گوگل پلاس چیست ؟

گوگل پلاس در واقع یک رسانه اجتماعی برای اشتراک‌ گذاری آنلاین است و مثل دیگر پروژه‌های شرکت گوگل، ابتدا در اختیار تعداد محدودی از کاربران و سپس در دسترس همه کاربران قرارگرفت .اشتراک‌گذاری آنلاین نیاز جدی به بازبینی و خلق شیوه‌های تازه دارد. زمان تغییر شیوه‌های فعلی به اشتراک گذاری که چندان کارآمد نیست فرا رسیده و گوگل پلاس اولین گام عملی جدی گوگل برای اعمال این تغییرات بود.

امکانات گوگل پلاس

گوگل پلاس در زمان شروع، امکانات خوبی برای مدیریت دوستان در قالب Circleها یا دایره‌ها ابداع کرد. پیش از این انتشار مطالب در شبکه‌های اجتماعی یا به صورت خصوصی یا به صورت عمومی امکان‌پذیر بود. ویژگی Circle در گوگل پلاس، امکانی نسبتا جدید به حساب می‌آمد که امکان اشتراک مطالب برای گروه‌هایی خاص از دوستان را فراهم می‌کرد.

گوگل پلاس، بخش چت آنلاین متنی، صوتی و تصویری قدرتمندی را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد که مشابه آن در سایر شبکه‌های اجتماعی موجود نبود. ادغام خدمات گوگل پلاس با سایر سرویس‌های گوگل، سبب شد در ابتدای فعالیت، این شبکه رشد قابل توجهی را تجربه کند ولی با گذشت زمان، محبوبیت آن رو به کاهش حرکت کرد.

یکی از بخش‌های مورد علاقه در گوگل پلاس، بخش What’s Hot یا «کاوش» نام دارد. در این بخش که برای کاربران هر زبان به صورت مجزا، ایجاد می‌شود، تمامی مطالب مهم و مورد علاقه از کاربران آن زبان قابل مشاهده هستند. به عبارت دیگر «کاوش» محلی است که جذاب‌ترین فعالیت‌های اجتماعی میلیون‌ها کاربر در کنار هم قابل مشاهده است. برخی دیگر از این امکانات عبارتند از :

  1. دایره‌ها (Circles): برای گروه‌های مختلف دوستان
  2. جرقه‌ها (Sparks): برای جستجوی تخصصی
  3. پاتوق‌ها (Hangouts): برای چت تصویری و تماشای ویدیویی
  4. اجتماع (Huddle): که در واقع امکان تله‌کنفرانس است
  5. موبایل (Mobile): برای استفاده از قابلیت‌های موبایل‌ها نظیر مسیج، دوربین و جی‌ پی پی است.

ویژگیهای گوگل پلاس برای کاربران عادی

  1. اشتراک گذاری متن به همراه عکس
  2. ساخت فهرست چند گزینه ای برای نظر سنجی از کاربران
  3. توانایی استفاده از چند عکس در یک پست
  4. توانایی اضافه نمودن بیش از یک لینک در هر پست (به تعداد دلخواه)
  5. استفاده از # برای مشخص نمودن کلمات کلیدی (افزایش نمایش پست)
  6. اشتراک گذاری موقعیت جغرافیایی خود برای دوستان
  7. محدود نمودن پست ها برای منع از گذاشته شدن نظر (Comments)
  8. محدود نمودن پست ها از اشتراک گذاری دوباره توسط دیگر کاربران (Reshare )
  9. محیط کاربری بسیار زیبا و دسترسی آسان به کلیه منوها
  10. تشخیص فوقالعاده هوشمند و قوی اسپمر ها برای جلوگیری Spam
  11. ساخت انجمن بدون محدودیت با قابلیت های کاربری (Community)
  12. ساخت مجموعه اثار (Collection) برای اهداف متمرکز
  13. گذاشتن لینک و عکس در بخش نظرات هر پست
  14. حلقه بندی های کاربردی برای مدیریت دوستان و خانواده
  15. اشتراک گذاری Public و Private مطالب برای یک شخص خاص یا یک انجمن خاص

ویژگیهای گوگل پلاس برای کسب کار

  1. ساخت صفحه اختصاصی برای کسب کار (StoreFront – Service Area – Brand)
  2. بررسی یا Analytics نمودن فعالیت های انجام شده توسط بازدید کننده گان
  3. بهبود و کسب کار با ویژگی Local Presence
  4. حلقه بندی مدیریت شده برای ارسال اطلاعات مربوط به کاربران
  5. ساخت انجمن برای دریافت بازخورد بیشتر از سوی کاربران
  6. ساخت Collection برای جذب کاربران در هدف های مشخص
  7. استفاده از Google Hangout برای تعامل بیشتر با کاربران

گوگل پلاس و تفاوت آن با سایر شبکه های اجتماعی

گوگل پلاس یک تفاوت بسیار مهم با فیسبوک، توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی دارد. بازاریابی شبکه های اجتماعی یکی از انواع روش های بازاریابی اینترنتی است که در ایران کمتر به ان پرداخت میشود. مباحثی مثل social media و… در بین شرکت های ایرانی کمتر جایی دارند و کمتر کسی با انها آشنایی دارد. این در حالیست که در خارج از ایران شرکت هایی هستند که به صورت تخصصی بر روی این مباحث کار میکنند.

در حال حاضر تنها شبکه اجتماعی بین المللی که فیلتر نشده است گوگل پلاس است. البته دلیلش این است که آدرس گوگل پلاس و گوگل یکسان است و اگر فیلتر شود گوگل نیز از کار می افتد! لذا با کند کردن سرعت پورت SSL عملا این شبکه در ایران به کندی باز میشود اما نهایتا قابل مشاهده است. خارج از بحث های شبکه اجتماعی و آمار و ارقام موجود در مورد میزان استفاده از آنها، گوگل پلاس یک مزیت ویژه دارد که هیچ یک از شبکه های اجتماعی دیگر این ویژگی را ندارند.

ویژگی خاص گوگل پلاس این است که مستقیما بر روی نتایج گوگل تاثیر می گذارد و نتایجی که دوستان شما و دوستان دوستان شما آن را دوست داشته اند را برای شما بالاتر از سایر نتایج نمایش می دهد. این ویژگی خاص بیانگر این است که گوگل پلاس اهمیت بسیار زیادی برای افرادی که در زمینه سئو فعالیت می کنند باید داشته باشد و با دید دیگری به قضیه نگاه کنند. هر چه میزان استفاده از این شبکه در بین افراد جامعه بیشتر شود نتایج گوگل به صورت اختصاصی تری برای افراد به نمایش درخواهد آمد. هر چه میزان پست ها و صفحات یک شرکت در گوگل پلاس طرفدار بیشتری پیدا کند بازدید آن شرکت از طریق جستجوی گوگل نیز افزایش پیدا خواهد کرد

آینده‌ی گوگل پلاس

آینده‌ی گوگل پلاس چندان قابل پیش‌بینی نیست. از طرفی، چندمین تلاش گوگل برای در اختیار گرفتن بازار شبکه‌های اجتماعی با شکست روبرو شده و از طرفی، یکی شدن سرویس‌های گوگل با گوگل پلاس، بازنشستگی آن را با مشکلاتی روبرو خواهد کرد.

شاید منطقی‌ترین پیش‌بینی، فعالیت گوگل پلاس به شکل فعلی با هدفی نه چندان روشن باشد. احتمالا سرمایه‌گذاری‌های جدید روی این شبکه‌ی اجتماعی با اولویتی کمتر و اضافه کردن امکانات جدید به آن با سرعتی کمتر ادامه یابد. از طرف دیگر ممکن است گوگل بیکار ننشیند و دوباره با تلاشی جدید، به دنبال محصولی جدید برای موفقیت در این بازار بزرگ و پر سود باشد.

کانون تبلیغاتی بلوط

با ما همراه باشید