هشتگ را بهتر بشناسید

استفاده از هشتگ روز به روز در دنیای مجازی در حال افزایش است. با هشتگ می توان جملات بلند را در قالب تک کلمه ها بیان کرد. تک کلمه ها می توانند معادل یک جملۀ کامل معنی بدهند و حس نویسندۀ آن را منتقل کنند. خیلی از شرکت ها و کارخانه های معتبر دنیا این روزها برای بیشتر دیده شدن برندشان در فضای مجازی از هشتگ ها استفاده می کنند. بسیاری از برنامه سازان تلویزیونی از هشتگ برای تعامل با بینندگان و گرفتن بازخورد آنی از آن ها استفاده می کنند.  مثلاً مجری تلویزیون برای موضوع خاصی از بینندگان سؤالی می پرسد و از آنها می خواهد تا چند دقیقه دیگر با هشتگی که خودش در برنامه به آن اشاره می کند جواب خود را بفرستند. با ما همراه باشید . مطمئنا مطالب جذابی را خواهید خواند .

هشتگ چیست ؟

hashtag، در فضای مجازی، به کلمه یا گروهی از کاراکترها گفته می شود که با علامت # نشانه گذاری یا برچسب گذاری شوند. هشتگ در شبکه های اجتماعی مجازی خلاصه سازی پیام ها و نیز جست و جو و بازیابی آن ها را آسان می کند. به زبان ساده تر، در بعضی شبکه های اجتماعی، وقتی ابتدای کلمه ای که می نویسید علامت # را بگذارید، می بینید کلمه به صورت آبی درمی آید و به اصطلاح هایپرلینگ می شود. حال دیگر عبارت شما فقط یک کلمه نیست و با شارپ اولش یک هشتگ را تشکیل می دهد. هشتگ، آنطور که در زبان های دیگر مثل انگلیسی می نشیند، در رسم الخط فارسی چشم نواز و زیبا نیست. چون حروف بزرگ و کوچک در نوشتار فارسی وجود ندارد و فاصلۀ بین دو کلمه هم باید مراعات شود.

مثلاً وقتی می خواهید عبارت «من عاشق سفر هستم» را به هشتگ تبدیل کنید و همراه متن یا عکسی در یکی از صفحه های مجازی منتشر کنید، به علت فاصلۀ بین کلمات در جملۀ بالا، ناگزیرید یا چهار هشتگ جدا بگذارید یا با آندرلاین کلمه ها را به هم متصل کنید:#من_عاشق_سفر_هستم، در صورتی که در انگلیسی همین عبارت با هشتگ خیلی راحت به شکل ILoveTravelling# درمی آید.

حتما بخوانید : ریپورت اینستاگرام چیست ؟

هشتگ های پر کاربرد :

سه گروه هشتگ معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند:

۱. هشتگ برند

۲. هشتگ کمپین: ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویداد خاص، از هشتگ خاصی استفاده شود.

۳. هشتگ توضیح: این هشتگ‌ها به توضیح بیشتر عکس و جستجوی ساده‌تر آن در محیط اینستاگرام کمک می‌کنند.

نکات طلایی برای استفاده از هشتگ در اینستاگرام

برای پیدا کردن هشتگ های مناسب کافی است مخاطبان هدف خود را تعیین کنید. یعنی بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و معمولا از چه کلمات کلیدی یا هشتگ هایی برای جستجو استفاده می کنند. یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص هشتگ مناسب، بررسی پست های اینستاگرام رقبایتان است. شما با این کار چندین هشتگ مناسب پیدا خواهید کرد، اما نباید بلافاصله آن ها را مورد استفاده قرار دهید، بلکه ابتدا باید با جستجوی آن هشتگ در اینستاگرام از تعداد پست های منتشر شده در صفحه آن هشتگ اطلاع کسب کنید. سپس اگر تعداد پست های مرتبط در صفحه آن هشتگ مناسب بود، شما نیز آن را بکار ببرید..

۱.داشتن استراتژی مناسب در انتخاب هشتگ

زمانی که هشتگ های مناسب کسب و کارتان را پیدا کردید باید تعدادی از آن ها را گلچین کرده و در پست های خود استفاده کنید. به طور کلی سه نوع هشتگ از نظر میزان رقابت وجود دارد، هشتگ هایی:

الف – با رقابت بالا
ب – با رقابت متوسط
ج – با رقابت کم

برای اینکه شما بتوانید به بهترین نحو از هشتگ ها استفاده کنید، می بایست تنوع را در میزان رقابت هشتگ های خود رعایت کنید. یعنی از هر ۳ نوع هشتگ در پست های خود استفاده کنید. معمولا هشتگ های تک کلمه ای رقابت بالایی دارند، مانند: #طراحی، #گرافیک، #بازاریابی و … اما هشتگ هایی با کلمات بیشتر، رقابت متوسط و کمی دارند، مانند: طراحی_سایت، طراحی_وبسایت، بازاریابی_آنلاین و …

۲.رسیدن به ۹ پست برتر اینستاگرام

یکی از نکاتی که افراد حرفه ای در بازاریابی با اینستاگرام رعایت می کنند، رسیدن به ۹ پست برتر اینستاگرام برای یک هشتگ خاص است. وقتی شما یک نمونه خاص را در اینستاگرام جستجوی می کنید، در ابتدا با ۹ پستی رو به رو می شوید که بیشترین تعداد لایک و کامنت را داشته اند، در ادامه پست های دیگر مرتبط با آن هشتگ به ترتیب زمان انتشار از جدید به قدیم مرتب شده اند. اگر شما هشتگ هایی با رقابت متوسط یا کم مرتبط با کسب و کارتان را بکار ببرید، به احتمال زیاد به ۹ پست برتر اینستاگرام خواهید رسید و فالوورهای صفحه اینستاگرام تان افزایش می یابد.

۳.استفاده از هشتگ های فارسی به جای انگلیسی

یکی از اشتباهات رایج صفحات اینستاگرام ایرانی، استفاده از هشتگ های انگلیسی در پست هایشان است. اگر کسب و کار شما مخاطب هدف بین المللی ندارد و مشتریان تان را فقط ایرانی ها تشکیل می دهند، استفاده از نوع غیر فارسی کاری اشتباه بوده و هیچ سودی ندارد. حتما به خاطر داشته باشید که استفاده از هشتگ روشی برای دستیابی به فالوورها و مشتریان بیشتر است، و کاربران ایرانی اینستاگرام نیز اکثرا از زبان فارسی برای جستجوی کالاها و خدمات مورد نیاز خود استفاده می کنند. برای مثال هشتگ #کادو #هدیه را به جای #gift# present و … جستجو می کنند.

۴.همه هشتگ‌ها را دقیقاً در توضیح عکس استفاده نکنید.

هشتگهای استفاده شده در خود عکس یا در کامنت‌ها، فرق خیلی جدی با هم ندارند. می‌توانید به تدریج در کامنت‌ها آن را اضافه کنید. مثلاً تصویر اولیه را با یک یا دو هشتگ آپلود کرده و بین هر چند کامنت، چند نمونه جدید را هم بگذارید.

۵. از سرویس‌های تحلیلی استفاده کنید.

یکی از سرویسهای ارزشمند در این زمینه، iconosquare است. امکانات زیادی در این سرویس‌ و سرویس‌های مشابه در اختیار شما قرار می‌گیرد. مثلا میگوید کاربران روزهای شنبه و یکشنبه ساعت‌ هفت صبح راحت‌ترند و بیشتر به اینستاگرام سر می‌زنند و ساعت دو تا چهار صبح خوابند و جمعه‌ها فعال‌ترین حضور را دارند. پس بهتر است در صورتی که هدف، توسعه تعداد لایک کنندگان است، از ساعت‌هایی که مورد ترجیح کاربران است استفاده شود.

۶. هشتگ آسان انتخاب کنید .

از هشتگ‌های ساده و خوانا استفاده کنید تا فالورها به راحتی شما را پیدا کنند. هشتگ به شما این امکان را می‌دهد تا کاربرانی که دنبال کننده شما نیستند نیز بتوانند پست شما را ببینند.

 

حتما بخوانید : رمز اینستاگرام را فراموش کردم !!

ابزارهای دسته‌بندی هشتگ

سایت‌های مفید درباره هشتگها بسیارند اما در اینجا سه نمونه را معرفی می‌کنیم:

۱- سایت hashtags

این سایت اولین مکانی است که شما می‌توانید هشتگ‌های رایج و پر بیننده را پیدا کنید. معنای هر کدام با کلیک روی آن به طور کامل نشان داده می‌شود.

۲- سایت wthashtag

نوعی سایت مرجع است که کاربران منبع هشتگ را ویرایش می‌کنند. اگر شما نمی‌دانید هر هشتگی چه معنایی دارد یا اینکه نمی‌دانید چطور از آن استفاده کنید، شما می‌توانید در این سایت جست و جو کرده و توضیح کاملی در مورد هشتگ کسب کنید.

۳- سایت tagdef

این سایت به طور خودکار هشتگهای روز، معروف، جدید و محبوب‌ترین در هفته را به زبان‌های مختلف فهرست می‌کند. کاربران می‌توانند معنای این اصطلاحات را برای دیگران بنویسند. اگر کاربران با معانی نوشته ‌شده موافق باشند، می‌توانند امتیاز مثبت بدهند و اگر مخالف باشند، امتیاز منفی. البته گفته می‌شود، فیس‌بوک نیز به زودی این قابلیت را برای پست‌های کاربران فعال می‌کند تا دسته‌بندی محتوایی بهتری را در اختیار قرار داد. البته این عمل جستجوی محتوا در فیس‌بوک را راحت‌تر می‌کند!

سخن پایانی

برای بسیاری از کاربران ، اکانت‌های اینستاگرام جنبه تجاری ندارند  و دلیلی ندارد که وقت و انرژی زیادی را برای بازی با هشتگها صرف کنند. اما برای کسانی که استفاده از اینستاگرام بخشی از فعالیت‌های درآمدزای آنلاین‌شان محسوب می‌شود، مناسب‌تر است به جای تولید بی‌رویه‌ محتوا و صرف وقت زیاد برای تبلیغ، بخشی از انرژی و منابع خود را صرف استفاده هوشمندانه‌تر از ابزارهای در دسترس کنند.