زمان مطالعه : ۱۳ دقیقه

آشنایی با گوگل تگ منیجر و کاربردهای آن

اگر به دنبال ساده کردن زندگی خودتان هستید، پس لازم است با گوگل تگ منیجر آشنا شوید. تگ منیجر یکی از ابزارهای بازاریابی گوگل است که به ما در راه‌اندازی و مدیریت یکپارچه تمام تگ‌های سایت/اپلیکیشن خودمان کمک می‌کند. تمام سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها به تگ منیجر نیاز دارند. تحلیل درست، تبلیغات هدفمند و سرعت عمل بالا، همگی با این ابزار شروع می‌شوند.

اما این یعنی چه و دقیقاً چه سودی برای ما دارد؟

تگ منیجر ابزاری است که توسط گوگل طراحی شده و شما می‌توانید با استفاده از آن تگ ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و بی‌شمار ابزار دیگر را در دل یک تگ، به سایت/اپلیکیشن خودتان اضافه کنید.

اما این فقط یک تعریف ساده از دنیای تگ منیجر است. این تازه شروع ماجراست! برای اینکه بیشتر از این ماجرا سر دربیاورید، با ما همراه باشید.

معرفی تگ منیجر

بازاریابی دیجیتال، ساده‌تر از همیشه!

قبل از آنکه بخواهم به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، لازم است ابتدا چند سوال برای آن دسته از عزیزانی که ویدیوی بالا را مشاهده نکردند از شما بپرسیم.

  • آیا میزان بازدهی تبلیغات خودتان را می‌دانید؟
  • از نتایج بعد از تبلیغاتتان راضی هستید؟
  • درباره سن، جنسیت و علاقه‌مندی خریداران اطلاعات دارید؟
  • می‌دانید روی کدام لینک‌های سایت شما کلیک می‌شود؟
  • کاربران فعلی را مجدداً هدف تبلیغ قرار می‌دهید؟
  • آیا از امکاناتی مثل چت و نوتیفیکیشن استفاده می‌کنید؟
  • و…

نقل قولجان وانامیکر (پدر تبلیغات مدرن و مبدع فروشگاه آنلاین):

نصف هزینه ای که برای تبلغات کرده‌ام را دور ریخته ام. مشکل عدم مدیریت تبلیغات بود.

تاکنون به این سوالات فکر کرده‌اید؟ قطعاً همۀ این موارد امکان پذیر است. شما می‌توانید بازدهی تبلیغات را اندازه‌گیری کنید، اطلاعاتی در مورد خریداران‌تان کسب کنید، از هر کلیکی که در سایت شما اتفاق می‌افتد باخبر شوید و… اما مهم‌ترین سوال ما از شما این است که: چگونه؟!

تگ منیجر

در پاسخ به این سوال ۲ حالت وجود دارد. اول آنکه شما نمی‌دانید چگونه می‌شود همۀ این کارها را انجام داد. در این صورت اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا این مقاله را کاملاً برای شما آماده کرده‌ایم.

در حالت دوم، شما می‌دانید که چگونه، اما به روشی سخت! قبول ندارید؟ پس این مقاله برای شما هم هست. ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانیم با استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)، همه این کارها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهیم و در یک کلام، بازاریابی دیجیتال را دوست‌داشتنی‌تر از قبل تجربه کنید!

? حتما بخوانید: صفحه دوم سرچ گوگل

تگ منیجر گوگل (Google Tag Manager)

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی است که گوگل طراحی کرده و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی هر تگی که دلتان می‌خواهد را به سایت، صفحات AMP، اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS خودتان اضافه کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید در لحظه تغییرات مورد نظرتان را روی تگ موردنظرتان اعمال و خیلی سریع این تغییرات را پیاده‌سازی کنید.

گوگل این ابزار را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد (البته بخش اندکی از امکانات آن پولی است که چندان هم به کار ما نمی‌آید) و شما به راحتی می‌توانید حساب کاربری خودتان را در آن ایجاد و از امکاناتش استفاده نمایید. برای ورود و ثبت نام در تگ منیجر بعد از فعال کردن فیلترشکن خود اینجا کلیک کنید.

تگ منیجر 2

خیلی ساده تر بگوییم تگ چیست که منیجر آن چه باشد؟!

یکبار دیگر سوالاتی که در ابتدا از شما پرسیدیم را مرور کنید. ما برای انجام تمامی این کارها و انواع اندازه‌گیری‌ها، به تگ‌ها نیاز داریم. تگ چیست؟ در یک تعریف ساده، هر تگ از چند خط کد تشکیل می‌شود. به کمک تگ‌ها، ما می‌توانیم ابزارهای دیگر را درون سایت خود صدا کنیم. هر ابزاری یک تگ در اختیار شما می‌گذارد تا درون سایت خود بگذارید. اما مدیریت همه این تگ‌ها در کنار هم، کار آسانی نیست.

همینجاست که گوگل تگ منیجر به کمک شما می‌آید. ما از این کار ۳ هدف می‌توانیم داشته باشیم:

  • اطلاعات مختلفی را جمع ‌آوری کنیم. (جمع‌آوری اطلاعات کاربران و بررسی رفتار آنها)
  • تبلیغات هدفمندتری داشته باشیم. (هدفگیری مجدد کاربران در تبلیغات)
  • سایت/اپلیکیشن خود را به امکانات گوناگونی مجهز کنیم. (اجرا کردن برنامه‌هایی مثل چت آنلاین و…)

تگ منیجر به ما کمک می‌کند تا به روشی سریع‌تر و راحت‌تر، این تگ‌ها را ایجاد و مدیریت کنیم.

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

شاید این سوال حداقل برای ما که از این ابزار برای راه‌اندازی و مدیریت تگ‌های سایت‌مان استفاده می‌کنیم و قدرت بالا و امکانات فوق‌العادۀ آن را تجربه کرده‌ایم، کمی تعجب آور باشد و سریعاً اینگونه پاسخ دهیم که: چرا نباید از تگ منیجر استفاده کنیم؟! اما خب، شما حق دارید که پاسخی مناسب برای این سوال پیدا کنید.

اجازه دهید یک بار دیگر مسئلۀ اصلی خودمان را مطرح کنیم: در دنیای دیجیتال، ابزارهای متنوعی داریم و برای استفاده از آن‌ها، باید تگ هرکدامشان را به سایت/اپلیکیشن خودمان اضافه کنیم. اما مدیریت همۀ این‌ تگ‌ها دشوار و از یک جایی به بعد، تقریباً امکان ناپذیر خواهد بود.

و درست در همین لحظه، گوگل تگ منیجر به کمک ما می‌آید و ناممکن‌ها را ممکن می‌سازد. تگ منیجر به شما کمک می‌کند تا تمامی تگ‌های مورد نظرتان را در یک‌جا مدیریت کنید. مطمئن نیستید؟ پس در ادامه مهم‌ترین مزایای این ابزار را به شما معرفی می‌کنیم.

تگ منیجر 4

سرعت شما باورنکردنی خواهد شد!

سرعت: می‌توانید در لحظه، ابزارهای جدید و دلخواه‌تان را به سایت اضافه کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر افزایش سرعت کار شماست. زیرا دیگر قرار نیست که هربار برای اضافه کردن یک تگ، وارد کدهای سایت یا اپلیکیشن خودتان بشوید و وقت زیادی برای پیاده‌سازی آن صرف کنید.

با تگ منیجر برای راه‌اندازی انواع تگ‌ها، فقط و فقط به چند کلیک ساده نیاز دارید و تمامی مراحل، از تنظیمات تا پیاده‌سازی در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شوند (البته به شرطی که ابتدا کار با آن را به خوبی یاد بگیرید).

زندگی دیجیتالی شما راحت‌تر خواهد شد!

راحتی: به هیچ سطحی از کدنویسی نیاز ندارید.

شاید یکی از دغدغه‌های اصلی ما، عدم آشنایی کافی با کدنویسی است. همین مسئله کار ما را برای پیاده‌سازی تگ‌ها دشوار می‌کند. کافی است دو یا سه بار در پیاده‌سازی تگ‌ها به مشکل بربخوریم همین مسئله کل روز ما را خراب کند! اما به لطف تگ منیجر، ما به هیچ سطحی از دانش کدنویسی نیازی نداریم و تمامی اقدامات ما با استفاده از یک نرم‌افزار ساده و کاربرپسند انجام می‌شوند.

همه چیز را یکجا داشته باشید!

یکپارچگی: همه تگ‌ها یک جا هستند و شما روی آن‌ها کنترل کامل دارید.

شاید مهم‌ترین دلیل خلق تگ منیجر، همین ویژگی یکپارچگی باشد. شما در یک نگاه می‌توانید تمامی تگ‌ها، تریگرها و متغیرها‌یتان را یکجا مشاهده کنید. در نتیجه، دسترسی و ویرایش آنها در آینده بسیار راحت‌تر خواهد بود.

مطمئن باشید اوضاع سایت شما رو به راه است.

عملکرد: سایت / اپلیکیشن شما با هیچ مشکل و اختلالی مواجه نخواهد شد.

گاهی وقت‌ها ممکن است تگ موردنظرتان، سایت‌ شما را دچار اختلال کند. خبر خوب این است که تگ منیجر از بروز هرگونه اختلالی در سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می‌کند و به تگ‌های ناسالم، اجازه نمی‌دهد برای سایت شما مشکلی ایجاد کنند.

همه چیز در تگ منیجر پویاست

از اینجا یک مقدار بحث جالب‌تر می‌شود. گوگل تگ منیجر یک امکان فوق‌العاده به شما می‌دهد و آن هم تنظیم تگ‌های پویاست. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر، پویایی آن است! یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال موضوع را توضیح بدهیم. فرض کنیم که شما می‌خواهید ببینید که چند نفر روی دکمۀ «درخواست مشاورۀ» که دارای رنگ آبی است، کلیک کرده‌اند. بدون تگ منیجر، شما باید یک تگ به کد این دکمه اضافه کنید تا هر بار کلیک کاربر روی آن را به آنالیتیکس گزارش دهد.

اما با استفاده از تگ منیجر شما تنها به یک تگ نیاز دارید. کافی است به تگ منیجر بگویید که به عنوان مثال اگر روی هر دکمه‌ای کلیک کرد که دارای رنگ آبی بود، به آنالیتیکس اطلاع بده که یک کاربر روی دکمۀ «درخواست مشاوره» کلیک کرده است. در این صورت هرجایی از سایت شما که چنین دکمه‌ای وجود داشته باشد، با همان یک تگ می‌توانید از کلیک کاربر روی آن باخبر شوید.

یک مثال دیگر:

فرض کنیم که شما می‌خواهید ببینید که چند نفر روی لینک صفحه اینستاگرام شما کلیک می‌کنند. چطور باید این کار را انجام دهید؟ در حالت عادی، شما باید یک تگ روی لینک اینستاگرام خود قرار دهید که به آنالیتیکس بگوید که روی این لینک کلیک شده است. اما در تگ منیجر چطور؟ نیازی به یک تگ بیشتر نیست. شما فقط به تگ منیجر می‌گویید که اگر روی لینکی کلیک شد که آدرس آن INSTAGRAM.COM بود، این موضوع را اندازه بگیرد. به همین سادگی، این لینک اینستاگرام شما اندازه‌گیری می‌شود.

حتی اگر در جای دیگری از سایت یا اپلیکیشن خود هم لینک اینستاگرام اضافه کنید، آن لینک هم به صورت خودکار اندازه‌گیری می‌شود. زیبا نیست؟!

? حتما بخوانید: گوگل ادوردز و تأثیر آن بر کسب و کار

به کمک تگ منیجر، شما به ساده‌ترین شکل ممکن می‌توانید:

  • آمار فروش خود را به آنالیتیکس بفرستید: با اینکار می‌فهمید که کمپین‌های تبلیغاتی شما چقدر سودآور هستند، چه افرادی (بر اساس سن، جنسیت، سلایق، مکان و …) از شما خرید می‌کنند، بازاریابی محتوایی شما چقدر موفق عمل کرده است و …
  • کاربران روی کدام لینک‌های خروجی شما کلیک می‌کنند: می‌خواهید ببینید که چند نفر روی لینک اینستاگرام شما کلیک می‌کنند؟ یا روی یک تبلیغ؟ با تگ‌منیجر، به راحتی می‌توان این کلیک‌ها را اندازه گرفت.
  • اطلاعات نویسندگان و دسته‌بندی‌ها و … به گوگل آنالیتیکس بفرستید: دوست دارید ببینید که کدام نویسنده شما، بیشترین ترافیک را به سایت آورده یا درآمد را برای مجموعه ایجاد کرده است؟ شاید هم بخواهید بر اساس دسته‌بندی‌های موضوعی وبلاگ خود به همین آمار نگاه کنید؟ با تگ منیجر، اینکارها به راحتی شدنی است.
  • آمار فروش خود را به سرویس‌های تبلیغاتی بفرستید: به این ترتیب می‌توانید کمپین‌های هوشمند CPA و ROAS را فعال کنید. کمپین‌هایی که هزینه شما بر اساس خرید کاربران یا حتی درصد سودتان مدیریت می‌شود.
  • اطلاعات مخاطبان را به سرویس‌های تبلیغاتی بفرستید: با اینکار می‌توانید کسانی که از سایت شما دیدن کرده‌اند، اما خریدی انجام نداده‌اند را مجددا هدف تبلیغات خود در گوگل ادز و سایر سرویس‌های تبلیغاتی قرار دهید.
  • تست‌های A/B انجام دهید: با ترکیب تگ منیجر، آنالیتیکس و گوگل آپتیمایز، به راحتی می‌توانید تست‌های A/B انجام دهید. مثلاً به نیمی از کاربران یک دکمه آبی و به نیمی دیگر یک دکمه قرمز نمایش دهید. سپس بسنجید که در کدام حالت، کلیک‌های بیشتری روی دکمه انجام می‌شود.
  • سرویس‌ چت، نوتیفیکیشن و … را در ۳ سوت فعال کنید: دوست دارید راهی داشته باشید که به جای قراردادن تگ هر ابزار جدیدی در کد، یک مسیر بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر داشته باشید؟

این قابلیت‌ها و ده‌ها امکان دیگر، دلیل جذابیت گوگل تگ منیجر هستند.

تگ منیجر 3

تگ منیجر برای چه کسانی مناسب است؟

واقعاً فرقی ندارد که شما فقط یک سایت/اپلیکیشن ساده داشته باشید یا اینکه مدیر یک کسب و کار بزرگ با چند سایت یا اپلیکیشن باشید. تگ منیجر به تمامی نیازهای شما در هر سطحی که فعالیت می‌کنید، پاسخ می‌دهد.

چه ابزارهایی را می‌توانیم به سایت/اپلیکیشن خود اضافه کنیم؟

با اطمینان می‌توانیم بگوییم که هیچ ابزاری نیست که شما نتوانید تگ آن را با استفاده از تگ منیجر پیاده‌سازی کنید! به صورت کلی، ۲ نوع ابزار داریم. تگ برخی از این ابزارها به صورت پیش فرض در تگ منیجر تعریف شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از: آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و… برای مشاهدۀ لیست کامل این ابزارها را اینجا کلیک کنید.

تگ منیجر 5

البته تگ برخی از ابزارها در تگ منیجر از قبل تعریف نشده‌اند. به عنوان مثال، اثری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی در تگ منیجر وجود ندارد. اما این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا تگ هر ابزاری را که بخواهید به عنوان تگ‌های دلخواه (Custom HTML) به سایت‌تان اضافه کنید. انجام این کار هم واقعاً ساده است. بنابراین شما برای پیاده‌سازی تگ ابزارهای مختلف هیچ محدودیتی ندارید.

استفاده از ابزارهای قدرتمند در تگ منیجر

با علم به مفهوم و عملکرد تگ منیجر تمرکز را روی نصب تگ منیجر و آشنایی با بخش‌های مختلف آن و راه‌اندازی تگ‌ها قرار دهید. حال برخی از این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم:

گوگل آنالیتیکس: اندازه‌گیری حرفه‌ای همه‌چیز

راه اندازی آنالیتیکس با تگ منیجر؛ تمرکز اصلی روی آنالیتیکس است. چرا که قابلیت‌های تگ منیجر، بیشتر از هر جای دیگری، در استفاده از این ابزار می‌درخشند.

  • گوگل آنالیتیکس را به کمک تگ منیجر، راه‌اندازی کنید.
  • اطلاعات فروشگاهی خود را به آنالیتیکس بفرستید. به این ترتیب شما می‌دانید که مشتری‌های شما چه کسانی هستند، از چه طریقی شما را پیدا کرده‌اند، چه چیزی خریداری کرده‌اند، چقدر پول پرداخت کرده‌اند و …
  • لینک‌های خروجی سایت را اندازه‌گیری کنید. یعنی شما می‌فهمید که کاربران روی کدام یک از لینک‌های خروجی سایت شما کلیک می‌کنند.
  • تکمیل شدن فرم‌هایتان توسط کاربران را اندازه بگیرید.
  • نویسنده‌ها، دسته‌بندی‌های وبلاگی و … را به عنوان معیار در گوگل آنالیتیکس تعریف کنید. به این ترتیب مثلاً می‌فهمید که کدام نویسنده شما بیشتر سودآور بوده است یا کدام دسته‌بندی وبلاگ شما بیشترین محبوبیت را دارد.
  • زمان ماندن کاربر در صفحات را اندازه بگیرید تا دقت این عدد بیشتر شود. (در حالت پیش‌فرض آنالیتیکس، این عدد دقت بسیار بسیار پایینی دارد.)
  • اسکرول شدن صفحه توسط کاربر را اندازه بگیرید.
  • کلیک شدن روی دکمه‌ها و بنرهای مهم سایت را اندازه بگیرید.
  • و …

گوگل ادز: تبلیغات اینبار حرفه‌ای‌تر خواهد شد

به کمک تگ منیجر، ۲ کار اساسی انجام دهید که بازدهی تبلیغات شما را چند برابر می‌کند:

۱. ارسال آمار فروش به گوگل ادز: زمانی که یک مشتری خرید کرد، ما مبلغ خرید را برای گوگل ادز بفرستید. به این ترتیب، شما می‌توانید بر اساس تعداد فروش و میزان فروش، تبلیغ کنید. یعنی مثلاً به گوگل بگویید که حاضرید به ازای هر نفر که خرید می‌کند، ۵۰۰۰ تومان پرداخت کنید یا حتی بگویید که به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان خرید، حاضرید ۱۰۰ هزار تومان بابت تبلیغات هزینه کنید.

۲. ارسال اطلاعات مخاطبان به گوگل ادز: با ارسال آمار مخاطبان به گوگل ادز، شما می‌توانید آنها را مجددا هدف قرار دهید. مثلاً به گوگل بگویید که تبلیغ شما را مجدداً به کسانی نشان دهد که به صفحه محصول شما آمده‌اند، اما خرید خود را نهایی نکرده‌اند.

گوگل آپتیمایز: تست‌های A/B خود را شروع کنید

راه اندازی آپتیمایز با تگ منیجربه کمک گوگل تگ منیجر، به سادگی هر چه تمام‌تر می‌توانید تگ Google Optimize را در سایت خود قرار دهید و شروع به انجام تست‌های A/B کنید.

برای مثال، می‌توانید بررسی کنید که کاربران بیشتر روی یک دکمه با رنگ قرمز کلیک می‌کنند یا رنگ آبی. برای این بررسی هم اصلاً به کدنویسی نیاز نیست.

سایر ابزارها:

علاوه بر ابزارهای گفته شده، تگ ابزارهای دیگری هم وجود دارد که می توانید راه اندازی کنید:

  • ابزارهای تحلیل دیگر (Hot Jar)
  • ابزارهای تبلیغات ایرانی (یکتانت، مدیااد، تپسل)
  • ابزارهای چت ایرانی (رای‌چت، ریتین)
  • ابزارهای نوتیفیکیشن ایرانی (پوشه، نجوا)
  • ابزارهای CRM ایرانی (دیدار)
  • ابزارهای اپلیکیشن (Firebase، Adjust)
  • و…