زمان مطالعه : ۵ دقیقه

رتبه یا رنک سایت چیست؟

رنک سایت ها از جمله عواملی است که برای همه سئو کاران دارای اهمیت است . چرا که به وسیله آن میتوانند اعتبار صفحه خود را مشخص کنند . معیار گوگل برای این ارزیابی ، لینک ها، اسم ها و اعتبار شما نزد دیگر صفحات اینترنت می باشد و بر اساس نمره یا رنک(RANK) مخاطبانتان و تعداد آنان، اهمیت شما را مشخص می کند. این ارزیابی ثابت نمی باشد، در واقع گوگل هر چند ماه یک بار در اینترنت جستجو (SURF) می کند و رنک صفحات را کم و زیاد می کند.
RANK یک صفحه می تواند از ۰ تا ۱۰ باشد. سایت ها و وبلاگ ها پیج رنک های مختلفی دارند. معتبرترین سایت‌های اینترنتی اعم از گوگل، یاهو، W3.ORG، نیویورک تایمز، MSN، بلاگر و چندین و چند سایت دولتی و غیر دولتی دیگر دارای نمره ۹ یا ۱۰ می باشند که دارنده بیشترین رنک پیج در اینترنت می باشند.

پیج رنک گوگل چیست؟

گوگل برای تعیین اهمیت صفحات از پیج رنک استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج گوگل است. پیج رنک (Page Rank) توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey Brin در استنفورد مطرح شد. و در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج گرفته شده است.

تئوری مدیران گوگل این بود که صفحاتی با لینک ورودی زیاد صفحات مهمتر و با اهمیتی هستند. الگوریتم آنها لینک های ورودی را بعنوان یک رای مثبت به سایت در نظر میگیرد. میزان تاثیر یک لینک ورودی بر پیج رنک شما به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک دهنده، تعداد صفحات لینک شده در آن و نوفالو نبودن لینک ها بستگی دارد. البته این معیار تا حد زیادی قابل قبول است زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.

چگونه رنک سایت خود را بالا ببریم ؟

راه اصلی افزایش رنک سایت یا PageRank ، افزایش تعداد لینک ها و ارتقاء کیفیت آن ها می باشد. برای دستیابی به چنین موردی، ما می بایست تکنیک ها و روش های متعدد و گوناگونی را بررسی و پیاده سازی کنیم. اگرچه، ما باید بیشتر از قبل مواظب افرادی باشیم که این کار را به آنها می سپاریم تا در این تکنیک ها، روش ها و تکنیک های کلاه سیاه (Black Hat) دخیل نشوند. در این صورت تمام زحمات شما به باد خواهند رفت.
برای آشنایی بیشتر با بهترین تکنیک های موجود، به لیست تکنیک ها و روش های زیر دقت کنید:
– ارسال پست مهمان (Guest Posting)
– نوشتن مقاله برای دفاتر روزنامه نگاری و مجلات
– اضافه کردن شرکت خود در دانشنامه ویکی پدیا در صفحات مختلف
– استفاده از منابع مناسب و شناخته شده برای لینک سازی
– استفاده از ساختار و استراتژی های لینک دهی

رتبه سایت

عواملی که باعث پایین آمدن رنک سایت میشوند :

۱.محتوای کم در صفحه اصلی سایت

نکته ای که اغلب در طراحی سایت ها نادیده گرفته می شود فراهم نمودن محتوا در صفحه اصلی طراحی سایت می باشد. درج تنها اسلایدشو و منوهای مختلف در صفحه اصلی طراحی سایت فاکتوری ناپسند در جهت سئو سایت خواهد بود. بنابراین درج نمودن محتوایی مرتبط و درخور کلمات کلیدی سایت و با حجمی مناسب،می تواند گامی مثبت در جهت سئو سایت باشد.

۲.درج فایل فلش در طراحی سایت

از دیگر اقدامات ناپسند در مبحث سئوسایت، درج فایل های فلش می باشد. فایل های فلش به دلیل امکانات و زمان مورد نیاز برای بارگذاری، تاثیرگذاری منفی را در سئو سایت به دنبال خواهد داشت.

۳.ایجاد صفحات با محتوای کم

ایجاد صفحات سایت با محتوای اندک و نیز عدم فراهم نمودن محتوای مناسب در صفحات طراحی وب سایت، اثرگذاری منفی را در پروسه سئوسایت خواهد داشت.

۴.صفحات با عنوان متشابه در طراحی سایت

عدم درج نمودن متاتگ عنوان و توضیحات مناسب برای هر یک از صفحات طراحی سایت، موجب می شود تا مقصود و هدف از ایجاد آن صفحه طراحی سایت نا مشخص و نامعلوم شود و به درستی در موتور جستجو به نمایش گذاشته نشود که در نتیجه دسترسی صفحات طراحی سایت با مشکل روبه رو خواهد بود.

۵.متنanchor نامناسب در لینک

درج کلماتی مانند” اینجا را کلیک نمایید”  یا “بهترین وب سایت”  یا کلماتی با مضمون بهترین، برترین، ارازن ترین از منظر سئو سایت ارزشمند نخواهد بود و کمکی در رنکینگ صفحه سایت نمی کند. بهترین عمل درج کلمه کلیدی طراحی سایت خود و نیز در نظر گرفتن ارتباط آن با صفحه لینک شده می باشد.

چرا رنک سایت اهمیت دارد؟

اینکه پیج رنک چقدر اهمیت دارد، در مجموع بحث پیچیده ای است، مدتها پیش که این تکنولوژی توسط گوگل به کار گرفته شد، اهمیت آن خیلی بیشتر از زمان حاضر بود، به طوری که این عامل باعث به راه افتادن بازار سیاه بین صاحبان رنک بالا و مشتاقان کسب رنک بالاتر بود، اما به مرور و در نبرد بین گوگل و این انحصارگرایان وب، الگوریتم های محاسبه اهمیت پیج رنک رو به سوی هوشمندتر شدن پیش رفت و امروزه صرف دریافت یک لینک از یک سایت معتبر به خودی خود عامل تعیین کننده نیست، بلکه یکی از فاکتورهای موفقیت محسوب می شود.

از طرفی صفحاتی که به طور غیر عادی افزایش لینک دریافتی دارند (که معمولا ناشی از خریداری شدن لینکها یا استفاده از سیستم های لینک دهنده است) ممکن است از طرف گوگل شناسایی و از لیست جستجو حذف گردنند، لذا به نظر می رسد تلاش در جهت ایجاد محتوایی مناسب و در پیش گرفتن روش های جوانمردانه به جای حقه های بی ارزش، گزینه مناسب تری است.