زمان مطالعه : ۷ دقیقه

داستان موفقیت شبکه اجاره لباس آنلاین

اینبار داستان یک کسب و کار (استارت آپ) آنلاین که در اوج بحران اقتصادی آمریکا به موفقیت رسید را ورق خواهیم زد. شرکت Rent The Runway نوامبر سال ۲۰۰۹ در دوران بحران اقتصادی توسط دو دوست به نام جنیفر هایمن و جنیفر فلیس (Jennifer Hyman and Jennifer Fleiss) تاسیس شد و مارچ ۲۰۱۹ با دریافت تامین اعتبار، ارزش آن حدود ۱ بیلیون دلار ارزیابی شد.

۳۰ نوامبر ۲۰۰۸ لحظۀ “آهان” – نقطه شروع

در سال ۲۰۰۸ دو دختر بعنوان همگروه و همرزم یکدیگر را در مدرسه کسب و کار هاروارد ملاقات کردند. آنها مرتباً برای بحث در مورد ایده های کارآفرینی که یکی از آنها Rent the Runway بود، ملاقات می کردند.

تعطیلات جشن شکرگذاری جنیفر که دانشجوی بیزینس هاروارد بود، برای تعطیلات به خانه می‌رود و با خواهرش روبرو می شود. خواهری که برای رفتن به عروسی دوستش پیرهن مجلسی به قیمت ۲۰۰۰$ خریده است. این تصمیم و پرداخت جسورانه خاوهرش او را به سمت بدهی کارت اعتباری سوق می‌داد. جنیفر به عنوان خواهر بزرگ شروع به نصیحت می‌کند و می‌گوید با کمدی پر از لباس مجدد لباس تازه تهیه کردی!!! و در جواب خواهرش پاسخ می‌دهد: همه این لباس ها را یکبار پوشیده ام و با همه آنها در فیسبوک عکس دارم.

بعد از سپری کردن تعطیلات و برگشت به روال روزمره جنیفر که تمام ذهنش مشغول بود ایده اجاره لباس را با دوستش مطرح کرد که چرا آدمها لباس مجلسی که فقط یکبار می‌پوشند را با قیمت بالا می‌خرند؟ چرا اجاره نمی‌کنند؟!

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

هر دو دوست احساس کردند که ایده بیزینس خوب است و باید نظر کسانی که در مارکت و بازار مُد لباس هستند را هم بپرسند. دو دختر با این سؤال که آیا صنعت مد با ایده آنها همراه خواهد شد یا خیر روبرو بودند. آنها بعد از ظهر دایان فون فورستنبرگ با ارسال نامه سرمایه ای (چرا در صدر شروع نمی کنند؟) که به جلسه موافقت کردند. فکر کردند که چرا از مهمترین آدم دنیای فشن شروع نکنند؟!

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

بنابراین شروع کردند که ایمیل “دایان – Diane von Furstenberg” رو حدس بزنند. در نهایت یکی از حدس ها درست بود و توانستن از او وقت ملاقات بگیرند. (به کاری که این دو دوست انجام دادن “نامه سرد فرستادن برای شانس” می‌گویند.)

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

روز بعد ” آرزوی بزرگ کن و دنبالش برو”

با اعتماد به نفس کامل وارد دفتر دایان شدند و خود را مدیر مؤسس شرکت Rent The Runway (اسمی که یک شبه انتخاب کرده بودند) معرفی کردند. بعد از کلی صحبت، طبق قانون طلایی جلسات کاری، جلسه بعدی را نیز تنظیم کردند.

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

ایده این بود که لباس‌های مغازه‌های زنجیره‌ای دایان را در وبسایت شرکت Rent The Runway برای اجاره معرفی کنند. دایان گفت: سالهاست که مردم آمریکا این کار را انجام می‌دهند! لبای گران می‌خرند، با لباس خریداری شده به مهمانی می‌روند سپس برچسب های را به لباس زده و آن را پس می‌آورند. در نهایت ایده خوبیست اما من نیستم چون در حقیقت کار شما بازار من را تهدید خواهد کرد.

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

? حتما بخوانید: داستان موفقیت آمازون

آپریل ۲۰۰۹

نقل قول

همه برای تجربه سیندرلا سزاوارند. Everyone Deserves a Cinderella Experience

 

وقت آن بود که تست شود آیا زنان لباس اجاره می کنند یا نه! بنابراین دو دوست برای تست ایده با پول‌های پس انداز کرده، ۱۰۰ لباس به سایز خودشان خریدند و به همراه بکی یک غرفه سیار اجاره لباس در محوطه دانشگاه برپا کردند تا عکس العمل دختران را از نزدیک بررسی کنند. یک دختر متوجه یک لباس دنباله دار از Tory Burch شد. دوید و آن را پوشید و با هیجان خوشحالی فریاد زد: محشر شدم! تست برپا شدن غرفه نشان داد که بیشتر دختران دوست دارند لحظه ای حس سیندرا بودن را داشته باشند و احساس شگفت انگیز بودن کنند و از تجربه پوشیدن لباس از برند و طراح معروف لذت ببرند!!!

جون – اکتبر ۲۰۰۹

نقل قول

 

Make the Most With What You Have… Scrappiness is a Virtue

لزومی نداره صاحبش باشی تا آن را داشته باشی! You don’t have to own it to own it

وظیفه ما این است کاری کنیم که زنان احساس قدرت و اعتماد به نفس را هر روز تجربه کنند.

بلاخره وبسایت طراحی و راه اندازی شد. با گذشت چند ماه از راه اندازی سایت جنی و جنی به همراه چند نفر از اعضای تیم اصلی و یک کارورز داخلی، با وجود آنکه خیلی از کارها طبق برنامه پیش نرفت در نهایت کار را به سرانجام رساندند. با ارسال ایمیل سعی کردند به طراح ها دسترسی پیدا کنند. به ملاقات صدها طراح برای پرزنت و قرض گرفتن لباس رفتند و کلی جواب نه محکم شنیدند اما در نهایت آنها با طراحان بی شمار (که از آنها استقبال کردند)، یک عکسبرداری در لحظه آخر(وقتی متوجه شدند که طراحان لباس عکس لباس را ارائه نمی دهند)، برون سپاری توسعه اینترنتی وبسایت (هنگامی که توپ را به زمین انداختند بهبود یافتند)، سیستم توزیع و عملیات خشکشویی (در یک دستگاه تمیز کننده محلی) و ارسال ایمیل به همه با همه سختیها کار را بطور رسمی آغاز کردند.

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

نوامبر ۲۰۰۹

نقل قول

 

همه ما بنیانگذار شرکت Rent The Runway هستیم. We Are All Founders of Rent the Runway

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

روز افتتاح خارق العاده بود. روز ۸ نوامبر ۲۰۰۹ نیویورک تایمز یک مقاله با عنوان “A Netflix Model for Haute Couture” بهمراه تصویری که در آن جنی و جنی حضور داشتند چاپ کرد.

نقل قول

برای بسیاری از خانمها ، یک لباس ۱۰۰۰ دلاری چیزی است که در صفحات یک مجله براق یا بر تن یک چهره مشهور را تحسین می کنند – نه یک کالای آویز در کمد آنها. اما یک وب سایت نوپا بنام شرکت Rent The Runway امیدوار است که دسترسی به انتهای دنیای فشن را به راحتی و آسانی اجاره فیلم های نتفلیکس کند. سرویس سفارش ایمیلی که روز دوشنبه مرحله آزمایشی خود را تمام می کنید، به زنان اجازه می دهد تا لباس هایی را از طراحان مد مشهور مانند دایان فون فارستنبرگ، هروه لجر و پرونزا شوولر به ارزش تقریبی یک دهم قیمت خرید آن اجاره کنند.

ادامه مقاله خبری نیویورک تایمز را اینجا مطالعه کنید.

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

این داستان ۱۰۰،۰۰۰ نفر را ترقیب به ثبت سفارش کرد! طرز فکر دو دوست فرهنگ کارآفرینی Rent the Runway را هدایت میکند؛ جایی که هر یک از اعضای تیم نقش مهمی در ساخت “کمد در ابر” ایفا می کند.

بیزینس مدل

کمدهای لباس معمولا پر از لباس هایی است که سالی یک یا دو بار بیشتر پوشیده نمی شوند. در حالی که با  بودجه ای که دارید در شرکت Rent The Runway می‌توانید لباسی ده برابر گران تر یا زیباتر اجاره کنید. این بیزینس در حقیقت کمد لباس مجازی است! و برای انواع مناسبت ها از طراحان معروف لباس دارد.

مشتریان می توانند یکی از لباس های طراح این شرکت را برای مدت ۴ یا ۸ روزه با ارزش ۱۰ درصد قیمت اصلی لباس از طریق پلتفرم خود، اجاره کنند. (RTR Reserve) این شرکت در وبسایت خود مدل های مختلف عضویت برای مثال عضویت ۸۰ دلار ماهیانه برای اجاره ۴ لباس مختلف در یک ماه نیز دارد.

در ابتدا لباس های شرکت Rent The Runway قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰$ داشتند چون کمتر کسی توان پرداخت این مبلغ را داشت و امروز بیش از ۴۵۰ برند را پوشش می‌دهد و طراحان لباس شرکت Rent The Runway از سایز ۰ تا ۲۲ هستند. اجاره هر لباس شامل پشتیبان گیری و بدون هزینه اضافی کاملا متناسب است. مشتریان می توانند با پرداخت هزینه اضافی، لباس دوم را نیز دریافت کنند. قیمت اجاره شامل خشک شویی و مراقبت از پوشاک است. این شرکت بزرگترین شست و شو و خشکشویی در جهان را دارد و در هر ساعت ۲،۰۰۰ مورد را پردازش می کند.

این شرکت همچنین لباس کودک، اکسسوری، از جمله جواهرات و کیف های دستی را اجاره می دهد و “ملزومات” از جمله لباس زیر زنانه، جوراب شلواری، کفش و لوازم آرایشی به فروش می‌رساند.

شرکت Rent The Runway در نیویورک، واشینگتن، شیکاگو، سنفرانسیسکو و لس آنجلس محل فیزیکی دارد. مشتریان می توانند به هر یک از پنج فروشگاه شرکت Rent The Runway مراجعه کنند، با یک سبک شخصی کار کنند، مواردی را مستقیماً با خود ببرند یا لباس و اکسسوری ها را برای رویدادهای آینده رزرو کنند. پس از استفاده در قسمت Return فروشگاه ها می توان لباس را پس داد.

این شرکت خیلی سریع رشد کرد و به سوددهی رسید و در دوران اوج مشکلات اقتصادی و چشم و همچشمی نسل جوان در سوشیال مدیا، ایده اجاره لباس بجای خرید لباس جایگاه خود را پیدا کرد.

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway

از زبان بنیانگذاران

به ما گفتند دیوانه هستیم و ما خوشحالیم که گوش نکردیم …
هنگامی که ما قادر به پوشیدن چیزهایی هستیم که باعث می شود بهترین احساسات خود را داشته باشیم، می توانیم بهترینِ خودمان باشیم و به نوبه خود بهترین زندگی خود را زندگی کنیم. با این وجود مجبور به سازش هستیم – وقت و هزینه زیادی را صرف لباس کرده ایم، اما هرگز آنچه را که می خواستیم نداشته ایم. نتیجه؟ کمدی پر از لباس و هیچ چیز برای پوشیدن نداریم!
ما با ساخت اولین و تنها “کمد در ابر” – ‘closet in the cloud’ در جهان، تغییر را آغاز کردیم: یک کمد رویایی پر از سبک های طراحی نامحدود. تصویر کنید هر مُد و ترند روز، هر رنگ، هر چاپ و هر آنچه را که تا به حال خواسته اید بپوشید اما به لباس سیاه خسته کننده همیشگی خود بسنده کرده اید. برخی این را آزادی مد می نامند و ما آن را یک انقلاب مد می نامیم.
با داشتن کمد نامحدود، زنان می توانند آزادانه خود را ابراز کنند و برای زندگی های باورنکردنی که در آن زندگی می کنند، لباس بپوشند – خواه این یک ظاهر خاص برای یک رویداد بزرگ یا لباس های روزمره برای پاستفاده روزمره. ما معتقدیم که اجاره، آینده لباس پوشیدن است و ما فقط راه را آغاز کردیم…

داستان موفقیت شرکت Rent The Runway11

در ایران هم این روزها طراحان زیادی کار می کنند و یا در حال شروع کار هستند. کپی ایده هیچ ایرادی ندارد و تقریبا در سراسر جهان ایده اوریجینالی موجود نیست. مهم نیست ایده از کجا می آید یا چقدر اوریجینال هست مهم آن است که با وجود رقبا یا سختی کار، ایده را به مرحله اجرا درآوریم و در شرایط خوب یا بد اقتصادی به نفع جامعه و لیست آرزوهاشون کار کنیم.