردار است که این مزایا می تواند عاملی برای چشم پوشی از معایب آن باشد.تکنولوژی میزبانی ابری راه طولانی را تا بحال طی کرده است و هم اکنون بسیاری از صاحبان تجارت های بزرگ در حال استفاده از آن می باشند. ولی میزان زیاد هزینه ها برای صاحبان تجارت های کوچکتر هنوز هم به عنوان یک بازدارنده محسوب می شود تا نتوانند از این تکنولوژی بهره ببرند.

گرچه در طی ۵ سال اخیر این هزینه ها به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است و این امر باعث شده تا حتی شرکت هایی با ابعاد متوسط نیز به انتقال وب سایت خود به میزبانی های ابری بپردازند. اما هنوز باید منتظر ماند تا با وجود پتانسیل های بالا و پیدایش تکنولوژی های جدیدتر، بتوان با هزینه هایی کمتر نسبت به راه اندازی این روش میزبانی اقدام نمود.