زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات

امروزه شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و پس از آنها تلگرام، در حکم یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار اخبار مطرح می شوند. آنچنان که دیگر کمتر اخباری است که در سطح این شبکه ها مطرح شود و نتوان آن را باور نکرد، ولی شبکه های اجتماعی در ایران، جدای از نقش اطلاع رسانی، نقش تبلیغاتی را هم به خوبی ایفا می کنند. با افزایش روز افزون استفاده از شبکه ها اجتماعی، تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات هم افزایش پیدا کرده است تا جایی که روش های دیگر را تحت تاثیر قرارداده است.

استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات به میزانی که امروز شاهد آن هستیم بی‌سابقه بوده است. به عقیده برخی تحلیلگران، تاثیر شبکه های مجازی در انتخابات فوق‌العاده بالاست. در ادامه نقاط قوت و ضعف این موضوع را بررسی می‌کنیم.

? پیشنهاد بلوط : راهکارهای موثر تبلیغات انتخاباتی

هر نامزد برای معرفی خود و برنامه‌هایش به مردم، به روش‌های مختلفی متوسل می‌شود. تهیه پوستر و توزیع کاغذهایی در سطح شهر را باید ابتدایی‌ترین روش تبلیغات دانست که معمولا تمامی کاندیداها کم و بیش از آن استفاده می کنند. برای تاثیر و مشاهده شدن بیشتر، ستادها به برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست ها و سخنرانی ها می پردازند. آیا تمامی این روش‌ها به دیده شدن بیشتر نامزدها کمک می‌کنند؟ واقعیت این است که در مقایسه با تاثیر شبکه های اجتماعی در انتخابات ، این روش‌ها بازدهی و کارایی بسیار پایینی دارند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات

فیسبوک و توییتر در پیروزی من نقش کلیدی ایفا کرده اند. دونالد ترامپ

!!مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات

از جمله مزایای تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات عبارتند از :

  • اطلاع رسانی گسترده به همه نقاط شهر، استان، کشور (مثلا با پخش لایو اینستاگرام و پخش فیلم در تلگرام و . . .)
  • امکان صحبت کاندیدا به صورت صریح تر نسبت به رادیو و تلویزیون رسمی کشور
  • تاثیرگذاری بیشتر از صدا و سیما
  • شبکه های اجتماعی به مخاطبان خود فرصت تبادل نظر با دیگران را بدون دخل و تصرف می دهد
  • درصد بالای استفاده از شبکه های اجتماعی
  • کاهش هزینه های کاندید
  • کاهش مصرف کاغذ

!!معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات

مهترین عیب استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات انتشار محتوای کذب است. به جز معدود کانال‌های تلگرامی شناخته شده، که اغلب تعداد کاربران آنان بالای هفتصد و یا هشتصد هزار نفر است، به محتوای انتشار یافته توسط دیگر کانال‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. اگرچه ممکن است ستادهای انتخاباتی، کانال‌ها و حساب‌های کاربری رسمی را نیز راه‌اندازی کرده باشند، اما به دلیل جمعیت تقریبا پایین آن‌ها، عمده فعالیت بر روی دوش کانال‌های قدیمی است.

کانال‌های قدیمی و شناخته شده، برای جلوگیری از خدشه‌دار شدن نام خود هیچ مطلبی را بدون سند و مدرک منتشر نکرده و حتی به صورت اجباری، طرفداری خود را در تولید و انتشار محتوا وارد نمی‌کنند. از طرفی دیگر با کانال‌های متداول رو به رو هستیم که به صورتت یک جانبه و تماما از روی طرفداری خود از یک کاندیدای خاص، به تولید محتوا می‌پردازند.

برخلاف وب سایت‌ها که سردبیر، مدیر مسئول و تمامی اعضای آن مشخص بوده و به صورت رسمی به ثبت رسیده‌اند، کانال تلگرام اعتبار خاصی ندارد و هر کاربر می‌تواند در عرض چند ثانیه یک مورد برای خود ساخته و با انتشار مطالب سرگرم‌کننده، اعضا آن را افزایش دهد. چنین کانالی، که ادمین و منتشرکننده آن مشخص نیست، در زمان رسیدن به بحبوبه انتخابات فقط از روی طرفداری خود مطالبی را منتشر می‌کند. توصیه ما این است که تنها به مطالب تهیه شده توسط کانال‌های معروف و شناخته شده توجه کنید. تولید یک ویدیو، عکس و یا مطلب و مخصوصا نمایش آمار دروغین و کذب برای تخریب یک نامزد به وفور دیده می‌شود.

البته این فعالیت منفی مختص ایران نیست. به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای جهان سیاست در شش ماهه اخیر می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اشاره کرد. در حالی که تمامی آمار و ارقام به پیروزی هیلاری کلینتون اشاره داشتند، اما در نهایت دونالد ترامپ جنگ طلب به پیروزی رسید! به عقیده تحلیلگران، مهمترین دلیل پیروزی وی، حجم انبوهی از اطلاعات دروغ منتشر شده در فیس بوک علیه هیلاری کلینتون بود. بعد از انتخابات آمریکا، نقدهای زیادی درباره فیسبوک و پیرامون عدم توانایی آن برای کنترل محتوا انجام گرفت.

? پیشنهاد بلوط : تاثیر اینترنت بر انتخابات

موثرترین شبکه اجتماعی در کشور کدام است ؟

با فیلتر شدن تلگرام، اینستاگرام به اولین رسانه اجتماعی در کشور تبدیل شد. اینستاگرام با حدود ۲۵ میلیون کاربر در کشور می تواند علاوه بر تاثیری که شبکه های اجتماعی دارند به عنوان یک رسانه (لایو اینستاگرام) هم عمل می نماید و باعث شده تاثیر آن چند برابر شود.