زمان مطالعه : ۳ دقیقه

تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات

امروزه شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و پس از آنها تلگرام، در حکم یکی از مهمترین منابع تولید و انتشار اخبار مطرح می شوند. آنچنان که دیگر کمتر اخباری است که در سطح این شبکه ها مطرح شود و نتوان آن را باور نکرد، ولی شبکه های اجتماعی در ایران، جدای از نقش اطلاع رسانی، نقش تبلیغاتی را هم به خوبی ایفا می کنند. با افزایش روز افزون استفاده از شبکه ها اجتماعی، تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات هم افزایش پیدا کرده است تا جایی که روش های دیگر را تحت تاثیر قرارداده است.

استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات به میزانی که امروز شاهد آن هستیم بی‌سابقه بوده است. به عقیده برخی تحلیلگران، تاثیر شبکه های مجازی در انتخابات فوق‌العاده بالاست. در ادامه نقاط قوت و ضعف این موضوع را بررسی می‌کنیم.

🔔 پیشنهاد بلوط : ۸ راه موثر تبلیغات انتخاباتی

هر نامزد برای معرفی خود و برنامه‌هایش به مردم، به روش‌های مختلفی متوسل می‌شود. تهیه پوستر و توزیع کاغذهایی در سطح شهر را باید ابتدایی‌ترین روش تبلیغات دانست که معمولا تمامی کاندیداها کم و بیش از آن استفاده می کنند. برای تاثیر و مشاهده شدن بیشتر، ستادها به برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست ها و سخنرانی ها می پردازند. آیا تمامی این روش‌ها به دیده شدن بیشتر نامزدها کمک می‌کنند؟ واقعیت این است که در مقایسه با تاثیر شبکه های اجتماعی در انتخابات ، این روش‌ها بازدهی و کارایی بسیار پایینی دارند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات

فیسبوک و توییتر در پیروزی من نقش کلیدی ایفا کرده اند. دونالد ترامپ

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات

از جمله مزایای تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات عبارتند از :

  • اطلاع رسانی گسترده به همه نقاط شهر، استان، کشور (مثلا با پخش لایو اینستاگرام و پخش فیلم در تلگرام و . . .)
  • امکان صحبت کاندیدا به صورت صریح تر نسبت به رادیو و تلویزیون رسمی کشور
  • تاثیرگذاری بیشتر از صدا و سیما
  • شبکه های اجتماعی به مخاطبان خود فرصت تبادل نظر با دیگران را بدون دخل و تصرف می دهد
  • درصد بالای استفاده از شبکه های اجتماعی
  • کاهش هزینه های کاندید
  • کاهش مصرف کاغذ

معایب استفاده از شبکه های اجتماعی در انتخابات

از جمله معایب تاثیر شبکه های اجتماعی بر انتخابات عبارتند از :

  • امکان انتشار مطالب کذب و دروغ
🔔 پیشنهاد بلوط : تبلیغات کاندیدهای انتخاباتی

موثرترین شبکه اجتماعی در کشور کدام است ؟

با فیلتر شدن تلگرام، اینستاگرام به اولین رسانه اجتماعی در کشور تبدیل شد. اینستاگرام با حدود ۲۵ میلیون کاربر در کشور می تواند علاوه بر تاثیری که شبکه های اجتماعی دارند به عنوان یک رسانه (لایو اینستاگرام) هم عمل می نماید و باعث شده تاثیر آن چند برابر شود.