چک لیست اولیه استارت آپ

به هرجا که بروید مدام با چک لیست استارت آپ ها که جامع ، کاربردی و مفید هم هستند روبرو می شوید اما موضوعات اصلی و حیاتی که قبل از شروع استارت اپ باید به ان بپردازید گفته نمی شوند. بسیاری از چک لیست ها جهت شروع کسب و کار روی مسائلی چون ساختار کسب و کار یا انجام امورات اداری ، پیگیری کد مالیاتی و غیره متمرکز می شوند.  لیک باید دانست که پیروی از این چک لیست ها نمی تواند هیچ تضمینی برای موفقیت باشد.

سوال اساسی این است چرا بسیاری از کسب و کار ها  با وجود پیروی از این چک لیست ها شکست می خورند؟ شاید  تمرکز کارآفرین ها روی موضوعات اشتباه قبل از شروع استارت آپ دلیل این امر باشد.

پس قبل از اینکه چک لیست استارت آپ را شروع کنید با یک چک لیست اولیه خود را محک بزنید.

چک لیست اولیه استارت آپ یک چک لیست بررسی و ارزیابی از خود می باشد که با در نظر گرفتن چهار موضوع ذیل، احتمال موفقیت در استارت آپ پیش رو بیشتر خواهد شد.

۱-ایا من یک کارآفرین موفق هستم

همه مردم لازم نیست کارآفرین باشند، و حتی خیلی از مردم هم از تجربه کارآفرینی گریزان هستند. این یک قضاوت منفی نیست بلکه یک حقیقت می باشد. با انجام یک تست ساده می توانید آمادگی خود را برای کارآفرینی، شروع و مدیریت یک استارت آپ بسنجید. شاید با بعضی موارد گنجانده شده در تست متعجب شوید.

۲-ایا یک ادم منعطف هستم.

با نگاه کردن در لغت نامه ، می توانید معانی مختلفی برای منعطف پیدا کنید مثل انعطاف پذیری، نرمش، شناوری، سختی، چغرمگی ، جان سختی، لجاجت، از رو نرفتن. این کلمات دقیقا همان چیزهایی هست که برای موفقیت در کار لازم دارید. زمان هایی خواهد بود که پشتتان زیر بار مشکلات خم می شود و به صلابه کشیده می شوید و فشارهایی خارج از حد انتظار و تحمل خواهید کشید اما باید سریعا حرکت کنید و گام بردارید و تکرار کنید،” ارزششو داره “.

بله ، بله در اکثر مواقع بله ارزششو داره. اما قبل از شروع یک کمپانی و شرکت جدید ، باید بدانید چه چیزی پیش می آید و خودتان را آماده کنید. بدانید که هیچ کس کاملا و ۱۰۰ درصد آماده اتفاقات در کسب و کار نیست.

توصیه می شود مقاله ” افراد با ذهن قوی” را مطالعه کنید.

۳-آیا آمادگی مالی دارید؟

پول شروع کسب و کار را از کجا می آورید؟ بسیار از کارآفرینان با پس انداز شخصی، کارت های اعتباری یا وام مسکن (وام با وثیقه خانه ) کار خود را شروع می کنند و بعد از مشخص شدن مدل کسب و کار ، به سراغ خانواده، دوستان، یا همکاران ، فرشتگان کسب و کار ، شتاب دهنده ها ، سرمایه گذاران می روند.

بنابراین قبل از شروع کسب و کار بهتراست تا آنجا که امکان دارد پول کنار بگذارید و قبل از اینکه دنبال سرمایه بیشتر برای کسب و کارتان بگردید اجازه دهید شرکت در مسیر خودش حرکت کند و بزرگ شود. هرچقدر که کمپانی شما بهتر و آینده روشن تری داشته باشد، سهم کمتری به سرمایه گذاران خواهید داد. بنیانگذاران بی شماری هستند که بعلت کمبود سرمایه اولیه مجبور به واگذاری درصد زیادی از سهام شرکت خود شده اند.
همچنین بسیاری از کارآفرینان جدید ، اهمیت پول تمیز را دستکم می گیرند. بانک ها، شرکت های اعتباری، شرکای تجاری بالقوه تاریخچه اعتبار شما را خواهند خواست و بررسی خواهند نمود. اگر نمره اعتباری شما پایین باشد، تاثیر منفی روی توانایی شما در دریافت تامین مالی خواهد داشت. شاید لازم باشد تا با یک گروه حرفه ای روی انتخاب های خودتان مشاوره کنید پس بهتر است که مقاله ” اعتبار خود را بهبود ببخشید” مطالعه کنید.

۴-آیا تخصص، اعتبار و رهبری فکر دارید؟

اگر در صنعت مشابهی که در آن شروع به کسب و کار می کنید، مشغول به کار هستید، احتمالا دانش و تخصص کافی دارید تا به عنوان یک فرد معتبر و موثر شناخته شوی.  اما بسیاری از مردم فرصت های سرمایه گذاری را در بازارهایی خارج  از مهارت و به نوع منطقه آرامش خود شروع می کنند و بنابراین باید یک دوره فشرده مطالعه کنند تا بتوانند سرعت بیشتری داشته باشند.

هر صنعت دارای اصطلاحات خاص، مسائل، رهبران فکری، محدودیت ها و فرصت ها است.  مشتریان آینده شما، به سرعت می فهمند که آیا شما درک عمیق یا کم عمق از چالش های آنها دارید.

شما می توانید با خواندن کتاب ها، وبلاگ ها و مجلات تجاری زمان یادگیری را کوتاه کنید. شما همچنین می توانید زمان را با کارشناسان صرف کنید، آنها را در عمل مشاهده کنید و سوالات خود را مطرح کنید. اکثر کارشناسان از اشتراک دانش خود لذت می برند. زمان کافی برای به دست آوردن توانایی واقعی بگذارید.

سخن آخر ، برای کارآفرینان بسیار مهم و حیاتی هست تا تخصص فردی خود را قبل از شروع یک کار و بازار جدید تکمیل نمایند و به چالش بکشند. یعنی قبل از تلاش برای ایجاد و فروش یک کسب و کار جدید، کارآفرین باید اطلاعات شخصی خود را ایجاد نماید. ایده های شما از  ایده های رقبای بزرگترتان ، درخشانی کمتری ندارند و اطلاعاتی که در اینترنت هست منابع بسیار خوبی می باشند. یکی از کارآفرینان بزرگ می گوید که اطلاعاتی که در اینترنت از کارشنان پیدا کرده در هنگام تولید محصولات بسیار موثر و مفید بوده اند.

 سعی کنید وب لاگ ، ویدئو و سایر ارتباطات خود را بی حد و مرز بسازید. از خودتان همواره بپرسیدآیا ارتباطات فعلی شما در حد همان شش ماه یا یکسال گذشته هست یا خیر، چرا که وقتی چیزی را در شبکه های اجتماعی منتشر کردید برای مدت طولانی  به فروش محصول شما کمک خواهد کرد.

خلق و منش کارآفرینی، انعطاف پذیری شخصی، آمادگی مالی و رهبری فکری، همه با هم یک پایه محکم برای ایجاد یک کسب و کار جدید را تشکیل می دهند. پس به یاد داشته باشید

بعد از بررسی مراحل فوق بروید و یک شرکت ثبت کنید.