زمان مطالعه : ۷ دقیقه

چرا نمایشگاه ها برای کسب و کارهای کوچک مهم هستند؟

نمایشگاه ساختمان جایی است که می توان کسب و کار های جدید را به صدها مشتری بالقوه نشان داد. مخاطبین جدید و سرویس دهندگان به شرکت در حال توسعه خود را پیدا کنید. یکی از بهترین استراتژی های یک شرکت در حال رشد برای فروش محصولات و خدمات به گروهی مشخص از مشتریان بالقوه شرکت در نمایشگاه ها می باشد. هر سال هزاران نمایشگاه در سراسر دنیا و داخل کشور فرصت هایی را در اختیار خریداران و فروشندگان جهت ملاقات رو در رو ایجاد می کند.

زیبایی نمایشگاه در این است که شما می توانید محصول یا سرویس خود را با مخاطبان از پیش انتخاب شده به اشتراک بگذارید و در حین حال رقبا خود را شناسایی کنید و مشتریان جدید ایجاد کنید.

شرکت در یک نمایشگاه ارزان نیست

بسیاری از صاحبان کسب و کار کوچک متوجه شده اند که شرکت در نمایشگاه های تجاری می تواند یک ابزار بازاریابی گران قیمت باشد. قبل از این سرمایه گذاری، هزینه تخمین زده شده از نمایشگاه باید محاسبه شود، از جمله مبلغ غرفه یا میز، یا آیتم های تبلیغاتی، جوایز ، نیرو یابی و یا برپایی. اگر هزینه شرکت در نمایشگاه در بودجه تبلیغاتی شرکت منظور شده است پس با رعایت ده مرحله زیر می توانید کمک بزرگی به خود جهت موفقیت در نمایشگاه بدست بیاورید.

مراحل مهم قبل از شرکت در نمایشگاه

۱- اهداف خود را مشخص کنید

به چه اهدافی می خواهید در نمایشگاه برسید؟ دیدن مردم، بستن قرارداد فروش، یا خیلی ساده داشتن نام و ایمیل افراد و ادرس آنها در لیست آدرس های شرکت، کسب تجربه
چه محصول یا خدمتی را می خواهید معرفی و ترویج کنید؟
با مشخص کردن اهدافتان می توانید تصمیم بگیرید که شرکت در کدام نمایشگاه به شما بیشترین برگشت سرمایه گذاری را خواهد داد.

۲- آیا با شرکت در نمایشگاه به اهداف خاص خود می رسید؟

در مورد نمایشگاه کاملا تحقیق کنید که مطمئن شوید مخاطبان هدف شما در نمایشگاه شرکت می کنند. با افراد ترتیب دهنده نمایشگاه صحبت کنید و بفهمید که آیا اهداف شما را برآورده می کند.
ببینید چند نمایشگاه در گذشته انجام داده اند و چقدر موفقیت آمیز بوده است؟ در صورت امکان با افرادی که در گذشته در نمایشگاه شرکت کرده اند تماس بگیرید و ببینید که آیا نمایشگاه برای آنها مفید بوده است یا خیر.

۳- حضور خود در نمایشگاه ساختمان را به اطلاع مشتریانتان برسانید.

اگرچه باید مطمئن شوید که نمایشگاه به خوبی تبلیغ شده است اما اگر مشتریان خود را به بازدید از غرفه تان دعوت کنید نتیجه بیشتری خواهید گرفت. اطلاع رسانی به مشتریان یکی از بهترین روش ها برای دیدن آنها می باشد. گاهی وقتها خود نمایشگاه به افراد از طرق مختلف اطلاع رسانی می کند و شما می توانید با پرداخت بودجه و از طریق آن حضور خود را اطلاع رسانی کنید. ببیند کدام یک با بودجه شما همخوانی دارد. شما می توانید از افراد دیگری برای انگیزه دادن به مشتریان خود جهت حضور در نمایشگاه ساختمان استفاده کنید. مثل نمایش یک دمو یا یک رویداد خاص در غرفه تان یا دادن هدایای رایگان.

? حتما بخوانید: تبلیغات شرکت های مصالح ساختمانی

۴- در رسانه بودن

نمایشگاه های تجاری معمولا رسانه های متعددی را جذب می کند. سریعتر و زودتر از وقت نمایشگاه با رسانه های کلیدی در صنعت مصاحبه کنید که نه تنها نام شما در مصاحبه باشد و چاپ گردد بلکه رابطه خود را با نمایندگان رسانه های مهم حفظ کنید. حتی شما می توانید با گفتن داستان شرکتتان به گزارشگر، رسانه ها، مطبوعات پیش بیافتید. و اینکه مطالب خود را آماده کنید و در روز نمایشگاه خود و کارکنانتان را برای مصاحبه آماده کنید.

نمایشگاه برای کسب و کار کوچک

۵- بازدید از سایر نمایشگاهها

مشاهده شرکت کنندگان سایر نمایشگاهها می تواند به شما ایده هایی برای رویداد آینده ارائه کند. همه چیز را مشاهده کنید اینکه مردم چگونه غرفه های خود را آماده می کنند و چگونه مردم را برای دیدن غرفه شان ترغیب می کنند.

۶- آماده سازی غرفه

غرفه شما باید کیفیت و حرفه ای بودن محصولات و خدمات شما را منعکس کند. شرکت های زیادی برای ساخت غرفه هستند. فقط قبل از انتخاب، قیمت ها را بررسی کنید.
غرفه باید مخاطب را جذب کند و به چشم بیاید چیزی که از ۴ تا ۶ متری دیده شود. نمونه هایی از کار، عکس ها، توصیه نامه ها، برش های مطبوعات و چیزهایی که می تواند به اعتبار غرفه شما اضافه نماید. خود غرفه بزرگترین هزینه شما هست اما مهم ترین بخش شما هم هست.
اطمینان حاصل کنید که مواد فروشی برای فروختن به مشتریان بالقوه آماده هست. در بسیاری از نمایشگاه ها مخاطبان عادت به گرفتن چیزی از غرفه بدون اینکه واقعا برای آنها مفید باشد دارند پس یک سری چیزهای ارزان و نه گران برای این موراد کنار بگذارید و بروشورهای گران خود را در زیر میز و برای مشتریان جدی خود نگهدارید.

۷- آموزش و آماده سازی کارمندان

قبل از هر چیز باید بدانید که کارمندان شما در مقابل افرادی که به غرفه مراجعه می کنند چه باید بگویند. کارمندان باید توضیحی سریع از آنچه که شرکت انجام می دهد، چه خدماتی ارائه می دهد و چه اطلاعاتی مربوط به محصول یا برنامه تبلیغاتی آماده کرده اید بدانند. در زمان ملاقات در نمایشگاه ساختمان، کارمندان باید با یک سوال خوب به استقبال مراجعه کنندگان بروند تا بدانند هدف فرد از بازدید و مراجعه به غرفه چیست. پس حالا یک متن بنویسید و به کارمندان بدهید تا خود را جهت حضور در نمایشگاه ساختمان آماده سازند.

? حتما بخوانید: تبلیغات شرکت های ساختمانی چگونه موثر است؟

۸- گرفتن نام، آدرس و ایمیل

آسانترین راه برای گرفتن اطلاعات مردم از آنها در نمایشگاه ساختمان چیست. یک کاسه بگذارید و کارت های ویزتشان را بگیرید و اینکه می توانید از یکسری اپلیکیشن برای دریافت اطلاعات استفاده کنیدیا اینکه یک ورق برای دریافت اطلاعات بگذارید

۹- شبکه سازی و ارتباطات با سایر شرکت کنندگان

بیرون بروید و ارتباط خود را با سایر شرکت کننده ها اغاز کنید. انها ممکن است به سرویس یا محصولات شما نیاز داشته باشند یا اینکه بتوانند شما را به سایرین معرفی کنند. همچنین می تواند راهی برای پیدا کردن یک شریک تجاری برای شرکت شما باشد.

۱۰- پیگیری از تمام مشتریان

بخاطر داشته باشید که شرکت در یک نمایشگاه به خودی خود کافی نیست و راه شما را برای کسب موفقیت تضمین نمی کند وقتی که نمایشگاه تمام شد، نمایشگاه منبعی برای دستیابی به راههاست و نه مشتریان. تمام راهکارهایی را که پیدا کرده اید دسته بندی کنید و به مشتریانی که با آنها در نمایشگاه دیدار کرده اید زنگ بزنید اسم آنها را در خبرنامه داخلی خود بگذارید و به آنها ایمیل بزنید.