زمان مطالعه : ۸ دقیقه

بازاریابی فروش مصالح ساختمانی

بازاریابی فروش مصالح ساختمانی امری است که شرکت ها برای پیشرفت خود به آن احتیاج دارند . هنگامی که زمان اصلاح و ایجاد طرح فروش و بازاریابی مصالح ساختمانی می باشد، شرکت ها از طرح سال گذشته بعنوان یک الگو استفاده کرده و آن را به روز رسانی می کنند. این یعنی اینکه شما فرض کرده اید یک برنامه بازاریابی عالی دارید و هیچ چیزی در بازار تغییر نکرده است و به همین دلیل برنامه بازاریابی شما هر سال نسبت به پارسال ضعیف تر شده و تاثیرگذاری خود را از دست می دهد.

برای جلوگیری از این رویداد باید رویکرد متفاوتی را در نظر بگیرید با یک کاغذ خالی شروع کنید و سعی کنید که چیز جدیدی بنویسید. روش های مختلفی برای پر کردن این کاغذ سفید هست. که در اینجا من چند تا از آنها را که دیاگرام فروش و بازاریابی هستند برای شما می گویم. برای شروع باید به همان روش مدرسه که جملات را می سازیم اقدام کنیم.

جملات شامل ، اسم، فعل، حروف اضافه و … هستند.

برنامه و استراتژی بازاریابی شرکت های تولید و فروش مصالح ساختمانی

خب اساس دیاگرام مصالح ساختمانی چیست :

  • محصول – تولید
  • سود
  • مشتریان
  • مشکلات و مسائل
  • راه حل ها
  • رقبا
  • منابع
  • تمرکزها
  • فرصت ها
  • تهدید ها
  • اندازه گیری

محصول

محصول چیست، شگفت آور این است که بسیاری از شرکت ها از این مرحله عبور می کنند چرا که می گویند جواب واضح و روشن هست. این قسمت را کامل پرکنید که چه چیزی می فروشید نه چه چیزی نمی فروشید. مثلا ما رول پلاک می فروشیم نه اینکه ما مته نمی فروشیم

برای مثال : فیبر سیمانی، سقف، پنجره، لامپ های حمام، کوره

سود یا مزایا

چه ویژگی ها و مزایای محصول شما بهتر است؟
پس از پر کردن این بخش، آن را در سطل زباله قرار دهید

چیزی که محصول شما را بهتر می کند لزوما باعث افزایش فروش نمی شود. پیمانکاران، سازندگان، نمایندگی های مجاز فروش و سایر مشتریان به دنبال محصول بهتر نیستند. اما به هر حال نوشتن آن یک قدم به جلو هست. این مرحله را باید انجام دهید حتی اگر تاثیری در فروش شما نداشته باشد.

بازاریابی فروش مصالح ساختمانی

مشتریان

در بازاریابی فروش مصالح ساختمانی این سوال خیلی کلیدی می باشد. که باز شرکت ها از آن عبور می کنند. چرا که شرکت ها می خواهند بگویند ما به همه می فروشیم و فکر می کنند ممکن است که در این مرحله مشتریان از قلم بیافتند.

اگر شما بیش از یک نوع مشتری داشته باشید باید برای هر کدام جداگانه کار کنید.

۱. طبقه بندی مشتریان مسکونی یا تجاری

۲. ساخت جدید/ نوسازی و تعمیر و تغییر مدل

۳. مشتری نهایی کیست؟ مدیران، مالکان، بساز بفروش ها یا معماران

۴. محصول شما چگونه به مشتری نهایی می رسد؟ آیا توزیع کنندگان، نمایندگی ها مجاز و فروش، پیمانکاران، معماران، تجار مستقل یا سازندگان درگیر هستند؟

۵. کدام مشتری در فرآیند خرید تصمیم گیر کلیدی می باشد.

? حتما بخوانید: بازاریابی مواد و مصالح ساختمانی

مشکلات

بزرگترین چالشی که مشتری با آن روبرو می شود چیست؟

چه نوع محصولاتی استفاده می کنند؟

می خواهند چه چیزی متفاوت باشد؟

نقاط دردناک کدام می باشند؟

راه حل ها

محصول شما با این نقاط دردناک چگونه برخورد می کندو آنها را حل می کند.

ایا مشکل را حل می کند یا فقط باعث می شود در حل مشکل بیشتر موفق باشند.

رقبا

رقبا چه کسانی هستند. آنها رقیب مستقیم هستند؟ و از کالای تولیدی شما می فروشند. مثلا اگر شما یک شرکت آجر هستید، رقبای مستقیم شما نیز آجر را به فروش می رسانند). یا آنها می توانند رقبای غیرمستقیم باشند که یک جایگزین را برای محصول شما به فروش می رسانند. (یک شرکت سایدینگ وینیل یک رقیب غیر مستقیم برای تولید کننده آجر خواهد بود) مشتریانی که هیچ کاری انجام نمی دهند، نوع دیگری از رقیب هستند. اگر شما پانل های خورشیدی را تولید می کنید، سازندگان که پانل های خورشیدی را نصب نمی کنند، یکی از رقبای شما هستند.

نقاط قوت رقابتی اصلی شما چیست؟ آیا آنها بزرگ هستند؟ آیا آنها دارای فروشندگان بیشتری و بودجه بازاریابی بزرگتر هستند؟ قیمت آنها کم است؟
نقاط ضعف آنها چیست؟ آیا آنها خیلی بزرگ هستند که مشتریان آنها را دوست ندارند؟ آیا آنها حضور آنلاین وحشتناکی دارند (اکثر شرکت های ساختمانی)؟

منابع

در بازاریابی فروش مصالح ساختمانی چه منابعی دارید و چگونه می توانید از آنها به طور موثر استفاده کنید؟ هر چقدر منابع شما کمتر باشد برنامه ریزی مهم تر می شود. شرکت های بزرگ مقادیر زیادی از بودجه خود را هدر می دهند اما شرکت های کوچک نمی توانند آنقدر سخاوتمند باشند.

تمرکز

اکنون که شما یک دیدگاه جدید و درست از وضعیت خود دارید، فکر کنید که  باید تلاش های خود را برای موفقیت در کجا متمرکز کنید. این می تواند یک منطقه از کشور، یک نوع ساختمان یا یک نوع مشتری باشد.
به عنوان مثال، آیا جنوب شرقی بهترین مکان برای شماست؟ آیا هتل ها یا خانه های میلیون دلاری برای شما بهتر است؟ آیا بزرگترین سازندگان یا پیمانکاران بهترین هدف شما هستند یا باید دنبال کوچکترها بروید؟

فرصت ها

بر اساس آنچه آموخته اید، فرصت های شما کجا رشد می کنند؟ هرچه کوچکتر باشید فرصت رشد شما بیشتر هست. شرکت های بزرگ معمولا به مشتریان بزرگ خود می چسبند و دنبال افزایش حجم معامله با آنها هستند.

پس ببینید که چه فرصت هایی را آنها رها کرده اند.

بازاریابی فروش مصالح ساختمانی

تهدیدات

چه چیزی می تواند تهدید باشد؟ از کجا باید مراقب تهدیدات باشیم تا بیش از حد بزرگ نشوند. هر چه شرکت بزرگتر باشد با تهدیدات بیشتری روبرو خواهد شد. برای شرکت های کوچک پیدا کردن فرصت ها و قاپیدن آنها از بزرگان بازار راحتتر است. اگر شما شرکت کوچکتری باشید فرصت هایی که شرکت های بزرگ از آن رد می شوند می تواند برای شما یک برد بزرگ باشد.

? حتما بخوانید: استراتژی تبلیغات و ارتقا صنعت ساخت و ساز

معیارها و اندازه گیری

آخرین قسمت بازاریابی فروش مصالح ساختمانی برنامه مشخص کردن ابزار اندازه گیری موفقیت می باشد. تمام اندازه گیری ها باید فاکتوری از فروش باشند اگر این اندازه گیری های باعث افزایش فروش نباشند پس ارزش زیادی نخواهند داشت.

برای مثل، افزایش مراجعه به وب سایت خیلی خوب هست اما اگر ندانید که آن را چگونه به فروش ربط دهید و چگونه این ترافیک می تواند باعث فروش بیشتر شود بدرد نخواهد خورد.

شروعی تازه داشته باشید

یک رویکرد تازه برای برنامه ریزی داشته باشید تا برنامه بهتری طراحی کنید. بجای بازیافت برنامه سال گذشته با یک برنامه تازه شروع کنید تا ببینید شما را به کجا می برد.

برای یک بازاریابی و فروش بهتر آماده هستید؟