زمان مطالعه : ۸ دقیقه

بازاریابی خلاقانه رشد مطب دندانپزشکی و افزایش مشتری

از دندانپزشک متنفرم. بیشتر از رفتن به بیمارستان یا خوردن سبزیجات، در لیست علاقه مندی هایم دندانپزشکی در ردیف آخر است به همین دلیل همیشه دنبال یک دندانپزشک می‌گردم که به او اعتماد کنم. مدام داستانهای وحشتناکی در مورد اشتباهات پرکردن دندان یا پول اضافه گرفتن می شنوم. با دوستانم گفتگو میکنیم تا یک دندانپزشک خوب پیدا کنیم و همه ما قبول داریم که یافتن یک دندانپزشک خوب کار سختی است. از طرف دیگر دندانپزشکان نیز می‌دانند جلب اعتماد و پیدا کردن مشتری خوب کار سختی است و پیدا کردن تعداد زیادی از مشتریان کار بسیار سخت تر. در اینجا ما با یک سری ایده های هوشمندانه در جذب مشتری آشنا خواهیم شد تا دندانپزشکان با اجرای آنها بتوانند مشتریان خود را افزایش بدهند و شاهد افزایش مشتری دندانپزشکی باشید.

۱- استفاده از تبلیغات محلی در شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام

باید بدانید که شما برای چه کسی بازاریابی می کنید و مشتری دندانپزشکی شما چه کسانی هستند. مشتریان ما معمولا تا شعاع هشتاد کیلومتری ما هستند. مثلا اگر در تهران باشید، مشتریان هدف شما در قزوین یا تبریز نخواهند بود. تبلیغات محلی یک روش بسیار درست و عالی برای دستیابی به مخاطبان محلی می باشد. با استفاده از شبکه های اجتماعی و اتصال آنها با سرویس های نقشه و مسیریابی به راحتی می توانید آدرس خود را اضافه کنید و مشتری نیز با استفاده از جهت یابی مسیر را به راحتی پیدا خواهد کرد.

۲- استفاده از گزینه جذاب کلیک کردن روی آگهی (یا فراخوان عمل CTA)

هدف اصلی در این بازاریابی این است که مشتریان قرار ملاقات خود را رزرو کنند یعنی روی آگهی کلیک کنند و وارد سیستم دندانپزشکی برای رزرو وقت بشوند. شما می توانید به آگهی خودتان این گزینه را اضافه کنید (لینک آن را به آگهی وصل کنید) یا در کمپین های جدیدتان استفاده کنید. در نتیجه شاخص تلاش مشتری دندانپزشکی خود را کاهش و تعداد مشتری خود را با گذشت زمان افزایش می دهید.

۳-  تبلیغات در موبایل ها

طبق آمار گوگل، بیشتر جستجوهای مرتبط با مراقبت های بهداشتی با تلفن هوشمند (اسمارت فون) صورت می‌گیرد و از هر بیست جستجو در گوگل یکی مربوط به خدمات بهداشتی و زیبایی می باشد. هرگز این فرصت را از دست ندهید. شما می‌توانید فقط تبلیغات را انحصارا برای گوشی های تلفن از طریق آگهی های گوگل انجام دهید.

افزایش مشتری دندانپزشکی با بازاریابی خلاقانه

۴- هدفگذاری جمعیتی در شبکه های اجتماعی (مانند فیسبوک،اینستاگرام، تلگرام و…)

شبکه های اجتماعی تصویر خوبی از پراکندگی جمعیتی دارند که می توانید از آنها به خوبی استفاده کنید. از خوبی های این شبکه ها تفکیک زبانی، جنسیت، سن، درآمد، وضعیت شغلی و البته علاقه مندی های آنهاست. تحقیقات نشان می دهد که ۹۰% زنان تصمیمات مربوط به مشتری دندانپزشکی را می‌گیرند. مطمئن شوید که به این جمعیت دسترسی دارید. برای مثال با دست یافتن به زنانی که لباس کودک و بچه خریده اند می توانید تبلیغات خود را بسیار هدفمند قرار دهید.

? حتما بخوانید: دنیای مارکتینگ و تبلیغات

۵- یادآوری قرار ملاقات

یادآوری چه بصورت پیامک چه بصورت تماس تلفنی، برای مشتری خوشایند و به شما اطمینان می دهد که مشتری خواهد آمد. این روند را می توانید از طریق اپ های تقویم یا ایمیل هم انجام دهید. شما می توانید از روشهای فوق برای یادآوری به مشتری دندانپزشکی خود استفاده کنید این گزینه برای چک آپ سالانه یا جرم گیری سالانه نیز بسیار خوب است.

۶- استفاده از تبلیغات هدفمند در گوگل

همه باید مرتبا نخ دندان بکشند و به دندانپزشک برای چک آپ سالانه یا جرم گیری و تمیزکاری مراجعه کنند. کاری که در واقع بسیاری از مردم انجام نمی‌دهند. با استفاده از تبلیغات گوگل شما می توانید به افراد مختلف دسترسی پیدا کنید. با استفاده از گزینه های پیشرفته گوگل ادز می توانید به جمعیت های مختلف بر اساس سطح درآمد دسترسی داشته باشید و ساده ترین روتین ها را اطلاع رسانی کنید زیرا افراد با سطح درآمد بالا یا جوانان بدنبال سفید کردن دندان و روکش و افراد با درآمد پایین بدنبال حفظ و پیشگیری می باشند و پتانسیل آن را دارند تا مشتری دندانپزشکی شما شوند.

۷-  تبلیغات مجدد

تبلیغات مجدد به “پول آسان” معروف است. در این تبلیغات به کسانی که یکبار به هر نوعی با شما ارتباط برقرار کرده اند دسترسی خواهید داشت مثلا کسی که یکبار وب سایت شما را دیده است. در این حالت اگر از ابتدا مشخصات افراد را مانند ایمیل یا تلفن یا هروسیله تماسی دیگر را دریافت کرده باشید می توانید به آنها تبلیغ بفرستید. شبکه های بزرگ مثل گوگل یا اینستاگرام به راحتی مشخصات این آدمها را دارند و با استفاده از اطلاعات آنها می توانید به این افراد سریع دسترسی پیدا کنید و با تبلیغات و پیگیری مجدد خود را به مخاطب یادآوری و شخص را به مشتری دندانپزشکی خود تبدیل کنید.

افزایش مشتری دندانپزشکی با گوگل مپ

۸- تبلیغات در گوگل مپ (برنامه های مسیریابی و نقشه)

تبلیغ در اینگونه برنامه ها کاملا منطبق بر جستجوی کاربر در آن منطقه و یا کلی می باشد. هنگامی که کلمه دندانپزشک در نقشه جستجو می شود گوگل مپ نتایج جستجو را نشان می‌دهد که در نسخه موبایلی این اپلیکیشن، مسیر و همچنین دکمه فراخوان عمل نیز فعال می باشد. در نتیجه براحتی می توانید در دسترس مخاطب قرار گرفته و از عدم حضور رقبا استفاده کنید و در نهایت مخاطب مشتری دندانپزشکی شما شود.

۹- تبلیغات در سایر شبکه های اجتماعی و سرویس های نقشه یابی مانند ویز و تلگرام

شبکه های اجتماعی مدام ابزار خود را بروزرسانی می‌کنند. برای مثال در تلگرام شما بجای تبلیغ در یک کانال می‌توانید پیام مستقیم به همسایگان و هم محله های خود بدهید و یا سایر برنامه های مسیریابی و نقشه همانند ویز که دارای موارد متمایزی از گوگل مپ می باشد.

افزایش مشتری دندانپزشکی با بازاریابی خلاقانه

۱۰- کلید واژه های اضطراری یا فوری و اورژانسی

دو ماه پیش ساعت ۲ صبح از شدت درد دندان از خواب بیدار شدم و دندانپزشک فوری یا اضطراری را جستجو کردم که سه نتیجه داد. که فقط یکی از آنها دکمه فراخوان عمل داشت. من به آن مطب و دو مطب دیگر که بالاترین رتبه بندی را در گوگل داشتند پیام دادم و فقط یکی از آنها با من تماس گرفت. افزودن کلمات کلیدی مانند اورژانسی راهی آسان برای جذب مشتریانی است که نیاز فوری دارند و حتمن نزد شما خواهند آمد. فراموش نکنید برای بالا بردن جذب مشتری باید دکمه ای برای تماس ایجاد نمائید که راهی آسان برای تماس و ارتباط فراهم می‌کند و همانند مورد ۸ در نهایت مخاطب مشتری دندانپزشکی شما می‌شود.

 

? حتما بخوانید: مدیریت ارتباط با مشتریان پزشکان و دندانپزشکان

 

۱۱- اپ های تخصصی پزشکی

دایرکتوری های تخصصی یا اپ های تخصصی به مشتریان کمک می‌کنند تا متخصصان، پزشکان و دندانپزشکان را بر مبنای تخصص، بیمه ، مکان و زمان پذیرش پیدا کنند. تقریبا شبیه وقت گرفتن در اپ هایی که می توانید در این اپ های تخصصی تبلیغ کنید و عضو شوید.

۱۲- وب سایت های بازخورد (فوروم ها)

بر طبق یک مطالعه ۸۸% مشتریان به بررسی های آنلاین و توصیه های آنها همانند توصیه های شخصی اعتماد می کنند. بنابراین از وب سایت هایی که از مشتریان در مورد همه کسب و کارها و همه افراد بازخور دریافت می کنند استفاده کنید. مشتریان راضی شما بخاطر رضایت قلبی از خدمات و سرویس های مشتری مداری شما، می توانند مُبلغ شما در این فوروم ها باشند و افراد دیگر را به مشتری دندانپزشکی شما شدن تشویق کنند. برای بررسی اوضاع خود در این وب سایت ها نام خود یا شرکت را جستجو کنید تا ببینید مردم در آن چه می گویند (مثل نی نی سایت)

۱۳- اینستاگرام

با داشتن پشتوانه قوی سایت و بستر شخصی خود، در اینستاگرام هم حضور داشته باشید. امروز اینستاگرام بسیار فراگیر شده است بنابراین صفحه و حساب کاربری خود را ایجاد کنید و از افراد مشهور و تاثیرگذار برای تبلیغ خود استفاده کنید. تصاویر افراد با اورتودنسی دندان قبل و بعد و همچنین توصیه های بهداشتی دندانپزشکان بسیار تاثیرگذار است. مشتری دندانپزشکی شما با اینستاگرام به شما نزدیک تر بوده و برای معرفی شما بستری از نمونه کارهای را در اختیار دارد.

۱۴- بازاریابی ایمیلی

جهانی را تصور کنید که در آن بیماران بتوانند وقت درخواستی را به دکتر ایمیل بزنند و با ایمیل وقت بگیرند. منشی شما می تواند با چند گزینه به آنها پاسخ بدهد. شما می توانید صورتحساب ها را برای آنها ارسال کنید می توانید با یک تقویم که در پیوست ایمیل هست زمان را برای مشتری ایمیل کنید. می توانید ایمیل های اطلاع رسانی تشکر، تولد یا پرس و جو همانند “مدت زمان زیادی است که شما را ندیده ایم”  برایشان ارسال کنید.

افزایش مشتری دندانپزشکی با مشتری مداری

۱۵- پاداش های معرفی مشتری

۹۳% بیماران بر مبنای توصیه دیگران به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنند پس راهی بیابید تا مشتریان خود را به این کار تشویق کنید. برای سپاسگذاری به آنها به ازای مراجعه هر بیمار، کارت های تخفیف و هدیه یا اکانت با کیف پول بدهید. در این کارت ها از آنها تشکر کنید و مثلا صدهزارتومان تخفیف در کار بعدی بدهید و این امر را حتما به اطلاع مشتری برسانید.

۱۶- تبلیغات ویدئویی

صنعت سلامت بطور روزافزون از ویدئو استفاده می‌کند؛ شما از کشتی جا نمانید. از آدمها واقعی و بیمارانتان ویدئو بگیرید تا بدین ترتیب دیگران کار شما را ببینند و اعتماد کنند.

 

? حتما بخوانید: تنظیم کمپین تبلیغاتی

 

۱۷- نامه مستقیم (خانه به خانه)

به همسایگان خود نامه مستقیم بدهید هنوز این روش جواب می دهد و موقعیت بسیار خوبی برای نشان دادن فعالیت شما می باشد. طبق آخرین بررسی ها به ازای هر ۵۰۰۰ نامه ۳۵ تلفن و ۷ بیمار جدید می آید. این راه یک سرمایه گذاری عالی می باشد.

۱۸- رویدادهای محلی

بعنوان یک کودک در لیگهای ورزشی بازی می کردم و در آن هر تیمی تحت حمایت یکی از مشاغل محلی بود و روی پیراهن تیم نام آن نماد چاپ شده بود و حتی با یک مسواک رایگان یا کارت پستال کوچک اطلاعاتی برای بهداشت و سلامتی ارسال می کرد و با این کار تبلیغ به والدین کودکان هم می رسید. می‌توانید. آمار نشان می دهد ۷۰ درصد والدین، پزشک کودک را بعد از دریافت این اطلاعات تغییر می دهند و کودک مشتری دندانپزشکی جدید می‌شوند.

۱۹- مشاور بازاریابی دندانپزشکی

در نهایت شما به عنوان یک دندانپزشک، باید یک مشاور بازاریابی داشته باشید تا مدیریت شبکه های اجتماعی و تبلیغات شما را برعهده داشته باشد و بهترین و موثرترین روش را برای شما انتخاب کنید و برنامه مشتری مداری متناسب با مشتری دندانپزشکی شما را در اختیارتان قرار دهد.

کانون تبلیغات تخصصی بلوط، کسب و کار شما را در بازاریابی، تبلیغاتی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی یاری خواهد کرد.