گوگل وب مستر چیست ؟

گوگل وب مستر تولز ، یک سرویس رایگان شرکت گوگل است که برای کمک به کسب و کارهای مختلف عرضه شده است. google webmaster tools با مانیتور کردن وب سایت به کسب و کارها کمک می کند که بهترین نتیجه را در صفحه نتایج گوگل بدست بیاورند. با داشتن یک حساب gmail شما براحتی می توانید از گوگل وبمستر تولز استفاده نمایید.

برخی از امکانات موجود در گوگل وبمستر :

. اضافه کردن و بررسی نقشه سایت

. بررسی و تعیین نوع خزنده در سایت و نمایش آمار در مورد دسترسی به یک مطلب

. تولید و بررسی فایل robots.txt این نوع فایل برخی صفحات سایت را مسدود می کند تا موتورهای جستجو دسترسی و  ایندکس کردن صفحه را نداشته باشند و تاثیر زیادی در سئو سایت دارد

. لیست صفحات داخلی و خارجی که به وب سایت لینک شده

. لیست از لینک های شکسته سایت

. نمایش تعداد کلیک هایی که با استفاده از موتورهای جستجو به سایت شما لینک داده شده

. ارسال برخی پیام های هشدار دهنده مانند ویروسی بودن وبسایت ,فروش بک لینک و… به گوگل وبمستر

. تنظیم دامنه مورد نظر (مثلا example.com را ترجیح می دهند از www.example.com و یا بالعکس استفاده کنند ) که تعیین کننده نمایش  URL سایت در موتورهای جستجو است

چرا از ابزار گوگل وبمستر استفاده کنیم؟

به دلایل زیر ما باید از این ابزار به منظور ارتقای سایت خود استفاده کنیم :

الف – مشاهده عملکرد سایت در نتایج جستجوی گوگل:

• جهت اطمینان از دسترسی ربات گوگل به محتوای سایت.
• ثبت محتوای جدید برای خزیدن سریعتر ربات گوگل و حذف محتوای خاصی از نتایج جستجوی گوگل.
• متوجه میزان جذابیت محتوای سایت در نتایج جستجوی سایت.
• مدیریت سایت با رفع اختلالهای موجود در عملکرد ربات گوگل
• مشاهده و راه حل رفع بد افزار و اسپم شناخته شدن سایت توسط گوگل

ب -مشاهده نحوه جستجو در گوگل و دیده شدن سایت شما:

• با جستجوی چه عبارتی سایت شما دیده میشود؟
• کدام عبارت بازدید کننده بیشتری به سایت شما میتواند هدایت کند؟
• آیا قیمت محصولات، اطلاعات تماس و یا رخدادهای سایت شما در نتایج گوگل قابل مشاهده است؟
• کدام سایت به سایت شما لینک شده است؟
• آیا نسخه موبایل سایت شما بخوبی بهینه سازی شده است؟

چگونگی استفاده از گوگل وب مستر تولز

ابتدا وارد Webmaster Tools شده و با کلیک بر روی گزینه add site، آدرس سایت را وارد کنید. سپس آدرس نمایش داده می‌شود که نیاز به تأیید دارد. بنابراین بر روی گزینه Verify this site کلیک کنید تا تأیید شود. سپس وارد صفحه Verify ownership شده که برای تأیید در قسمت Verification method سه روش وجود دارد که به دلخواه یک روش را می‌توان انتخاب کرد:

۱.    اضافه کردن کد html در قسمت Alternate methods به صفحه اصلی سایت
۲.    اضافه کردن فایل html در روت وبسایت
۳.    اضافه کردن کد به dns وبسایت

سپس با کلیک بر روی verify سایت در وبمستر ثبت می‌شود. پس از ثبت سایت می‌توان از ابزار وبمستر برای افزایش سطح کیفی سایت استفاده کرد. بنابراین به صفحه home رفته و بر روی لینک سایت خود  کلیک کنید.

بررسی منوی سمت چپ وبمستر

الف- تب Dashboard

در این قسمت اطلاعات مختصری درباره وضعیت کنونی سایت خود مشاهده می‌کنید که شامل سه بخش:

۱- Crawl Errors: نشاندهنده خطاهای پیش آمده برای خزنده گوگل در حین پیمایش سایت؛

۲- Search Analytic نشاندهنده وضعیت دیده شدن سایت شما در جستجوی گوگل 

۳- Sitemaps نشاندهنده وضعیت نقشه سایت شما می‌باشد.

با تحلیل خروجی این گزارش می توانید بررسی نمایید که چه ورودی هایی از گوگل دریافت می کنید و تعداد نمایش سایت شما در حالت های مختلف (موبایل و دسکتاپ) و همچنین در بازه های زمانی مختلف به چه صورت است. با تحلیل CTR یا نرخ کلیک سایت خود در گوگل می توانید صفحات خود را بهینه کنید و همچنین کلمات کلیدی مناسب را استخراج نمایید.

ب – تب Message

در این قسمت پیام‌هایی به ایمیل شما درباره مشکلات احتمالی ارسال می‌شود.

ج – تب Search Appearance

 نحوه نمایش سایت در جستجوها را نشان می‌دهد که شامل بخش‌های مختلفی است:

۱ – Structured Data: 

نشاندهنده بخش محتوایی سایت است. باید توجه کرد که هنگام تولید محتوا برای وبسایت خود علامتگذاری صحیح انجام دهید.

۲- Data Highlighter:

این بخش مشخص کننده اطلاعات ابزاری است که به گوگل کمک می‌کند تا الگوی داده‌ها و اطلاعات در سایت شما را بفهمد. بنابراین با این قسمت می‌توان برای تگ کردن داده‌های سایت خود استفاده کرد. برای شروع علامت‌زنی سایت خود با کلیک بر روی Start Highlighting مراحل را به نوبت انجام داده و در آخر به اشتراک بگذارید.

۳- HTML Improvement:

یکی از مهمترین ابزارهای وبمستر برای بهینه‌سازی سایت می‌باشد؛ بدین صورت که لیستی از اطلاعات HTML اشتباه سایت شما با بررسی تگ‌های استفاده شده در کد را شناسایی می‌کند. اشتباهاتی که توسط گوگل لیست می‌شود شامل تکراری بودن تگ عنوان، تگ عنوان بسیار طولانی یا کوتاه، طولانی یا کوتاه بودن تگ توضیحات و … می‌باشد. 

۴- Accelerated Mobile Pages:

نام دیگر آن AMP است که مدتی است که از رونمایی آن در ابزار وبمستر می‌گذرد. به دلیل اینکه بسیاری از افراد برای جستجوهای خود از موبایل استفاده کرده و روز به روز در حال افزایش است، بنابراین سازگاری صفحات وب با موبایل اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین در این نسخه از صفحات وب استفاده از برخی تگ‌های HTML مجاز است و استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش دهد مجاز نمی‌باشد.

د – تب Search Traffic

 این بخش شامل ترافیک سایت و افزایش بازدید سایت شماست و دارای چند پارامتر می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱- Search Analytics:

در این بخش می‌توانید اطلاعات آماری مفیدی را در رابطه با سئو سایت مشاهده نمایید. بدین صورت که دارای اطلاعاتی مانند clicks (تعداد کلیک‌ها)، impressions (تعداد نمایش سایت)، CTR (تعداد کلیک به نمایش سایت) و Position (موقعیت فراگیری در نتایج) را به صورت آماری در روزهای مختلف نشان می‌دهد.

۲- Links To Your Site:

در این قسمت تعداد لینک‌های داده شده یا بک لینک‌ها به سایت شما نمایش داده می‌شود. در سمت چپ صفحه در قسمت Who links the most نشاندهنده وبسایت‌هایی است که بیشترین لینک را به سایت شما داده و در سمت راست در قسمت Your most linked content نشاندهنده صفحاتی از وبسایت شما با بیشترین تعداد لینک دریافتی می‌باشد، در قسمت How your data is linked نشاندهنده عنوان‌های لینک شده به سایت شما می‌باشد. 

۳- Internal Links:

این بخش لینک‌های داخلی سایت شما را نشان می‌دهد که به صفحات و مطالب خود لینک شده است. لینک‌های داخلی دارای تأثیر زیادی بر افزایش رتبه سایت شما در موتور جستجوی گوگل دارد.

۴- Manual Actions:

پنالتی یا جریمه شدن توسط گوگل است؛ به عنوان مثال در این بخش اگر پیغام Image Mismatch را مشاهده کنید به معنای این است که تعدادی از تصاویر سایت شما با صفحات نتایج گوگل نسبت به آنچه در سایت شما نمایش داده می‌شود تطابق ندارد.

۵- International Targeting:

برای مدیدریت بیزینس‌های محلی که در سئو محلی مؤثر می‌باشد.

۶-  Mobile Usability:

در این بخش مشاهده می‌کنید که آیا کاربران می‌توانند سایت شما را از موبایل خود مشاهده کنند یا خیر. مشاهده سایت توسط موبایل یکی از اصول مهم سئو و بهینه سازی وبسایت شما است که گوگل توجه زیادی به آن دارد.

د – تب Google Index

۱-  Index Status:

نشاندهنده تعداد صفحات اندیس گذاری شده وبسایت می‌باشد.

۲- Blocked Resources:

به کمک این صفحه می‌توانید منابع مسدود شده برای گوگل و صفحاتی که شامل این منابع هستند را بیابید.

۳-  Remove URLs:

برای حذف لینکهایی از صفحات جستجو در گوگل می‌باشد.

ه – تب Crawl (خزنده گوگل)

۱- Crawl Error:

در این بخش خطای مرتبط با سایت را نمایش می‌دهد؛ این خطاها شامل عدم وجود صفحه یا در دسترس نبودن سایت، خرابی سرور می‌باشد. 

۲- Crawl Stats:

در این بخش وضعیت فعالیت روبات گوگل برای سایت را در طول ۳ ماه گذشته در سه نوع نموداری نشان می‌دهد. این نمودارها به صورت Pages crawled per day (تعداد صفحات بررسی شده در هر روز)، Kilobytes downloaded per day (حجم اطلاعات دانلود شده سایت در هر روز) و Time spent downloading a page (میانگین زمان سپری شده به میلی ثانیه برای دانلود هر صفحه سایت) می‌باشد.

۳- Fetch As Google:

از این بخش برای اینکه گوگل به صفحات سایت شما که از طرف خزنده موتور جستجوی گوگل شناسایی نشده هدایت شود. همچنین برای بررسی صفحات سایت و پیدا کردن مشکلات احتمالی در راه موتور جستجوی گوگل استفاده می‌شود.  

۴- Robots.txt tester:

در این بخش با نمایش فایل robots.txt وجود خطای احتمالی را نشان می‌دهد.

۵- Sitemaps:

این گزینه نشاندهنده نقشه سایت است که برای مدیریت و بررسی آن استفاده می‌شود.

۶- URL Parameters:

برای بررسی فایل robots.txt و نیز تعداد آدرس‌های URL بلوکه شده در فایل robots.txt سایت توسط گوگل را نشان می‌دهد.

ی – تب Security Issues

در این بخش گزارش مرتبط با وجود کد برای هک یا محتوای مخرب در سایت از نظر گوگل مشاهده می‌شود.

و – تب Other resources

در این قسمت سایر منابع موجود گوگل برای وبمسترها که قادرند از آن برای بررسی سایت خود استفاده کنند معرفی شده و به آن ها لینک داده شده است. فراموش نکنید که استفاده از این ابزار رایگان امکانات و اطلاعات بسیاری را به ما می‌دهد که برای سئو سایت ضروری می‌باشد.

اهمیت گوگل وب مستر و سئو :

هر کسی که سایت دارد، چه سایت عمومی باشد چه تخصصی، چه مبتدی باشد چه حرفه‌ای و… ابزار گوگل وبمستر میتواند به آن کمک کند.گوگل وبمستر مناسب صاحبان کسب و کار و نمایندگان ،متخصصان سئو و فروشندگان آنلاین ، مدیران سایت ، توسعه دهندگان وب است .

حتی اگر نمی دانید که چگونه از گوگل  وبمستر استفاده کنید باید از آن آگاه باشید و یک سری کارکرد های ابتدایی از آن را یاد بگیرید.شما ممکن است فردی را  مسلط به گوگل وبمستربرای تنظیم سایت روی ابزار گوگل وبمستر استخدام کنید در این صورت شما می توانید با آن فرد متخصص همکاری کنید تا اطمینان یابید  به همه ی گزارشات مربوط به سایت خود دسترسی و کنترل دارید .به علاوه این نظر خوبی است که تا آنجا که می توانید درباره ی کارایی سایت خود در نتایج جستجو بدانید تا بتوانید تصمیمات بزرگ کاری در باره ی سایت خود بگیرید.

تمامی افرادی که در زمینه ی سئو یا بهینه سازی سایت حتی اطلاعات اندکی هم دارند تاکنون دریافتند که ثبت سایت در وبمستر گوگل بسیار حائز اهمیت است.  گوگل وب مستر مجموعه ای از ابزارهای کنترل و مدیریت سئو سایت می باشد. در پنل مدیریت این مجموعه اطلاعاتی نظیر : میزان سلامت سایت، تعداد صفحات ایندکس شده،  واژگان کلیدی ورودی سایت و … در اختیار شما قرار می گیرد. چیزی که باعث می شود این ابزار ضروری به نظر برسد کاربردش در شرایط بحران است که کمک زیادی به شما برای رفع مشکلات  خواهد کرد. اگر مورد جریمه و مجازات گوگل قرار بگیرید خود گوگل از همین طریق به شما خبر رسانی میکند و امکان مشاهده وضعیت را برای شما فراهم میکند.
به طور کلی گوگل وبمستر برای دسترسی به اطلاعات سایت است و از طریق آن نمی توان سایت و سایر کاربران را مدیریت کرد.

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید